Tingkatan/Masa | 6Atas K5/1&2 |
Hari/Tarikh | Isnin/ 4.1.2010 |
Mata Pelajaran | Seni Visual Kertas 1 |
Perkara | Pemulangan Kertas Jawapan Peperiksaan Akhir Tahun 2009 |
Aktiviti | 1.guru menyerahkan semula ketas jawapan pelajar. 2.guru memaklumkan kepada setiap pelajar markah yang mereka perolehi. 3.membincangkan kelemahan yang ketara dalam kertas jawapan pelajar. |
Catatan | kurang dari 10 pelajar yang menunjukkan markah kurang daripada 25. |
Tingkatan/Masa | 6Atas K5/3&4 |
Hari/Tarikh | Selasa/5.1.2010 |
Mata Pelajaran | Seni Visual Kertas 1 |
Perkara | Perbincangan Soalan dan Jawapan bahagian A. |
Objektif | Pelajar memgetahui dan memahami format soalan dan teknik menjawab dengan betul. |
Aktiviti | 1.membincangkan soalan dan jawapan mengikut skima jawapan dan format STPM untuk soalan bahagian A iaitu soalan struktur. 2.pelajar mencatat isi penting yang diperbincangkan. |
Catatan | pelajar memahami kehendak soalan dan teknik menjawab soalan struktur. |
Tingkatan/Masa | 6Atas K5/1&2 |
Hari/Tarikh | Rabu/6.1.2010 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Perbincangan Soalan dan Jawapan Bahagian B |
Objektif | Pelajar memahami teknik menjawab soalan berbentuk esei berdasarkan ulasan hasil karya seni halus. |
Aktiviti | 1.Membincangkan soalan dan jawapan mengikut skima jawapan dan format STPM untuk soalan bahagian B iaitu soalan esei berdasarkan hasil karya. 2.pelajar mencatat semua isi penting yang diperbinangkan bersama guru. |
Catatan | pelajar dapat memahami cara mengulas hasil karya berdasarkan format yangh betul. |
Tingkatan/Masa | 6Atas K5/3&4 |
Hari/Tarikh | Khamis/7.1.2010 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Perbincangan Soalan dan Jawapan bahagian C kertas 1. |
Objektif | pelajar dapat menghurai isi-isi penting bagi soalan esei. |
Aktiviti | 1.Membincangkan soalan esei dan jawapan mengikut skima dan jawapan dan format STPM untuk bahagian C iaitu soalan esei. |
Catatan | pelajar dapat menghuraikan isi-isi penting yang telah diperolehi melalui perbincangan. |
Tingkatan/Masa | 6Atas K5/1&2 |
Hari/Tarikh | Isnin/11.1.2010 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Perkara | Pengenalan Lukisan;b)Pengamatan terhadap objektif -bentuk -kedudukan objektif -skala dan kadar banding. |
Objektif | pelajar dapat mengamati bentuk, skala dan kadar banding objekt yang disediakan di atas meja. |
Aktiviti | 1.pengenalan tajuk pembelajatan. 2.amali-kajian dan menganalisa struktur bentuk objek dari segi skala,kadar banding. 3.amali melukis objek. |
Catatan | ABM-beg kanvas, kain dan beberapa naskhah buku. refleksi 3 orang pelajar yang lemah dalam membuat struktur bentuk guru menunjuk cara penyelesaian dengan menggunakan garisan perspektif. |
Tingkatan/Masa | 6Atas K5/3&4 |
Hari/Tarikh | Selasa/12.1.2010 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Perkara | Pengenalan kepada soalan kerja kursus Seni Visual STPM 2010. |
Objektif | pelajar dapat memahami kehendak soalan kerja kursus. |
Aktiviti | 1.mengedar kertas soalan Seni Visual STPM 970/3 kepada para pelajar. 2. memaklumkan tentang peraturan,syarat,format dan permarkahan kepada pelajar. 3.perbincangan dan pemahaman kehendak setiap 4 soalan. 4.pelajar menilai ,memikirkan kehendak soalan dan memilih soalan. |
Catatan | pelajar diberi masa untuk memilih soalan dan dikehendaki menyediakan blok lukisan untuk dijadikan folio. |
Tingkatan/Masa | 6Atas K5/1&2 |
Hari/Tarikh | Rabu/13.1.2010 |
Mata Pelajaran | Seni Visual. |
Perkara | Kerja Kursus Seni Visual: Borang Pengesahan Proses Kerja Kursus. |
Objektif | Memastikan dan menjamin kesahihan kerja setiap pelajar. pelajar memahami akan peraturan yang wajib dipatuhi. |
Aktiviti | 1.guru mengedarkan borang pengesahan proses kerja kursus. 2.menjelaskan cara penggunaan borang. 3.pelajar diminta membuat gambar rajah grafik sebagai panduan dalam melakukan penyelidikan/kajian. |
Catatan | ABM-borang pengesahan proses kerja kursus. Contoh gambar rajah grafik. -Ada perhimpunan aktiviti ini akan dibuat pada esok hari Khamis 14/1/2010-masa 3&4 |
Tingkatan/Masa | 4K3/1&2 |
Hari/Tarikh | Selasa/5.1.2010 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Pengenalan kepada Kertas PSV SPM |
Objektif | Pelajar memahami format kertas PSV SPM. |
Aktiviti | 1.guru memperkenalkan format kertas PSV SPM kepada pelajar :- Kertas 1(teori 50 soalan objektif) Kertas 2-(amali melukis 6 pilihan soalan buat 1 soalan sahaja) 2.guru menunjukkan contoh kertas PSV SPM sebenar kertas 1 dan kertas 2. |
ABM | kertas PSV 1 dan 2 SPM |
Refleksi | pelajar memahami format kertas PSv SPM. |
Tingkatan/Masa | 4K3/5&6 |
Hari/Tarikh | Rabu/6.1.2010 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Asas Seni Reka-Garisan |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang. |
Objektif | Pelajar memahami fungsi garisan dalam menghasilkan karya seni. |
Aktiviti | 1.Penjelasan tentang fungsi garisan dalam kerja seni halus dan jenis-jenis garisan kepada pelajar. 2.Memberi nota secara bertulis kepada pelajar. |
ABM | Buku Rujukan PSV SPM, nota bertulis |
Refleksi | pelajar dapat menyebut contoh-contoh garisan yang terdapat dipersekitaran mereka. |
Tingkatan/Masa | 4K3/1&2 |
Hari/Tarikh | Jumaat/ 7.1.2010 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Asas Seni Reka -Jalinan |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. |
Objektif | Pelajar memahami perbezaan jenis jalinan dan fungsi setiap jenisnya. |
Aktiviti | 1.Penjelasan tentang jenis jalinan dan fungsinya kepada pelajar. 2.perbincangan-pelajar menyenaraikan contoh jalinan yang ada dipersekitaran. 3.mencatat nota. |
ABM | Buku Rujukan PSV SPM,buku nota. |
Refleksi | pelajar dapat memaklumkan kepada kelas jenis jalinan yang terdapat dipersekitaran. |
Tingkatan/Masa | 4K3/1&2 |
Hari/Tarikh | Selasa/12.1.2010 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Asas seni reka-garisan dan jalinan Amali lukisan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. -menghasilkan lukisan dengan media pensil dan pelbagai teknik. |
Objektif | Pelajar dapat melakar menggunakan garisan dan memasukkan jalinan yang sesuai pada bentuk yang dilukis. |
Aktiviti | 1.amali-pelajar melukis menggunakan media kering dan memasukkan aspek seni reka garisan dan jalinan untuk menimbulkan objek 3D. |
ABM | buku rujukan,contoh lukisan. |
Refleksi | pelajar dapat melakar bentuk 3D dan mula menguasai media pensil warna dan oil pastel. |
Tingkatan/Masa | 4K3/5&6 |
Hari/Tarikh | Rabu/ 13.1.2010 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Asas seni reka-garisan dan jalinan Amali lukisan dan mewarna dengan media kering. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. -menghasilkan lukisan dengan media pensil dan pelbagai teknik. |
Objektif | Pelajar dapat menggunakan warna media kering dengan betul. |
Aktivit | 1.tunjuk cara menggunakan media kering-pensil warna dan oil pastel 2.pelajar mewarna lakaran masing-masing dengan bimbingan guru. |
ABM | warna pensil, oil pastel |
Refleksi | semua lukisan pelajar belum siap sepenuhnya dan aktiviti disambung ke hari jumaat. |
Tingkatan/Masa | 4K3/ 1&2 |
hari/Tarikh | Jumaat/ 15.1.2010 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Asas seni reka-garisan dan jalinan Amali lukisan dan mewarna dengan media kering. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. -menghasilkan lukisan dengan media pensil dan pelbagai teknik. |
Objektif | Pelajar dapat menyiapkan lukisan dengan kemas dan menggunakan warna yang betul untuk menimbulkan bentuk3D. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna. 2.Guru membimbing pelajar aspek kekemasan dalam lukisan. |
ABM | pensil warna dan oil pastel |
Refleksi |
No comments:
Post a Comment