RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, May 17, 2012

RPH MINGGU KE 20


Hari/Tarikh                                          : Isnin/14.5.2012
Tingkatan                                            : 6AK5
Perkara                                               : Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012.

***************************************************************************************************************

Hari/Tarikh                                          : Isnin/14.5.2012
Tingkatan                                            : 4K6
Perkara                                              : Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012.

Hari/Tarikh                                          : Isnin/14.5.2012
Tingkatan                                            : 6RK5
Mata Pelajaran                                   : Seni Visual
Perkara                                              : Memperkenalkan Sukatan Pelajaran Seni Visual
                                                            Sistem Modular.
***************************************************************************************************************

Hari/Tarikh                                          : Selasa/15.5.2012
Tingkatan                                            : 6AK5
Perkara                                               : Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012.


Hari/Tarikh                                          : Selasa/15.5.2012
Tingkatan                                            : 4K6
Perkara                                               : Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012.


Hari/Tarikh                                          : Selasa/15.5.2012
Tingkatan                                            : 6RK5
Mata Pelajaran                                    : Seni Visual
Masa                                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                                : Apresiasi Seni Visual:Pengenalan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                        : a)calon dapat memerihalkan pengertian pengkaryaan
                                                                  dan perekaan dalam seni visual.
                                                              b)mengkategorikan pengkaryaan dan perekaan mengikut bidang.
Aktiviti                                                  :1.1)Pengertian Seni Visual.
                                                              1.1.1)Pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                                               :1.penerangan isi pelajaran.
                                                              2.menunjukkan contoh-contoh karya.
                                                              3.sesi soal jawab.
BBM                                                    :buku rujukan seni visual STPM,buku rujukan Mendekati Seni 
                                                             Lukis dan Seni Reka,contoh gambar karya pelukis Malaysia.
Refleksi                                                 :pelajar telah memahami maksud seni dan seni visual .pelajar telah
                                                              dapat mengkategorikan hasil seni mengikut bidang.
                                                                 
***************************************************************************************************************
16.MEI 2012/HARI RABU SAMBUTAN HARI GURU DAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN
TAHUN 2012.
***************************************************************************************************************
Hari/Tarikh                                          : Khamis/17.5.2012
Tingkatan                                            : 6AK5/4K8
Perkara                                               : Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012

***************************************************************************************************************
Hari/Tarikh                                          : Jumaat/18.5.2012
Tingkatan                                            : 6RK5
Masa                                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran                               : Apresiasi Seni Visual:Pengenalan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                       : a)calon dapat memerihalkan pengertian pengkaryaan
                                                                dan perekaan dalam seni visual.
                                                             b)mengkategorikan pengkaryaan dan perekaan mengikut bidang.
Aktiviti                                                 :1.1)Pengertian Seni Visual.
                                                             1.1.1)Pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                                             :1.pembentangan bidang pengkaryaan-lukisan,catan,cetakan
                                                               Oleh setiap kumpulan pelajar.
                                                            2.menunjukkan contoh-contoh karya.
                                                            3.sesi soal jawab.
BBM                                                   :buku rujukan seni visual STPM,buku rujukan Mendekati Seni Lukis
                                                            dan Seni Reka,contoh gambar karya pelukis Malaysia.
Refleksi                                               :isi pembentangan memuaskan namun dari segi contog gambar
                                                           Perlukan penambahan lagi.
                                                                 


Monday, May 14, 2012

RPH MINGGU KE 19


Hari/Tarikh                          : Isnin /7.5.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Latihan Ulangkaji(Kertas 2)
Objektif                              :1. Pelajar dapat mengemukakan permasalah yang
                                               dihadapi dalam soalan yang mereka pilih.
                                           2. Pelajar dapat mengatasi kelemahan dalam membuat
                                               lakaran.
Aktiviti                                : Perbincangan pilihan soalan ujian dan permasalahan
                                             yang dihadapi.
Prosedur                             :1.guru mengedar kertas 2 kepada semua pelajar.
                                            2.berbincang dengan pelajar kehendak soalan dan
           arahan .
        3.membincangkan permasalahan.
BBM                                  :kertas soalan peperiksaan PSV 2.
Refleksi                              : kebanyakan pelajar memilih soalan no3.

Hari/Tarikh                          : Isnin/7.5.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : 2.3) Penterjemahan Idea.
Obj/Hasil Pembelajaran        :1. memahami penterjemahan idea ialah proses penghasilan dalam  
                                                Pengkaryaan dan perekaan.
                                             2.pelajar dapat menghasilkan  2 teknik media akrilik
                                                dengan tepat.
Aktiviti                                 :Pemilihan Bahan dan Teknik(hardedge,titik)
Prosedur                              :1.Latihan amali menghasilkan teknik hardedge dan
                                               Teknik titik dengan akrilik.
BBM                                      : berus,warna akrilik,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                  : pelajar Berjaya menghasilkan teknik hardedge tapi ada
                                                 Juga yang kurang kemas dan kurang tepat.
*****************************************************************************************************************

Hari/Tarikh                          :Selasa/8.5.2012
Tingkatan                            :4K6 dan 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                :Latihan Ulangkaji(Kertas 2)
Objektif                               :1. Pelajar dapat mengemukakan permasalah yang
                                                dihadapi dalam soalan yang mereka pilih.
                                            2. Pelajar dapat mengatasi kelemahan dalam membuat
                                                lakaran.
Aktiviti                                 : Perbincangan pilihan soalan ujian dan permasalahan
                                              yang dihadapi.
Prosedur                              :1.guru mengedar kertas 2 kepada semua pelajar.
                                            2.berbincang dengan pelajar kehendak soalan dan arahan.
        3.membincangkan permasalahan.
BBM                                   :kertas soalan peperiksaan PSV 2.
Refleksi                                : kebanyakan pelajar memilih soalan no3 dan 5.

*************************************************************************************************************************

Hari/Tarikh                          :Rabu/9.5.2012
Tingkatan                            :4K6
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Latihan Ulangkaji(Kertas 2)
Objektif                              :1. Pelajar dapat mengemukakan permasalah yang
                                               dihadapi dalam soalan yang mereka pilih.
                                           2. Pelajar dapat mengatasi kelemahan dalam membuat
                                                lakaran.
Aktiviti                                : Perbincangan pilihan soalan ujian dan permasalahan
                                             yang dihadapi.
Prosedur                             :1.perbincaangan soalan no 5.
                                            2.tunjuk cara oleh guru dan pelajar cuba
                                               meniru semula.
                                            3.perbincangan kelemahan yang dihadapi pelajar.
BBM                                   :kertas soalan peperiksaan PSV 2.
Refleksi                               : kebanyakan pelajar memilih soalan no3 dan 5.Pelajar
                                             menunjukkan sikap bersungguh-sungguh membuat lakaran.

************************************************************************************************************************************

KHAMIS 10/5/2012: PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2012
MATA PELAJARAN PSV 2 BAGI PELAJAR TINGKATAN 4K6 DAN 4K8.

************************************************************************************************************************************

JUMAAT 11/5/2012: PELAJAR TINGKATAN 6 RENDAH MELAPORKAN DIRI.

RPH MINGGU KE 18


Hari/Tarikh                          : Isnin/30.4.2012
Tingkatan                             : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : 2.3)Penterjemahaan Idea.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1. memahami penterjemahan idea ialah proses penghasilan dalam  
                                               Pengkaryaan dan perekaan.
                                          2.pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurangnya 2 teknik dengan
                                             Media akrilik.
Aktiviti                                :1.Pemilihan Bahan dan Teknik.
Prosedur                             :1.Perbincangan media yang digunapakai dalam catan.
                                           2.Penerangan teknik yang boleh digunakan dengan media akrilik.
                                           3.Tunjuk cara dan latihan amali .
BBM                                  :berus,warna akrilik,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                              : Penerangan dan perbincangan yang panjang,latihan amali
                                            disambung ke hari berikutnya.

Hari/Tarikh                          : Selasa/1.5.2012
Tingkatan                            : 4K6 dan 4K8
Mata Pelajaran                    : Pendidikan Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran               :1.3)Komunikasi Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran       :1.pelajar dapat menggunakan pelbagai muka taip.
                                            2.pelajar dapat mengaplikasikan asas seni reka secara
                                               Kritis dan kreatif.
                                            3.menginterpretasikan maklumat dan memperkembangkan
                                               Daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti                                :a)Reka bentuk Grafik.
Prosedur                             :1.penerangan  tajuk pembelajaran.
                                            2.memberi nota bertulis.
BBM                                  :buku rujukan PSV SPM.
Refleksi                              :semua pelajar telah melengkapkan nota masing-masing.

Hari/Tarikh                          : Rabu/2.5.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : 2.3) Penterjemahan Idea.
Obj/Hasil Pembelajaran       :1. memahami penterjemahan idea ialah proses penghasilan dalam  
                                                Pengkaryaan dan perekaan.
                                                2.pelajar dapat menghasilkan  2 teknik media akrilik
                                                dengan tepat.
Aktiviti                                :Pemilihan Bahan dan Teknik(Glazing dan Impasto)
Prosedur                             :1.tunjukcara menghasilkan teknik glazing dan impasto
                                              dengan menggunakan media akrilik.
                                            2.peneraangan dari guru-contoh catan pelukis tempatan yang
                                               Menggunakan teknik glazing.
                                            3.amali oleh pelajar .
BBM                                   : berus,warna akrilik,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                               : semua pelajar dapat menghasilkan teknik glazing dengan
                                             betul.Teknik impasto akan dihasilkan pelajar pada hari
                                             berikutnya.
************************************************************************************
Hari/Tarikh                          : Rabu/2.5.2012
Tingkatan                            : 4K6
Mata Pelajaran                    : Pendidikan Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                :1.2)Komunikasi Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran        :1.berkomunikasi melalui aktiviti dan hasil karya.
                                             2.menginterpertasi maklumat dan memperkembangkan
                                                Daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti                                  :a)Reka bentuk grafik.
Prosedur                               :1.penjelasan maksud poster dan reka bentuk kulit
                                                 Buku.
                                                 2.perbincangan guru dengan pelajar-perbezaan
                                                 Poster dan reka bentuk kulit buku.Menganalisis
                                                 Poster dan kulit majalah.
BBM                                      : Contoh poster dan kulit buku,kulit majalah Anjung Seri.
Refleksi                                  : pelajar lemah dalam menganalisis dan guru telah
                                                Memberi beberapa contoh sebagai panduan pelajar.

Hari/Tarikh                          : Khamis/3.5.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                    : Pendidikan Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran               :1.2)Komunikasi Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran       :1.berkomunikasi melalui aktiviti dan hasil karya.
                                            2.menginterpertasi maklumat dan memperkembangkan
                                               Daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti                                :a)Reka bentuk grafik.
Prosedur                             :1.penjelasan maksud poster dan reka bentuk kulit
                                               Buku.
                                            2.perbincangan guru dengan pelajar-perbezaan
                                               Poster dan reka bentuk kulit buku.Menganalisis
                                               Poster dan kulit majalah.
BBM                                   : Contoh poster dan kulit buku,kulit majalah Anjung Seri.
Refleksi                               : pelajar amat lemah untuk aktiviti menganalisis.Guru 
                                             banyak memberi contoh dan pelajar mencatat isi pentinh.
                                 

 
Hari/Tarikh                          : Jumaat/4.5.2012
Tingkatan                             : 6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 2 jam 20 minit
Unit Pembelajaran                : 2.3) Penterjemahan Idea.
Obj/Hasil Pembelajaran        :1. memahami penterjemahan idea ialah proses penghasilan dalam  
                                                Pengkaryaan dan perekaan.
                                             2.pelajar dapat menghasilkan  2 teknik media akrilik
                                                dengan tepat.
Aktiviti                                 :Pemilihan Bahan dan Teknik(Impasto,hardedge,titik)
Prosedur                              :1.tunjukcara menghasilkan teknik  impasto,hardedge,
                                               Teknik titik.
                                               dengan menggunakan media akrilik.
                                             2.amali oleh pelajar .
BBM                                    :pisau pallet, berus,warna akrilik,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                 : ramai yang belum sempat menhasilkan teknik hardedge.