Minggu/Tarikh | 39(28/9/09) |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Prinsip rekaan Harmoni |
Objektif | pelajar dapat menghuraikan aspek harmoni yang terdapat dalam karya seni visual. |
Hasil Pemeblajaran | pelajar dapat mengenal pasti prinsip rekaan dalam sesebuah hasil seni visual |
Aktiviti | 1.penerangan isi pelajaran 2.menunjuk contoh karya 3.perbincangan isi pelajaran berdasarkan karya |
ABM | buku rujukan seni visual STPM, contoh catan |
Refleksi | pelajar dapat memahami fungsi harmoni dalam karya. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan seni Visual |
Perkara | Pengemasan Dan Pembungkusan Kerja Kursus & Folio Pelajar(Calon) |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pend Seni Visual |
Perkara | Lukisan Gubahan Fikiran |
Objektif | Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat melukis objek yang menepati soalan. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktivit | 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru. 2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek. 3.pelajar cuba membuat lakaran. |
ABM | kertas soalan PSV SPM 2008 |
Refleksi | pelajar masih di peringkat merancang idea. |
Tarikh/Hari | 29.9.09/Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Perkara | Peperiksaan Percubaan SPM: Kertas 1 PSV |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4), 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pend Seni Visual |
Perkara | Lukisan Gubahan Fikiran |
Objektif | Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat melukis objek yang menepati soalan. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru. 2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek. 3.pelajar cuba membuat lakaran. |
ABM | kertas soalan PSV SPM 2008 |
Refleksi | lakaran belum lengkap sambung ke hari berikutnya |
Tarikh/Hari | 30.9.09/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
mata Pelajaran | Seni visual |
Perkara | Lukisan; Alam Benda Gelas Kaca |
Objektif | pelajar dapat menimbulkan bentuk objek dan aspek pencahayaan. |
hasil pembelajaran | pelajar dapat mengamati bentuk,skala, kadar banding dan pencahayaan. |
aktiviti | 1.menganalisa struktur,bentuk kadar banding dan aspek cahaya pada objek. 2.amali melukis. |
ABM | gelas kaca,buku rujukan lukisan |
refleksi | 2 orang pelajar masih kurang tepat bentuk objek dari segi |
Tingkatan | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Prinsip rekaa;kontra |
Objektif | pelajar dapat memahamai cara menimbulkan kontra dalam karya seni visual. |
Hasil Pembelajaran | mengenal pasti prinsip rekaa yang diolah menggunakan media dan teknik tertentu dalam sesebuah hasil seni visual. |
Aktiviti | 1.menjelaskan isi pelajaran 2.mengkaji karya grafik seperti poster. 3.nota bertulis |
ABM | contoh poster dan buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar telah dapat menganalisis poster dengan menggunakan prinsip rekaan kontra.. |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Perkara | Lukisan gubahan fikiran |
Objektif | pelajar dapat membuat gubahan dengan menarik segi komposesi objek |
hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran dengan lengkap.. |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | pelajar telah menggunakan komposesi nisbah 1/3 |
Tarikh/Hari | 1.10.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4 ) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran. |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.guru menujuk cara mewarna lakaran 2.pelajar menyambung aktiviti melengkapkan lakaran dan mewarna lukisan. |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | lukisan bentuk yang kurang tepat perlu dibaiki. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Peperiksaan Percubaan SPM Kertas PSV 2 |
Tarikh/Hari | 2.10.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pend Seni Visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran. |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.guru menujuk cara mewarna lakaran 2.pelajar menyambung aktiviti melengkapkan lakaran dan mewarna lukisan. |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | dari segi komposesi pelajar telah menggunakan nisbah 1/3 dalam gubahan . |
Tarikh/Minggu | 5.10.2009(40) |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Prinsip Rekaa: Kepelbagaian dan kesatuan |
Objektif | pelajar dapat memahami perbezaan ciri kepelbagaian dan kesatuan di dalam karya seni visual. |
Hasil Pembelajaran | mengenal pasti prinsip rekaan yang diolah menggunakan media dan teknik tertentu dalam sesebuah hasil seni visual. |
Aktiviti | 1.menjelaskan isi pelajaran 2.mengkaji karya pelukis Syed Ahmad Jamal dan karya Ibrahim hussein 3.nota bertulis |
ABM | contoh catan dan buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar telah dapat menganalisis catan dengan menggunakan prinsip rekaan.. |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan: Alam Benda Gelas Kaca |
Objektif | pelajar dapat menimbulkan bentuk objek dan aspek pencahayaan. |
Hasil Pembelajaran | pelajar dapat mengamati bentuk,skala, kadar banding dan pencahayaan. |
Aktiviti | 1.sambungan aktiviti melukis bentik gelas 2.guru menunjuk cara mewarna objek yang lut sinar dan terkena pancaran cahaya. 3amali mewarna |
ABM | gelas kaca, media kering, buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | hanya 3 orang pelajar yang masih belum memuaskan dari segi fom dan warna objek. |
Tingkatan/Masa | 4K4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran. |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan dan memperkemaskan lukisan masing-masing |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang telah menyiapkan lukisan dengan lengkap.pelajar yang belum siap menyambung ke hari berikutnya. |
Tarikh/Hari | 6.10.2009/Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4 ),4K6( 5&6 ) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran. |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan dan memperkemaskan lukisan masing-masing |
ABM | contoh lukisanr,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | semua pelajar telah menyiap dan menghantar lukisan . |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Peperiksaan Percubaan SPM: BI kertas 2 |
Tarikh/Hari | 7.10.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan: Alam Semulajdi:Buah-buahan. |
Objektif | pelajar dapat melukis buah-buahan yang berbeza saiz dan bentuk |
hasil Pembelajaran | .pelajar dapat mengamati bentuk,skala, kadar banding dan pencahayaan. |
Aktiviti | 1.pelajar membuat analisis terhadap bentuk,saiz ,kadar banding dan pencahayaan terhadap buah-buahan. 2.amali lukisan. |
ABM | buah-buahan,buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | ada beberapa orang yang dikehendaki mengubah semula bentuk buah yang dilukis kerana kurang tepat. |
Tingkatan/Masa | 6RK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Makna /maksud dalam hasil karya seni visual |
Objektif | pelajar dapat memberi maksud yang tersurat dan tersirat pada arca karya Raja Shariman. |
hasil pembelajaran | memahami ikonografi,tema, hal benda, dan simbol merujuk kepada makna yang tersurat dan tersirat. |
Aktiviti | 1.perbincangan maksud /makna tersirat dan tersurat. 2.menganalisis karya /arca artis tempatan. |
ABM | gambar arca dan buku rujukan seni visual STPM. |
refleksi | pelajar telah memahami makna/maksud dalam seni visual. |
8.10-9.10;2009 -Tiada kelas pelajar tingkatan 4 dan 5 cuti PMR
Aktiviti membuat pembersihan dan pengemasan bilik pendidikan Seni.
Sorry dolok kerana tertinggal semak RPH cikgu. Terima kasih kerana menghantar. Terima kasih kerana menggacakkan BLOG cikgu. Terima kasih kerana isi kandungannya. Dan terima kasih kerana didikan kepada anak bangsa kita.
ReplyDeleteSusah arek ngolek cikgu seng rajin koyo cikgu. Harep2 okeh meneh cikgu2 seng podo karo cikgu.
Syabas dan teruskan....