RPH KARTINI SAHAMAT

Monday, January 16, 2012

RPH MINGGU 1 & 2

RPH MINGGU 1 DAN 2 (4.1-13.1.2012)

Hari/Tarikh : Rabu (4.1.2012)

Perkara : Majlis Suaikenal pelajar tingkatan 4.

1.Ceramah oleh Tuan Pengetua,PK1,PK Ko.Kurikulum

Guru Kaunseling,Guru Disiplin dan Guru Bilik Sumber

Sekolah.

Hari/Tarikh : Khamis(5.12012)

Perkara : Majlis Suaikenal pelajar tingkatan 4

1.Agihan nama dan kelas.

2.guru kelas membuat pemilihan ketua dan penolong.

3.agihan tugas membersih kelas.

4.mengedarkan jadual waktu kelas kepada pelajar.

Hari/tarikh : Jumaat(6.1.2012)

Tingkatan : 6AK5

Masa : 70 minit.

Mata pelajaran : Seni Visual

Perkara : Penjelasan Bab / tajuk-tajuk Seni Visual sepanjang

2012.

Objketif : 1.pelajar dapat mengetahui tajuk-tajuk yang

Yang akan dipelajari sepanjang tahun 2012.

Aktiviti : 1.penjelasan tajuk/bab sepanjang 2012 oleh guru.

2.pelajar membuat catatan.

BBM : Rancangan Tahunan Seni Visual Tingkatan 6Atas.

Refleksi : Penjelasan berjalan dengan baik.

Hari/tarikh : Isnin/ 9.1.2011

Perkara : pengagihan dan merekod buku teks untuk pelajar

Tingkatan 4.

Hari/Tarikh : Isnin/9.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.

(i) Maksud sejarah seni visual

(ii) Tujuan sejarah seni visual

(iii) Kaedah sejarah seni visual

Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:

· memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu

komponen disiplin seni visual.

· Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-

i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta

membantu proses pengkaryaan dan perekaan.

Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan isi pembelajaran.

2.pelajar mencatat isi-isi penting sambil merujuk

Buku rujukan seni visual STPM.

3.perbincangan soalan kritikan seni 2012.

ABM : Buku Rujukan Seni Visual STPM dan kertas soalan

Seni Visual 2012.

Refleksi : Perbincangan soalan 2012 tidak sempat dibuat

Dan disambung ke hari selasa.

Hari/Tarikh : Selasa/ 10.1.2012

Tingkatan : 4K8

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

a. Idea dan proses

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan unsur seni- garisan kepada pelajar.

2.menunjuk contoh jenis garisan dan kegunaanya.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi :Pelajar memahami fungsi garisan dalam seni visual.

Hari/tarikh :Selasa/ 10.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni visual.

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.

(i) Maksud sejarah seni visual

(ii) Tujuan sejarah seni visual

(iii) Kaedah sejarah seni visual

Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:

-memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu

komponen disiplin seni visual.

-Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-

i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta

membantu proses pengkaryaan dan perekaan.

Aktiviti Pembelajaran :1.sambungan latihan soalan kritikan seni STPM

2012.Karya Syed Ahmad Jamal”Sirih Pinang”

2.perbincangan maksud dan kehendak soalan serta

Isi-isi penting antara guru dengan pelajar.

3.latihan bertulis membuat esei panjang.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM dan kertas soalan

STPM seni visual.

Refleksi : pelajar dapat memberi isi penting Cuma aspek huraian

Masih kurang kukuh.

Hari/Tarikh : Rabu 11.1.2012

Tingkatan : 4K6

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

a.idea dan konsep.

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan unsur seni- garisan kepada pelajar.

2.menunjuk contoh jenis garisan dan kegunaanya.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi :Pelajar memahami fungsi garisan dalam seni visual.

Hari/Tarikh : Rabu 11.1.2012

Tingkatan : 4K8

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : 1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

2.pelajar dapat membuat gubahan corak menggunakkan

Pelbagai jenis dan sifat garisan.

b)idea dan proses

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.latihan-pelajar mencari garisan

dari persekitaran buatan manusia dan

dari alam semulajadibuat kajian jenis garisan.

2.membuat gubahan dari garisan yang telah

dikaji.Corak bebas dari segi susunan.Guru menunjuk

cara membuat gubahan corak abstrak.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi : Pelajar masih dalam proses memilih jenis garisan

dan cara susunan corak.

Hari/tarikh :Khamis/ 12.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni visual.

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.

(i) Maksud sejarah seni visual

(ii) Tujuan sejarah seni visual

(iii) Kaedah sejarah seni visual

Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:

-memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu

komponen disiplin seni visual.

-Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-

i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta

membantu proses pengkaryaan dan perekaan.

Aktiviti Pembelajaran :1.Latihan-esei.

maksud catan dan pengaruh kedatangan penjajah inggeris

Terhadap seni catan moden di malaysia ”.

2.perbincangan isipenting bersama guru.

3.menjawab latihan bertulis.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM .Buku rujukan seni lukis Moden

Malaysia.

Refleksi : latihan diteruskan sebagai kerjarumah.

Hari/Tarikh : Jumaat/ 13.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit pembelajaran : konsep dan kaedah kritikan seni.

-Strategi

-diskripsi

-analisis

-interpretasi

-pertimbangan

Obj/hasil pembelajaran : Memahami konsep kritikan seni visual sebagai cara untuk menilai sesebuah karya dengan menggunakan pelbagai kaedah.

Aktiviti :1.perbincangan beberapa karya catan pelukis

Tempatan –menggunakan strategi diskripsi,analisis,interpretasi.

BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh catan Yusuf Gajah,

Mastura Abdul Rahman.

Refleksi : pelajar mahir membuat kritikan dari segi diskripsi dan analisis.

Dari segi pertimbangan masih kurang kukuh .

Hari/Tarikh : Jumaat/ 13.1.2012

Tingkatan : 4K8

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : 1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

2.pelajar dapat membuat gubahan corak menggunakkan

Pelbagai jenis dan sifat garisan.

a)idea dan proses.

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.latihan-pelajar mencari garisan

dari persekitaran buatan manusia dan

dari alam semulajadibuat kajian jenis garisan.

2.membuat gubahan dari garisan yang telah

dikaji.Corak bebas dari segi susunan.Guru menunjuk

cara membuat gubahan corak abstrak

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi : sebahagian pelajar menunjukkan keyakinan

Yang tinggi dalam mereka gubahan corak abstrak.

Mereka menggunakan media seperti pen marker,

Dan warna air.

1 comment: