RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, September 27, 2009

RPH37&38/9/09

Tarikh/Minggu 7.9.2009(37)
Hari Isnin
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Unsur seni: Rupa
Objektif pelajar dapat membezakan ciri-ciri rupa dan bentuk di dalam karya seni visual
Hasil Pembelajaran mengenal pasti unsur seni yang diolah menggunakan media dan teknik tertentu dalam sesebuah hasil seni visual.
Aktiviti 1.menjelaskan perbezaan maksud dan ciri antara rupa dan bentuk.
2.mengkaji karya pelukis Syed Ahmad Jamal dari segi rupa dan bentuk.
3.nota bertulis
ABM contoh catan dan buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar telah dapat menganalisis catan dengan menggunakan unsur rupa.

Tingkatan/Masa 6AK5 (8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan: Penggubahan mewujudkan kesan ruang nyata,ruang cetek dan ruang dalam.
Objektif pelajar dapat mewujudkan kesan ruang di dalam lukisan.
Hasil Pembelajaran pelajar dapat memahami ruang ilusi dapat dibentuk menerusi ton,warna dan perspektif.
Aktiviti 1.pengenalan isi pembelajaran.
2.amali melukis landskap persekitaran untuk menyelesaikan isu ruang dan suasana dalam gubahan.
ABM tetingkap kertas, buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar boleh membuat pembahagian ruang dalam lukisan namun teknik melukis masih kurang memuaskan.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni visual
Perkara Tipografi:Sambungan Latihan Membuat poster
Objektif Pelajar dapat menghasilkan poster dengan jenis huruf yang tepat dan menarik.
hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran poster dengan memasukkan imej dan huruf yang sesuai dengan tema.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pemilihan huruf yang kurang sesuai dan pelajar diminta membuat pembentulan.

Tarikh/Hari 8.9.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4(3&4 ),4K6( 5&6 )
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif Pelajar dapat menghasilkan poster dengan jenis huruf dan imej yang tepat dan menarik.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran poster dengan memasukkan imej dan huruf yang sesuai dengan tema.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi lukisan imej perlu dibaiki dari segi bentuk dan kadar banding.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Poster: teknik mewarna.
Objektif pelajar dapat mewarna poster dengan memilih warna yang sesuai iaitu warna penggenap.
Hasil pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.membincangkan tentang warna penggenap.
2.pelajar memilih warna dan media yang akan digunakan untuk poster .
3.mewarna poster masing-masing.
ABM poster color,warna pensil dan buku rujukan psv spm.
Refleksi ramai pelajar tidak sempat mewarna poster
dan aktiviti ini disambung pada hari berikutnya.

Tarikh/Hari 9.9.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan: Penggubahan mewujudkan kesan ruang nyata,ruang cetek dan ruang dalam.
Objektif pelajar dapat mewujudkan kesan ruang di dalam lukisan.
hasil Pembelajaran pelajar dapat memahami ruang ilusi dapat dibentuk menerusi ton,warna dan perspektif.
Aktiviti sambungan aktiviti lukisan landskap dengan menimbulkan kesan ruang .
ABM tetingkap kertas,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar belum sempat menggunakan warna untuk menimbulkan kesan perspektif admosfera.

Tingkatan/Masa6RK5(8&9)
Mata PelajaranSeni Visual
PerkaraElemen asas lukisan;Ruang
Objektifmemahami jenis ruang dan peranannya didalam lukisan dan catan.
hasil pembelajaranmengenal pasti unsur seni yang diolah dengan menggunakan media dan teknik tertentu dalam sesbuah hasil seni visual.
Aktiviti1.perbincangan maksud ruang dan jenis-jenis ruang.
2.teknik yang digunakan untuk menimbulkan ruang ilusi di dalam lukisan dan catan.
3.peranan yang dimainkan ruang dalam karya seni visual.
ABMcontoh lukisan,catan dan buku rujukan seni visual STPM.
refleksipelajar telah mengetahui jenis ruang dan juga cara menimbulkan ruang ilusi di dalam lukisan dan catan.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif pelajar dapat mewarna poster dengan warna yang kontras.
hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara teknik mewarna poster dengan menggunakan media poster color.
2.pelajar mewarna poster masing-masing dengan menggunakan warna kontra.
ABM warna poster,contoh poster.
Refleksi kerja mewarna belum siap sepenuhnya.ada sapuran warna yang kurang memuaskan.

Tarikh/Hari 10.9.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4 (3&5)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif pelajar dapat mewarna poster dengan warna yang kontras.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara teknik mewarna poster dengan menggunakan media poster color.
2.pelajar mewarna poster masing-masing dengan menggunakan warna kontra.
ABM warna poster, contoh poster
Refleksi poster tidak sempat diwarna sepenuhnya.

Tarikh/Hari 11.9.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif pelajar dapat melengkapkan poster dengan warna kontra.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna poster.
2.pelajar menmperkemaskan lukisan poster masing-masing.
ABM warna poster, contoh poster
Refleksi semua pelajar telah melengkapkan poster masing-masing dengan warna kontra.

Minggu/Tarikh 37(14.9.2009)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Prinsip Rekaan: Pergerakan
Objektif pelajar dapat memberi contoh karya yang menggunakan prinsip pergerakan.
Hasil Pembelajaran mengenal pasti prinsip rekaan yang diolah dengan menggunakan media dan teknik dalam sesebuah karya seni visual.
Aktiviti 1.menjelaskan prinsip pergerakan di dalam karya seni visual.
2.pelajar diminta memberi contoh karya seni visual yang menggunakan prinsip pergerakan dan menghuraikan peranan prinsip pergerakan di dalam karya tersebut.
ABM buku rujukan STPM, contoh karya seni visual.
Refleksi pelajar dapat memilih contoh karya yang ada prinsip pergerakan namun tidak mampu menghuraikannya.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Suasana panas .
Objektif Pelajar dapat mewujudkan kesan suasana panas dalam lukisan
Hasil Pembelajaran mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.menjelaskan warna -warna yang dapat menimbulkan suasana panas dalam karya.
2.menunjuk teknik yang boleh digunakan di dalam lukisan.
ABM warna pensil,warna poster dan contoh lukisan.
Refleksi 2 orang pelajar telah berjaya melukis suasana panas dalam lukisan iaitu kesan pemanasan global dan kesan pengeboman.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara merekabentuk motif ukiran kayu
Objektif pelajar dapat merekabentuk motif flora untuk dijadikan corak pada ukiran kayu.
Hasil Pembelajaran aras1-memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu.
aras 3-mereka corak dan mereka bentuk kayu.
Aktiviti 1.pelajar dibahagiankan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan diminta mereka motif yang mengunakan flora.
2.wakil kumpulan kehadapan kelas dan menjelaskan tentang motif yang dipilih dan jenis ukiran yang sesuai dengannya.
3.komen atau ulasan dari guru.
ABM buku rujukan pendidikan seni visual SPM
Refleksi pelajar boleh mencipta motif menggunakan flora tetapi jenis silat untuk ukiran kurang sesuai.Ada beberapa kumpulan belum membentangkan hasil rekaan mereka.

Tarikh/Hari15.9.2009/Selasa
Tingkatan/Masa4K4 (3&4), 4K6 (5&6)
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
PerkaraMereka bentuk motif ukiran kayu.
Objektifpelajar dapat merekabentuk motif flora untuk dijadikan corak pada ukiran kayu.
Hasil Pembelajaranaras1-memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu.
aras 3-mereka corak dan mereka bentuk kayu.
Aktiviti1.pelajar dibahagiankan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan diminta mereka motif yang mengunakan flora.
2.wakil kumpulan kehadapan kelas dan menjelaskan tentang motif yang dipilih dan jenis ukiran yang sesuai dengannya.
3.komen atau ulasan dari guru.
ABMbuku rujukan pendidikan seni visual SPM
Refleksisemua kumpulan telah mereka motif ukiran dengan menggunakan flora.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan ulang kaji: kertas 1
Objektif pelajar boleh menjawab 40 soalan dalam tempoh 1 jam.
Aktiviti 1.guru mengedar kertas soalan objektif kepada pelajar
2.pelajar menjawab soalan dalam tempoh yang ditetapkan.
3.guru mengumpul kertas jawapan pelajar.
ABM kertas 1 PSV
Refleksi pelajar dapat menjawab 40 soalan dalam tempoh yang ditetapkan namun tidak sempat membuat perbincangan jawapan.

Tarikh/Hari 16.9.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara prinsip rekaan-keseimbangan
Objektif pelajar dapat memjelaskan jenis keseimbangan di dalam karya seni visual.
Hasil Pembelajaran mengenal pasti prinsip rekaan yang terdapat dalam sesebuah hasil seni visual.
Aktiviti 1.memberi definisi prinsip keseimbangan.
2.menjelaskan fungsi keseimbangan.
3.peranan keseimbangan tidak simetri dan nisbah keemasan dalam karya deni visual terutama catan landskap.
ABM buku rujukan seni visual stpm
Refleksi pelajar telah memahami jenis keseimbngan yang terdapat dalam sesuatu gubahan.

Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Suasana sejuk.
Objektif Pelajar dapat mewujudkan kesan suasana sejuk dalam lukisan
hasil Pembelajaran mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.membuat lukisan kejadian tsunami.
ABM pensil warna, gambar kejadian tsunami
Refleksi pelajar telah menggunakan warna-warna sejuk untuk menimbulkan kesan suasana sejuk.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan Kertas 1
Objektif pelajar dapat menjawabdengan betul sekurang-kurangnya 30 daripada 40 soalan objektif.
hasil Pembelajaran memahami fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Aktiviti 1.guru mengedar kertas soalan kepada pelajar
2.pelajar menjawab soalan yang diberi.
ABM kertas 1 psv SPM
Refleksi pelajar telah menjawab kesemua soalan objektif namun perbincangan jawapan tidak sempat dilaksanakan.

Tarikh/Hari 17/9/2009(Khamis)
Tingkatan/masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan Kertas 1
Objektif pelajar dapat menjawabdengan betul sekurang-kurangnya 30 daripada 40 soalan objektif.
Hasil Pembelajaran memahami fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Aktiviti 1.guru mengedar kertas soalan kepada pelajar
2.pelajar menjawab soalan yang diberi.
ABM kertas 1 psv SPM
Refleksi pelajar telah menjawab kesemua soalan objektif namun perbincangan jawapan tidak sempat dilaksanakan.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan ulang kaji: kertas 1
Objektif pelajar dapat memperbaiki kesilapan yang telah dibuat .
Aktiviti 1.1.pelajar bersama-sama guru membincangkan ketepatan jawapan bagi setiap soalan.
2.pelaajr membuat pembetulan di dalam buku latihan.
ABM buku rujukan PSV SPM.
Refleksi latihan pembetulan disambung sebagai kerja rumah.

18.9.2009 Cuti Khas Hari Raya.

No comments:

Post a Comment