Minggu/Tarikh | 41(12/10/09) |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | pengertian seni visual mengikut aliran tradisional. |
Objektif | pelajar memahami seni dalam aliran tradisi termasuk kraf tradisi. |
Hasil Pemeblajaran | pelajar dapat memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu. |
Aktiviti | 1.penerangan isi pelajaran 2.menunjuk contoh karya 3.perbincangan isi pelajaran berdasarkan karya 4.menyalin nota. |
ABM | buku rujukan seni visual STPM, contoh catan |
Refleksi | pelajar dapat memberi ciri-ciri umum dalam kraf tradisi.. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan seni Visual |
Perkara | Peperiksaan Percubaan STPM/Muet |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pend Seni Visual |
Perkara | Lukisan Gubahan Fikiran;suasana di dalam hutan tebal |
Objektif | Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat melukis objek yang menepati soalan. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktivit | 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru. 2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek. 3.pelajar cuba membuat lakaran. |
ABM | contoh lukisan pokok dan pemandangan. |
Refleksi | pelajar masih di peringkat merancang idea. |
Tarikh/Hari | 13.10.09/Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Perkara | Peperiksaan Percubaan SPM |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4), 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pend Seni Visual |
Perkara | Lukisan Gubahan Fikiran;suasana di dalam hutan tebal. |
Objektif | Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat melukis objek yang menepati soalan. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru. 2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek. 3.pelajar cuba membuat lakaran. |
ABM | lukisan pokok, lukisan pemandangan. |
Refleksi | lakaran belum lengkap sambung ke hari berikutnya |
Tarikh/Hari | 14.10.09/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
mata Pelajaran | Seni visual |
Perkara | peperiksaan percubaan STPM. |
Tingkatan | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | aliran moden. |
Objektif | pelajar memahami pengertian seni dalam aliran moden. |
Hasil Pembelajaran | pelajar dapat memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu. |
Aktiviti | 1.menjelaskan isi pelajaran 2.mengkaji karya grafik,dan reka bnetuk. 3.nota bertulis |
ABM | contoh poster dan buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar telah dapat memahami maksud seni aliran moden |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Perkara | Lukisan gubahan fikiran;suasana di dalam hutan tebal. |
Objektif | pelajar dapat membuat gubahan dengan menarik segi komposesi objek |
hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran dengan lengkap.. |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | pelajar telah menggunakan komposesi nisbah 1/3 |
Tarikh/Hari | 15.10.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4 ) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran.;suasana di dalam hutan tebal. |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.guru menujuk cara mewarna pokok dan daun. 2.pelajar menyambung aktiviti melengkapkan lakaran dan mewarna lukisan. |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | lukisan bentuk yang kurang tepat perlu dibaiki. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Peperiksaan Percubaan SPM |
Tarikh/Hari | 16.10.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pend Seni Visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran.;suasana di dalam hutan tebal. |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | 1.guru menujuk cara mewarna pokok dan daun 2.pelajar menyambung aktiviti melengkapkan lakaran dan mewarna lukisan. |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | dari segi komposesi pelajar telah menggunakan nisbah 1/3 dalam gubahan . |
Tarikh/Minggu | 19.10.2009(40) |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | kritikan karya pelukis Nirmala Shanmugalingam. |
Objektif | pelajar dapat menjelaskan maksud yang tersirat di dalam karya Nirmala.Shan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar diharap dapat memahami tujuaan kiritakan pada sesebuah karya seni. |
Aktiviti | 1.menjelaskan isi pelajaran 2.mengkaji karya pelukis Nirmala Shan 3.nota bertulis |
ABM | contoh catan dan buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar telah dapat menganalisis catan dengan menggunakan prinsip rekaan.. |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | pepriksaan percubaan stpm |
Tingkatan/Masa | 4K4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran.;suasana dalam hutan tebal |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan dan memperkemaskan lukisan masing-masing |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang telah menyiapkan lukisan dengan lengkap.pelajar yang belum siap menyambung ke hari berikutnya. |
Tarikh/Hari | 6.10.2009/Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4 ),4K6( 5&6 ) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | lukisan gubahan fikiran;suasana dalam hutan tebal |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom. |
Hasil Pembelajaran | Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan dan memperkemaskan lukisan masing-masing |
ABM | contoh lukisanr,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | semua pelajar telah menyiap dan menghantar lukisan . |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Peperiksaan Percubaan SPM: |
Tarikh/Hari | 21.10.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | peperiksaan percubaan stpm |
Tingkatan/Masa | 6RK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Menganalisis karya artis Redza Piyadarsa "Malaysia story no 2' |
Objektif | pelajar dapat memberi maksud yang tersurat dan tersirat di dalam karya Redza. |
hasil pembelajaran | memahami ikonografi,tema, hal benda, dan simbol merujuk kepada makna yang tersurat dan tersirat. |
Aktiviti | 1.perbincangan maksud /makna tersirat dan tersurat. 2.menganalisis karya artis tempatan. |
ABM | gambar arca dan buku rujukan seni visual STPM. |
refleksi | pelajar dapat menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat pada karya seni visual. |
.
Tarikh/hari | 22.10.2009 Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Perkara | Pemulangan Buku Teks. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | pendidikan seni visual |
Perkara | pemulangan kertas peperiksaan psv 1 dan 2. |
Objektif | pelajar dapat membaiki kesilapan yang telah dilakukan di dalam peperiksaan percubaan. |
Aktiviti | 1.perbincangan aspek permarkahan dan menganalisis prestasi pelajar. 2.perbincangan jawapan. |
ABM | kertas soalan PSV I dan II dan buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | pelajar boleh memahami kehendak soalan dengan lebih mendalam . |
Tarikh/Hari | 23.10.09/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6/7&8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Latihan Ulangkaji |
Objektif | pelajar dapat menjawab 40 soalan objektif dengan tepat. |
Aktiviti | 1.guru mengedar buku kerja PSV kepada pelajar. 2.pelajar menjawab soalan di dalam buku latihan 3.berbincang bersama dengan guru untuk mengetahui jawapan yang tepat. |
Refleksi | ramai pelajar yang dapat menjawablebih dari separuh soalan dengan tepat. |
No comments:
Post a Comment