RPH MINGGU KE 30
Hari/Tarikh :
Isnin/ 22.7.2013
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/1
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran :
Calon seharusnya dapat menerangkan pengertian kritikan seni
Sebagai alat memahami dan menilai karya seni.
Aktiviti :
Kritikan Seni Visual
Prosedur :
1.penerangan tajuk oleh guru.
2. sesi soal jawab bersama pelajar
3.mencatat nota
BBM :
buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi :
penerangan berjalan dengan lancar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Isnin/22.7.2013
Tingkatan :
5K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Latihan Ulangkaji
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif.
Aktiviti Pembelajaran :
Latihan Objektif: Komunikasi Visual
Prosedur :
1.pelajar menjawab soalan yang diedarkan
2.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM :
buku kerja PSV SPM
Refleksi :
perbincangan jawapan tidak dapat dilakukan kerana pelajar
Masih ramai yang belum siap menjawab kesemua
soalan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Selasa/23.7.2013
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/3
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
sendiri.
Aktiviti Pembelajaran :
Kajian Visual dan lakaran-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur :1.pelajar
membuat lakaran subjek mengikut tema masing-masing.
2.pelajar berbincang dengan guru lakaran yang
dihasilkan.
BBM :
Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh
symbol lakaran landskap.
Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi :
lakaran kedai,dan gazebo perlu diperkemaskan dan buat catatan
Ukuran.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Selasa/ 23.7.2013
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/1
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran :
Calon seharusnya dapat:-
1.menggunakan
pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
Apresiasi dan kritikan.
Aktiviti :
Tujuan Kritikan Seni.
Prosedur :
1.penerangan oleh guru.
2. sesi soal jawab bersama pelajar
3.mencatat nota
BBM :
buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi :
pelajar boleh memberi pandangan berkiatan dengan
Tujuan kritikan seni.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Rabu/24.7.2013
Tingkatan :
5K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Latihan Ulangkaji.
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif dengan
Tepat.
Aktiviti Pembelajaran :
Latihan objektif-Komunikasi Visual.
Prosedur :
1.guru membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
2.pelajar membuat pembetulan bagi kesilapan
yang telah
Dilakukan.
BBM :
buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
tiada pelajar yang dapat menjawab dengan tepat 50 soalan
Yang diberi.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Rabu/24.7.2013
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/3
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
sendiri.
Aktiviti Pembelajaran :
Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur :1.calon
soalan pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
2.calon soalan perekaan mula membina model
rumah dan bangunan
BBM :
Lattop(power point) mounting board,gam PVA,pisau NT.
Refleksi : potongan mounting board perlu
lebih kemas.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Khamis/25.7.2013
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/3
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
sendiri.
Aktiviti Pembelajaran :
Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur :1.calon
pengkaryaan masih membuat lakaran perkembangan idea.
2.calon soalan perekaan menyambung membina
model rumah dan
Bangunan kedai.
BBM :
Lattop(power point) mounting board,gam PVA ,pisau NT
Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi :
calon masih dalam proses memotong bahagian-bahagian kecil rumah
Dan bangunan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Khamis/ 25.7.2013
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/1
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni
Obj/Hasil Pembelajaran :
Calon seharusnya dapat:-
Menganalisis subjek, aspek aspek formal,
Kandungan dan konteks yang membentuk kesatuan dalam
sesebuah karya atau rekaan.
Aktiviti :
Jenis Kritikan dan Strategi Kritikan Seni
Prosedur :
1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
2. sesi soal jawab bersama pelajar
3.mencatat nota
BBM :
buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi :
contoh-contoh karya dan strategi kritikan yang digunakan telah
Difahami oleh pelajar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Jumaat/26.7.2013
Tingkatan :
5K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Latihan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.pelajar dapat membuat lakaran mengikut kehendak soalan
Dengan betul dan tepat.
Aktiviti Pembelajaran :
Soalan SPM Kertas 2,2010
Prosedur :
1.penerangan dari guru kehendak soalan.
2.tunjuk cara melukis objek-itik dan anak
itik oleh guru.
3.pelajar cuba membuat lakaran dengan pensel
BBM :
kertas soalan PSV SPM.
Refleksi :
pelajar tidak sempat membuat lakaran.aktiviti akan
Disambung pada hari Isnin.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Jumaat/ 26.7.2013
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/1
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran :
Calon seharusnya dapat:
1.menggunakan pendekatan sejarah seni visual
untuk membuat
Apresiasi dan kritikan.
Aktiviti :
Pendekatan Sejarah Seni
Prosedur :
1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
2. sesi soal jawab bersama pelajar
3.mencatat nota
BBM :
buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi :
pelajar telah memahami pendekatan untuk mengkaji
Sejarah seni visual.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Jumaat/26.7.2013
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual 970/3
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran :
1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
sendiri.
Aktiviti Pembelajaran :
Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur :1.pelajar
membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.
2.
pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.
BBM :
Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh
symbol lakaran landskap.
Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi :
calon pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
Calon perekaan
membuat model rumah dan gazebo.