RPH KARTINI SAHAMAT

Monday, July 29, 2013

RPH MINGGU KE 30
Hari/Tarikh                          : Isnin/ 22.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/1
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : Calon seharusnya dapat menerangkan pengertian kritikan seni
                                             Sebagai alat memahami dan menilai karya seni.
                                                 
Aktiviti                                : Kritikan Seni Visual
Prosedur                             : 1.penerangan tajuk oleh guru.
                                            2. sesi soal jawab bersama pelajar
                                            3.mencatat nota
BBM                                  : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                              : penerangan berjalan dengan lancar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Isnin/22.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Latihan Ulangkaji
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif.
Aktiviti Pembelajaran           : Latihan Objektif: Komunikasi Visual
Prosedur                              : 1.pelajar menjawab soalan yang diedarkan
                                             2.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM                                   : buku kerja PSV SPM
Refleksi                                : perbincangan jawapan tidak dapat dilakukan kerana pelajar
                                              Masih ramai yang belum siap menjawab kesemua soalan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Selasa/23.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/3
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                 sendiri.
Aktiviti Pembelajaran            : Kajian Visual dan lakaran-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                               :1.pelajar membuat lakaran subjek mengikut tema masing-masing.
                                              2.pelajar berbincang dengan guru lakaran yang dihasilkan.
BBM                                    : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
                                              Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.
                                               Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                 : lakaran kedai,dan gazebo perlu diperkemaskan dan buat catatan
                                               Ukuran.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Selasa/ 23.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/1
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran        : Calon seharusnya dapat:-
                                              1.menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
                                                 Apresiasi dan kritikan.                                
Aktiviti                                  : Tujuan Kritikan Seni.
Prosedur                               : 1.penerangan oleh guru.
                                               2. sesi soal jawab bersama pelajar
                                               3.mencatat nota
BBM                                    : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                 : pelajar boleh memberi pandangan berkiatan dengan
                                               Tujuan kritikan seni.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/24.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Latihan Ulangkaji.
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif dengan
                                                 Tepat.
Aktiviti Pembelajaran            : Latihan objektif-Komunikasi Visual.
Prosedur                               : 1.guru membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
                                               2.pelajar membuat pembetulan bagi kesilapan yang telah
                                                  Dilakukan.
BBM                                    : buku rujukan PSV SPM.
Refleksi                                : tiada pelajar yang dapat menjawab dengan tepat 50 soalan
                                              Yang diberi.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Rabu/24.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/3
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                 sendiri.
Aktiviti Pembelajaran            : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                               :1.calon soalan pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
                                              2.calon soalan perekaan mula membina model rumah dan bangunan
BBM                                     : Lattop(power point) mounting board,gam PVA,pisau NT.
Refleksi                                  : potongan mounting board perlu lebih kemas.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/25.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/3
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                 sendiri.
Aktiviti Pembelajaran            : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                              :1.calon pengkaryaan masih membuat lakaran perkembangan idea.
                                             2.calon soalan perekaan menyambung membina model rumah dan
                                                Bangunan kedai.
BBM                                    : Lattop(power point) mounting board,gam PVA ,pisau NT
                                              Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                : calon masih dalam proses memotong bahagian-bahagian kecil rumah
                                              Dan bangunan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/ 25.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/1
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni
Obj/Hasil Pembelajaran       : Calon seharusnya dapat:-
                                              Menganalisis subjek, aspek aspek formal,
                                              Kandungan dan konteks yang membentuk kesatuan dalam
                                              sesebuah karya atau rekaan.                                       
Aktiviti                                  : Jenis Kritikan dan Strategi Kritikan Seni
Prosedur                               : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
                                               2. sesi soal jawab bersama pelajar
                                               3.mencatat nota
BBM                                    : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                 : contoh-contoh karya dan strategi kritikan yang digunakan telah
                                               Difahami oleh pelajar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Latihan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.pelajar dapat membuat lakaran mengikut kehendak soalan
                                                 Dengan betul dan tepat.
Aktiviti Pembelajaran            : Soalan SPM Kertas 2,2010
Prosedur                               : 1.penerangan dari guru kehendak soalan.
                                               2.tunjuk cara melukis objek-itik dan anak itik oleh guru.
                                               3.pelajar cuba membuat lakaran dengan pensel
BBM                                     : kertas soalan PSV SPM.
Refleksi                                  : pelajar tidak sempat membuat lakaran.aktiviti akan
                                                Disambung pada hari Isnin.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Jumaat/ 26.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/1
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran        : Calon seharusnya dapat:
                                              1.menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
                                                 Apresiasi dan kritikan.
Aktiviti                                  : Pendekatan Sejarah Seni
Prosedur                               : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
                                               2. sesi soal jawab bersama pelajar
                                               3.mencatat nota
BBM                                    : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                : pelajar telah memahami pendekatan untuk mengkaji
                                              Sejarah seni visual.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual 970/3
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                 sendiri.
Aktiviti Pembelajaran            : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                               :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.
                                              2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.
BBM                                     : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
                                                Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.
                                                Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                  : calon pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
                                               Calon perekaan membuat model rumah dan gazebo.


RPH MINGGU KE 30
Hari/Tarikh                          : Isnin/ 22.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat menerangkan pengertian kritikan seni
                                                 Sebagai alat memahami dan menilai karya seni.
                                                 
Aktiviti                                  : Kritikan Seni Visual
Prosedur                             : 1.penerangan tajuk oleh guru.
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : penerangan berjalan dengan lancar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Isnin/22.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                 : PSV
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Latihan Ulangkaji
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif.
Aktiviti Pembelajaran     : Latihan Objektif: Komunikasi Visual
Prosedur                             : 1.pelajar menjawab soalan yang diedarkan
                                                  2.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM                                      : buku kerja PSV SPM
Refleksi                                                : perbincangan jawapan tidak dapat dilakukan kerana pelajar
                                                  Masih ramai yang belum siap menjawab kesemua soalan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Selasa/23.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual dan lakaran-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.pelajar membuat lakaran subjek mengikut tema masing-masing.
                                                  2.pelajar berbincang dengan guru lakaran yang dihasilkan.
BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.
                                                   Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                                : lakaran kedai,dan gazebo perlu diperkemaskan dan buat catatan
                                                   Ukuran.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Selasa/ 23.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:-
                                              1.menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
                                                   Apresiasi dan kritikan.                                
Aktiviti                                  : Tujuan Kritikan Seni.
Prosedur                             : 1.penerangan oleh guru.
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : pelajar boleh memberi pandangan berkiatan dengan
                                                  Tujuan kritikan seni.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/24.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                 : PSV
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Latihan Ulangkaji.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif dengan
                                                   Tepat.
Aktiviti Pembelajaran     : Latihan objektif-Komunikasi Visual.
Prosedur                             : 1.guru membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
                                                  2.pelajar membuat pembetulan bagi kesilapan yang telah
                                                    Dilakukan.
BBM                                      : buku rujukan PSV SPM.
Refleksi                                                : tiada pelajar yang dapat menjawab dengan tepat 50 soalan
                                                  Yang diberi.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Rabu/24.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.calon soalan pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
                                                  2.calon soalan perekaan mula membina model rumah dan bangunan
BBM                                      : Lattop(power point) mounting board,gam PVA,pisau NT.
Refleksi                                                : potongan mounting board perlu lebih kemas.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/25.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.calon pengkaryaan masih membuat lakaran perkembangan idea.
                                                  2.calon soalan perekaan menyambung membina model rumah dan
                                                  Bangunan kedai.
BBM                                      : Lattop(power point) mounting board,gam PVA ,pisau NT
                                                   Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                                : calon masih dalam proses memotong bahagian-bahagian kecil rumah
                                                  Dan bangunan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/ 25.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:-
                                              Menganalisis subjek, aspek aspek formal,
                                              Kandungan dan konteks yang membentuk kesatuan dalam
                                              sesebuah karya atau rekaan.                                       
Aktiviti                                  : Jenis Kritikan dan Strategi Kritikan Seni
Prosedur                             : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : contoh-contoh karya dan strategi kritikan yang digunakan telah
                                                  Difahami oleh pelajar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                 : PSV
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Latihan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.pelajar dapat membuat lakaran mengikut kehendak soalan
                                                  Dengan betul dan tepat.
Aktiviti Pembelajaran     : Soalan SPM Kertas 2,2010
Prosedur                             : 1.penerangan dari guru kehendak soalan.
                                                   2.tunjuk cara melukis objek-itik dan anak itik oleh guru.
                                                   3.pelajar cuba membuat lakaran dengan pensel
BBM                                      : kertas soalan PSV SPM.
Refleksi                                                : pelajar tidak sempat membuat lakaran.aktiviti akan
                                                  Disambung pada hari Isnin.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Jumaat/ 26.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:
                                                  1.menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
                                                   Apresiasi dan kritikan.
Aktiviti                                  : Pendekatan Sejarah Seni
Prosedur                             : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : pelajar telah memahami pendekatan untuk mengkaji
  Sejarah seni visual.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.
                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.
BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.
                                                   Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                                : calon pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
                                                  Calon perekaan membuat model rumah dan gazebo.


Wednesday, July 24, 2013

RPH MINGGU KE 29


RPH MINGGU Ke 29

Hari/Tarikh                          : Isnin/15.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penaungan.

Obj/Hasil Pembelajaran                :1)Menjelaskan hubungan hasil seni dengan penaungan.

                                                 

Aktiviti                                  :Pengertian Penaungan dan sejarah ringkas penaungan.

Prosedur                             : 1.penerangan tajuk oleh pelajar.

                                                  2. sesi soal jawab dengan pelajar.

                                                  3.pelajar mencatat nota.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                                : pelajar telah menyiapkan nota masing-masing.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Isnin/15.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                     Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                  2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                     Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran     : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                             : 1.pelajar mewarna papan peraga masing-masing dengan

                                                      Warna pelaka putih sebagai dasar.

                                                   2.guru membimbing pelajar teknik mewarna

                                                      menggunakan warna akrilik.

BBM                                      : warna akrilik

Refleksi                                                : sapuan warna akrilik kuranng kemas,

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/16.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penaungan

Obj/Hasil Pembelajaran                :1)Pelajar Dapat mengetahui institusi dan individu yang membantu

                                                  Memperkembangkan seni visual di Malaysia.                                  

Aktiviti                                  : Penaungan Individu dan Institusi

Prosedur                             : 1.perbincangan bersama guru dan pelajar.

                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar

  3.mencatat nota

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                                : pelajar mengetahui kewujudan institusi yang menyumbangkan

                                                  Kepada perkembangan seni visual di Malaysia.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/16.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                  2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                   Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                                                : lakaran plan calon mengikut skala yang telah diperbincangkan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/16.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                     Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                  2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                     Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran     : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                             : 1.pelajar mewarna papan peraga yang telah siap digam.

BBM                                      : pembaris,strawboard,pisau NT,warna PELAKA,warna

                                                  Akrilik.

Refleksi                                                : sapuan warna kurang kemas,ada yang terlalu nipis dan warna

                                                   Terkeluar dari garisannya.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari /Tarikh                         :Rabu/16.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                   Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                                                : perspektif lukisan kurang kemas bagi calon perekaan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/18.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Bentuk Karya Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:-

                                              Menganalisis subjek, aspek aspek formal,

                                              Kandungan dan konteks yang membentuk kesatuan dalam

                                              sesebuah karya atau rekaan.

                                                 

Aktiviti                                  : Subjek.

Prosedur                             : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar

                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar

  3.mencatat nota

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                                : pelajar  dapat menjelaskan contoh-contoh subjek yang terdapat

                                                  Dalam beberapa karya artis tempatan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/18.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                   Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                                                : calon masih lagi membuat lukisan plan yang mengikut skala yg

                                                  Telah diperbincangkan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/19.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                     Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                  2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                     Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran     : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                             : 1.pelajar memperkemaskan artifak dan folio.

                                                  2.pelajar menghantar artifak dan folio kepada guru.

BBM                                      : clear spray.

Refleksi                                                : hanya seorang calon tidak menghantar artifak( terlibat dalam

                                                  Kemalangan )

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/19.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Bentuk Karya Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:-

                                              Menganalisis subjek, aspek aspek formal,

                                              Kandungan dan konteks yang membentuk kesatuan dalam

                                              sesebuah karya atau rekaan.

                                                 

Aktiviti                                  : Hal Benda

Prosedur                             : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar

                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar

  3.mencatat nota

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                                : contoh-contoh yang diberi kurang jelas.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : JUmaat/19.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                   Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                                                : calon masih lagi membuat lukisan plan yang mengikut skala yg

                                                  Telah diperbincangkan.