RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, July 26, 2012

RPH MINGGU KE 30


Hari/Tarikh                          : Isnin 23.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                Kritikan seni.
                                             b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                : 3.1)Pendekatan Sejarah Seni Visual.
Prosedur                             : 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
                                             2.agihan pelajar untuk membentuk kumpulan pembentangan.
                                             3.agihan tajuk untuk setiap kumpulan pembentang.
                                             4.ahli kumpulan berbincangan tajuk yang akan diperbentangkan.
BBM                                   : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                : Pelajar telah membuat agihan tugas bagi setiap ahli dalam kumpulan
                                              Pembentangan.



Hari/Tarikh                            : Isnin/23.7.2012
Tingkatan                               :6AK5
Mata Pelajaran                       : Seni Visual
Masa                                      : 70 minit
Unit Pembelajaran                   : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran           : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4 kajian warna arca  soalan no 2.
                                                 2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat membuat lakaran di atas
                                                    Kanvas.
Aktiviti                                    : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                 : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut soalan yang dipilih.
                                                 2.setiap calon menunjukkan hasil kerja terkini yang dibuat.
                                                 3.teguran dan panduan dari guru.
                                                 4.calon meneruskan dengan kajian warna bagi soalan 2 dan
                                                    bagi soalan membuat lakaran diatas kanvas .
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                                   :  semua calon yang telah memilih soalan arca telah masuk 
                                                  Ke kajian warna.  4 orang calon soalan catan telah membuat
                                                  Lakaran diatas kanvas. 

**********************************************************************************
                                                                                                                                                                                 
Hari/Tarikh                          : Selasa 24.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                Kritikan seni.
                                             b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                 : 3.1)Sejarah Seni,Tujuan dan Kaedah Sejarah Seni Visual.
Prosedur                              : 1.pembentangan oleh kumpulan 1.
                                              2.sesi soalan jawab bersama rakan.
                                               3.ulasan dari guru.
BBM                                    : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                 : Pelajar telah membuat pembentangan dengan jayanya.


Hari/Tarikh                             : Selasa/24.7.2012
Tingkatan                                :6AK5
Mata Pelajaran                        : Seni Visual
Masa                                       : 70 minit
Unit Pembelajaran                    :  Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran            : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4 kajian warna arca  soalan no 2.
                                                  2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat membuat lakaran di atas         
                                                     Kanvas.
Aktiviti                                      : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                   : 1.calon menyambung kerja membuat kajian warna dan
                                                      Mewarna  di atas kanvas.            
                                                   2.calon arca menyambung kerja memotong papan lapis dan
                                                      Kayu.
                                                   3.guru merakam gambar pelajar yang sedang membuat kerja
                                                      Kursus sebagai bukti .
BBM                                         : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                                      :  calon soalan catan menunjukkan perkembangan yang cepat
                                                     Tetapi calon arca perkembangan agak perlahan.

**********************************************************************************

Hari/Tarikh                                : Rabu 25.7.2012
Tingkatan                                   : 6RK5
Mata pelajaran                           : Seni Visual
Masa                                         : 70 minit
Unit Pembelajaran                      : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran              : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                       Kritikan seni.
                                                    b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                       : 3.1)Pengolahan Karya.
Prosedur                                    : 1.pembentangan oleh kumpulan 2
                                                    2.sesi soalan jawab bersama rakan.
                                                    3.ulasan dari guru.
BBM                                         : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                      : Pelajar terkeliru dengan Pengolahan Karya Naturalisme Realisme.



Hari/Tarikh                                : Rabu/25.7.2012
Tingkatan                                   : 4K8
Mata Pelajaran                          : PSV
Masa                                         : 70 minit
Unit Pembelajaran                      :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran              :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                                   2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                                      Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                       : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                                    :1.Penerangan lukisan plan dan fungsinya.
               2.pelajar membentuk kumpulan:-mereka ruang tamu
                  Impian berkonsepkan moden.
BBM                                         : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                                      : pelajar berbincang dan membuat rujukan pada majalah semasa
                                                    Membuat lakaran plan.

**********************************************************************************

Hari/Tarikh                                    : Khamis/26.7.2012
Tingkatan                                      :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 70 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4 kajian warna arca  soalan no 2.
                                                        2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat membuat lakaran di atas         
                                                           Kanvas.
Aktiviti                                           : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                        : 1.calon menyambung kerja membuat kajian warna dan
                                                           Mewarna  di atas kanvas.            
                                                        2.calon arca menyambung kerja memotong papan lapis dan
                                                           Kayu serta mewarna papan/kayu dengan warna elmusi.
                                                        3.guru merakam gambar pelajar yang sedang membuat kerja
                                                           Kursus sebagai bukti .
BBM                                              : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                                           :  calon soalan catan seorang hampir siap sepenuh ,yang lain
                                                          Juga sudah memulakan kerja mewarna diatas kanvas.
                                                           Calon arca seorang telah siap megecat papan dan yang lain
                                                           Masih diperingkat melicinkan kayu dan menebuk bahagian
                                                           Tertentu.
                                                          
**********************************************************************************                                                    
Hari/Tarikh                                   : Khamis/26.7.2012
Tingkatan                                      : 4K8
Mata Pelajaran                             : PSV
Masa                                            : 70 minit
Unit Pembelajaran                         :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran                 :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                                      2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                                         Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                          : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                                       :1.Pembentangan setiap kumpulan- menjelaskan lukisan plan
                                                         Dan rekaan ruang tamu yang telah buat.
                  2.ulasan dari guru.
BBM                                            : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                                         : Ada kumpulan yang membuat kerja dengan tidak bersungguh-sungguh.
                                                       Lukisan plan tidak kemas.

                                                        
********************************************************************************                                            
Hari/Tarikh                                  : Jumaat 27.7.2012
Tingkatan                                     : 6RK5
Mata pelajaran                             : Seni Visual
Masa                                           : 70 minit
Unit Pembelajaran                        : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                         Kritikan seni.
                                                     b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                         : 3.1) Gaya Penampilan
Prosedur                                      : 1.pembentangan oleh kumpulan 3
                                                      2.sesi soalan jawab bersama rakan.
                                                      3.ulasan dari guru.
BBM                                           : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                        : pelajar melengkapkan nota masing-masing selepas pembentangan.


Sunday, July 22, 2012

RPH MINGGU KE 29


Hari/Tarikh                          : Isnin 16.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Penaungan
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.menjelaskan hubungan hasil seni dengan penaungan.
                                             2.pelajar dapat mengemukakan sejarah dan peranan 2 galeri
                                                Utama di Malaysia(Balai Seni Lukis Negara dan galeri Petronas.)
Aktiviti                                : Penaungan Individu dan institusi.
Prosedur                             : 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
                                             2.sesi soal jawab dengan pelajar-sejarah dan peranan 2 galeri
                                                Di Malaysia.
                                             3.latihan bertulis-bagaimana galeri dapat membantu mendidik masyarakat
                                                Menghayati hasil karya seni visual.
BBM                                   : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak berkenaan Balai Seni Lukis Negara
                                              Dan Galeri Petronas.
Refleksi                               : Pelajar telah mengenali sejarah dan peranan utama galeri seni.
                                             Latihan disambung ke hari selasa.
**********************************************************************************

Hari/tarikh                          : Isnin/16.7.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang
                                                Berkaitan dengannya.
Aktiviti                                : Grafik:- Tipografi,Identiti Korporat,Poster.
Prosedur                             : 1.sesi soal jawab bersama guru-mengimbas kembali
                                                Tajuk yang telah dipelajari.
                                             2.latihan bertulis –latihan ulangkaji.
                                             3.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM                                  : buku rujukan seni visual STPM,soalan latihan bercetak.
Refleksi                               : pelajar  dapat menjawab elemen-elemen dalam komunukasi
                                             Visual dengan huraian yang lengkap.Pelajar merujuk
                                             buku.

**********************************************************************************
Hari/Tarikh                          : Selasa 17.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penaungan
Obj/Hasil Pembelajaran  : 1.menjelaskan hubungan hasil seni dengan penaungan.
                                        2.pelajar dapat mengemukakan sejarah dan peranan 2 galeri
                                           Utama di Malaysia(Balai Seni Lukis Negara dan galeri Petronas.)
Aktiviti                            : Penaungan Individu dan institusi.
Prosedur                         : 1..latihan bertulis-bagaimana galeri dapat membantu mendidik masyarakat
                                            Menghayati hasil karya seni visual.
                                         2. Sesi perbincangan –teknik/format menjawab soalan.
BBM                              : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak berkenaan Balai Seni Lukis Negara
                                         Dan Galeri Petronas.
Refleksi                          : Pelajar telah menjawab untuk mendapat markah yang lengkap.

Hari/tarikh                          : Selasa/17.7.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang
                                                Berkaitan dengannya.
Aktiviti                                : Grafik:- ilustrasi, pembungkusan dan reka tanda.
Prosedur                             : 1.perbincangan soalan-soalan tahun-tahun lepas.
                                             2.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM                                  : buku rujukan seni visual STPM,buku panduan menjawab soalan
         Teori seni visual.
Refleksi                               : pelajar  member respond an perhatian ketika berbincangan
                                             untuk mendapatkan jawapan.

**********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Rabu 18.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Bentuk Karya Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menganalisis subjek aspek formal, kandungan dan konteks
                                             yang membentuk kesatuan dalam sesebuah karya atau rekaan.
                                             b)menghuraikan perkara yang menjadi asas pengkaryaan dan
                                             perekaan sesuatu hasil seni.

Aktiviti                                  : Subjek.
Prosedur                             : 1.penjelasan tajuk-subjek dalam karya seni oleh guru.
                                             2.nota bertulis dan bercetak.
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak .
Refleksi                               : Pelajar sudah memahami maksud subjek di dalam karya seni.

**********************************************************************************


Hari/Tarikh                          : Rabu/18.7.2012
Tingkatan                             : 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                           2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                              Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                             :1.Penerangan tajuk pembelajaran.
        2.Pemberian nota bertulis.
BBM                                  : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                              : semua pelajar telah melengkapkan nota masing-masing.

**********************************************************************************
Hari/tarikh                          : Khamis/19.7.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 1 jam 20 minit
Unit Pembelajaran              : Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran      : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang
                                               Berkaitan dengannya.
Aktiviti                               : Grafik:-ilustrasi,pembungkusan,reka tanda.
Prosedur                            : 1.perbincangan tajuk pembelajaran bersama guru.Ulangkaji.
                                            2.perbincangan soalan-soalan tahun lepas.
                                            3.perbincangan jawapan bagi soalan yang telah dibuat.
BBM                                 : buku rujukan seni visual STPM,buku panduan menjawab soalan
       Teori seni visual.
Refleksi                             : pelajar  membuat latihan dan perbincangan dengan jayanya namun
       Ada beberapa jawapan pelajar yang perlu diberi penambah baikan.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Khamis/19.7.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                           2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                              Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                             :1.mengedar majalah Anjung Seri kepada setiap kumpulan.
                                            2.setiap kumpulan menjelaskan dihadapan kelas elemen
                                               Hiasan dalaman yang terdapat dalam majalah.
                                            3.ulasan dari guru.
BBM                                   : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                                : ada 2 kumpulan yang pembentangan kurangmemuaskan.

Hari/Tarikh                          : Jumaat 20.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Bentuk Karya Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menganalisis subjek aspek formal, kandungan dan konteks
                                                yang membentuk kesatuan dalam sesebuah karya atau rekaan.
                                             b)menghuraikan perkara yang menjadi asas pengkaryaan dan
                                                perekaan sesuatu hasil seni.

Aktiviti                                : Hal Benda.
Prosedur                             : 1.penjelasan tajuk-Hal Benda dalam karya seni oleh guru.
                                             2.nota bertulis dan bercetak.
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak .
Refleksi                              : Pelajar sudah memahami maksud Hal Benda di dalam karya seni.


               

Thursday, July 12, 2012

RPH MINGGU KE 28


Hari/Tarikh                                  : Isnin/9.7.2012
Tingkatan                                    : 6RK5
Mata Pelajaran                            : Seni Visual
Masa                                           : 70 minit                                             
Unit Pembelajaran                        : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran               : Calon seharusnya dapat:
                                                     a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan potensi                                                                 individu.
                                                     b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                         : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi –Persekitaran.
Prosedur                                      :1.Pembentangan oleh kumpulan ke 8
                                                     2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                     3.ulasan dari guru
                                                     4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                            : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                         : isi kandungan tajuk masih ada kekurangan.ahli kumpulan
                                                       diminta membuat penambahan.
*********************************************************************************************
Hari/Tarikh                                    : Isnin/9.7.2012
Tingkatan                                      :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 70 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat menghasilkan perkembangan idea bagi soalan no 2.
                                                        2.Calon bagi soalan no 1 sudak dapat membuat kajian warna pada
                                                           Lakaran akhir sekurang-kurangnya satu kajian warna.
                                                                                 
Aktiviti                                           : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                        : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut soalan yang dipilih.
                                                        2.setiap calon menunjukkan hasil kerja terkini yang dibuat.
                                                        3.teguran dan panduan dari guru.
                                                        4.calon meneruskan dengan kajian warna bagi soalan 1 dan
                                                           bagi soalan 2 .
BBM                                              : buku rujukan seni visual STPM
Refleksi                                           : hanya 6 orang calon yang telah  membuat  2 kajian warna
                                                         Setakat ini.
                                                 

**********************************************************************************
SELASA 10.7.2012: AKTIVITI SENAM ROBIK 1M1S SELURUH MALAYSIA.
********************************************************************************

Hari/Tarikh                                    : Selasa/10.7.2012
Tingkatan                                       :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 70 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat membuat bingkai kanvas dengan tepat
                                                           Kemas dan bersih.                                                                            
Aktiviti                                           : Proses membuat bingkai dan memasang kanvas.
Prosedur                                        : 1.menyediakan alat bahan.
                                                        2.tunjuk cara memasang kanvas pada bingkai oleh guru.
                                                        3.agihan bingkai kayu dan kanvas kepada pelajar
                                                        4.calon cuba memasang kanvas pada bingkai masing-masing.
BBM                                              : bingkai kayu, kanvas,gunting,gun stepller.
Refleksi                                          : semua pelajar hanya sempat memotong kain,tetapi tidak sempat
                                                        memasang kanvas.

*******************************************************************************************
Hari/Tarikh                                     : Rabu/11.7.2012
Tingkatan                                        : 6RK5
Mata Pelajaran                                : Seni Visual
Masa                                              : 70 minit                                             
Unit Pembelajaran                           : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran                   : Calon seharusnya dapat:
                                                         a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                               potensi  individu.
                                                         b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                            : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi –Pengeluaran .
                                                          
Prosedur                                         :1.Pembentangan oleh kumpulan ke 9
                                                        2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                        3.ulasan dari guru
                                                        4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                               : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                            : pembentangan berjalan lancar.Pelajar diminta melengkapkan
                                                          Nota masing-masing.


Hari/Tarikh                                     : Rabu/11.6.2012
Tingkatan                                       : 4K8
Mata Pelajaran                               : PSV
Masa                                              : 70 minit
Unit Pembelajaran                           :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Industri
Obj/Hasil Pembelajaran                  :1.Memahami dan mengetahui keperluan pengguna.
                                                       2.Dapat mengaitkan nilai tambah seni visual dalam bidang lain.
Aktiviti                                           : Reka Bentuk Model(Kerusi masa hadapan)
Prosedur                                        :1.Penerangan tajuk pembelajaran.
                   2.Pemberian nota bertulis.
                   3.Pembentukan Kumpulan.
                   4.Tugasan-setiap kumpulan diminta mengumpul gambar kerusi
                      Pelbagai bentuk dan membuat kajian bentuk-bentuknya.

BBM                                             : Buku Rujukan PSV SPM, majalah,surat khabar.
Refleksi                                          : tugasan yang diberi dibuat sebagai kerja rumah dan disambung
                                                        Pada hari khamis.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh                                    : Khamis/12.7.2012
Tingkatan                                      :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 2jam 20 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat membuat bingkai kanvas dengan tepat
                                                           Kemas dan bersih.                                                                          
Aktiviti                                           : Proses membuat bingkai dan memasang kanvas.
Prosedur                                        : 1.menyediakan alat bahan.
                                                        2.tunjuk cara memasang kanvas pada bingkai oleh guru.
                                                        3.agihan bingkai kayu dan kanvas kepada pelajar.
                    4.calon cuba memasang kanvas pada bingkai masing-masing.
BBM                                            : bingkai kayu, kanvas,gunting,gun stepller.
Refleksi                                         : pemasangan berjalan seperti yang dirancang.Para pelajar
                                                       Saling membantu.

********************************************************************************************
Hari/Tarikh                                 : Khamis/12.6.2012
Tingkatan                                   : 4K8
Mata Pelajaran                          : PSV
Masa                                         : 70 minit
Unit Pembelajaran                      :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Industri
Obj/Hasil Pembelajaran              :1.Memahami dan mengetahui keperluan pengguna.
                                                   2.Dapat mengaitkan nilai tambah seni visual dalam bidang lain.
Aktiviti                                       : Reka Bentuk Model(Kerusi masa hadapan)
Prosedur                                    :1.Pembentangan hasil gambar yang dikumpul oleh ketua kumpulan.
                                                   2.Ulasan guru.
                                                   3.tunjuk cara membuat lakaran awal dan olahan kerusi oleh guru.
                                                   4.Perbincangan dan lakaran untuk mereka kerusi masa hadapan oleh ahli
                                                      Kumpulan.
BBM                                         : Buku Rujukan PSV SPM, majalah,surat khabar.
Refleksi                                      : lakaran masih tidak lengkap dan kurang kemas.
********************************************************************************************

Hari/Tarikh                                  : Jumaat/13.7.2012
Tingkatan                                     : 6RK5
Mata Pelajaran                            : Seni Visual
Masa                                           : 70 minit                                             
Unit Pembelajaran                        : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran               : Calon seharusnya dapat:
                                                     a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                            potensi individu.
                                                     b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                         : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi –Perdagangan.
Prosedur                                      :1.Pembentangan oleh kumpulan ke 10.
                                                     2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                     3.ulasan dari guru
                                                     4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                            : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                         :Guru memberi teguran dari segi huraian isi yang amat kurang
                                                      dari segi contoh.