RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, April 26, 2012

RPH MINGGU KE 17


RPH MINGGU KE 17

Hari/Tarikh                          : Isnin/23.4.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran:                2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran        :1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                                Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                                 d)Penghasilan Karya sebenar
                                                 e)Kemasan
Prosedur:                              1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
                                             2.Contoh-contoh kemasan portfolio ,bingkai catan
                                                Dan kemasan semasa penghasilan arca. 
                                             3.sesi soal jawab-berkaitan dengan projek seni visual para pelajar.
BBM:                                   Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh catan yang berbingkai,
                                            Contoh portfolio.
Refleksi                               : Pelajar mencatat isi penting dan memahami tajuk
                                            Perbincangan kali ini.

SELASA 24.4.2012-AJK MAJLIS PENUTUPAN PERKHEMAHAN KADET POLIS,
PERINGKATAN NEGERI SARAWAK.2012. DI SMK TEBEDU.

Hari/Tarikh:                        Rabu/25.4.2012
Tingkatan:                           4K6
Mata Pelajaran:                   Pendidikan Seni Visual
Masa:                                 70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                          2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                       -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti                              : Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur                           :1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                            Kumpulan.
                                          2.pelajar mencetak untuk warna kedua-bagi kumpulan yang
                                             telah siap menorah kepingan lino.
                                           3.kumpulan yang belum siap blok lino-meneruskan aktiviti
                                              Menorah imej pada kepingan lino seb elum mencetak
                                             Warna kedua.
BBM                                 : Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi                             : hasil kerja pelajar kurang bersih terutama dibahagian tepi.

Hari/Tarikh                          : Rabu/25.4.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran:              2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                              Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                                 d)Persembahan dan penilaian.
Prosedur:                            1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
                                           2.sesi soal jawab-berkaitanpersembahan dan penilaian dengan projek seni
                                              Visual STPM pelajar.
BBM:                                     Buku Rujukan Seni Visual STPM,kertas soalan projek seni visual
                                                970/3 2012.


Hari/Tarikh:                        Khamis/26.4.2012
Tingkatan:                           4K6
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:            1.2)Seni Halus: Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran    :1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
    serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
    a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                           2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                        -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti                                  : Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur                             :1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                               Kumpulan.
                                           2.pelajar mencetak untuk warna kedua-bagi kumpulan yang
                                              telah siap menorah kepingan lino.
                                           3.kumpulan yang belum siap blok lino-meneruskan aktiviti
                                              Menorah imej pada kepingan lino seb elum mencetak
                                              Warna kedua.
BBM                                      : Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi                                  : seperti kelas 4K6,hasil kerja pelajar tidak kemas dibahagian
                                                 tepinya.

Hari                                        : Jumaat
Tarikh                                    :27.4.2012
Tingkatan                               : 6AK5
Mata Pelajaran                       : Seni Visual
Masa                                     : 70 minit(waktu 1 dan ke 2)
Unit Pembelajaran                  : 2.4) Penyediaan Portfolio dan hasil karya.
Obj/Hasil Pembelajaran          :1.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian
                                                  keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
                                                  sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-
                                                  penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti                                  : Perekaan i) Portfolio-Lakaran Olahan.
Prosedur                               : 1.penyemakan, perbincangan dan sesi soal jawab dengan calon
                                                  berkaitan dengan lakaran yang telah dibuat sebelum
                                                  ini.
BBM                                     : Kertas Soalan 970/3.gambar –gambar yang berkaitan
                                                dengan tajuk kajian pelajar.
Refleksi                                  : bagi pelajar yang belum cukup artis rujukan,mereka diarahkan
                                                untuk mencari karya artis tempatan atau dari barat.


Masa                                     : 70 minit(waktu 5 dan ke6)
Unit Pembelajaran          :          Lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran:            1.pelajar dapat memahami bahasa seni visual dalam
                                                 Penghasilan lukisan.
                                                 2.pelajar dapat mengamati bentuk,skala dan kadar banding
                                                 Pencahayaan serta strukltur objek.
Aktiviti                                      : Perekaan i) Portfolio-Lakaran Olahan.
Prosedur                                   : 1.amali-kajian lukisan dari gambar.
                                                  2.pelajar membuat aktiviti melukis dengan merujuk
                                                   Gambar sebagai latihan memperkukuhkan kemahiran
                                                  Melukis.
BBM                                      : gambar –gambar yang berkaitan “Still Life”,pensel pelbagai
                                                Saiz dan arang,serta clear spray.
                                               
Refleksi                                   :3 orang pelajar berjaya menyiapkan lakaran dan seterusnya
                                                menggunakan arang untuk menimbulkan bentuk objek
                                                sifat objek.Pelajar lain masih diperingkat melakar dengan
                                                pensel.








     




RPH MINGGU KE 16


RPH MINGGU KE 16

ISNIN:                   16.4.2012: CRK

SELASA:               17.4.2012 BENGKEL  PENGENDALIAN PROJEK SENI VISUAL STPM
                                 970/3 2012 DI SMK PETRA JAYA ,KUCHING.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh:                        Rabu/18.4.2012
Tingkatan:                           4K6
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                    70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                            2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                          -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :                             Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur :                          1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                             Kumpulan.
                                          2.setiap kumpulan pelajar  membuat cetakan warna
                                             Pertama dan warna kedua.
BBM :                                Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :                            Pelajar hanya sempat membuat cetakan warna pertama.
                                          Hasil cetakan pelajar kurang kemas dan bersih.

Hari/Tarikh:                        Rabu/18.4.2012
Tingkatan:                           6AK5
Mata Pelajaran:                  Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:            2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran:    1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                            Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                             a.Permasalahan Visual.
Prosedur:                          1.Penjelasan maksud Permasalahan Visual.
                                         2.Fungsi Permasalahan Visual dalam pengkaryaan dan
                                            Perekaan seni Visual.
                                         3.sesi soal jawab-berkaitan permasalahan visual
                                            Dengan projek seni visual para pelajar.
BBM:                                Buku Rujukan Seni Visual STPM,Buku Dialog Seni Tampak.
Refleksi                :             Pelajar mencatat isi penting dan melengkapkan nota
                                          Dirumah.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh:                        Khamis/19.4.2012
Tingkatan:                           4K8
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                             2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                          -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :                              Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur :                           1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                             Kumpulan.
                                           2.setiap kumpulan pelajar  membuat torehan/ukiran
                                              Membuang bahagian yang hendak dikekalkan warna
                                              Pertama.
                                           3.pelajar mencetak untuk warna kedua.
BBM :                                 Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :                              pelajar tidak sempat membuat cetakan warna kedua,
                                            Kerana kerja mengukir belum siap sepenuhnya.
***********************************************************************************

Hari/Tarikh:                        : Jumaat/20.4.2012
Tingkatan:                           :6AK5
Masa:                                 :2jam 10 minit.
Mata Pelajaran                   :Seni Visual
Unit Pembelajaran:              2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                              Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                                 b)Penzahiran idea.
                                            c)Pemilihan bahan dan teknik.
Prosedur:                            1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
                                           2.Contoh-contoh per kaitan tema kajian dengan pemilihan
                                              Bahan dan teknik-artis tempatan,karya pelajar tahun-tahun
                                              Lepas.  
                                           3.sesi soal jawab-berkaitan bahan dan teknik yang sesuai
                                              Dengan projek seni visual para pelajar.
BBM:                                  Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh gambar karya Nurhanim,
                                           Gambar contoh arca (kayu)
Refleksi                :               Pelajar mencatat isi penting dan memberi pendapat
                                            Berkaiatan dengan bahan dan teknik untuk projek masing
                                            Masing.

***********************************************************************************
Hari/Tarikh:                        Sabtu/21.4.2012
Tingkatan:                           4K8
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                             2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                          -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :                             Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur:                           1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                            Kumpulan.
                                          2.pelajar mencetak untuk warna kedua.
BBM :                                Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :                             hasil kerja pelajar kurang bersih.



     

Thursday, April 12, 2012

RPH MINGGU KE 15

RPH Minggu Ke 15
HARI ISNIN : 9.4.2012
PERKARA : CUTI PERISTIWA EASTER MONDAY
Hari : Selasa
Tarikh : 10.4.2012
Tingkatan : 4K8 dan 4K6
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit.
Unit Pembelajaran : 1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
a)idea dan proses.b)olahan karya.
2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
-Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti : Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur : 1.Penerangan dari guru mambuat lakaran diatas kepingan
Lino dan plywood
2.Guru menunjukkan cara mengukir imej diatas blok kayu
Dan kepingan lino.
3.Guru menunjukkan langkah demi langkah menletakkan
Warna diatas blok.
4. latihan amali-pelajar meletak warna diatas blok.
BBM : Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi : Kedua-dua kelas tidak sempat membuat latihan amali.
Aktiviti mencetak akan disambung ke hari berikutnya.
HARI RABU 11.4.2012 CUTI UMUM PERTABALAN YDP AGONG KE 14.
Hari : Khamis
Tarikh : 12.4.2012
Tingkatan : 4K8
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit.
Unit Pembelajaran : 1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
a)idea dan proses.b)olahan karya.
2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
-Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti : Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur :1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
Kumpulan.
2.setiap kumpulan pelajar membuat cetakan warna
Pertama dan warna kedua.
BBM : Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi : Pelajar hanya sempat membuat cetakan warna pertama.
Hasil cetakan pelajar kurang kemas dan bersih.
Hari : Jumaat
Tarikh :13.4.2012
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 2 jam 30 minit.
Unit Pembelajaran : 2.4) Penyediaan Portfolio dan hasil karya.
Obj/Hasil Pembelajaran:1.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian
keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-
penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti : Perekaan i) Portfolio-Lakaran Olahan.
Prosedur : 1.Penerangan maksud lakaran olahan dan
tunjuk cara oleh guru.
2. perbincangan dan sesi soal jawab dengan calon
berkaitan dengan lakaran yang telah dibuat sebelum
ini.
BBM : Kertas Soalan 970/3.gambar –gambar yang berkaitan
Dengan tajuk kajian pelajar.
Refleksi : lakaran olahan calon menunjukkan sedikit peningkatan
Dari segi gubahan dan teknik.

Thursday, April 5, 2012

RPH Minggu Ke 14

Hari/Tarikh Isnin 2.4.2012
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Mata Pelajaran Seni Visual
Unit Pembelajaran

2.4 Penyediaan portfolio dan hasil

karya

(a) Pengkaryaan i) Portfolio;-

-Penentuan Tema.

-Kajian dan Penyelidikan.

-Penulisan Portfolio

-Lakaran.

-Kajian Media


Obj/Hasil Pembelajaran

1. Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan

2.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual

Aktiviti Kajian dan Penyelidikan.
Prosedur

1. Kajian dan penyelidikan berdasarkan tajuk pilihan calon.

2. Penjelasan sumber rujukan kajian-perpustakaan, media elektronik, lokasi sebenar.

3. Menunjukkan contoh keratan akhbar,majalah, sumber dari internet yang berkaitan dengan tema "Kemelut Sosial","Kemelut Alam Sekitar" dan "Kemelut Ekonomi".

4. Penjelasan cara mengumpul dan menyimpan maklumat dari setiap sumber rujukan di dalam portfolio.

BBM Kertas Soalan Projek Penghasilan karya 970/3,keratan akhbar dan majalah dan hard copy dari internet.
Refleksi ada sebahagian pelajar telahpun mengumpul keratan akhbar yang berkaitan dengan tema yang mereka pilih. Cikgu membuat penyemakan terhadapan setiap maklumat yang diambil oleh pelajar dan memberi beberapa pandangan. Kerja rumah pelajar diminta membawa gambar imej yang dapat dijadikan subjek matter di dalam karya masing-masing. bawa pada hari rabu.

Hari/Tarikh Selasa 3.4.2012
Tingkatan 4K6 dan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran

1.2 Seni Halus

d Cetakan

Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

ARAS 1

Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan.

Aktiviti
  • Proses penghasilan
Prosedur 1.Penjelasan tajuk-maksud,jenis ,alat bahan dan fungsi cetakan.
2.memberi nota bertulis.
BBM Buku rujukan PSV SPM,contoh hasil cetakan kayu dan lino,penggelek,warna lino,alat mengukir.
Refkeksi nota pelajar telah ditulis dengan lengkap.

Hari/Tarikh Rabu 4.4.2012
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

2.4 Penyediaan portfolio dan hasil

karya

(a) Pengkaryaan i) Portfolio;-

-Penentuan Tema.

-Kajian dan Penyelidikan.

-Penulisan Portfolio

-Lakaran.

-Kajian Media

Obj/Hasil Pembelajaran

1. Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan

2.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual
Aktiviti Lakaran : a.Lakaran Awal.
Prosedur 1.Semua pelajar menunjukkan imej yang berkaitan dengan tema kajian.
2.Penjelasan maksud dan tujuan lakaran awal dibuat serta jenis media yang digunakan.
3.praktikal-pelajar melukis lakaran awal bentuk 3D.Guru merakam gambar pelajar yang sedang membuat lakaran sebagai bukti untuk borang proses kerja yang perlu diisi oleh semua calon.
BBM Buku rujukan Seni Visual STPM,Kertas soalan penghasilan projek 970/3, pelbagai jenis pensil,arang.
Refleksi semua pelajar telah membuat lakaran awal dengan media pensil. ada beebrapa calon yang ditegur dan diberi bimbingan kerana lakaran tidak menimbulkan bentuk 3D. Pelajar akan menyambung membuat lakaran dengan media arang pada hari berikutnya.

Hari/Tarikh Rabu 4.4.2012
Tingkatan 4K6
Mata pelajaran pendidikan seni visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

1.2 Seni Halus

d Cetakan
Obj/Hasil

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

ARAS 1

Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan.
Aktiviti

Cetakan timbul dengan menggunakan media kayu/lino blok

Prosedur 1.memperkenalkan cetakan jenis timbulan-kayu.
2.menunjukkan contoh alat dan hasil karya cetakan kayu kepada pelajar.
3.membahagikan pelajar kepada 6 kumpulan.
4.setiap kumpulan diminta melakar imej fauna untuk karya cetakan .
BBM Contoh hasil cetakan woodcut,plywood,pisau penoreh, penggelek,warna lino.
Reflleksi lakaran yang disuruh belum siap. aktiviti akan bersambung selepas cuti.

Hari/TarikhKhamis 5.4.2012
Tingkatan4K8
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
Masa70 minit
Unit Pembelajaran1.2)Seni Halus
Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

ARAS 1

Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan.
AktivitiCetakan Kayu menggunakakan media kayu/lino blok.
Prosedur1.memperkenalkan cetakan jenis timbulan-kayu.
2.menunjukkan contoh alat dan hasil karya cetakan kayu kepada pelajar.
3.membahagikan pelajar kepada 6 kumpulan.
4.setiap kumpulan diminta melakar imej fauna untuk karya cetakan .
BBMContoh hasil cetakan woodcut,plywood,pisau penoreh, penggelek,warna lino.
Refleksipelajar tidak sempat melukis imej fauna.masih berbincang imej yang sesuai.

Jumaat 6.4.2012 Cuti Umum Good Friday.

Sunday, April 1, 2012

RPH MINGGU KE 13

Hari/Tarikh Isnin 26.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan.
Prosedur 1.penjelasan maksud dan kehendak soalan no 3-komik kepahlawanan..
2.proses penghasilan dan saiz ukuran.
3.perbincangan alat bahan yang sesuai digunakan.
BBM kertas soalan Projek Penghasilan Karya 970/3
Refleksi soalan ini adalah soalan baru, seramai 5 orang calon yang mengambil soalan arca dan catan bertukan dan memilih soalan no 3 (komik)

Hari/Tarikh Selasa 27.3.2012
Tingkatan 4K6 dan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 1.2) Seni Halus: Arca
Obj/Hasil Pembelajaran 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Idea dan proses

i. mesej/kandungan

ii. pewujudan idea

iii. olahan idea

Prosedur 1.menunjuk contoh membuat arca kertas -subjek flora dan fauna.
2.pelajar membuat lakaran dan memotong kertas ,mewarna dan melekatkan menggunakan gam.
3.pengemasan hasil kerja.
BBM gunting,kertas warna, gam, warna akrilik dan contoh arca kertas.
Refleksi semua kumpulan boleh menghasilkan idea yang menarik dan ada nilai estetika.arca masih belum ditampal dengan gam sepenuhnya.disambung kehari berikutnya.

Hari/Tarikh Rabu 28.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan.
Prosedur 1.perbincangan langkah-langkah dalam penghasilan soalan 3(komik)-tema kepahlawanan,watak ,latar masyarakat,tema,teknik dan warna serta sinopsis cerita.

BBM kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3
Refleksi pelajar sudah ada gambaran cerita masing-masing. Guru memberi pandangan agar calon menjadikan latar tempatan (bangsa dan budaya tempatan) sebagai latar cerita.

Hari/Tarikh Rabu 28.3.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pemeblajaran 1.2) Seni Halus: Arca
Obj/Hasil Pembelajaran 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Idea dan proses

i. mesej/kandungan

ii. pewujudan idea

iii. olahan idea

Prosedur 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan.
2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik.
3.kumpulan yang telah selesai akan kehadapan menerangkan kepada rakan-rakan rekaan arca mereka.
4.ulasan dari guru.
BBM Gam PVA,warna akrilik.
Refleksi 3 kumpulan menghasilkan arca yang kreatif dan kemas dari segi penghasilan diberi markah cemerlang. .2 kumpulan berada di markah sederhana, 2 kumpulan berada di markah lemah.

Hari/Tarikh Khamis 29.3.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidkan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 1.2) Seni Halus: Arca
Obj/Hasil Pembelajaran 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Idea dan proses

i. mesej/kandungan

ii. pewujudan idea

iii. olahan idea

Prosedur 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan.
2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik.
3.semua hasil kerja pelajar diletak dihadapan kelas dan guru memberi pandangan dan teguran kepada arca setiap kumpulan.
BBM gam PVA dan warna akrilik
Refleksi 1 kumpulan yang mendapat markah cemerlang, 3 kumpulan sederhana dan 2 kumpulan lemah.

Hari/Tarikh Jumaat 30.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan.
Prosedur 1.perbincangan sinopsis cerita setiap calon yang memilih soalan 3(komik)
2.guru memberi teguran dan pandanan.
BBM kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3
Refleksi ada 3 calon yang memilih cerita dari legenda tempatan. 2 calon yang mereka sendiri cerita tetapi masih berlatarkan masyarakat tempatan.