RPH KARTINI SAHAMAT

Saturday, October 24, 2009

RPH 41dan 42.okt 09

Minggu/Tarikh 41(12/10/09)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara pengertian seni visual mengikut aliran tradisional.
Objektif pelajar memahami seni dalam aliran tradisi termasuk kraf tradisi.
Hasil Pemeblajaran pelajar dapat memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu.
Aktiviti 1.penerangan isi pelajaran
2.menunjuk contoh karya
3.perbincangan isi pelajaran berdasarkan karya
4.menyalin nota.
ABM buku rujukan seni visual STPM, contoh catan
Refleksi pelajar dapat memberi ciri-ciri umum dalam kraf tradisi..

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan seni Visual
Perkara Peperiksaan Percubaan STPM/Muet

Tingkatan/Masa 4K4 (5&6)
Mata Pelajaran Pend Seni Visual
Perkara Lukisan Gubahan Fikiran;suasana di dalam hutan tebal
Objektif Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat melukis objek yang menepati soalan.
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktivit 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru.
2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek.
3.pelajar cuba membuat lakaran.
ABM contoh lukisan pokok dan pemandangan.
Refleksi pelajar masih di peringkat merancang idea.

Tarikh/Hari 13.10.09/Selasa
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Perkara Peperiksaan Percubaan SPM

Tingkatan/Masa 4K4 (3&4), 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pend Seni Visual
Perkara Lukisan Gubahan Fikiran;suasana di dalam hutan tebal.
Objektif Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat melukis objek yang menepati soalan.
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru.
2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek.
3.pelajar cuba membuat lakaran.
ABM lukisan pokok, lukisan pemandangan.
Refleksi lakaran belum lengkap sambung ke hari berikutnya

Tarikh/Hari 14.10.09/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5 (1&2)
mata Pelajaran Seni visual
Perkara peperiksaan percubaan STPM.

Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara aliran moden.
Objektif pelajar memahami pengertian seni dalam aliran moden.
Hasil Pembelajaran pelajar dapat memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu.
Aktiviti 1.menjelaskan isi pelajaran
2.mengkaji karya grafik,dan reka bnetuk.
3.nota bertulis
ABM contoh poster dan buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar telah dapat memahami maksud seni aliran moden


Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni visual
Perkara Lukisan gubahan fikiran;suasana di dalam hutan tebal.
Objektif pelajar dapat membuat gubahan dengan menarik segi komposesi objek
hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran dengan lengkap..
ABM contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pelajar telah menggunakan komposesi nisbah 1/3

Tarikh/Hari 15.10.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4 )
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara lukisan gubahan fikiran.;suasana di dalam hutan tebal.
Objektif pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom.
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti 1.guru menujuk cara mewarna pokok dan daun.
2.pelajar menyambung aktiviti melengkapkan lakaran dan mewarna lukisan.
ABM contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi lukisan bentuk yang kurang tepat perlu dibaiki.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Peperiksaan Percubaan SPM

Tarikh/Hari 16.10.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pend Seni Visual
Perkara lukisan gubahan fikiran.;suasana di dalam hutan tebal.
Objektif pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom.
hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti 1.guru menujuk cara mewarna pokok dan daun
2.pelajar menyambung aktiviti melengkapkan lakaran dan mewarna lukisan.
ABM contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi dari segi komposesi pelajar telah menggunakan nisbah 1/3 dalam gubahan .


Tarikh/Minggu 19.10.2009(40)
Hari Isnin
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara kritikan karya pelukis Nirmala Shanmugalingam.
Objektif pelajar dapat menjelaskan maksud yang tersirat di dalam karya Nirmala.Shan
Hasil Pembelajaran Pelajar diharap dapat memahami tujuaan kiritakan pada sesebuah karya seni.
Aktiviti 1.menjelaskan isi pelajaran
2.mengkaji karya pelukis Nirmala Shan
3.nota bertulis
ABM contoh catan dan buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar telah dapat menganalisis catan dengan menggunakan prinsip rekaan..

Tingkatan/Masa 6AK5 (8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara pepriksaan percubaan stpm

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni visual
Perkara lukisan gubahan fikiran.;suasana dalam hutan tebal
Objektif pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom.
hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan dan memperkemaskan lukisan masing-masing
ABM contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang telah menyiapkan lukisan dengan lengkap.pelajar yang belum siap menyambung ke hari berikutnya.

Tarikh/Hari 6.10.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4(3&4 ),4K6( 5&6 )
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara lukisan gubahan fikiran;suasana dalam hutan tebal
Objektif pelajar dapat mewarna lukisan gubahan fikiran dengan menggunakan tona warna yang betul bagi menimbulkan fom.
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan dan memperkemaskan lukisan masing-masing
ABM contoh lukisanr,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi semua pelajar telah menyiap dan menghantar lukisan .

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Peperiksaan Percubaan SPM:

Tarikh/Hari 21.10.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara peperiksaan percubaan stpm

Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Menganalisis karya artis Redza Piyadarsa "Malaysia story no 2'
Objektif pelajar dapat memberi maksud yang tersurat dan tersirat di dalam karya Redza.
hasil pembelajaran memahami ikonografi,tema, hal benda, dan simbol merujuk kepada makna yang tersurat dan tersirat.
Aktiviti 1.perbincangan maksud /makna tersirat dan tersurat.
2.menganalisis karya artis tempatan.
ABM gambar arca dan buku rujukan seni visual STPM.
refleksi pelajar dapat menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat pada karya seni visual.

.



Tarikh/hari 22.10.2009 Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni visual
Perkara Pemulangan Buku Teks.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran pendidikan seni visual
Perkara pemulangan kertas peperiksaan psv 1 dan 2.
Objektifpelajar dapat membaiki kesilapan yang telah dilakukan di dalam peperiksaan percubaan.
Aktiviti 1.perbincangan aspek permarkahan dan menganalisis prestasi pelajar.
2.perbincangan jawapan.
ABMkertas soalan PSV I dan II dan buku rujukan PSV SPM.
Refleksipelajar boleh memahami kehendak soalan dengan lebih mendalam .


Tarikh/Hari23.10.09/Jumaat
Tingkatan/Masa4K6/7&8
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
PerkaraLatihan Ulangkaji
Objektifpelajar dapat menjawab 40 soalan objektif dengan tepat.
Aktiviti1.guru mengedar buku kerja PSV kepada pelajar.
2.pelajar menjawab soalan di dalam buku latihan
3.berbincang bersama dengan guru untuk mengetahui jawapan yang tepat.
Refleksiramai pelajar yang dapat menjawablebih dari separuh soalan dengan tepat.

No comments:

Post a Comment