Hari/Tarikh | Isnin 20.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori penghasilan: pembentukan idea. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat:- Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea |
Aktiviti | Pengertian Idea-perancangan atau hasrat pemikiran. -niat atau tujuan. -cita-cita atau aspirasi -tipa induk |
Prosedur | 1.penjelasan isi pembelajaran. 2.perbincangan dengan pelajar berkaitan dengan tajuk kerja kursus . 3.catatan nota. |
BBM | Buku Rujukan Seni Visual STPM,kertas soalan kerja kursus 970/3 |
Refleksi | pelajar memahami maksud idea dan memahami peranan idea dalam berkarya. Nota disambung ke hari berikutnya. |
Hari/Tarikh | Selasa 21.2.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit pembelajaran | Seni halus-lukisan |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
|
Aktiviti | proses penghasilan,fungsi lukisan dan alat bahan. |
Prosedur | 1.penjelasan tajuk. 2.memperkenalkan alat dan bahan. 3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan. |
BBM | buku rujukan PSV SPM, alat bahan untuk lukisan |
Refleksi | pelajar memahami dan mengenali alat bahan yang diguna untuk menghasilkan lukisan. Proses menghasilkan lukisan disambung ke hari Rabu. |
Hari/Tarikh | Selasa 21.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan: Pembentukan Idea. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat:- Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea |
Aktiviti | Sumber idea- -Media masssa -Media elektronik -Media cetak -Teknologi -Mekanikal -elektronik -Persekitaran |
Prosedur | 1.Penjelasan tajuk pembelajaran oleh guru-sumber idea media massa dan media elektronik. 2.catatan nota. 3.perbincangan dengan pelajar -kaitan dengan sumber idea untuk kerja kursus 970/3 |
BBM | Buku rujukan seni visual stpm,kertas soalan kerja kursus 970/3 |
Refleksi | pelajar banyak mengemukkan idea dari sumber media elektronik dan media cetak sahaja. |
Hari/Tarikh | Rabu 22.2.2012 |
Tingkatan | 4K8 dan 4K6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Seni Halus-Lukisan |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan |
Aktiviti | Fungsi Lukisan,proses penghasilan dan alat bahan |
Prosedur | 1.penjelasan tajuk. 2.memperkenalkan alat dan bahan. 3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan. 4.mencatat nota. |
BBM | Buku rujukan PSV SPM, alat bahan menghasilkan lukisan. |
Refleksi | kelas 4K8 telah melengkapkan nota. kelas 4k6 akan sambung aktiviti melengkapkan nota pada hari Jumaar. |
Hari/Tarikh | Khamis 23.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan: pembentukan idea. |
Obj/hasil pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat:- Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea |
Aktiviti | Sumber idea-media massa, -media elektronik -media cetak -teknologi. -mekanikal -elektronik -persekitaran |
Prosedur | 1.penjelasan sumber idea dari media cetak,teknologi dan mekanikal. 2.contoh karya dan perbincangan dengan pelajar. 3.pelajar mencatat isi-isi penting dari perbincangan. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM |
Refleksi | pelajar memahami bahawa sumber idea ini banyak dan tidak terikat kepada media cetak,media massa semata-mata. pelajar akan menggunakan pelbagai sumber idea untuk menghasilkan kerja kursus nanti. |
Hari/tarikh | Jumaat 24.2.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Seni halus -Lukisan |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan |
Aktiviti | Fungsi lukisan,proses penghasilan dan alat bahan. |
Prosedur | 1.penjelasan tajuk. 2.memperkenalkan alat dan bahan. 3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan. 4.mencatat nota. |
BBM | Buku rujukan PSV SPM |
Refleksi | semua pelajar telah melengkapkan nota masing-masing. |
Hari/Tarikh | Jumaat 24.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan -Pembentukan Idea. |
Obj/Hasil pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat:- Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea |
Aktiviti | Sumber idea-media massa, -media elektronik -media cetak -teknologi. -mekanikal -elektronik -persekitaran |
Prosedur | 1.penjelasan sumber idea dari persekitaran 2.contoh karya dan perbincangan dengan pelajar. 3.pendapat pelajar- isu dari persekitaran yang sesuai dijadikan tema kajian kerja kursus seni visual 970/3 |
BBM | buku rujukan seni visual STPM,kertas soalan kerja kursus seni visual 970/3 |
Refleksi | isu penderaan kanak-kanak,pembuangan bayi,vandelisme,kekeliruan gander(gay dan penkid),kadar perceraian yang tinggi,pencemaran alam sekitar, pemanasan global. isu dari persekitaran pelajar yang telah dipilih dan dikaji secara teliti untuk kerja kursus 970/3 |