RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, April 28, 2013

RPH MINGGU KE 17


Hari/Tarikh                          : Isnin/22.4.2013

Perkara                                 : CUTI REHAT KHAS.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/23.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                    :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran              : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran     : 1) Pelajar dapat membuat lukisan bunga secara realistik.

                                                  2) pelajar dapat mereka cipta sekurang-kurangnya 4 fesyen

                                                     Dari bunga raya saiz thumbnail.

Aktiviti                                  :Latihan Ulangkaji: Rekaan Fesyen dari Alam Semuajadi.

Prosedur                              : 1. Penerangan latihan oleh guru-mereka fesyen dari bunga raya.

                                                 2.perbincangan bersama rakan-rekaan fesyen yang bercirikan bunga
                                                raya.

                                                  3. pelajar membuat lakaran.

                                                 

BBM                                      : bunga raya segar,contoh gambar fesyen pakaian.

Refleksi                                : pelajar masih dalam perbincangan dan belum ke peringkat lakaran.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

                                               

                                                 

Hari/Tarikh                          : Rabu/24.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                    :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran              : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran     : 1) Pelajar dapat membuat lukisan bunga secara realistik.

                                                 2) pelajar dapat mereka cipta sekurang-kurangnya 4 fesyen

                                                     Dari bunga raya saiz thumbnail.

                                                 

Aktiviti                                  :Latihan Ulangkaji: Rekaan Fesyen dari Alam Semuajadi.

Prosedur                             : 1. pelajar membuat lakaran realistik bunga raya dan mewarnanya.

                                                2. pelajar melakar thumbnail fesyen pakaian.

                                                 

BBM                                      : bunga raya segar dan contoh fesyen pakaian dari flora.

Refleksi                                 : ramai yang telah siap lukisan realistic lakaran,thumbnail masih

         belum cukup.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/24.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                                : 1.pelajar dapat menghasilkan olahan reka letak muka taip dan ilustrasi

                                                     Pada lakaran papan peraga yang dipilih.

Aktiviti                                  : Lakaran Olahan komposisi  mukataip dan ilustrasi.

Prosedur                              :1. penerangan komposisi didalam gubahan grafik oleh guru.

                                               2. menunjuk contoh komposisi pada papan peraga.

                                               3. Pelajar membuat lakaran komposisi muka taip dan ilustrasi

            Untuk papan peragaan yang dicadangkan.

                                                 

BBM                                     : contoh komposisi ilustrasi pada papan peraga.

Refleksi                                : cadangan komposisi agar berserabut,perlu diperbaiki lagi.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                       : Khamis/25.4.2013

Tingkatan                          : 6AK5

Masa                                  : 70 minit

Mata Pelajaran                 :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran           : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran  : 1) Pelajar dapat membuat lukisan bunga secara realistik.

                                               2) pelajar dapat mereka cipta sekurang-kurangnya 4 fesyen

                                                  Dari bunga raya saiz thumbnail.                                              

Aktiviti                                 :Latihan Ulangkaji: Rekaan Fesyen dari Alam Semuajadi.

Prosedur                             :1.  pelajar melakar thumbnail fesyen pakaian.

                                               2. perbincangan bersama guru-lakaran thumbnail yang telah dibuat.

                                               3.membuat lukisan fesyen yang dipilih sebagai
                                                   sebagai karya akhir.                                        

BBM                                      : bunga raya segar dan contoh fesyen pakaian dari flora.

Refleksi                                 : ramai pelajar memilih fesyen “dress untuk majlis rasmi “.pelajar

                                                  Lelaki cuba membuat fesyen yang berkaitan dengan golongan ahli

                                                  Sukan.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                 :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran          : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1) Pelajar dapat membuat lukisan bunga secara realistik.

                                             2) pelajar dapat mereka cipta sekurang-kurangnya 4 fesyen

                                                 Dari bunga raya saiz thumbnail.

 

Aktiviti                                  :Latihan Ulangkaji: Rekaan Fesyen dari Alam Semuajadi.

Prosedur                             :1.  pelajar melakar thumbnail fesyen pakaian.

                                               2. perbincangan bersama guru-lakaran thumbnail yang telah dibuat.

                                               3.membuat lukisan fesyen yang dipilih sebagai karya akhir.                                         

BBM                                      : bunga raya segar dan contoh fesyen pakaian dari flora.

Refleksi                                 : ramai pelajar memilih fesyen “dress untuk majlis rasmi “.pelajar

                                                  Lelaki cuba membuat fesyen yang berkaitan dengan golongan ahli

                                                  Sukan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : Pendidikan Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                              : 1.pelajar dapat menghasilkan olahan reka letak muka taip dan ilustrasi

                                                  Pada lakaran papan peraga yang dipilih.

Aktiviti                                : Lakaran Olahan komposisi  mukataip dan ilustrasi.

Prosedur                             :1.Sambungan aktiviti- Pelajar membuat lakaran komposisi muka taip dan

          Ilustrasi untuk papan peragaan yang dicadangkan.

                                                 

BBM                                      : contoh komposisi ilustrasi pada papan peraga.

Refleksi                                 : jumlah lakaran komposisi masih tidak mencukupi.

 

Tuesday, April 23, 2013

RPH MINGGU KE 16


Hari/Tarikh                          : Isnin/15.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                             : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan kemas dan tepat.

                                              2.pelajar dapat membuat olahan muka taip sekurang-kurangnya 4
                                                 
Aktiviti                               : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                           :1.guru menyemak lakaran kajian muka taip setiap pelajar.

                                            2.guru tunjuk cara membuat lakaran muka taip dengan kemas

       dan tepat.

   3.pelajar membaiki lakaran muka taip yang telah ditegur oleh

      guru.

BBM                                  : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                            : pelajar diminta menggunakan pembaris dan jangka lukis

                                           dalam menghasilkan muka taip ,memandangkan masih ramai

                                           yang melukis secara manual.

                                                  

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/16.4.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                    :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran              : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran     : 1)calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi

                                                    Penghasilan rekaan ilustrasi penerbitan.

                                                  2)calon dapat membuat lakaran dengan kemas dan tepat.

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                              : 1.Penerangan tajuk pembelajaran.

                                                2.Elemen-elemen grafik dalam penghasilan poster kepengunaan.

        3.pelajar membuat lakaran poster kepenggunaan.

BBM                                     : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                : pelajar menunjukkan minat dalam penghasilan poster. Ada yang

                                                Memberi cadangan menggunakan kartun sebagai ilustrasi.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/17.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                    : 70 minit

Mata Pelajaran                  :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran            : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran   : Pelajar dapat menghasilkan lukisan kartun yang bersesuaian

                                                Dengan tema poster.

Aktiviti                                 :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                             : 1. Tunjuk contoh jenis-jenis kartun dan belon dialog.

                                               2. pelajar membuat lakaran kartun.

                                               3. perbincangan secara pasangan untuk mencipta dialog,

                                                   untuk ilustrasi poster.

BBM                                      : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                 : pelajar memahami situasi yang bersesuaian dengan tema

                                                 Poster dan masih dalam proses membuat lakaran kartun.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/17.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan kemas dan tepat.

                                                2.pelajar dapat membuat olahan muka taip sekurang-kurangnya 4.

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                            : 1.guru menyemak lakaran kajian muka taip setiap

                                                  Pelajar.

       2.guru tunjuk cara membuat lakaran muka taip dengan kemas

         dan tepat.

      3.pelajar membaiki lakaran muka taip yang telah ditegur oleh

         guru.

BBM                                      : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                                 : ramai pelajar telah membuat sekurangkurangnya 3 olahan mukataip.

                                                  Pelajar diberi masa untuk menyiapkan sehingga hari jumaat.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/18.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                    :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1) pelajar dapat memahami watak kartun yang sesuai dengan tema
                                                 poster.
                                                 2) pelajar dapat mereka letak font untuk poster dengan tepat dan
                                                      seimbang.

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                             : 1. Tunjuk contoh jenis-jenis kartun dan belon dialog.

                                               2. pelajar membuat lakaran kartun.

                                               3. perbincangan secara pasangan untuk mencipta dialog,

                                                   untuk ilustrasi poster.

BBM                                      : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                : perbincangan berjalan lancar, pelajar telah memilih jenis font

                                                 yang sesuai dengan poster masing-masing.

                                                 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/19.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan kemas dan tepat.

                                                2.pelajar dapat membuat olahan muka taip sekurang-kurangnya 4

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                  : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                               :1.guru menyemak lakaran kajian muka taip setiap

                                                    Pelajar.

                                                2.pelajar menyambung membuat lakaran muka taip.

BBM                                      : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                                : muka taip yang kurang kemas diperbaiki dan diperkemaskan semula.

                                                 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/19.4.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                   :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1) pelajar dapat memahami watak kartun yang sesuai dengan tema
                                                poster
                                                 2) pelajar dapat mereka letak font untuk poster dengan tepat dan
                                                 seimbang.
Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                             : 1. Pelajar mereka watak kartun yang sesuai dengan tema poster.

                                                  2. pelajar membuat lakaran kartun dan menggabungkan dengan

                                                      muka taip yang dipilih.

BBM                                      : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                                : pelajar semua telah menyiapkan lakaran,namun belum diwarna.

                                               

                                                 

 

 

Sunday, April 14, 2013

RPH MINGGU KE 15


Hari/Tarikh                          : Isnin/8.4.2013

Tingkatan                             : 5K8

Mata Pelajaran                   : Pendidikan Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                                : 1.pelajar dapat melukis bentuk 3D papan peraga dengan menggunakan

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                  : Lukisan Perspektif-olahan papan peraga.

Prosedur                              :1.guru menyemak lukisan papan peraga pelajar .

        2.Tunjuk cara oleh guru membuat olahan papan peraga

           Dengan perspektif yang betul.

                                                3. Pelajar membuat lukisan bentuk papan peraga mengikut

                                                     Perspektif yang betul.

BBM                                      : gambar olahah papan peraga barang.

Refleksi                                : pelajar menyambung membuat olahan papan peraga barang.minimum

                                                Sebanyak 4 olahan perlu dihasilkan oleh pelajar.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/9.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 1 jam 45 minit

Mata Pelajaran                  :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran           : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran  : 1)calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi

                                                  Penghasilan rekaan industri.

                                               2)calon dapat menyusun huruf, perkataan dan gambar dengan betul

                                                  dan tepat.

                                                 

Aktiviti                                :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri: Pembungkusan dan pelabelan

                                                     Minuman Jus buah tempatan.

Prosedur                            :1.pelajar membuat lakaran mukataip dan ilustrasi.

                                              2.pelajar membuat layout ilustrasi dan mukataip pada rupa kotak

                                                  Minuman.

                                              3.tunjuk cara mewarna lakaran ilustrasi yang telah dihasilkan.

BBM                                    : Minuman jus di dalam kotak dan tin, buku rujukan seni grafik, nota dan

                                               gambar Bercetak.

Refleksi                               : lakaran mukataip kurang kemas,saiz tidak tetap pelajar. Logo syarikat

                                              Tidak tepat. Guru meminta pelajar melakar logo menggunakan jangka

                                              Lukis dan pembaris untuk mendapat ketepatan rupa.

                                                  

                                               

                                                 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/10.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat melukis bentuk 3D papan peraga dengan menggunakan

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                 : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                             :1.guru menyemak lukisan papan peraga pelajar .

      2.Tunjuk cara oleh guru membuat lakaran muka taip.

      3. Pelajar membuat kajian muka taip.

BBM                                      : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                                 : lakaran muka taip tidak seragam dari segi saiz dan kurang

                                                 Kemas. Pelajar diminta membaiki lakaran muka taip.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

                                               

Hari/Tarikh                          : Rabu/10.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                   :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1)calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi

                                                    Penghasilan rekaan industri.

                                                2)calon dapat mewarna lakaran dengan kemas dan tepat.

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri: Pembungkusan dan pelabelan

                                                  Minuman Jus buah tempatan.

Prosedur                              :1.tunjuk cara mewarna lakaran ilustrasi yang telah dihasilkan.
 
                                                   Menggunakan media poster color.

                                                2.pelajar mewarna menggunakan media poster color.

BBM                                      : Minuman jus di dalam kotak dan tin, buku rujukan seni grafik, nota dan

                                                 gambar  Bercetak.

Refleksi                                 : lakaran belum siap diwarna sepenuhnya.disambung ke hari Khamis.

                                               

                                                 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/11.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                 :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran          : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1)calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi

                                                  Penghasilan rekaan industri.

                                                  2)calon dapat mewarna lakaran dengan kemas dan tepat.

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri: Pembungkusan dan pelabelan

                                                  Minuman Jus buah tempatan.

 

Prosedur                             : 1.sambungan aktiviti mewarna lakaran menggunakan media

      poster color.

BBM                                      : Minuman jus di dalam kotak dan tin, buku rujukan seni grafik, nota dan gambar

                                                  Bercetak.

Refleksi                                                : hanya 3 orang pelajar yang telah siap sepenuhnya mewarna lakaran.

                                                 

                                                 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/12.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                 : Pendidikan Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                                               : 1.pelajar dapat melukis bentuk 3D papan peraga dengan menggunakan

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                  : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                             :1.guru menyemak lukisan kajian muka taip setiap

                                                     Pelajar.

 2.Bimbingan kepada setiap pelajar mengikut kumpulan.

 3. Pelajar membaiki setiap kelemahan pada lakaran.

BBM                                      : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                                                : pelajar diminta menggunakan pembaris dan jangka lukis

                                                  dalam menghasilkan muka taip ,memandangkan ramai

                                                  yang melukis secara manual.

                                                  

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/12.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                 :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran          : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1)calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi

                                                  Penghasilan rekaan industri.

                                                  2)calon dapat mewarna lakaran dengan kemas dan tepat.

                                                  3) Calon dapat menghasilkan lukisan lukisan 3D kotak minuman.

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri: Pembungkusan dan pelabelan

                                                  Minuman Jus buah tempatan.

 

Prosedur                             : 1.sambungan aktiviti mewarna lakaran menggunakan media

      poster color.

  2.Pelajar yg telah selesai membuat ilustrasi kota minuman

     Menyambung aktiviti melakar lukisan 3D kotak minuman.

BBM                                      : Minuman jus di dalam kotak dan tin, buku rujukan seni grafik, nota dan gambar

                                                  Bercetak.

Refleksi                                                : semua pelajar terlibat dalam penyemekan Kertas PBS Sejarah. Aktiviti

                                                  P&P berjalan satu waktu sahaja. Semua pelajar dalam proses

                                                  Mewarna hasil kerja masing-masing.