Hari/Tarikh :
Isnin/18.6.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:
a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan potensi individu.
b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Prosedur :
1.pembentukan kumpulan pembentangan.
2.pembahagian tajuk pembentangan bagi setiap
kumpulan.
3.penerangan setiap tugasan.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
Setiap pelajar telah membentuk kumpulan dan bersedia
Dengan mengagihkan tugas kepada ahli kumpulan.
Hari/Tarikh :
Selasa/19.6.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:
a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan potensi individu.
b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti :
Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi.
Prosedur :1.Definisi
psikologi dan matlamat psikologi oleh kumpulan
Pembentangan yang pertama.
2.sesi
soal jawab bersama rakan.
3.mencatat
isi-isi penting.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pembentangan berjalan lancer,guru membuat beberapa penambahan
Isi tajuk pembentangan tersebut.
Hari/Tarikh :
Selasa/19.6.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Penghasilan Projek Karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat membuat teknik
,hardedge,
Pointlisme, kesan teksture dengan menggunakan
media
Akrilik.
Aktiviti :
1.Penerangan dari guru dan tunjuk cara bagi kesemua teknik.
2.Pelajar membuat cubaan teknik-teknik yang
ditunjukkan.
BBM :
warna akrilik,pallet knife,berus,sikat,garpu.
Refleksi :
pelajar telah menggunakan sikat,garpu,gabungan teknik
Crossheatching dengan media akrilik.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Rabu/20.6.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:
a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan potensi individu.
b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti :
Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi dan matlamatnya.
Prosedur :1.Pembentangan
oleh kumpulan kedua.
2.sesi soal jawab bersama rakan.
3.ulasan
dari guru
4.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar tidak sempat mencatat isi-isi penting. Kumpulan
Pembentang diminta member nota bercetak
kepada rakan-rakan.
Hari/Tarikh :
Rabu/20.6.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Komunikasi
Visual-Reka Bentuk Grafik.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.Murid-murid memahami proses mereka
bentuk,mengenalpasti
Masalah/spesifikasi.
2.menginterpertasi maklumat dan memperkembangkan daya
Imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti :
Reka Bentuk Penerbitan:Kulit Buku Komik
Prosedur :
1.penerangan dan tunjuk cara proses mereka bentuk kulit buku.
2.Pelajar berbincang dengan rakan memilih
jenis muka taip dan
Reka letaknya.
3.Pelajar berbincang dan membuat lakaran
ringkas ilustrasi yang
Sesuai dengan tajuk buku.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, contoh poster,kulit buku.
Refleksi :
jenis muka taip yang dipilih kesemua kumpulan sesuai dan menarik.
Teguran dibuat oleh guru dari segi ketepatan
dan kekemasan muka taip
Yang dilukis.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/21.6.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
2 jam 40 minit
Unit Pembelajaran :
Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat membuat teknik
renjisan menggunakan berus
Dan akrilik,teknik
tiupan dengan menggunakan straw dan teknik
Capan dengan menggunakan span.
Aktiviti :
1.Penerangan dari guru dan tunjuk cara bagi kesemua teknik.
2.Pelajar membuat cubaan teknik-teknik yang
ditunjukkan.
BBM :
warna akrilik,,berus,straw dan span.
Refleksi :
kesemua pelajar mencuba teknik yang ditunjukkan dengan menggunakan
Media akrilik.
Hari/Tarikh :
Khamis/21.6.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Komunikasi
Visual-Reka Bentuk Grafik.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.Murid-murid memahami proses mereka
bentuk,mengenalpasti
Masalah/spesifikasi.
2.menginterpertasi maklumat dan memperkembangkan daya
Imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti :
Reka Bentuk Penerbitan:Kulit Buku Komik
Prosedur :1.Pelajar
menyambung kerja membuat lakaran
ilustrasi yang
Sesuai dengan tajuk buku.
2.guru bergerak dari satu kumpulan ke satu
kumpulan untuk
Membimbing para pelajar membuat lakaran
ilustrasi.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, contoh poster,kulit buku.
Refleksi :
ilustrasi yang dihasilkan menepati tajuk
tetapi perlu ubasuai
Dari segi reka letak.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Jumaat/22.6.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:
a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan potensi individu.
b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti :
Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi -Kreativiti.
Prosedur :1.Pembentangan
oleh kumpulan ketiga
2.sesi soal jawab bersama rakan.
3.ulasan
dari guru
4.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
kumpulan pembentang kurang memberi contoh hasil karya .