RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, June 16, 2009

RPH Minggu ke 22 dan 23

Tarikh/Minggu 25.5.2009/22
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 4K4 (5&6)
Perkara Peperiksaan Semester I
Pendidikan Islam 2

Tarikh/Minggu 25.5.2009/22
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6AK5 (8&9)
Perkara Peperiksaan Semester I
Kesusasteraan Melayu.

Tarikh/Minggu 26.5.2009/22
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4), 4K6 (5&6)
Perkara Peperiksaan Semester I
Kertas 1 PSV.

Tarikh/Minggu 26.5.2009/22
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Perkara Peperiksaan Semester I
Kertas I PSV

Tarikh/Minggu 27.5.2009/22
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Perkara Ulangkaji Untuk Peperiksaan Semester Pertama.

Tarikh/Minggu 27.5.2009/22
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Pengenalan Kepada Format Soalan Seni Visual STPM.
Objektif Pelajar boleh mengenali format dan bentuk soalan seni visual di peringkat STPM
Aktiviti 1.guru memperkenalkan format kertas soalan Seni Visual kertas 1 dan kertas 2 di peringkatn STPM kepada pelajar.
2.menunjukkan contoh kertas seni visual STPM tahun lepas.
3.membincangkan teknik menjawab kertas soalan 1 dan kertas 2.
ABM kertas soalan STPM seni viaual.
Refleksi pelajar memahami bentuk soalan yang diperbincangkan.

Tarikh/Minggu 27.5.2009/22
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Perkara Peperiksaan Semester I
Sejarah.

Tarikh/Minggu 28.5.2009/22
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4)
Perkara Perbincangan Kertas I PSV
bersama guru.

Tarikh/Minggu 28.5.2009/22
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Perkara Perbincangan Kertas I PSV.

29.5.2009 Majlis Penyampaian Hadiah dan Sijil 2008.
Cuti Penggal Pertama 30.5.2009 hingga 14.6.2009

Minggu/Tarikh 15.6.2009(23)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Bahasa Seni Visual -Aspek Formal Prinsip Rekaan
Objektif Pelajar dapat menggunakan prinsip rekaan dalam mengkaji contoh catan yang diberi
Hasil Pembelajaran pelajar dapat mengenal pasti prinsip rekaan yang diolah dengan menggunakan media dan teknik tertentu dapat membentuk kesatuan dalam sesebuah hasil seni visual.
Aktiviti 1.perbincangan tentang prinsip rekaan dari segi maksud dan contoh.
2.mengkaji contoh-contoh catan dan mengaitkan dengan prinsip rekaan.
3.latihan bertulis membuat kajian pada catan dari segi prinsip rekaan.
ABM Buku rujukan seni visual STPM
Refleksi pelajar dapat menggunakan prinsip rekaan dalam mengkaji sesebuah karya catan.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Pemulangan kertas peperiksaan.
Objektif pelajar dapat memahami kesilapan yang dilakukan.
Aktiviti 1.pemulangan kertas peperiksaan kepada pelajar.
2.membincangkan kelemahan hasil kerja pelajar dari segi lakaran pensil,teknik mewarna.
3.pelajar membuat semula soalan peperiksaan untuk mengatasi kesilapan yang telah dibuat.
ABM kertas soalan dan warna.
Refleksi pelajar masih lemah dari segi teknik mewarna dan ia memerlukan latihan yang lebih gigih.

Tingkatan/Masa 4K4 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Pemulangan Kertas Peperiksaan Semester Pertama.
Objektif Pelajar dapat membuat pembetulan kertas 1 Pendidikan Seni Visual.
Aktiviti 1.penyerahan kertas peperiksaan dan penyemakan markah oleh pelajar.
2.membincangkan setiap soalan dan jawapan bersama dengan guru.
3.pelajar diminta membuat latihan pembetulan .
ABM kertas pendidikan seni visual 1 dan 2
Refleksi pelajar dapat memberi jawapan yang betul dalam pembetulan yang dibuat.

Tarikh/Minggu 16.6.2009/23
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Lukisan-idea dan proses
Objektif pelajar dapat menggunakan warna sewarna untuk menimbulkan bentuk,cahaya dan bayang.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang.
Aras 3-menyatakan keindahan,keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara melukis dan mewarna dihadapan pelajar.
2.penjelasan cara menimbulkan kesan cahaya dan bayang terhadap objek.
3.pelajar meneruskan latihan melukis dan mewarna.
ABM pensil warna dan buku rujukan PSV SPM
Refleksi 5 orang pelajar menunjukkan peningkatan kemahiran mewarna manakala pelajar lain masih perlu banyakkan latihan.

Tingkatan/Masa 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Pemulangan Kertas Peperiksaan Semester Pertama.
Objektif Pelajar dapat membuat pembetulan kertas 1 Pendidikan Seni Visual.
Aktiviti 1.penyerahan kertas peperiksaan dan penyemakan markah oleh pelajar.
2.membincangkan setiap soalan dan jawapan bersama dengan guru.
3.pelajar diminta membuat latihan pembetulan .
ABM kertas pendidikan seni visual 1 dan 2
Refleksi pelajar membuat pembetulan dan memahami kesilapan yang telah dibuat.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Pemulangan Kertas Peperiksaan Semester Pertama
Objektif Pelajar dapat membuat pembetulan kertas 1 Pendidikan Seni Visual.
Aktiviti 1.penyerahan kertas peperiksaan dan penyemakan markah oleh pelajar.
2.membincangkan setiap soalan dan jawapan bersama dengan guru.
3.pelajar diminta membuat latihan pembetulan .
ABM kertas soalan PSV 1 dan 2
Refleksi pelajar telah dapat mengesan kelemahan dan kesilapan yang perlu diperbaikian.

Tarikh/Minggu 17.6.2009(23)
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Penyediaan portfolio dan hasil karya.-perekaan portfolio(lakaran thumbnail.)
Objektif pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurangnya 10 lakaran kecil.
Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
Aktivit 1.menggabungkan lakaran imej yang dikumpul selama ini untuk mendapatkan imej baru dalam bentuk lakaran kecil.
ABM lukisan imej yang telah dikaji dan contoh catan.
Refleksi

Tingkatan/Masa 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidkan Seni Visual
Perkara Lukisan-idea dan proses
Objektif pelajar dapat menggunakan warna sewarna untuk menimbulkan bentuk,cahaya dan bayang.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang.
Aras 3-menyatakan keindahan,keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara melukis dan mewarna dihadapan pelajar.
2.penjelasan cara menimbulkan kesan cahaya dan bayang terhadap objek.
3.pelajar meneruskan latihan melukis dan mewarna.
ABM pensil warna dan buku rujukan PSV SPM
Refleksi

Tingkatan/Masa 6RK5 (8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Bahasa Seni Visual -Aspek Formal Unsur Seni.
Objektif Pelajar dapat menggunakan unsur seni dalam mengkaji contoh karya seni visual yang diberi
Hasil Pembelajaran pelajar dapat mengenal pasti unsur seni yang diolah dengan menggunakan media dan teknik dapat membentuk kesatuan dalam sesebuah karya seni visual.
Aktiviti 1.perbincangan tentang unsur seni dari segi maksud dan contoh.
2.mengkaji contoh-contoh karya seni visual dan mengaitkan dengan unsur seni.
3.latihan bertulis membuat kajian pada catandan arca dari segi unsur seni
ABM contoh catan dan gambar arca, buku rujukan STPM seni visual.
Refleksi

MENGHADIRI MESYUARAT PENYELARASAN KERJA KURSUS
SENI VISUAL STPM 2009 DI PPD SAMARAHAN.
HARI KHAMIS 18.6.2009.

Tarikh/Minggu19.6.2009(23)
HariJumaat
Tingkatan/Masa4K6(7&8)
Mata PelajaranPendidikan Seni visual
PerkaraKraf Tradisional dan Dimensi Baru-Ukiran kayu.
Objektifpelajar dapat menyebut nama motif yang terdapat pada kraf ukiran kayu tradisional.
Hasil Pembelajaranaras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu.
aras2-mereka corak dan mereka bentuk ukiran kayu.
Aktiviti1.memperkenalkan jenis-jenis ukiran kayu dan fungsinya.
2.memperkenalkan motif-motif ukiran kayu.
ABMcontoh alat bahan ukiran kayu dan buku rujukan SPM PSV.
Refleksi

Tarikh/Minggu20.6.2009/23
HariSabtu
Tingkatan/Masa6RK5 (3&4)
Mata PelajaranSeni Visual
PerkaraBahasa seni visual-makna/fungsi/konteks
Objektifpelajar dapat membezakan jenis dan peranan hasil seni visual yang terdapat di persekitaran mereka.
hasil Pembelajaranpelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu.
Aktiviti1.menjelaskan maksud seni,seni visual dan konteksnya dengan masyarakat Malaysia.
2.menunjuk contoh hasil karya seni visual dan fungsinya kepada masyarakat.
3.latihan bertulis -membezakan jenis hasil karya seni dan peranaannya .
ABMbuku rujukan Seni Visual STPM
Refleksi

Tingkatan/Masa4K4 (5&6)
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
PerkaraKraf Tradisional dan Dimensi Baru-Ukiran kayu.
Objektifpelajar dapat menyebut nama motif yang terdapat pada kraf ukiran kayu tradisional.
Hasil Pembelajaranaras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu.
aras2-mereka corak dan mereka bentuk ukiran kayu.
Aktiviti1.memperkenalkan jenis-jenis ukiran kayu dan fungsinya.
2.memperkenalkan motif-motif ukiran kayu.
ABMcontoh alat bahan ukiran kayu dan buku rujukan SPM PSV.
Refleksi

Tingkatan/Masa6AK5(8&9)
Mata pelajaranSeni Visual
PerkaraPenyediaan portfolio dan hasil karya.-perekaan portfolio(lakaran thumbnail dengan memberi fokus kepada ruang,kesatuan,kesimbangan,
penegasan.
Objektifpelajar dapat menghasilkan lakaran imej yang pelbagai komposisi.
hasil pembelajaranpelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
aktiviti1.1.menggabungkan lakaran imej yang dikumpul selama ini untuk mendapatkan imej baru dalam bentuk lakaran kecil.
ABMlukisan imej yang telah dikaji dan contoh catan.
Refleksi

No comments:

Post a Comment