RPH KARTINI SAHAMAT

Saturday, February 2, 2013

RPH MINGGU KE 5


Hari/Tarikh                  : Isnin/28.1.2013

Tingkatan                    : 5K8

Mata Pelajaran            : Pendidikan Seni Visual

Masa                            : 70 minit

Unit Pembelajaran       : 1.Penghasilan Seni Visual-Seni Halus                     :

Obj/hasil pembelajaran: Pelajar memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta

                                        berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.

 Aktiviti Pembelajaran : Lukisan Alam Semulajadi.-Teknik Mewarna Pokok

Prosedur                       : 1..tunjuk cara mewarna objek oleh guru.

                                       2.Latihan pelajar cuba mewarna objek dengan

                                         Menggunakan pensel warna.                                                                   

BBM                           : Contoh Lukisan ,gambar pokok.pensel 2B, 3B ,5B dan 7B.

Refleksi                       : 2 orang pelajar yang telah siap mewarna membantu guru

                                        membimbing rakan-rakan yang masih lemah dalam kemahiran

                                        mewarna.

                                     

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/29.1.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Satu Objek.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek      

                                                  2.Pelajar dapat menimbulkan sifat objek sayuran dengan teknik

                                                     dan media pensel warna.

Aktiviti                                  : Lukisan Satu Objek:Menimbulkan sifat sayuran-media

                                                  Pensel Warna.

Prosedur                             :1.Penjelasan  dan tunjuk cara mengukur dan melakar  objek

                                                     oleh guru.

                                                  2. pelajar  membuat lakaran dengan media pensel dan menggunakan

                                                    teknik garisan sehala dan crosshatching untuk menimbulkan

                                                    bentuk serta sifat objek.

                                                                                               

BBM                                      :  Buku Rujukan Seni Visual STPM,sayuran hijau,pensel warna.

Refleksi                                 :  pelajar dapat melakar bentuk objek dan membuat kesan jalinan

                                                   pada objek. Masih ada beberapa pelajar masih perlu diperbaiki

                                                   lakarannya kerana kurang tepat dari segi kadar banding.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                  : Rabu/30.1.2013

Tingkatan                    : 5K8

Mata Pelajaran            : Pendidikan Seni Visual

Masa                            :70 minit

Unit Pembelajaran       : 1.Penghasilan Seni Visual-Seni Halus                     

Obj/hasil pembelajaran: Pelajar memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta

                                         berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.

 Aktiviti Pembelajaran : Lukisan Alam Semulajadi.-Teknik Mewarna Pokok

Prosedur                       : 1..tunjuk cara mewarna objek oleh guru.

                                       2.Latihan pelajar cuba mewarna objek dengan

                                          Menggunakan pensel warna.                                                                  

BBM                           : Contoh Lukisan ,gambar pokok.pensel 2B, 3B ,5B dan 7B.

Refleksi                       : semua pelajar telah menyiapkan kerja masing-masing dan

                                       pelajar sudah mengetahui penggunaan 4 warna untuk mewarna

                                       pokok dan daun.

                                     

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/30.1.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Satu Objek.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek      

                                             2.Pelajar dapat menimbulkan sifat objek sayuran dengan teknik

                                                 dan media pensel warna.

Aktiviti                               : Lukisan Satu Objek:Menimbulkan sifat sayuran-media

                                              Pensel Warna.

Prosedur                           :1.Penjelasan  dan tunjuk cara mewarna objek yang lembut dan keras.

                                             2. pelajar  mewarna lakaran masing-masing dengan media kering.
                                                                                      

BBM                                      :  Buku Rujukan Seni Visual STPM,sayuran hijau,pensel warna.

Refleksi                                 :  pelajar mewarnakan objek keras dahulu ,penekanan aspek

                                                 Cahaya dan bayang.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/31.1.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Satu Objek.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek      

                                             2.Pelajar dapat menimbulkan sifat objek sayuran dengan teknik

                                                dan media pensel warna.

Aktiviti                              : Lukisan Satu Objek:Menimbulkan sifat sayuran-media

                                             Pensel Warna.

Prosedur                          :1. pelajar sambung aktiviti mewarna lakaran masing-masing dengan media

                                                Kering.                                                                                           

BBM                                   :  Buku Rujukan Seni Visual STPM,sayuran hijau,pensel warna.

Refleksi                              :  hanya 2 orang pelajar yang siap mewarna dengan lengkap.

                                               

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                  : Jumaat/1.2.2013

Tingkatan                    : 5K8

Mata Pelajaran            : Pendidikan Seni Visual

Masa                            :70 minit

Unit Pembelajaran       : 1.Penghasilan Seni Visual-Seni Halus                     

Obj/hasil pembelajaran: Pelajar memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta

                                         berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.

 Aktiviti Pembelajaran : Catan-Gambarkan suasana bebarapa orang memancing ikan di sungai.

Prosedur                       : 1.Penerangan kehendak soalan.

                                       2.Perbincangan objek yang sesuai dengan kehendak soalan.

                                       3.Mula membuat lakaran dengan menggunakan pensel.

                                                                                                          

BBM                           : Contoh Lukisan ,gambar orang memancing,.pensel 2B, 3B ,5B dan 7B.

Refleksi                       : pelajar dapat memberi pendapat dengan menyebut imej-imej yang

                                      Sesuai dengan tajuk memancing.

                                     

                                     

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/31.1.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Satu Objek.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek      

                                             2.Pelajar dapat menimbulkan sifat objek sayuran dengan teknik

                                                 dan media pensel warna.

Aktiviti                              : Lukisan Satu Objek:Menimbulkan sifat sayuran-media

                                            Pensel Warna.

Prosedur                           :1. pelajar sambung aktiviti mewarna lakaran masing-masing dengan media

                                                 Kering.                                                                                           

BBM                                   :  Buku Rujukan Seni Visual STPM,sayuran hijau,pensel warna.

Refleksi                              :  semua pelajar berjaya menyiapkan tugasan masing-masing.

                                               Kualiti mewarna masih ditahap sederhana bagi kebanyakan pelajar.

                                               

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Sabtu/2.2.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Satu Objek.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek      

                                             2.Pelajar dapat menimbulkan sifat objek berjalinan dengan teknik

                                                dan media pensel warna.

Aktiviti                                  : Lukisan Satu Objek:Menimbulkan jalinan pada objek-media

                                                  Pensel Warna.

Prosedur                             :1. Pelajar membuat pemerhatian pada bakul rotan.

                                              2.penerangan guru cara membuat kadar banding dan

                                                 Menimbulkan jalinan pada bakul rotan.

                                              3.pelajar membuat lakaran.                                                     

BBM                                      :  Buku Rujukan Seni Visual STPM,bakul rotan,pensel warna.

Refleksi                                 :  masih ada pelajar yang kadar bandingnya kurang tepat.

 

No comments:

Post a Comment