RPH KARTINI SAHAMAT

Wednesday, January 13, 2010

RPH 4.JAN-15 JAN 2010

Tingkatan/Masa 6Atas K5/1&2
Hari/Tarikh Isnin/ 4.1.2010
Mata Pelajaran Seni Visual Kertas 1
Perkara Pemulangan Kertas Jawapan Peperiksaan Akhir Tahun 2009
Aktiviti 1.guru menyerahkan semula ketas jawapan pelajar.
2.guru memaklumkan kepada setiap pelajar markah yang mereka perolehi.
3.membincangkan kelemahan yang ketara dalam kertas jawapan pelajar.
Catatan kurang dari 10 pelajar yang menunjukkan markah kurang daripada 25.

Tingkatan/Masa 6Atas K5/3&4
Hari/Tarikh Selasa/5.1.2010
Mata Pelajaran Seni Visual Kertas 1
Perkara Perbincangan Soalan dan Jawapan bahagian A.
Objektif Pelajar memgetahui dan memahami format soalan dan teknik menjawab dengan betul.
Aktiviti 1.membincangkan soalan dan jawapan mengikut skima jawapan dan format STPM untuk soalan bahagian A iaitu soalan struktur.

2.pelajar mencatat isi penting yang diperbincangkan.
Catatan pelajar memahami kehendak soalan dan teknik menjawab soalan struktur.

Tingkatan/Masa 6Atas K5/1&2
Hari/Tarikh Rabu/6.1.2010
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Perbincangan Soalan dan Jawapan Bahagian B
Objektif Pelajar memahami teknik menjawab soalan berbentuk esei berdasarkan ulasan hasil karya seni halus.
Aktiviti 1.Membincangkan soalan dan jawapan mengikut skima jawapan dan format STPM untuk soalan bahagian B iaitu soalan esei berdasarkan hasil karya.

2.pelajar mencatat semua isi penting yang diperbinangkan bersama guru.
Catatan pelajar dapat memahami cara mengulas hasil karya berdasarkan format yangh betul.

Tingkatan/Masa 6Atas K5/3&4
Hari/Tarikh Khamis/7.1.2010
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Perbincangan Soalan dan Jawapan bahagian C kertas 1.
Objektif pelajar dapat menghurai isi-isi penting bagi soalan esei.
Aktiviti 1.Membincangkan soalan esei dan jawapan mengikut skima dan jawapan dan format STPM untuk bahagian C iaitu soalan esei.
Catatan pelajar dapat menghuraikan isi-isi penting yang telah diperolehi melalui perbincangan.


Tingkatan/Masa 6Atas K5/1&2
Hari/Tarikh Isnin/11.1.2010
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Perkara Pengenalan Lukisan;b)Pengamatan terhadap objektif
-bentuk
-kedudukan objektif
-skala dan kadar banding.
Objektif pelajar dapat mengamati bentuk, skala dan kadar banding objekt yang disediakan di atas meja.
Aktiviti 1.pengenalan tajuk pembelajatan.
2.amali-kajian dan menganalisa struktur bentuk objek dari segi skala,kadar banding.
3.amali melukis objek.
Catatan ABM-beg kanvas, kain dan beberapa naskhah buku.
refleksi 3 orang pelajar yang lemah dalam membuat struktur bentuk guru menunjuk cara penyelesaian dengan menggunakan garisan perspektif.

Tingkatan/Masa 6Atas K5/3&4
Hari/Tarikh Selasa/12.1.2010
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Perkara Pengenalan kepada soalan kerja kursus Seni Visual STPM 2010.
Objektif pelajar dapat memahami kehendak soalan kerja kursus.
Aktiviti 1.mengedar kertas soalan Seni Visual STPM 970/3
kepada para pelajar.
2. memaklumkan tentang peraturan,syarat,format dan permarkahan kepada pelajar.
3.perbincangan dan pemahaman kehendak setiap 4 soalan.
4.pelajar menilai ,memikirkan kehendak soalan dan memilih soalan.
Catatan pelajar diberi masa untuk memilih soalan dan dikehendaki menyediakan blok lukisan untuk dijadikan folio.

Tingkatan/Masa 6Atas K5/1&2
Hari/Tarikh Rabu/13.1.2010
Mata Pelajaran Seni Visual.
Perkara Kerja Kursus Seni Visual: Borang Pengesahan Proses Kerja Kursus.
Objektif Memastikan dan menjamin kesahihan kerja setiap pelajar.
pelajar memahami akan peraturan yang wajib dipatuhi.
Aktiviti 1.guru mengedarkan borang pengesahan proses kerja kursus.
2.menjelaskan cara penggunaan borang.
3.pelajar diminta membuat gambar rajah grafik sebagai panduan dalam melakukan penyelidikan/kajian.
Catatan ABM-borang pengesahan proses kerja kursus.
Contoh gambar rajah grafik.
-Ada perhimpunan aktiviti ini akan dibuat pada esok
hari Khamis 14/1/2010-masa 3&4




Tingkatan/Masa 4K3/1&2
Hari/Tarikh Selasa/5.1.2010
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Pengenalan kepada Kertas PSV SPM
Objektif Pelajar memahami format kertas PSV SPM.
Aktiviti 1.guru memperkenalkan format kertas PSV SPM kepada pelajar :- Kertas 1(teori 50 soalan objektif)
Kertas 2-(amali melukis 6 pilihan soalan buat 1 soalan sahaja)
2.guru menunjukkan contoh kertas PSV SPM sebenar kertas 1 dan kertas 2.
ABM kertas PSV 1 dan 2 SPM
Refleksi pelajar memahami format kertas PSv SPM.

Tingkatan/Masa 4K3/5&6
Hari/Tarikh Rabu/6.1.2010
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Asas Seni Reka-Garisan
Hasil Pembelajaran Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja.
Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang.
Objektif Pelajar memahami fungsi garisan dalam menghasilkan karya seni.
Aktiviti 1.Penjelasan tentang fungsi garisan dalam kerja seni halus dan jenis-jenis garisan kepada pelajar.
2.Memberi nota secara bertulis kepada pelajar.
ABM Buku Rujukan PSV SPM, nota bertulis
Refleksi pelajar dapat menyebut contoh-contoh garisan yang terdapat dipersekitaran mereka.

Tingkatan/Masa 4K3/1&2
Hari/Tarikh Jumaat/ 7.1.2010
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Asas Seni Reka -Jalinan
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Objektif Pelajar memahami perbezaan jenis jalinan dan fungsi setiap jenisnya.
Aktiviti 1.Penjelasan tentang jenis jalinan dan fungsinya kepada pelajar.
2.perbincangan-pelajar menyenaraikan contoh jalinan yang ada dipersekitaran.
3.mencatat nota.
ABM Buku Rujukan PSV SPM,buku nota.
Refleksi pelajar dapat memaklumkan kepada kelas jenis jalinan yang terdapat dipersekitaran.

Tingkatan/Masa 4K3/1&2
Hari/Tarikh Selasa/12.1.2010
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Asas seni reka-garisan dan jalinan
Amali lukisan.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.
-menghasilkan lukisan dengan media pensil dan pelbagai teknik.
Objektif Pelajar dapat melakar menggunakan garisan dan memasukkan jalinan yang sesuai pada bentuk yang dilukis.
Aktiviti 1.amali-pelajar melukis menggunakan media kering dan memasukkan aspek seni reka garisan dan jalinan untuk menimbulkan objek 3D.
ABM buku rujukan,contoh lukisan.
Refleksi pelajar dapat melakar bentuk 3D dan mula menguasai media pensil warna dan oil pastel.

Tingkatan/Masa 4K3/5&6
Hari/Tarikh Rabu/ 13.1.2010
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Asas seni reka-garisan dan jalinan
Amali lukisan dan mewarna dengan media kering.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.
-menghasilkan lukisan dengan media pensil dan pelbagai teknik.
Objektif Pelajar dapat menggunakan warna media kering dengan betul.
Aktivit 1.tunjuk cara menggunakan media kering-pensil warna dan oil pastel
2.pelajar mewarna lakaran masing-masing dengan bimbingan guru.
ABM warna pensil, oil pastel
Refleksi semua lukisan pelajar belum siap sepenuhnya dan aktiviti disambung ke hari jumaat.

Tingkatan/Masa 4K3/ 1&2
hari/Tarikh Jumaat/ 15.1.2010
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Asas seni reka-garisan dan jalinan
Amali lukisan dan mewarna dengan media kering.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.
-menghasilkan lukisan dengan media pensil dan pelbagai teknik.
Objektif Pelajar dapat menyiapkan lukisan dengan kemas dan menggunakan warna yang betul untuk menimbulkan bentuk3D.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna.
2.Guru membimbing pelajar aspek kekemasan dalam lukisan.
ABM pensil warna dan oil pastel
Refleksi

No comments:

Post a Comment