Hari/Tarikh :
Isnin 23.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1)Pendekatan Sejarah Seni Visual.
Prosedur :
1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.agihan pelajar untuk membentuk kumpulan
pembentangan.
3.agihan tajuk untuk setiap kumpulan
pembentang.
4.ahli kumpulan berbincangan tajuk yang akan
diperbentangkan.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi :
Pelajar telah membuat agihan tugas bagi setiap ahli dalam kumpulan
Pembentangan.
Hari/Tarikh : Isnin/23.7.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4
kajian warna arca soalan no 2.
2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat
membuat lakaran di atas
Kanvas.
Aktiviti : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur : 1.membahagikan kepada kumpulan
mengikut soalan yang dipilih.
2.setiap calon menunjukkan hasil
kerja terkini yang dibuat.
3.teguran dan panduan dari guru.
4.calon meneruskan dengan kajian
warna bagi soalan 2 dan
bagi soalan membuat lakaran
diatas kanvas .
BBM : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi : semua calon yang telah memilih soalan arca
telah masuk
Ke kajian warna. 4 orang calon soalan catan telah membuat
Lakaran diatas kanvas.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Selasa 24.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1)Sejarah Seni,Tujuan dan Kaedah Sejarah Seni Visual.
Prosedur :
1.pembentangan oleh kumpulan 1.
2.sesi soalan jawab bersama rakan.
3.ulasan dari guru.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi :
Pelajar telah membuat pembentangan dengan jayanya.
Hari/Tarikh : Selasa/24.7.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4
kajian warna arca soalan no 2.
2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat
membuat lakaran di atas
Kanvas.
Aktiviti : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur : 1.calon menyambung kerja membuat
kajian warna dan
Mewarna
di atas kanvas.
2.calon arca menyambung kerja
memotong papan lapis dan
Kayu.
3.guru merakam gambar pelajar yang
sedang membuat kerja
Kursus
sebagai bukti .
BBM : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi : calon soalan catan menunjukkan perkembangan
yang cepat
Tetapi calon arca perkembangan agak
perlahan.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Rabu 25.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1)Pengolahan Karya.
Prosedur :
1.pembentangan oleh kumpulan 2
2.sesi soalan jawab bersama rakan.
3.ulasan dari guru.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi :
Pelajar terkeliru dengan Pengolahan Karya Naturalisme Realisme.
Hari/Tarikh :
Rabu/25.7.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Bidang
Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.memahami beberapa prinsip asas
dalam hiasan dalaman.
2.mengetahui
konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti :
Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur :1.Penerangan
lukisan plan dan fungsinya.
2.pelajar membentuk kumpulan:-mereka ruang
tamu
Impian berkonsepkan moden.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi :
pelajar berbincang dan membuat rujukan pada majalah semasa
Membuat lakaran plan.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh : Khamis/26.7.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4
kajian warna arca soalan no 2.
2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat
membuat lakaran di atas
Kanvas.
Aktiviti : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur : 1.calon menyambung kerja membuat
kajian warna dan
Mewarna di atas kanvas.
2.calon arca menyambung kerja
memotong papan lapis dan
Kayu serta mewarna papan/kayu
dengan warna elmusi.
3.guru merakam gambar pelajar yang
sedang membuat kerja
Kursus
sebagai bukti .
BBM : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi :
calon soalan catan seorang hampir siap sepenuh ,yang lain
Juga sudah memulakan kerja mewarna
diatas kanvas.
Calon arca seorang telah siap
megecat papan dan yang lain
Masih diperingkat melicinkan kayu
dan menebuk bahagian
Tertentu.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/26.7.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Bidang
Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.memahami beberapa prinsip asas
dalam hiasan dalaman.
2.mengetahui
konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti :
Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur :1.Pembentangan
setiap kumpulan- menjelaskan lukisan plan
Dan rekaan ruang tamu yang telah buat.
2.ulasan dari guru.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi :
Ada kumpulan yang membuat kerja dengan tidak bersungguh-sungguh.
Lukisan plan tidak kemas.
********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Jumaat 27.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1) Gaya Penampilan
Prosedur :
1.pembentangan oleh kumpulan 3
2.sesi soalan jawab bersama rakan.
3.ulasan dari guru.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi :
pelajar melengkapkan nota masing-masing selepas pembentangan.