RPH MINGGU KE 9
Hari/Tarikh :
Isnin/ 24.2.2014
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Kemahiran Asas Lukisan-Pengamatan.
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.membuat kajian visual terhadap sifat objek dan
hubungan objek.
2.aspek pengamatan terhadap
hubungan objek
melibatkan bentuk kedudukan
objek,skala dan kadar banding
pencahayaan,struktur , ruang dan suasana.
Aktiviti Pembelajaran : Lukisan tema –menanam bunga.
Prosedur :
1.pelajar menyambung aktiviti mewarna menggunakan
Media kering.
2.guru membuat bimbingan dari satu meja ke
satu meja.
BBM :
tumbuhan hijau di dalam pasu,bekas air dan alat penyodok
yang kecil.pensel warna dan oil pastel color.
Refleksi :
semua pelajar berjaya menyiapkan lukisan.hanya 2 orang
pelajar yang tahap perkembangan mewarnanya
agak
perlahan.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh
: Selasa/25.2.2014
Tingkatan
: 4K6
Mata
Pelajaran
: Pendidikan Seni Visual
Masa :70 minit
Unit
Pembelajaran :Seni
halus-Lukisan.
Obj/hasil pembelajaran
:1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual
serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
Aktiviti Pembelajaran
:a) Latihan Ulangkaji-lukisan soalan PSV 2011.
Prosedur
:1) guru menun juk cara membuat lakaran dihadapan kelas.
2) pelajar menyambung aktiviti membuat
lakaran dengan
Pensel.
3) tunjuk cara mewarna pokok menggunakan
pensel warna
dan
Oil pastel.
BBM :
kertas soalan PSV Kertas 2 2011,pensel warna, oil pastel.
Contoh lukisan.
Refleksi : pelajar terbahagi kepada 2 kumpulan.
Kumpulan cerdas
Sudah memasuki tahap mewarna daun-daun
pokok.Kumpulan
Lemah telah berjaya menyiapkan lakaran
pensel dengan lengkap.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Selasa/ 25.2.2014
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :3)
Penggubahan Lukisan-3.1) Lukisan kajian sejadi dan
Buatan Manusia.
Obj/Hasil Pembelajaran :
Calon seharusnya dapat:-
1) Membuat kajian lukisan yang berteraskan
kepada
objek sejadi dan objek buatan manusia.
Aktiviti Pembelajaran : Lukisan Sejadi-Buah Limau.
Prosedur :
1.penerangan dari guru lukisan sejadi-penggunaan
Garisan dan jalinan untuk menimbulkan
bentuk.
2.guru
mengedar buah limau kepada setiap pelajar.
3.pelajar membuat lakaran awal menggunakan
pensel.
BBM :
buah limau,pisau NT, pensel warna dan
oil pastel color.
Refleksi :
masih di peringkat lakaran awal dengan pensel.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh
: Khamis/27.2.2014
Tingkatan
: 4K6
Mata
Pelajaran
: Pendidikan Seni Visual
Masa :70 minit
Unit
Pembelajaran :Seni
halus-Lukisan.
Obj/hasil pembelajaran
:1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual
serta
berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Nilai
: menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan.
Aktiviti Pembelajaran
:a) Latihan Ulangkaji-lukisan soalan PSV 2011.
“beberapa batang pokok telah tumbang dan
menyekat
aliran air sungai. Lukis situasi ini dengan
memberi penekanan
kepada bentuk,ruang ,jalinan dan pergerakan
air.
Prosedur
:1) tunjuk cara mewarna batang pokok
menggunakan media
pensel warna dan
Oil pastel dihadapan kelas.
2) pelajar kumpulan cerdas melakukan aktiviti
mewarna batang
Pokok.
3) pelajar kumpulan lemah ditunjuk cara oleh
guru mewarna
Imej di ruang belakang,iaitu kaki langit
dan bukit-bukau.
BBM :
kertas soalan PSV Kertas 2 2011,pensel warna, oil pastel.
Contoh lukisan pemandangan sebatang sungai
yang mengalir.
Refleksi : teknik mewarna pelajar menunjukkan
perkembangan.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/ 27.2.2014
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :3)
Penggubahan Lukisan-3.1) Lukisan kajian sejadi dan
Buatan Manusia.
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1) Membuat kajian lukisan yang
berteraskan kepada
objek sejadi dan objek buatan
manusia.
Aktiviti Pembelajaran : Lukisan Sejadi-Buah Limau.
Prosedur :
1.penerangan dari guru sumber idea-rekabentuk industry.
2.pelajar membuat lakaran awal mereka bentuk cermin mata
Menggunakan sumber idea buah limau.
BBM :
buah limau,pisau NT, pensel warna dan
oil pastel color.
Refleksi :
masih di peringkat lakaran awal dengan pensel,cirri-ciri
buah limau terdapat dalam lakaran awal.
*************************************************************************************
PEPERIKSAAN AWAL
TAHUN 2014
TINGKATAN 4
MATA PELAJARAN
SAINS KERTAS 1 DAN 2
JUMAAT 28.2.2014.
*******************************************************************************
Hari/Tarikh :
Jumaat/ 28.2.2014
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :3)
Penggubahan Lukisan-3.1) Lukisan kajian sejadi dan
Buatan Manusia.
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1)
Membuat kajian lukisan yang berteraskan kepada
objek sejadi dan objek buatan manusia.
Aktiviti Pembelajaran : Lukisan Sejadi-Buah Limau.
Prosedur :
1.penerangan dari guru sumber idea-rekabentuk industry.
2.pelajar membuat lakaran awal mereka bentuk cermin mata
Menggunakan sumber idea buah limau.
BBM :
buah limau,pisau NT, pensel warna dan
oil pastel color.
Refleksi :
Pelajar berjaya membuat lakaran awal lebih dari 5 lakaran.
No comments:
Post a Comment