RPH MINGGU KE 35
Hari/Tarikh :
25.8.2014/Isnin.
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya Akhir(Cetakan Lino di atas kertas.)
Objektif :pelajar
dapat melakukan aktiviti mencetak dengan
Menekan
aspek ketepatan dan kekemasan.
Prosedur :
1.calon yang telah siap cetakan warna pertama menyambung ke
Aktiviti mengukir kepingan lino.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan,pisau ukir dan NT Cutter.
Refleksi :
pelajar mengukir kepingan lino dengan cermat dan kemas.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
25.8.2014/Isnin
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni
Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Zaman Neo-Klasik,Romanitsme dan Realisme.
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar dapat mengenali cirri-ciri perbezaan dan tokoh senimanzaman
tersebut.
************************************************************************************
Hari/tarikh :
Selasa/26.8.2014
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Lukisan.
Objektif :
Murid-murid dapat memahami cara membuat kadar banding
Yang betul untuk wajah figura.
Aktiviti Pembelajaran :
Latihan-Potret.
Prosedur :
1.pelajar menyambung melukis bahagian mata, hidung dan mulut.
2.tunjuk cara melukis bahagian rambut oleh
guru.
BBM :
gambar wajah tokoh dari majalah,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
lakaran masih belum siap sepenuhnya.pelajar memperbaiki
Setiap bahagian yang kurang tepat.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
26.8.2014/Selasa.
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya Akhir(Cetakan Lino di atas kertas.)
Objektif :pelajar
dapat melakukan aktiviti mencetak dengan
Menekan
aspek ketepatan dan kekemasan.
Prosedur :
1.calon yang telah siap cetakan warna pertama menyambung ke
Aktiviti mengukir kepingan lino.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan,pisau ukir dan NT Cutter.
Refleksi :
pelajar mengukir kepingan lino dengan cermat dan kemas.
Proses mengukir mengambil masa yang lama.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
26.8.2014/Selasa.
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni
Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Gerakan Impresionisme dan Post-Impresionisme .
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar dapat mengenali tokoh seniman
pelopor gerakan
tersebut.
************************************************************************************
Hari/tarikh :
Rabu/27.8.2014
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Lukisan.
Objektif :
Murid-murid dapat memahami cara membuat kadar banding
Yang betul untuk wajah figura.
Aktiviti Pembelajaran :
Latihan-Potret.
Prosedur :
1.pelajar menyambung melukis bahagian mata, hidung dan mulut.
2.guru membimbing dari satu meja ke satu
meja.
BBM :
gambar wajah tokoh dari majalah,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
lakaran masih belum siap sepenuhnya.pelajar memperbaiki
Setiap bahagian yang kurang tepat.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
27.8.2014/Rabu.
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Gerakan Fauvisme,Ekspresionisme dan Kiubisme.
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar dapat mengenali tokoh seniman
pelopor gerakan
Tersebut serta telah memberi contoh karya
gerakan tersebut.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
28.8.2014/Khamis.
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya Akhir(Cetakan Lino di atas kertas.)
Objektif :pelajar
dapat melakukan aktiviti mencetak dengan
Menekan
aspek ketepatan dan kekemasan.
Prosedur : 1.calon yang telah siap
mengukir menyambung mencetak
Warna ke 2.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan,pisau ukir dan NT Cutter.
Refleksi :
pelajar berjaya mencetak warna kedua dengan tepat.
Calon meneruskan cetakan warna ke 2 bagi memenuhi
Jumlah yang sepatutnya untuk dihantar.
************************************************************************************
Hari/tarikh :
Khamis/28.8.2014
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Lukisan.
Objektif :
Murid-murid dapat memahami cara membuat kadar banding
Yang betul untuk wajah figura.
Aktiviti Pembelajaran :
Latihan-Potret.
Prosedur :
1.pelajar menyambung melukis bahagian mata, hidung ,mulut
Dan rambut.
2.guru membimbing dari satu meja ke satu
meja.
BBM :
gambar wajah tokoh dari majalah,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
pelajar menambah baik lukisan potret masing-masing
Dengan menambah nilai cahaya cerah dan gelap.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
28.8.2014/Khamis
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Gerakan Futurisme,Dadaisme, dan Surelalisme.
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar dapat mengenali tokoh seniman
pelopor gerakan
Tersebut serta telah memberi contoh karya
gerakan tersebut.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
29.8.2014/Khamis.
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya Akhir(Cetakan Lino di atas kertas.)
Objektif :pelajar
dapat melakukan aktiviti mencetak dengan
Menekan
aspek ketepatan dan kekemasan.
Prosedur :
1.calon yang telah siap mengukir menyambung mencetak
Warna ke 2.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan,pisau ukir dan NT Cutter.
Refleksi :
pelajar berjaya mencetak warna kedua dengan tepat.
Calon meneruskan cetakan warna ke 2 bagi
memenuhi
Jumlah yang sepatutnya untuk dihantar.