RPH KARTINI SAHAMAT

Friday, June 22, 2012

RPH MINGGU KE 25


Hari/Tarikh                          : Isnin/18.6.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : Calon seharusnya dapat:
                                              a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                  potensi  individu.
                                              b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Prosedur                             : 1.pembentukan kumpulan pembentangan.
                                             2.pembahagian tajuk pembentangan bagi setiap kumpulan.
                                             3.penerangan setiap tugasan.
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                               : Setiap pelajar telah membentuk kumpulan dan bersedia
                                             Dengan mengagihkan tugas kepada ahli kumpulan.



Hari/Tarikh                          : Selasa/19.6.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : Calon seharusnya dapat:
                                              a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                  potensi individu.
                                              b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi.
Prosedur                             :1.Definisi psikologi dan matlamat psikologi oleh kumpulan
                                               Pembentangan yang pertama.
                                            2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                            3.mencatat isi-isi penting.                                           
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                              : pembentangan berjalan lancer,guru membuat beberapa penambahan
                                            Isi tajuk pembentangan tersebut.


Hari/Tarikh                          : Selasa/19.6.2012
Tingkatan                            :6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Penghasilan Projek Karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.Pelajar dapat membuat teknik ,hardedge,
                                                Pointlisme, kesan teksture dengan menggunakan media
                                                Akrilik.
Aktiviti                                  : 1.Penerangan dari guru dan tunjuk cara bagi kesemua teknik.
                                               2.Pelajar membuat cubaan teknik-teknik yang ditunjukkan.
BBM                                     : warna akrilik,pallet knife,berus,sikat,garpu.
Refleksi                                  : pelajar telah menggunakan sikat,garpu,gabungan teknik
                                                Crossheatching dengan media akrilik.
**********************************************************************************


Hari/Tarikh                          : Rabu/20.6.2012
Tingkatan                             : 6RK5
Mata Pelajaran                     : Seni Visual
Masa                                    : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran        : Calon seharusnya dapat:
                                              a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                  potensi   individu.
                                              b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi dan matlamatnya.
Prosedur                             :1.Pembentangan oleh kumpulan kedua.
                                            2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                            3.ulasan dari guru
                                            4.mencatat isi-isi penting.                                          
BBM                                   : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                : pelajar tidak sempat mencatat isi-isi penting. Kumpulan
                                              Pembentang diminta member nota bercetak kepada rakan-rakan.


Hari/Tarikh                          : Rabu/20.6.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                   : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Grafik.
Obj/Hasil Pembelajaran       :1.Murid-murid memahami proses mereka bentuk,mengenalpasti
                                               Masalah/spesifikasi.
                                            2.menginterpertasi  maklumat dan memperkembangkan daya
                                               Imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti                                : Reka Bentuk Penerbitan:Kulit Buku Komik
Prosedur                             : 1.penerangan dan tunjuk cara proses mereka bentuk kulit buku.
                                            2.Pelajar berbincang dengan rakan memilih jenis muka taip dan
           Reka letaknya.
        3.Pelajar berbincang dan membuat lakaran ringkas ilustrasi yang
           Sesuai dengan tajuk buku.
BBM                                   : Buku Rujukan PSV SPM, contoh poster,kulit buku.
Refleksi                               : jenis muka taip yang dipilih kesemua kumpulan sesuai dan menarik.
                                             Teguran dibuat oleh guru dari segi ketepatan dan kekemasan muka taip
                                             Yang dilukis.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Khamis/21.6.2012
Tingkatan                             :6AK5
Mata Pelajaran                     : Seni Visual
Masa                                    : 2 jam 40 minit
Unit Pembelajaran                 : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.Pelajar dapat membuat teknik renjisan menggunakan berus
                                                 Dan akrilik,teknik tiupan dengan menggunakan straw dan teknik
                                                 Capan dengan menggunakan span.
Aktiviti                                 : 1.Penerangan dari guru dan tunjuk cara bagi kesemua teknik.
                                              2.Pelajar membuat cubaan teknik-teknik yang ditunjukkan.
BBM                                   : warna akrilik,,berus,straw dan span.
Refleksi                               : kesemua pelajar mencuba teknik yang ditunjukkan dengan menggunakan
                                             Media akrilik.


Hari/Tarikh                          : Khamis/21.6.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                   : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Grafik.
Obj/Hasil Pembelajaran       :1.Murid-murid memahami proses mereka bentuk,mengenalpasti
                                               Masalah/spesifikasi.
                                            2.menginterpertasi  maklumat dan memperkembangkan daya
                                               Imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti                                 : Reka Bentuk Penerbitan:Kulit Buku Komik
Prosedur                              :1.Pelajar menyambung kerja membuat lakaran  ilustrasi yang
           Sesuai dengan tajuk buku.
        2.guru bergerak dari satu kumpulan ke satu kumpulan untuk
           Membimbing para pelajar membuat lakaran ilustrasi.
BBM                                    : Buku Rujukan PSV SPM, contoh poster,kulit buku.
Refleksi                                : ilustrasi yang dihasilkan menepati tajuk  tetapi perlu ubasuai
                                              Dari segi reka letak.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Jumaat/22.6.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran        : Calon seharusnya dapat:
                                              a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                  potensi  individu.
                                              b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi -Kreativiti.
Prosedur                             :1.Pembentangan oleh kumpulan ketiga
                                            2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                            3.ulasan dari guru
                                            4.mencatat isi-isi penting.                                          
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                               : kumpulan pembentang kurang memberi contoh hasil karya .
               


                                             



Monday, June 18, 2012

RPH MINGGU KE 24


Hari/Tarikh                          : Isnin/11.6.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Perkara                               : Pemulangan Kertas Peperiksaan 1 dan 2
Aktiviti                                : 1.Pemulangan kertas 1 dan 2
                                             2.penjelasan cara pemarkahan dan analisis keputusan
                                                Setiap pelajar.

**********************************************************************************
Hari/Tarikh                          : Isnin/11.6.2012
Tingkatan                            : 4K6
Mata pelajaran                    : PSV
Perkara                               :1.Pemulangkan kertas Peperiksaan 1 dan 2.
Aktiviti                                : 1.Pemulangan Kertas 1 dan 2.
                                             2.Penjelasan cara pemarkahan dan analisis keputusan
                                                Setiap pelajar.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh                          : Isnin/11..6.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Apresiasi Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       :a)memerihalkan pengertian pengkaryaan dan perekaan dalam
                                               Seni visual.
                                            b)mengkategorikan pengkaryaan dan perekaan mengikut bidang.
Aktiviti                                :1.1.1)Perekaan-Reka Bentuk Persekitaran
                                                     Landskap.
Prosedur                             :1. Pembentangan tajuk pemeblajaran oleh pelajar.
                                            2.ulasan dari guru.
                                            3.membuat cacatan nota dengan merujuk buku.
BBM                                  : Buku rujukan SV STPM, majalah Laman, maklumat
                                             dari internet.
Refleksi                               : Pelajar sudah mengetahui elemen-elemen penting
                                             Dalam mereka bentuk landskap.

**********************************************************************************
Hari/Tarikh                          : Selasa/12.6.2012
Tingkatan                             : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Perkara                                : Pembetulan  Kertas Peperiksaan
Objektif                               : 1)Pelajar dapat memberi  fakta yang menepati kehendak
                                                soalan
                                             2) pelajar memahami teknik menjawab soalan esei
                                                 dengan betul.
Aktiviti                                 :1.perbincangan soalan struktur bahagian A.
BBM                                   : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                               : pelajar telah merujuk buku-buku untuk mendapat
                                            Jawapan yang tepat,pelajar juga menunjukkan
                                            Sikap kesungguhan ketika sesi perbincangan.


Hari/Tarikh                          : Rabu/13..6.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Apresiasi Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran        :a)memerihalkan pengertian pengkaryaan dan perekaan dalam
                                                Seni visual.
                                             b)mengkategorikan pengkaryaan dan perekaan mengikut bidang.
Aktiviti                                 :1.1.1)Perekaan-Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                              :1. Pembentangan tajuk pembelajaran oleh pelajar.
                                             2.ulasan dari guru.
                                             3.membuat cacatan nota dengan merujuk buku.
BBM                                   : Buku rujukan SV STPM, majalah Laman, maklumat
                                             dari internet.
Refleksi                                : Pelajar sudah mengetahui elemen-elemen penting
                                              Dalam mereka bentuk hiasan dalaman.Pelajar juga dapat
                                              Pelajar juga dapat memberi  permasalahan  kajian.

**********************************************************************************

Hari/Tarikh                          :Rabu/13.6.2012
Tingkatan                            :4K8
Mata pelajaran                    : PSV
Perkara                               :1.Pemulangkan kertas Peperiksaan 1 dan 2.
Aktiviti                                : 1.Pemulangan Kertas 1 dan 2.
                                            2.Penjelasan cara pemarkahan dan analisis keputusan
                                               Setiap pelajar.

Hari/Tarikh                         : Khamis/14.6.2012
Tingkatan                            :6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 2 jam 40 minit
Unit Pembelajaran               : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.Pelajar dapat membuat teknik glazing,impasto,hardedge,
                                                Pointlisme, kesan teksture dengan menggunakan media
                                                 Akrilik.
Aktiviti                                : 1.Penerangan dari guru dan tunjuk cara bagi kesemua teknik.
                                             2.Pelajar membuat cubaan teknik-teknik yang ditunjukkan.
BBM                                   : warna akrilik,pallet knife,berus,sikat,garpu.
Refleksi                                : teknik glazing semua pelajar dapat menghasilkannya.teknik
                                             Impasto seorang pelajar kurang berjaya kerana melakukan
                                             Kesilapan iaitu mencampurkan warna dengan air.
********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Khamis/14.6.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Grafik.
Obj/Hasil Pembelajaran       :1.Murid-murid memahami proses mereka bentuk,mengenalpasti
                                               Masalah/spesifikasi.
                                            2.menginterpertasi  maklumat dan memperkembangkan daya
                                               Imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti                                 : Reka Bentuk Penerbitan
Prosedur                              : 1.Penerangan isi pembelajaran oleh guru.
                                              2.mencatat nota.
                                              3.pembahagian ahli kumpulan untuk kerja secara berpasangan.
                                              4.penerangan latihan amali kepada pelajar.
BBM                                   : Buku Rujukan PSV SPM, contoh poster,kulit buku.
Refleksi                               : Pelajar telah melengkapkan nota.aktiviti amali akan disambung
                                             Ke minggu berikutnya.
********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Jumaat/15.6.2012
Tingkatan                            :6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Apresiasi Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran        :Pelajar dapat memerihalkan dan membuat penghayatan terhadap proses
                                             dan karya seni visual.
Aktiviti                                 : Definisi Apresiasi (pemikiran,emosi,nilai,makna dlm bentuk karya)
Prosedur                              :1.Penerangan isi pembelajaran
                                             2.pelajar mencatat nota.
                                             3. sesi soal jawab.
BBM                                   : Buku Rujukan Seni Visual STPM,buku” Mendekati Seni Lukis dan Seni Reka
Refleksi                                : Pelajar memahami elemen yang digunapakai dalam menilai dan
                                              Menghargai hasil seni visual.