RPH 6
Hari/Tarikh :
Isnin/9.02.2015
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit.
Perkara :
Kemahiran Asas Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1.membuat eksplorasi media dan teknik.
2.memahami media yang sesuai dalam
menghasilkan lukisan.
Unit Pembelajaran :
Media dan teknik asas lukisan.
Prosedur :
1.penerangan dari guru lukisan menggunakan media pen.
2.tunjuk cara melukis imej berbulu,berjalinan
kasar menggunakan
Media pen.
3.pelajar membuat eksplorasi sendiri menggunakan
media pen.
BBM :
Buku rujukan seni visual ,pen teknikal .gambar
objek seperti
Bulu pelepah burung,ikan .
Refleksi/catatan : masih tidak dapat menimbulkan
kelembutan sifat objek.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Isnin/9.02.2015
Tingkatan :
5K6
Masa :
70 minit.
Perkara :
Penghasilan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1.membuat eksplorasi media dan teknik.
2.memahami media yang sesuai dalam
menghasilkan lukisan.
Unit Pembelajaran :
Prinsip Rekaan-Imbangan,Kepelbagaian dan Kesatuan.
Prosedur :
1.penerangan dari guru maksud dan fungsi prinsip rekaan
Imbangan,kepelbagaian dan kesatuan dalam
penghasilan
Karya seni.
2.tunjuk cara penggunaan prinsip rekaan dalam
lukisan
Fantasi.
BBM :
Buku rujukan seni visual SPM..
Refleksi/catatan : pelajar mudah memahami fungsi
prinsip rekaan dan peranannya
Dalam penghasilan karya seni visual.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Selasa/10.02.2015
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit.
Perkara :
Kemahiran Asas Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1.membuat eksplorasi media dan teknik.
2.memahami media yang sesuai dalam
menghasilkan lukisan.
Unit Pembelajaran :
Media dan teknik asas lukisan.
Prosedur :
1.penerangan dari guru lukisan menggunakan media pen.
2.tunjuk cara melukis imej berbulu,berjalinan
kasar menggunakan
Media pen.
3.pelajar membuat eksplorasi sendiri
menggunakan media pen.
BBM :
Buku rujukan seni visual ,pen teknikal .gambar
objek seperti
Daun,bunga dan ranting kayu.
Refleksi /catatan : masih belum menguasai kemahiran
mengawal pen dengan
Sempurna.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Rabu/10.02.2015
Tingkatan :
5K6
Masa :
70 minit.
Perkara :
Penghasilan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
Memahami proses , gubahan, dan fungsi seni
visual serta
berkomunikasi dalam semua bidang seni
berkaitan.
Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan
digunakan
dalam
penghasilan kerja.
Unit Pembelajaran :
Seni Halus-Alam Benda.(mesej dan kandungan)
Prosedur :
1.penjelasan maksud seni halus
2.penerangan dan tunjukcara proses
penghasilan alam
Benda.-membuat garisan struktur untuk
menghasilkan
Bentuk 3D objek.
BBM :
Buku rujukan seni visual SPM.contoh gambar kereta.
Refleksi /catatan : memahami proses melakar objek
dengan menggunakan
garisan struktur.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Rabu/11.02.2015
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit.
Perkara :
Kemahiran Asas Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1.membuat eksplorasi media dan teknik.
2.memahami media yang sesuai dalam
menghasilkan lukisan.
Unit Pembelajaran :
Media dan teknik asas lukisan.
Prosedur :
1.penerangan dari guru lukisan menggunakan media pen.
2.tunjuk cara melukis imej berbulu,berjalinan
kasar menggunakan
Media pen.
3.pelajar membuat eksplorasi sendiri
menggunakan media pen.
BBM :
Buku rujukan seni visual ,pen teknikal .gambar
objek seperti
Daun,bunga dan ranting kayu.
Refleksi/catatan : 5 orang pelajar menunjukkan
perkembangan dalam
menggunakan media pen. Mereka dapat
menimbulkan
kesan jalinan objek dengan betul.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/11.02.2015
Tingkatan :
5K6
Masa :
70 minit.
Perkara :
Penghasilan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
Memahami proses , gubahan, dan fungsi seni
visual serta
berkomunikasi dalam semua bidang seni
berkaitan.
Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan
digunakan
dalam
penghasilan kerja.
Unit Pembelajaran :
Seni Halus-Alam Benda.(mesej dan kandungan)
Prosedur :
1.penjelasan maksud seni halus
2.penerangan dan tunjukcara proses
penghasilan alam
Benda.-membuat garisan struktur untuk
menghasilkan
Bentuk 3D objek.
3.pelajar membuat bentuk struktur kereta secara ringkas.
BBM :
Buku rujukan seni visual SPM.contoh gambar kereta.
Refleksi /catatan : masih ada yang kurang tepat
melakar garisan struktur
objek.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/12.02.2015
Tingkatan :
6AK5
Masa :
40 minit.(Tutorial)
Perkara :
Kemahiran Asas Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1.membuat eksplorasi media dan teknik.
2.memahami media yang sesuai dalam
menghasilkan lukisan.
Unit Pembelajaran :
Media dan teknik asas lukisan.
Prosedur :
1.penerangan dari guru lukisan menggunakan media pen.
2.tunjuk cara melukis imej berbulu,berjalinan
kasar menggunakan
Media pen.
3.pelajar membuat eksplorasi sendiri
menggunakan media pen.
BBM :
Buku rujukan seni visual ,pen teknikal .gambar
objek seperti
Daun,bunga dan ranting kayu.
Refleksi /catatan : teguran diberi kepada lukisan
yang kurang tepat dari segi
Kesan jalinan pada objek yang dilukis.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Jumaat/13.02.2015
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit.
Perkara :
Kemahiran Asas Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:-
1.membuat eksplorasi media dan teknik.
2.memahami media yang sesuai dalam menghasilkan
lukisan.
Unit Pembelajaran :
Media dan teknik asas lukisan.
Prosedur :
1.penerangan dari guru lukisan menggunakan media pen.
2.tunjuk cara melukis imej berbulu,berjalinan
kasar menggunakan
Media pen.
3.pelajar membuat eksplorasi sendiri
menggunakan media pen.
BBM :
Buku rujukan seni visual ,pen teknikal .gambar
objek seperti
Daun,bunga dan ranting kayu.
Refleksi/catatan : 4 orang pelajar berjaya
menyiapkan lukisan media pen dengan
Menarik dan dapat menimbulkan kesan jalinan
pada objek
Betul.