untuk mencari karya artis tempatan atau dari barat.
menggunakan arang untuk menimbulkan bentuk objek
sifat objek.Pelajar lain masih diperingkat melakar dengan
pensel.
Hari/Tarikh | Isnin 2.4.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Unit Pembelajaran | 2.4 Penyediaan portfolio dan hasil karya (a) Pengkaryaan i) Portfolio;- -Penentuan Tema. -Kajian dan Penyelidikan. -Penulisan Portfolio -Lakaran. -Kajian Media
|
Obj/Hasil Pembelajaran | 1. Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan 2.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual
|
Aktiviti | Kajian dan Penyelidikan. |
Prosedur | 1. Kajian dan penyelidikan berdasarkan tajuk pilihan calon. 2. Penjelasan sumber rujukan kajian-perpustakaan, media elektronik, lokasi sebenar. 3. Menunjukkan contoh keratan akhbar,majalah, sumber dari internet yang berkaitan dengan tema "Kemelut Sosial","Kemelut Alam Sekitar" dan "Kemelut Ekonomi". 4. Penjelasan cara mengumpul dan menyimpan maklumat dari setiap sumber rujukan di dalam portfolio. |
BBM | Kertas Soalan Projek Penghasilan karya 970/3,keratan akhbar dan majalah dan hard copy dari internet. |
Refleksi | ada sebahagian pelajar telahpun mengumpul keratan akhbar yang berkaitan dengan tema yang mereka pilih. Cikgu membuat penyemakan terhadapan setiap maklumat yang diambil oleh pelajar dan memberi beberapa pandangan. Kerja rumah pelajar diminta membawa gambar imej yang dapat dijadikan subjek matter di dalam karya masing-masing. bawa pada hari rabu. |
Hari/Tarikh | Selasa 3.4.2012 |
Tingkatan | 4K6 dan 4K8 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit pembelajaran | 1.2 Seni Halus d Cetakan |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan ARAS 1 Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan. |
Aktiviti |
|
Prosedur | 1.Penjelasan tajuk-maksud,jenis ,alat bahan dan fungsi cetakan. 2.memberi nota bertulis. |
BBM | Buku rujukan PSV SPM,contoh hasil cetakan kayu dan lino,penggelek,warna lino,alat mengukir. |
Refkeksi | nota pelajar telah ditulis dengan lengkap. |
Hari/Tarikh | Rabu 4.4.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 2.4 Penyediaan portfolio dan hasil karya (a) Pengkaryaan i) Portfolio;- -Penentuan Tema. -Kajian dan Penyelidikan. -Penulisan Portfolio -Lakaran. -Kajian Media |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1. Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan 2.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual |
Aktiviti | Lakaran : a.Lakaran Awal. |
Prosedur | 1.Semua pelajar menunjukkan imej yang berkaitan dengan tema kajian. 2.Penjelasan maksud dan tujuan lakaran awal dibuat serta jenis media yang digunakan. 3.praktikal-pelajar melukis lakaran awal bentuk 3D.Guru merakam gambar pelajar yang sedang membuat lakaran sebagai bukti untuk borang proses kerja yang perlu diisi oleh semua calon. |
BBM | Buku rujukan Seni Visual STPM,Kertas soalan penghasilan projek 970/3, pelbagai jenis pensil,arang. |
Refleksi | semua pelajar telah membuat lakaran awal dengan media pensil. ada beebrapa calon yang ditegur dan diberi bimbingan kerana lakaran tidak menimbulkan bentuk 3D. Pelajar akan menyambung membuat lakaran dengan media arang pada hari berikutnya. |
Hari/Tarikh | Rabu 4.4.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata pelajaran | pendidikan seni visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.2 Seni Halus d Cetakan |
Obj/Hasil | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan ARAS 1 Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan. |
Aktiviti | Cetakan timbul dengan menggunakan media kayu/lino blok |
Prosedur | 1.memperkenalkan cetakan jenis timbulan-kayu. 2.menunjukkan contoh alat dan hasil karya cetakan kayu kepada pelajar. 3.membahagikan pelajar kepada 6 kumpulan. 4.setiap kumpulan diminta melakar imej fauna untuk karya cetakan . |
BBM | Contoh hasil cetakan woodcut,plywood,pisau penoreh, penggelek,warna lino. |
Reflleksi | lakaran yang disuruh belum siap. aktiviti akan bersambung selepas cuti. |
Hari/Tarikh | Khamis 5.4.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.2)Seni Halus Cetakan |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan ARAS 1 Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan. |
Aktiviti | Cetakan Kayu menggunakakan media kayu/lino blok. |
Prosedur | 1.memperkenalkan cetakan jenis timbulan-kayu. 2.menunjukkan contoh alat dan hasil karya cetakan kayu kepada pelajar. 3.membahagikan pelajar kepada 6 kumpulan. 4.setiap kumpulan diminta melakar imej fauna untuk karya cetakan . |
BBM | Contoh hasil cetakan woodcut,plywood,pisau penoreh, penggelek,warna lino. |
Refleksi | pelajar tidak sempat melukis imej fauna.masih berbincang imej yang sesuai. |
Hari/Tarikh | Isnin 26.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan karya 970/3 |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan. |
Prosedur | 1.penjelasan maksud dan kehendak soalan no 3-komik kepahlawanan.. 2.proses penghasilan dan saiz ukuran. 3.perbincangan alat bahan yang sesuai digunakan. |
BBM | kertas soalan Projek Penghasilan Karya 970/3 |
Refleksi | soalan ini adalah soalan baru, seramai 5 orang calon yang mengambil soalan arca dan catan bertukan dan memilih soalan no 3 (komik) |
Hari/Tarikh | Selasa 27.3.2012 |
Tingkatan | 4K6 dan 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.2) Seni Halus: Arca |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Idea dan proses i. mesej/kandungan ii. pewujudan idea iii. olahan idea |
Prosedur | 1.menunjuk contoh membuat arca kertas -subjek flora dan fauna. 2.pelajar membuat lakaran dan memotong kertas ,mewarna dan melekatkan menggunakan gam. 3.pengemasan hasil kerja. |
BBM | gunting,kertas warna, gam, warna akrilik dan contoh arca kertas. |
Refleksi | semua kumpulan boleh menghasilkan idea yang menarik dan ada nilai estetika.arca masih belum ditampal dengan gam sepenuhnya.disambung kehari berikutnya. |
Hari/Tarikh | Rabu 28.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan karya 970/3 |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan. |
Prosedur | 1.perbincangan langkah-langkah dalam penghasilan soalan 3(komik)-tema kepahlawanan,watak ,latar masyarakat,tema,teknik dan warna serta sinopsis cerita. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3 |
Refleksi | pelajar sudah ada gambaran cerita masing-masing. Guru memberi pandangan agar calon menjadikan latar tempatan (bangsa dan budaya tempatan) sebagai latar cerita. |
Hari/Tarikh | Rabu 28.3.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pemeblajaran | 1.2) Seni Halus: Arca |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Idea dan proses i. mesej/kandungan ii. pewujudan idea iii. olahan idea |
Prosedur | 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan. 2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik. 3.kumpulan yang telah selesai akan kehadapan menerangkan kepada rakan-rakan rekaan arca mereka. 4.ulasan dari guru. |
BBM | Gam PVA,warna akrilik. |
Refleksi | 3 kumpulan menghasilkan arca yang kreatif dan kemas dari segi penghasilan diberi markah cemerlang. .2 kumpulan berada di markah sederhana, 2 kumpulan berada di markah lemah. |
Hari/Tarikh | Khamis 29.3.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidkan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.2) Seni Halus: Arca |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Idea dan proses i. mesej/kandungan ii. pewujudan idea iii. olahan idea |
Prosedur | 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan. 2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik. 3.semua hasil kerja pelajar diletak dihadapan kelas dan guru memberi pandangan dan teguran kepada arca setiap kumpulan. |
BBM | gam PVA dan warna akrilik |
Refleksi | 1 kumpulan yang mendapat markah cemerlang, 3 kumpulan sederhana dan 2 kumpulan lemah. |
Hari/Tarikh | Jumaat 30.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan karya 970/3 |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan. |
Prosedur | 1.perbincangan sinopsis cerita setiap calon yang memilih soalan 3(komik) 2.guru memberi teguran dan pandanan. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3 |
Refleksi | ada 3 calon yang memilih cerita dari legenda tempatan. 2 calon yang mereka sendiri cerita tetapi masih berlatarkan masyarakat tempatan. |