Tarikh/Minggu | 5.1.2009/2 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5/8&9 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Memperkenalkan Kertas Seni Visual STPM |
Aktiviti | 1.Pengenalan diri guru dan subjek kepada pelajar. 2.Membincangkan tugasan di dalam kelas kepada pelajar. 3.Pengambilan peralatan membersih kelas. |
Tarikh/Minggu | 5.1.2009/2 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 4K4 |
Perkara | Orentasi Untuk Pelajar Tingkatan 4 di Dewan Sri Sadong. |
Tarikh/Minggu | 6.1.2009/2 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4), 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Memperkenalkan Kertas PSV 1&2 SPM. |
Aktiviti | 1.Pengenalan kertas PSV Kertas 1 dan Kertas 2 darisegi bentuk soalan, masa teknik menjawab soalan. |
ABM | Contoh kertas SPM PSV kertas 1 &2 |
Tarikh/Minggu | 6.1.2009/2 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan Menggambar Suasana Di majlis Perkahwinan. |
Objektif | Pelajar dapat membuat lakaran bentuk manusia dengan tepat. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti | 1.Guru menunjuk contoh gambar majlis perkahwinan. 2.pelajar berbincang dengan guru tentang cara membuat lakaran bentuk pergerakan badan manusia. 3.Guru menunjuk contoh melukis bentuk-bentuk manusia mengikut pergerakan badan. 4.Pelajar cuba melukis bentuk manusia yang dikehendaki dengan menggunakan pensel |
ABM | Contoh gambar majlis perkahwinan,contoh lukisan figura. |
Refleksi | Kesemua pelajar tidak dapat melengkapkan lukisan seorang manusia(figura).Aktiviti di sambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 7.1.2009/2 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Apresiasi Seni Visual- Prinsip Rekaan-harmoni,kepelbagaian,keseimbangan,kadar banding,dominan,kontra dan ekonomi. |
Objektif | Pelajar dapat memasukkan prinsip rekaan semasa menghasilkan lukisan. |
Hasil Pembelajaran | Mengenalpasti unsur seni dan prinsip rekaan yang diolah dengan menggunakan media dan teknik tertentu dapat membentuk kesatuan dalam sesebuah hasil seni visual. |
Aktiviti | 1.penjelasan guru tentang prinsip rekaan dan peranannya dalam menghasilkan kerja lukisan. 2.guru menyediakan set untuk dilukis oleh pelajardengan menekankan aspek keseimbangan dan keharmonian.. 3.Guru menunjukkan contoh cara mendapatkan kadar banding yang tepat dalam melukis sesuatu benda. 4.Pelajar mencuba melukis objek yang utama dahulu. |
ABM | kerusi pelajar,penyapu,baldi, buku rujukan seni visual. |
Refleksi | Pelajar tidak dapat melukis objek dengan kadar banding yang tepat serta melakukan kesilapan dari segi perspektif.masih banyak objek yang tidak sempat dilukis dan disambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 7.1.2009/2 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Asas Seni Reka-Garisan |
Objektif | Pelajar memahami fungsi garisan dalam menghasilkan karya seni. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang. |
Aktiviti | 1.Penjelasan tentang fungsi garisan dalam kerja seni halus dan jenis-jenis garisan kepada pelajar. 2.Memberi nota secara bertulis kepada pelajar. |
ABM | Buku rujukan Pendidikan Seni Halus SPM. |
Refleksi | pelajar memahami tentang fungsi dan jenis garisan serta dapat melengkapkan nota bertulis. |
Tarikh/Minggu | 8.1.2009/2 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Asas Seni Reka-Garisan |
Objektif | Pelajar memahami fungsi garisan dalam menghasilkan karya seni. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang. |
Aktiviti | 1.Penjelasan tentang fungsi garisan dalam kerja seni halus dan jenis-jenis garisan kepada pelajar. 2.Memberi nota secara bertulis kepada pelajar. |
ABM | Buku rujukan Pendidikan Seni Halus SPM. |
Refleksi | Pelajar dapat melengkapkan nota dan memahami segala penjelasan yang diberikan oleh guru. |
Tarikh/Minggu | 8.1.2009/2 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan Menggambar Suasana Di majlis Perkahwinan. |
Objektif | Pelajar dapat membuat lakaran bentuk manusia dengan tepat. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti melukis figura. iaitu menambah kuantiti figura dan memlukis pelbagai aksi figura. 2.guru membantu pelajar memperbaiki lukisan yang tidak tepat dan kurang kemas. |
ABM | contoh gambar majlis perkahwinan dan contoh lukisan figura. |
Refleksi | kelemahan ketara para pelajar adalah melukis bahagian tangan,kaki dan wajah figura. |
Tarikh/Minggu | 9.1.2009/2 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6 (7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Proses Penghasilan dan Gubahan. |
Objektif | Pelajar dapat melukis bentuk botol dan kotak dengan tepat dari segi kadar banding dan jenis garisan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang. |
Aktiviti | 1.guru menjelaskan perkara asas sebelum melukis sesuatu objek-pemerhatian objek,mengukur kadar banding, teknik melukis mengunakan pensel dan garisan. 2.pelajar cuba melukis objek yang telah disediakan oleh guru untuk diteliti dan seterusnya melukis objek tersebut. |
ABM | botol minuman,kotak, buku rujukan lukisan. |
Refleksi | pelajar amat lemah sekalipun cuma membuat garisan lurus, kurang pengamatan terhadap objek dan tidak ada keyakinan terhadap diri. |
12.1.2009 Hingga 14.1.2009 -Masalah Banjir,
Tidak Dapat Hadir ke Sekolah.
Tarikh/Minggu | 15.1.2009/3 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Proses Penghasilan dan Gubahan. |
Objektif | Pelajar dapat melukis bentuk botol dan kotak dengan tepat dari segi kadar banding dan jenis garisan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang. |
Aktiviti | 1.guru menjelaskan perkara asas sebelum melukis sesuatu objek-pemerhatian objek,mengukur kadar banding, teknik melukis mengunakan pensel dan garisan. 2.pelajar cuba melukis objek yang telah disediakan oleh guru .Pelajar membuat penelitian dan seterusnya melukis objek tersebut. |
ABM | botol minuman,kotak, buku rujukan lukisan. |
Refleksi | pelajar amat lemah melukis objek yang diberi,aktiviti terpaksa di sambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 15.1.2009/3 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan seni Visual |
Perkara | Lukisan Menggambar Suasana Di majlis Perkahwinan. |
Objektif | Pelajar dapat membuat lakaran bentuk manusia dengan tepat. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang |
Aktiviti | 1.Pelajar yang belum dapat melukis figura dengan betul menyambung aktiviti dari hari sebelumnya dan dibimbing oleh guru. 2.Guru menunjuk contoh cara mewarna menggunakan media oil pastel kepada pelajar yang telah lengkap lukisan mereka.(kumpulan pengayaan) |
ABM | oil pastel, contoh gambar majlis perkahwinan,lukisan figura. |
Refleksi | hanya sebahgaian kecil sahaja pelajar yang sudah dapat mewarna lukisan.Masih ramai yang belum dapat melengkapkan lakaran mereka. |
Tarikh/Minggu | 16.1.2009/3 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6 (7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Proses Penghasilan dan gubahan. |
Objektif | Pelajar dapat menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan lukisan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang |
Aktiviti | 1.Menyambung aktiviti melukis dengan pensel. 2.Menggunakan asas seni reka dalam lukisan untuk menimbulkan fom.Guru membimbing pelajar dengan menunjuk cara menggunakan garisan dalam menimbulkan fom dan jalinan sesuatu objek. |
ABM | pensel pelbagai saiz mata, contoh lukisan media pensel. |
Refleksi | pelajar menunjukkan minat dan kesungguhan walaupun masih lemah dalam mengaplikasi asas seni reka dalam lukisan masing-masing. |
Tarikh/Minggu | 17.1.2009/3 |
Hari | Sabtu |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Proses Penghasilan dan gubahan. |
Objektif | Pelajar dapat menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan lukisan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang |
Aktiviti | 1.Menyambung aktiviti melukis dengan pensel. 2.Menggunakan asas seni reka dalam lukisan untuk menimbulkan fom.Guru membimbing pelajar dengan menunjuk cara menggunakan garisan dalam menimbulkan fom dan jalinan sesuatu objek. |
ABM | pensel pelbagai saiz mata, contoh lukisan media pensel. |
Refleksi | Pelajar dapat menyiapkan kerja seperti yang diminta oleh guru, beberapa orang pelajar dapat menunjukkan kemajuan dalam lukisan mereka. |
Tarikh/Minggu | 19.1.2009/4 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Figura Menggunakan Media pensel. |
Objektif | Pelajar mengetahui kadar banding yang tepat pada badan manusia. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang. |
Aktiviti | 1.guru menjelaskan keperluan kadar banding dalam melukis figura. 2.guru menunjukkan contoh lukisan figura dan cara untuk mendapatkan kadar banding yang tepat. |
ABM | contoh lukisan manusia(figura) |
Refleksi | pelajar kali pertama didedahkan melukis figura secara terancang iaitu menggunakan kadar banding.Aktiviti secara praktikal akan dilakukan pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 19.1.2009/4 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Apresiasi Seni Visual- Prinsip Rekaan-harmoni,kepelbagaian,keseimbangan,kadar banding,dominan,kontra dan ekonomi. |
Objektif | Pelajar dapat memasukkan prinsip rekaan semasa menghasilkan lukisan. |
Hasil Pembelajaran | Mengenalpasti unsur seni dan prinsip rekaan yang diolah dengan menggunakan media dan teknik tertentu dapat membentuk kesatuan dalam sesebuah hasil seni visual. |
Aktiviti | 1.Pelajar menyambung aktiviti yang tidak dapat disiapkan pada minggu lepas. 2.Guru membimbing pelajar yang lemah cara melukis bentuk objek yang dikhendaki dengan tepat. |
ABM | pensel pelbagai saiz mata dan buku rujukan lukisan. |
Refleksi | pelajar perlu banyakkan latihan untuk meningkatkan kemahiran melukis. |
Tarikh/Minggu | 20.1.2009/4 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4),4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Figura Menggunakan Media pensel. |
Objektif | Pelajar mengetahui kadar banding yang tepat pada badan manusia. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang. |
Aktiviti | 1.guru menjelaskan keperluan kadar banding dalam melukis figura. 2.guru menunjukkan contoh lukisan figura dan cara untuk mendapatkan kadar banding yang tepat. 3.pelajar melukis figura mengikut langkah demi langkah yang telah ditunjuk oleh guru. |
ABM | contoh lukisan manusia(figura) |
Refleksi | pelajar masih tidak dapat membuat lukisan figuran dengan betul dan kurang kemas.Mereka diminta memperbaiki lukisan . |
Tarikh/Minggu | 20.1.2009/4 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan Menggambar Suasana Di majlis Perkahwinan. |
Objektif | Pelajar dapat mewarna dengan kemas dan menarik. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang |
Aktiviti | 1.Pelajar mewarna lukisan dengan menggunakan oil pastel. 2.guru menunjukkan cara mewarna menggunakan nilai warna yang berbeza. |
ABM | Contoh gambar majlis perkahwinan. |
Refleksi | pelajar menunjukkan kesungguhan mewarna seperti yang ditunjuk oleh guru. namun ada bebrapa orang pelajar bersikap tidak serius dan bermain-main dalam kelas. |
Tarikh/Minggu | 21.1.2009/4 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Figura Menggunakan Media pensel. |
Objektif | Pelajar mengetahui kadar banding yang tepat pada badan manusia. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung lukisan figura yang belum tepat dengan bimbingan guru. |
ABM | contoh lukisan figura. |
Refleksi | kerja pelajar masih tidak begitu kemas. |
Tarikh/Minggu | 21.1.2009/4 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Apresiasi Seni Visual- Prinsip Rekaan-harmoni,kepelbagaian,keseimbangan,kadar banding,dominan,kontra dan ekonomi. |
Objektif | Pelajar dapat mengaitkan perinsip rekaan dengan hasil kerja yang telah dihasilkan. |
Hasil Pembelajaran | Mengenalpasti unsur seni dan prinsip rekaan yang diolah dengan menggunakan media dan teknik tertentu dapat membentuk kesatuan dalam sesebuah hasil seni visual. |
Aktiviti | 1.kerja pelajar diletak dihadapan kelas.2 2.setiap pelajar diminta memberi pandangan tentang hasil kerja dengan primsip rekaan yang telah dipelajari. 3.rumusan hasil kerja keseluruhan dari guru. |
ABM | hasil kerja pelajar. |
Refleksi | pelajar telah menyiapkan kerja dengan kemas. |
Tarikh/Minggu | 22.1.2009/4 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Figura Menggunakan Media pensel. |
Objektif | Pelajar mengetahui kadar banding yang tepat pada badan manusia. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang |
Aktiviti | 1.Pelajar yang telah lengkap lukisan bentuk figura diminta memperkemaskan lukisan. 2.Pelajar yang masih lemah dibimbing oleh guru dan dibantu oleh kawan-kawan lain. |
ABM | Contoh lukisan figura. |
Refleksi | pelajar menunjukkan kesungguhan untuk menyiapkan lukisan masing-masing. |
Tarikh/Minggu | 22.1.2009/4 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan Menggambar Suasana Di majlis Perkahwinan. |
Objektif | Pelajar dapat mewarna dengan kemas dan menarik. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang |
Aktiviti | 1.sambungan mewarna lukisan dan memperkemaskan lukisan. |
ABM | oil pastel dan contoh gambar majlis perkahwinan. |
Refleksi | hanya seorang pelajar yang telah siap mewarna dengan lengkap dan kemas. pelajar lain diberi masa untuk menyiapkan tugasan. |
Tarikh/Minggu | 23.1.2009/4 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6 (7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Figura Menggunakan Media pensel. |
Objektif | Pelajar mengetahui kadar banding yang tepat pada badan manusia. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang |
Aktiviti | 1.Pelajar yang telah lengkap lukisan bentuk figura diminta memperkemaskan lukisan. 2.Pelajar yang masih lemah dibimbing oleh guru dan dibantu oleh kawan-kawan lain. |
ABM | Contoh lukisan figura. |
Refleksi | pelajar telah menyedari kelemahan yang terdapat dalam lukisan mereka. |
MINGGU KE 5
26.1.2009- 27.1.2009-CUTI UMUM TAHUN BARU CINA
28.1.2009-CUTI PERISTIWA
29.1.2009-30.1.2009-CUTI GANTI
Tahniah. RPH Minggu 2 - 5 yang kemas dan teratur.
ReplyDelete