RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, March 21, 2013

RPH Minggu Ke 12


Hari/Tarikh                          : Isnin/18.3.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                                               : 1.pelajar dapat menghasil lukisan realistik buah-buahan dengan

                                                  betul.

Aktiviti                                  : Menggambar Lukisan Realistik Buah-Buahan.

Prosedur                             : 1.Pelajar memilih gambar dan menampal di dalam folio

                                                  2.Penerangan guru langkah-langkah membuat lukisan realistik.

                                                  3.Pelajar membuat lakaran buah –buahan dengan  pensel 2B.

BBM                                      : gambar foto buah-buahan tempatan,gam, gunting.

Refleksi                                                : lakaran buah-buahan masih tidak memuaskan,guru menunjukkan

                                                  cara membuat lakaran dengan betul.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

TINGKATAN 6AK5

TERLIBAT DALAM OLAHRAGA MSSM BAHAGIAN SAMARAHAN.

18.MAC HINGGA 21.MAC 2013

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/20.3.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                             : 1.pelajar dapat menghasil lukisan realistik buah-buahan dengan

                                                  betul.

Aktiviti                                  : Menggambar Lukisan Realistik Buah-Buahan.

Prosedur                             : 1.Pelajar menyambung membuat lakaran buah-buahan tempatan.

                                                  2.Guru menunjuk contoh mewarna buah-buahan dengan betul

                                                     Menggunakan pensel warna.

                                                  3.pelajar cuba mewarna lakaran yang telah siap.

BBM                                      : gambar foto buah-buahan tempatan,gam, gunting.

Refleksi                                 : kelas ditangguh untuk majlis ceramah kesihatan.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

                                                 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/22.3.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : PSV

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                              : 1.pelajar dapat menghasil lukisan realistik buah-buahan dengan

                                                  betul.

Aktiviti                                 : Menggambar Lukisan Realistik Buah-Buahan.

Prosedur                             : 1.Pelajar menyambung membuat lakaran buah-buahan tempatan.

                                                2.Guru menunjuk contoh mewarna buah-buahan dengan betul

                                                    Menggunakan pensel warna.

                                                3.pelajar cuba mewarna lakaran yang telah siap.

BBM                                      : gambar foto buah-buahan tempatan,gam, gunting.

Refleksi                                : lakaran buah yang kurang tepat dari segi bentuk dan kadar banding

                                                Diminta untuk diperbaiki.sebahagian pelajar  dapat mewarna objek

                                                Dengan menarik dan kemas.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                       : Jumaat/22.3.2013

Tingkatan                          : 6AK5

Masa                                  : 70 minit

Mata Pelajaran                 :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran          : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran  : calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan yang berasaskan

                                             aspek teknikal dan ketepatan.

Aktiviti                                :3.2) Lukisan Teknikal.

Prosedur                             : 1.penerangan isi pembelajaran oleh guru.

                                                2.tunjuk cara melukis oleh guru-pandangan depan,sisi dan atas

                                                     mengikut skala.

                                                3.latihan-merekacipta Tong Sampah Bergerak Untuk Kanak-kanak

                                                   Pra Sekolah.

                                                 4. sambungan membuat lukisan teknikal-Tong Sampah Bergerak.

BBM                                      : Contoh lukisan Teknikal,pensel teknikal,jangka sudut,jangka lukis,

                                                 Pembaris.

Refleksi                                : pelajar melukis mengikut skala yang ditetapkan dan menggunakan

                                                Peralatan yang bersesuaian.

 

Wednesday, March 13, 2013

RPH MINGGU KE 11


Hari/Tarikh                          : Isnin/11.3.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat memilih

                                                Soalan yang sesuai dengan tahap kemahiran mereka.

Prosedur                             : 1. bersama guru membincangkan Tugasan  4,5,6,7.

BBM                                      : kertas soalan KRSV kepada pelajar.

Refleksi                                 : pelajar kebanyakan memilih tugasan nombor 7.

                                                 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/12.3.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual

Perkara                                : Peperiksaan Penggal 1-Kertas Seni Visual 2

Masa                                    : 3 Jam

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/12.3.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Perkara                                 : Peperiksaan Penggal 1-Ulangkaji.

 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/13.3.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat memilih

                                                Soalan yang sesuai dengan tahap kemahiran mereka.

Prosedur                             : 1. bersama guru membincangkan Tugasan  8 dan 9.

                                                2.penerangan kandungan portfolio oleh guru.

                                                3.arahan kepada pelajar-mencari gambar papan peragaan dan

                                                   gambar  buah-buahan tempatan.

BBM                                      : kertas soalan KRSV kepada pelajar.

Refleksi                                 : pelajar kebanyakan memilih tugasan nombor 7.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

                                                 

Hari/Tarikh                          : Khamis/14.3.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Mata pelajaran                   : Seni Visual

Masa                                     : 1 jam 30 minit.

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan yang berasaskan

                                                 aspek teknikal dan ketepatan.

Aktiviti                                  :3.2) Lukisan Teknikal.

Prosedur                              : 1.penerangan isi pembelajaran oleh guru.

                                                 2.tunjuk cara melukis oleh guru-pandangan depan,sisi dan atas

                                                    mengikut skala.

                                                  3.latihan-merekacipta Tong Sampah Bergerak Untuk Kanak-kanak

                                                     Pra Sekolah.

BBM                                      : Contoh lukisan Teknikal,pensel teknikal,jangka sudut,jangka lukis,

                                                 Pembaris.

Refleksi                                 : kelemahan pelajar dari segi menukar saiz skala.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/15.3.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                                : Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat memilih

                                                  Soalan yang sesuai dengan tahap kemahiran mereka.

Prosedur                              :1Pelajar menampal koleksi gambar papan peragaan dan buah-buahan

                                                 Tempatan  di dalam portfolio.

                                                2.Pelajar mencari jenis-jenis muka taip dari majalah dan surat khabar.

BBM                                      : kertas soalan KRSV kepada pelajar,gambar papan peraga,gambar

                                                 Buah-buahan tempatan ,majalah dan suratkhabar.

Refleksi                                 :

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/15.3.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Perkara                                 : Peperiksaan Penggal 1-Muet.

 

Tuesday, March 12, 2013

RPH MINGGU KE 10


Hari/Tarikh                          : Isnin/4.3.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : PSV

Masa                                     : 70 minit

Perkara                                 : Kajian Rekaan Seni Visual SPM 2013.

Objektif                                : Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat memilih

                                                 Soalan yang sesuai dengan tahap kemahiran mereka.

Prosedur                               : 1.guru mengedar kertas soalan KRSV 2013 kepada pelajar.

                                                  2. bersama guru membincangkan Tugasan  1, 2,dan 3

BBM                                       : kertas soalan KRSV kepada pelajar.

Refleksi                                  : pelajar tidak memilih soalan 1,2,3,kerana

                                                  Menyedari kesusuhan untuk mendapatkan bahan .

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/5.3.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual.

Masa                                    : 70 minit

Perkara                                : Latihan Ulangkaji-Still Life

Objektif                               : pelajar dapat melakar bentuk objek dengan betul dan dapat

                                               Menimbulkan sifat objek.

                                                 

Prosedur                             : 1.guru meletakkan beberapa objek dihadapan kelas.

                                               2.pelajar membuat pemerhatian terhdap objek.

                                               3.pelajar membuat lakaran dengan pensel 2B

                                                 

BBM                                    :  botol lut sinar buah limau dan buah belimbing.

Refleksi                               :  sifat objek yang lut sinar masih kurang jelas,bentuk botol tidak tepat.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

PERKHEMAHAN KADET BOMBA PERINGKAT DAERAH SERIAN

BERTEMPAT DI BALAI BOMBA DAERAH SERIAN

MULAI RABU 6.MAC 2013 HINGGA SABTU 9.MAC 2013

BERTUGAS SEBAGAI URUSETIA.

Wednesday, March 6, 2013

RPH MINGGU KE 9


Hari/Tarikh                         : Isnin/25.2.2013

Tingkatan                            : 5k8

Perkara                                : Peperiksaan Penggal Pertama

                                                Kertas matematik 1 dan 2.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                        : Selasa/26.2.2013

Tingkatan                           : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran          :Penggubahan Lukisan

Obj/Hasil Pembelajaran : 1.pelajar dapat membuat kajian lukisan yang berteraskan kepada

                                                 Objek sejadi.

Aktiviti Pembelajaran     :3.1) Lukisan kajian sejadi-orkid.

Prosedur                           : 1.penerangan isi pembelajaran oleh guru.

                                              2.tunjuk cara melukis objek sejadi bunga orkid oleh guru.

                                              3.pelajar membuat kajian  objek alam semulajadi.

                                              4.pelajar melakar  menggunakan pensel.

BBM                                   : objek sejadi bunga orkid,pensel .

Refleksi                             : lakaran kurang perincian terutama pada jalinan objek.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/27.2.2013

Tingkatan                            : 5k8

Perkara                                : Peperiksaan Penggal Pertama

                                                 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/27.2.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran            :Penggubahan Lukisan

Obj/Hasil Pembelajaran   : 1.pelajar dapat membuat kajian lukisan yang berteraskan kepada

                                                   Objek sejadi.

Aktiviti Pembelajaran       :3.1) Lukisan kajian sejadi-orkid.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian  objek alam semulajadi.

                                               2.pelajar melakar  menggunakan pensel.

                                               3.penerangan guru-mengolah bunga orkid untuk menjadi motif

                                                  Fabric.

BBM                                      : objek sejadi bunga orkid,pensel ,contoh corak fabric.

Refleksi                                 : olahan motif kurang kreatif ,rekaan pelajar hanya terikat kepada

                                                 Bentuk yang realistik.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/28.2.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran           :Penggubahan Lukisan

Obj/Hasil Pembelajaran  : 1.pelajar dapat membuat kajian lukisan yang berteraskan kepada

                                                  Objek sejadi.

Aktiviti Pembelajaran     :3.1) Lukisan kajian sejadi-orkid.

Prosedur                           :1.Penerangan guru cara mereka corak untuk fabric-jenis

        garisan grid.

                                             2.tunjuk cara menyusun motif dengan garisan grid oleh guru.

                                             3.pelajar membuat lakaran corak fabric dari motif yang

                                                telah dihasilkan.

BBM                                      : objek sejadi bunga orkid,pensel ,contoh corak fabric.

Refleksi                                : kerja masih belum siap sepenuhnya,disambung ke hari

                                                yang berikutnya.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/1.3.2013

Tingkatan                            : 5k8

Perkara                                : Penyerahan markah dan pembetulan.

                                                 

                                                 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                        : Jumaat/1.3.2013

Tingkatan                          : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran           :Penggubahan Lukisan

Obj/Hasil Pembelajaran  : 1.pelajar dapat membuat kajian lukisan yang berteraskan kepada

                                                  Objek sejadi.

Aktiviti Pembelajaran     :3.1) Lukisan kajian sejadi-orkid.

Prosedur                           :1.pelajar menyambung aktiviti membuat corak fabric

                                            2.perbincangan dengan guru pemilihan warna untuk

                                               Corak fabric.

BBM                                    : objek sejadi bunga orkid,pensel ,contoh corak fabric,

                                               Buku “Color Harmony”.

Refleksi                              : Pelajar telah mengetahui padanan warna yang sesuai

                                              dengan rekabentuk yang telah dibuat.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Sabtu/2.3.2013

Tingkatan                            : 5k8

Perkara                                : Pembetulan Kertas 2

Prosedur                             : 1) guru memulangkan kertas lukisan kepada pelajar.

                                               2) perbincangan kelemahan dan kesilapan di dalam

                                                    Lukisan pelajar.

                                               3) Pelajar melukis semula dari soalan yang sama.

BBM                                    : contoh lukisan figura,warna pensel,kertas lukisan.

Refleksi                              : pelajar membuat lukisan dan mewarna seperti yang

                                              ditunjuk oleh guru.

                                                 

                                                 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Sabtu/2.3.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          :Penggubahan Lukisan

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.pelajar dapat membuat kajian lukisan yang berteraskan kepada

                                                Objek sejadi.

Aktiviti Pembelajaran    :3.1) Lukisan kajian sejadi-orkid.

Prosedur                          :1.pelajar menyambung aktiviti mewarna corak fabric.

BBM                                  : objek sejadi bunga orkid,pensel ,contoh corak fabric,

                                             Buku “Color Harmony”.

Refleksi                             : Pelajar telah menyiapkan corak untuk fabric dengan

                                             motif bunga orkid.