RPH MINGGU 1 DAN 2 (4.1-13.1.2012)
Hari/Tarikh : Rabu (4.1.2012)
Perkara : Majlis Suaikenal pelajar tingkatan 4.
1.Ceramah oleh Tuan Pengetua,PK1,PK Ko.Kurikulum
Guru Kaunseling,Guru Disiplin dan Guru Bilik Sumber
Sekolah.
Hari/Tarikh : Khamis(5.12012)
Perkara : Majlis Suaikenal pelajar tingkatan 4
1.Agihan nama dan kelas.
2.guru kelas membuat pemilihan ketua dan penolong.
3.agihan tugas membersih kelas.
4.mengedarkan jadual waktu kelas kepada pelajar.
Hari/tarikh : Jumaat(6.1.2012)
Tingkatan : 6AK5
Masa : 70 minit.
Mata pelajaran : Seni Visual
Perkara : Penjelasan Bab / tajuk-tajuk Seni Visual sepanjang
2012.
Objketif : 1.pelajar dapat mengetahui tajuk-tajuk yang
Yang akan dipelajari sepanjang tahun 2012.
Aktiviti : 1.penjelasan tajuk/bab sepanjang 2012 oleh guru.
2.pelajar membuat catatan.
BBM : Rancangan Tahunan Seni Visual Tingkatan 6Atas.
Refleksi : Penjelasan berjalan dengan baik.
Hari/tarikh : Isnin/ 9.1.2011
Perkara : pengagihan dan merekod buku teks untuk pelajar
Tingkatan 4.
Hari/Tarikh : Isnin/9.1.2012
Tingkatan : 6AK5
Mata pelajaran : Seni visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.
(i) Maksud sejarah seni visual
(ii) Tujuan sejarah seni visual
(iii) Kaedah sejarah seni visual
Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:
· memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu
komponen disiplin seni visual.
· Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-
i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta
membantu proses pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan isi pembelajaran.
2.pelajar mencatat isi-isi penting sambil merujuk
Buku rujukan seni visual STPM.
3.perbincangan soalan kritikan seni 2012.
ABM : Buku Rujukan Seni Visual STPM dan kertas soalan
Seni Visual 2012.
Refleksi : Perbincangan soalan 2012 tidak sempat dibuat
Dan disambung ke hari selasa.
Hari/Tarikh : Selasa/ 10.1.2012
Tingkatan : 4K8
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa :70 minit
Unit Pembelajaran : Unsur Seni.
Obj/hasil pembelajaran : Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
a. Idea dan proses
i.mesej/kandungan
ii.pewujudan idea
iii. olahan idea
Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan unsur seni- garisan kepada pelajar.
2.menunjuk contoh jenis garisan dan kegunaanya.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.
Refleksi :Pelajar memahami fungsi garisan dalam seni visual.
Hari/tarikh :Selasa/ 10.1.2012
Tingkatan : 6AK5
Mata pelajaran : Seni visual.
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.
(i) Maksud sejarah seni visual
(ii) Tujuan sejarah seni visual
(iii) Kaedah sejarah seni visual
Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:
-memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu
komponen disiplin seni visual.
-Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-
i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta
membantu proses pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti Pembelajaran :1.sambungan latihan soalan kritikan seni STPM
2012.Karya Syed Ahmad Jamal”Sirih Pinang”
2.perbincangan maksud dan kehendak soalan serta
Isi-isi penting antara guru dengan pelajar.
3.latihan bertulis membuat esei panjang.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM dan kertas soalan
STPM seni visual.
Refleksi : pelajar dapat memberi isi penting Cuma aspek huraian
Masih kurang kukuh.
Hari/Tarikh : Rabu 11.1.2012
Tingkatan : 4K6
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa :70 minit
Unit Pembelajaran : Unsur Seni.
Obj/hasil pembelajaran : Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
a.idea dan konsep.
i.mesej/kandungan
ii.pewujudan idea
iii. olahan idea
Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan unsur seni- garisan kepada pelajar.
2.menunjuk contoh jenis garisan dan kegunaanya.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.
Refleksi :Pelajar memahami fungsi garisan dalam seni visual.
Hari/Tarikh : Rabu 11.1.2012
Tingkatan : 4K8
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa :70 minit
Unit Pembelajaran : Unsur Seni.
Obj/hasil pembelajaran : 1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
2.pelajar dapat membuat gubahan corak menggunakkan
Pelbagai jenis dan sifat garisan.
b)idea dan proses
i.mesej/kandungan
ii.pewujudan idea
iii. olahan idea
Aktiviti Pembelajaran :1.latihan-pelajar mencari garisan
dari persekitaran buatan manusia dan
dari alam semulajadibuat kajian jenis garisan.
2.membuat gubahan dari garisan yang telah
dikaji.Corak bebas dari segi susunan.Guru menunjuk
cara membuat gubahan corak abstrak.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.
Refleksi : Pelajar masih dalam proses memilih jenis garisan
dan cara susunan corak.
Hari/tarikh :Khamis/ 12.1.2012
Tingkatan : 6AK5
Mata pelajaran : Seni visual.
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.
(i) Maksud sejarah seni visual
(ii) Tujuan sejarah seni visual
(iii) Kaedah sejarah seni visual
Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:
-memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu
komponen disiplin seni visual.
-Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-
i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta
membantu proses pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti Pembelajaran :1.Latihan-esei.
“ maksud catan dan pengaruh kedatangan penjajah inggeris
Terhadap seni catan moden di malaysia ”.
2.perbincangan isipenting bersama guru.
3.menjawab latihan bertulis.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM .Buku rujukan seni lukis Moden
Malaysia.
Refleksi : latihan diteruskan sebagai kerjarumah.
Hari/Tarikh : Jumaat/ 13.1.2012
Tingkatan : 6AK5
Mata pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit pembelajaran : konsep dan kaedah kritikan seni.
-Strategi
-diskripsi
-analisis
-interpretasi
-pertimbangan
Obj/hasil pembelajaran : Memahami konsep kritikan seni visual sebagai cara untuk menilai sesebuah karya dengan menggunakan pelbagai kaedah.
Aktiviti :1.perbincangan beberapa karya catan pelukis
Tempatan –menggunakan strategi diskripsi,analisis,interpretasi.
BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh catan Yusuf Gajah,
Mastura Abdul Rahman.
Refleksi : pelajar mahir membuat kritikan dari segi diskripsi dan analisis.
Dari segi pertimbangan masih kurang kukuh .
Hari/Tarikh : Jumaat/ 13.1.2012
Tingkatan : 4K8
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa :70 minit
Unit Pembelajaran : Unsur Seni.
Obj/hasil pembelajaran : 1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
2.pelajar dapat membuat gubahan corak menggunakkan
Pelbagai jenis dan sifat garisan.
a)idea dan proses.
i.mesej/kandungan
ii.pewujudan idea
iii. olahan idea
Aktiviti Pembelajaran :1.latihan-pelajar mencari garisan
dari persekitaran buatan manusia dan
dari alam semulajadibuat kajian jenis garisan.
2.membuat gubahan dari garisan yang telah
dikaji.Corak bebas dari segi susunan.Guru menunjuk
cara membuat gubahan corak abstrak
BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.
Refleksi : sebahagian pelajar menunjukkan keyakinan
Yang tinggi dalam mereka gubahan corak abstrak.
Mereka menggunakan media seperti pen marker,
Dan warna air.
Cikgu,
ReplyDeleteRPH lengkap dan kemas. RPT lengkap.
Tahniah.