Tarikh/Minggu | 25.5.2009/22 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Perkara | Peperiksaan Semester I Pendidikan Islam 2 |
Tarikh/Minggu | 25.5.2009/22 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (8&9) |
Perkara | Peperiksaan Semester I Kesusasteraan Melayu. |
Tarikh/Minggu | 26.5.2009/22 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4), 4K6 (5&6) |
Perkara | Peperiksaan Semester I Kertas 1 PSV. |
Tarikh/Minggu | 26.5.2009/22 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Perkara | Peperiksaan Semester I Kertas I PSV |
Tarikh/Minggu | 27.5.2009/22 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Perkara | Ulangkaji Untuk Peperiksaan Semester Pertama. |
Tarikh/Minggu | 27.5.2009/22 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Pengenalan Kepada Format Soalan Seni Visual STPM. |
Objektif | Pelajar boleh mengenali format dan bentuk soalan seni visual di peringkat STPM |
Aktiviti | 1.guru memperkenalkan format kertas soalan Seni Visual kertas 1 dan kertas 2 di peringkatn STPM kepada pelajar. 2.menunjukkan contoh kertas seni visual STPM tahun lepas. 3.membincangkan teknik menjawab kertas soalan 1 dan kertas 2. |
ABM | kertas soalan STPM seni viaual. |
Refleksi | pelajar memahami bentuk soalan yang diperbincangkan. |
Tarikh/Minggu | 27.5.2009/22 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Perkara | Peperiksaan Semester I Sejarah. |
Tarikh/Minggu | 28.5.2009/22 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Perkara | Perbincangan Kertas I PSV bersama guru. |
Tarikh/Minggu | 28.5.2009/22 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Perkara | Perbincangan Kertas I PSV. |
29.5.2009 Majlis Penyampaian Hadiah dan Sijil 2008.
Cuti Penggal Pertama 30.5.2009 hingga 14.6.2009
Minggu/Tarikh | 15.6.2009(23) |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5(3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Bahasa Seni Visual -Aspek Formal Prinsip Rekaan |
Objektif | Pelajar dapat menggunakan prinsip rekaan dalam mengkaji contoh catan yang diberi |
Hasil Pembelajaran | pelajar dapat mengenal pasti prinsip rekaan yang diolah dengan menggunakan media dan teknik tertentu dapat membentuk kesatuan dalam sesebuah hasil seni visual. |
Aktiviti | 1.perbincangan tentang prinsip rekaan dari segi maksud dan contoh. 2.mengkaji contoh-contoh catan dan mengaitkan dengan prinsip rekaan. 3.latihan bertulis membuat kajian pada catan dari segi prinsip rekaan. |
ABM | Buku rujukan seni visual STPM |
Refleksi | pelajar dapat menggunakan prinsip rekaan dalam mengkaji sesebuah karya catan. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Pemulangan kertas peperiksaan. |
Objektif | pelajar dapat memahami kesilapan yang dilakukan. |
Aktiviti | 1.pemulangan kertas peperiksaan kepada pelajar. 2.membincangkan kelemahan hasil kerja pelajar dari segi lakaran pensil,teknik mewarna. 3.pelajar membuat semula soalan peperiksaan untuk mengatasi kesilapan yang telah dibuat. |
ABM | kertas soalan dan warna. |
Refleksi | pelajar masih lemah dari segi teknik mewarna dan ia memerlukan latihan yang lebih gigih. |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Pemulangan Kertas Peperiksaan Semester Pertama. |
Objektif | Pelajar dapat membuat pembetulan kertas 1 Pendidikan Seni Visual. |
Aktiviti | 1.penyerahan kertas peperiksaan dan penyemakan markah oleh pelajar. 2.membincangkan setiap soalan dan jawapan bersama dengan guru. 3.pelajar diminta membuat latihan pembetulan . |
ABM | kertas pendidikan seni visual 1 dan 2 |
Refleksi | pelajar dapat memberi jawapan yang betul dalam pembetulan yang dibuat. |
Tarikh/Minggu | 16.6.2009/23 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-idea dan proses |
Objektif | pelajar dapat menggunakan warna sewarna untuk menimbulkan bentuk,cahaya dan bayang. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang. Aras 3-menyatakan keindahan,keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara melukis dan mewarna dihadapan pelajar. 2.penjelasan cara menimbulkan kesan cahaya dan bayang terhadap objek. 3.pelajar meneruskan latihan melukis dan mewarna. |
ABM | pensil warna dan buku rujukan PSV SPM |
Refleksi | 5 orang pelajar menunjukkan peningkatan kemahiran mewarna manakala pelajar lain masih perlu banyakkan latihan. |
Tingkatan/Masa | 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Pemulangan Kertas Peperiksaan Semester Pertama. |
Objektif | Pelajar dapat membuat pembetulan kertas 1 Pendidikan Seni Visual. |
Aktiviti | 1.penyerahan kertas peperiksaan dan penyemakan markah oleh pelajar. 2.membincangkan setiap soalan dan jawapan bersama dengan guru. 3.pelajar diminta membuat latihan pembetulan . |
ABM | kertas pendidikan seni visual 1 dan 2 |
Refleksi | pelajar membuat pembetulan dan memahami kesilapan yang telah dibuat. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Pemulangan Kertas Peperiksaan Semester Pertama |
Objektif | Pelajar dapat membuat pembetulan kertas 1 Pendidikan Seni Visual. |
Aktiviti | 1.penyerahan kertas peperiksaan dan penyemakan markah oleh pelajar. 2.membincangkan setiap soalan dan jawapan bersama dengan guru. 3.pelajar diminta membuat latihan pembetulan . |
ABM | kertas soalan PSV 1 dan 2 |
Refleksi | pelajar telah dapat mengesan kelemahan dan kesilapan yang perlu diperbaikian. |
Tarikh/Minggu | 17.6.2009(23) |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Penyediaan portfolio dan hasil karya.-perekaan portfolio(lakaran thumbnail.) |
Objektif | pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurangnya 10 lakaran kecil. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan. |
Aktivit | 1.menggabungkan lakaran imej yang dikumpul selama ini untuk mendapatkan imej baru dalam bentuk lakaran kecil. |
ABM | lukisan imej yang telah dikaji dan contoh catan. |
Refleksi |
Tingkatan/Masa | 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidkan Seni Visual |
Perkara | Lukisan-idea dan proses |
Objektif | pelajar dapat menggunakan warna sewarna untuk menimbulkan bentuk,cahaya dan bayang. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang. Aras 3-menyatakan keindahan,keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara melukis dan mewarna dihadapan pelajar. 2.penjelasan cara menimbulkan kesan cahaya dan bayang terhadap objek. 3.pelajar meneruskan latihan melukis dan mewarna. |
ABM | pensil warna dan buku rujukan PSV SPM |
Refleksi |
Tingkatan/Masa | 6RK5 (8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Bahasa Seni Visual -Aspek Formal Unsur Seni. |
Objektif | Pelajar dapat menggunakan unsur seni dalam mengkaji contoh karya seni visual yang diberi |
Hasil Pembelajaran | pelajar dapat mengenal pasti unsur seni yang diolah dengan menggunakan media dan teknik dapat membentuk kesatuan dalam sesebuah karya seni visual. |
Aktiviti | 1.perbincangan tentang unsur seni dari segi maksud dan contoh. 2.mengkaji contoh-contoh karya seni visual dan mengaitkan dengan unsur seni. 3.latihan bertulis membuat kajian pada catandan arca dari segi unsur seni |
ABM | contoh catan dan gambar arca, buku rujukan STPM seni visual. |
Refleksi |
MENGHADIRI MESYUARAT PENYELARASAN KERJA KURSUS
SENI VISUAL STPM 2009 DI PPD SAMARAHAN.
HARI KHAMIS 18.6.2009.
Tarikh/Minggu | 19.6.2009(23) |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Perkara | Kraf Tradisional dan Dimensi Baru-Ukiran kayu. |
Objektif | pelajar dapat menyebut nama motif yang terdapat pada kraf ukiran kayu tradisional. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu. aras2-mereka corak dan mereka bentuk ukiran kayu. |
Aktiviti | 1.memperkenalkan jenis-jenis ukiran kayu dan fungsinya. 2.memperkenalkan motif-motif ukiran kayu. |
ABM | contoh alat bahan ukiran kayu dan buku rujukan SPM PSV. |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 20.6.2009/23 |
Hari | Sabtu |
Tingkatan/Masa | 6RK5 (3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Bahasa seni visual-makna/fungsi/konteks |
Objektif | pelajar dapat membezakan jenis dan peranan hasil seni visual yang terdapat di persekitaran mereka. |
hasil Pembelajaran | pelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu. |
Aktiviti | 1.menjelaskan maksud seni,seni visual dan konteksnya dengan masyarakat Malaysia. 2.menunjuk contoh hasil karya seni visual dan fungsinya kepada masyarakat. 3.latihan bertulis -membezakan jenis hasil karya seni dan peranaannya . |
ABM | buku rujukan Seni Visual STPM |
Refleksi |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf Tradisional dan Dimensi Baru-Ukiran kayu. |
Objektif | pelajar dapat menyebut nama motif yang terdapat pada kraf ukiran kayu tradisional. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu. aras2-mereka corak dan mereka bentuk ukiran kayu. |
Aktiviti | 1.memperkenalkan jenis-jenis ukiran kayu dan fungsinya. 2.memperkenalkan motif-motif ukiran kayu. |
ABM | contoh alat bahan ukiran kayu dan buku rujukan SPM PSV. |
Refleksi |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Penyediaan portfolio dan hasil karya.-perekaan portfolio(lakaran thumbnail dengan memberi fokus kepada ruang,kesatuan,kesimbangan, penegasan. |
Objektif | pelajar dapat menghasilkan lakaran imej yang pelbagai komposisi. |
hasil pembelajaran | pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan. |
aktiviti | 1.1.menggabungkan lakaran imej yang dikumpul selama ini untuk mendapatkan imej baru dalam bentuk lakaran kecil. |
ABM | lukisan imej yang telah dikaji dan contoh catan. |
Refleksi |
No comments:
Post a Comment