RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, February 26, 2012

RPH Minggu Ke 8

Hari/Tarikh Isnin 20.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori penghasilan: pembentukan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Pengertian Idea-perancangan atau hasrat pemikiran.
-niat atau tujuan.
-cita-cita atau aspirasi
-tipa induk
Prosedur 1.penjelasan isi pembelajaran.
2.perbincangan dengan pelajar berkaitan dengan tajuk kerja kursus .
3.catatan nota.
BBM Buku Rujukan Seni Visual STPM,kertas soalan kerja kursus 970/3
Refleksi pelajar memahami maksud idea dan memahami peranan idea dalam berkarya. Nota disambung ke hari berikutnya.

Hari/Tarikh Selasa 21.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Seni halus-lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti proses penghasilan,fungsi lukisan dan alat bahan.
Prosedur 1.penjelasan tajuk.
2.memperkenalkan alat dan bahan.
3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan.
BBM buku rujukan PSV SPM, alat bahan untuk lukisan
Refleksi pelajar memahami dan mengenali alat bahan yang diguna untuk menghasilkan lukisan. Proses menghasilkan lukisan disambung ke hari Rabu.

Hari/Tarikh Selasa 21.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan: Pembentukan Idea.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Sumber idea-

-Media masssa

-Media elektronik

-Media cetak

-Teknologi

-Mekanikal

-elektronik

-Persekitaran

Prosedur 1.Penjelasan tajuk pembelajaran oleh guru-sumber idea media massa dan media elektronik.
2.catatan nota.
3.perbincangan dengan pelajar -kaitan dengan sumber idea untuk kerja kursus 970/3
BBM Buku rujukan seni visual stpm,kertas soalan kerja kursus 970/3
Refleksi pelajar banyak mengemukkan idea dari sumber media elektronik dan media cetak sahaja.

Hari/Tarikh Rabu 22.2.2012
Tingkatan 4K8 dan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Seni Halus-Lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
Aktiviti Fungsi Lukisan,proses penghasilan dan alat bahan
Prosedur 1.penjelasan tajuk.
2.memperkenalkan alat dan bahan.
3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan.
4.mencatat nota.
BBM Buku rujukan PSV SPM, alat bahan menghasilkan lukisan.
Refleksi kelas 4K8 telah melengkapkan nota. kelas 4k6 akan sambung aktiviti melengkapkan nota pada hari Jumaar.

Hari/Tarikh Khamis 23.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan: pembentukan idea.
Obj/hasil pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Sumber idea-media massa,
-media elektronik
-media cetak
-teknologi.
-mekanikal
-elektronik
-persekitaran
Prosedur 1.penjelasan sumber idea dari media cetak,teknologi dan mekanikal.
2.contoh karya dan perbincangan dengan pelajar.
3.pelajar mencatat isi-isi penting dari perbincangan.
BBM buku rujukan seni visual STPM
Refleksi pelajar memahami bahawa sumber idea ini banyak dan tidak terikat kepada media cetak,media massa semata-mata. pelajar akan menggunakan pelbagai sumber idea untuk menghasilkan kerja kursus nanti.

Hari/tarikh Jumaat 24.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Seni halus -Lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
Aktiviti Fungsi lukisan,proses penghasilan dan alat bahan.
Prosedur 1.penjelasan tajuk.
2.memperkenalkan alat dan bahan.
3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan.
4.mencatat nota.
BBM Buku rujukan PSV SPM
Refleksi semua pelajar telah melengkapkan nota masing-masing.


Hari/Tarikh Jumaat 24.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan -Pembentukan Idea.
Obj/Hasil pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Sumber idea-media massa,
-media elektronik
-media cetak
-teknologi.
-mekanikal
-elektronik
-persekitaran
Prosedur 1.penjelasan sumber idea dari persekitaran
2.contoh karya dan perbincangan dengan pelajar.
3.pendapat pelajar- isu dari persekitaran yang sesuai dijadikan tema kajian kerja kursus seni visual 970/3
BBM buku rujukan seni visual STPM,kertas soalan kerja kursus seni visual 970/3
Refleksi isu penderaan kanak-kanak,pembuangan bayi,vandelisme,kekeliruan gander(gay dan penkid),kadar perceraian yang tinggi,pencemaran alam sekitar, pemanasan global. isu dari persekitaran pelajar yang telah dipilih dan dikaji secara teliti untuk kerja kursus 970/3

Sunday, February 19, 2012

RPH Minggu ke 7

Hari/Tarikh Isnin 13/2/2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 2: Arca bertemakan Keharmonian Antara kaum di Malaysia.
Prosedur 1.membaca arahan dan kehendak soalan .
2.perbincangan bersama guru tema dan tajuk soalan.
-definisi kemelut secara umum merujuk kamus.
3.Sesi soal jawab dengan pelajar-identiti kaum yang terdapat di malaysia -kepercayaan,makanan,pakaian,kraf,alat muzik dan permainan tradisional..
BBM Kamus dewan, kertas soalan kerja kursus 970/3
Refleksi pelajar memahami maksud keharmonian dan masih belum memutuskan soalan yang hendak dipilih. Perbincangan masih belum selesai dan disambung ke hari Selasa.

Hari/Tarikh Selasa 14.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan-alam semulajadi
Obj/hasil Pembelajaran 1.pelajar dapat melakar pepohon dengan betul dan tepat.
2.pelajar dapat menimbulkan bentuk 3D dengan menggunakan warna yang betul.
Aktiviti Latihan Amali-Lukisan-alam semulajadi
Prosedur 1.Guru menunjuk contoh lukisan pepohon.
2.Tunjuk cara melukis batang pokok,ranting dan daun oleh guru.
3.Teknik mewarna pokok dan daun ditunjuk dihadapan kelas.
4.Sesi soal jawab dengan pelajar.
5.Pelajar membuat lakaran pepohon.
BBM Contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM,pensel warna.
Refleksi aktiviti melakar dan mewarna akan disambung ke hari rabu. pelajar tidak sempat membuat lakaran.

Hari/Tarikh Selasa 14.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 2: Arca bertemakan Keharmonian Antara kaum di Malaysia.
Prosedur 1.Sesi soal jawab dengan pelajar-identiti kaum yang terdapat di malaysia -kepercayaan,makanan,pakaian,kraf,alat muzik dan permainan tradisional.
2. Perbincangan-imej yang dapat dijadi subjek matter dalam karya.
BBM Soalan kerja kursus 970/3, buku katelog pameran di galeri Petronas.
Refleksi Pelajar masih memikirkan subjek matter yang sesuai . pelajar banyak membuat penyelidikan melalui internet.

Hari/Tarikh Rabu 15.2.2012
Tingkatan 4K8 dan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan Alam Semulajadi
Obj/Hasil Pembelajaran 1.Pelajar dapat melukis bentuk pepohon dengan betul dan tepat.
2.Pelajar dapat menimbulkan bentuk 3D dengan menggunakan warna yang betul.
Aktiviti Latihan Amali-lukisan alam semulajadi.
Prosedur 1.Guru menunjuk contoh lukisan pepohon.
2.Tunjuk cara melukis batang pokok,ranting dan daun oleh guru.
3.Teknik mewarna pokok dan daun ditunjuk dihadapan kelas.
4.Sesi soal jawab dengan pelajar.
5.Pelajar membuat lakaran pepohon.
BBM Contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM,pensel warna.
Refleksi 4K8 -warna belum siap sepenuhnya. 4K6-masih diperingkat lakaran menggunakan pensel.

Hari/Tarikh Khamis 16.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek penghasilan karya.
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Perbincangan arahan dan kehendak soalan No 4.
Prosedur 1.penjelasan maksud dan kehendak soalan-penghasilan model PDA untuk tujuan iklan.
2.proses penghasilan dan saiz ukuran.
3.perbincangan alat bahan yang sesuai digunakan.
BBM Soalan kerja kursus 970/3
Refleksi Memahamai kehendak dan maksud soalan tetapi semua calon tidak berminat untuk memilih soalan no 4.

Jumaat 17.2.2012 Ujian Muet Tingkatan 6 Atas.Jam 7.15 am hingga 9.30


Hari/Tarikh Jumaat 18.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan Alam semulajadi
Obj/Hasil Pembelajaran 1.Pelajar dapat melukis bentuk pepohon dengan betul dan tepat.
2.Pelajar dapat menimbulkan bentuk 3D dengan menggunakan warna yang betul.
Aktiviti Latihan Amali-Lukisan alam semulajadi
Prosedur 1.Guru menunjuk contoh lukisan pepohon.
2.Tunjuk cara melukis batang pokok,ranting dan daun oleh guru.
3.Teknik mewarna pokok dan daun ditunjuk dihadapan kelas.
4.Sesi soal jawab dengan pelajar.
5.Pelajar membuat lakaran pepohon.
BBM Contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM,pensel warna.
Refleksi aktiviti mewarna belum siap sepenuhnya akan disambung ke minggu hadapan.

Sunday, February 12, 2012

RPH MINGGU KE 6.

Hari/Tarikh Selasa 7.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: penerokaan pelbagai media
Obj/ hasil pembelajaran pelajar dapat melukis dan mewarna objek dengan kadar banding dan warna serta aspek pencahayaan yang betul.
Aktiviti Ujian Amali: Lukisan Alam Semulajadi(Sayur-sayuran)
Prosedur 1.mengumpul hasil karya pelajar.
2.sesi perbincangan terhadap hasil karya masing-masing.membincangkan kelemahan dan kelebihan karya masing-masing.
3.guru memberi ulasan .
BBM hasil karya pelajar lukisan still life sayur-sayuran.
Refleksi semua pelajar telah menghasilkan lukisan .dari segi warna pelajar berjaya menimbulkan bentuk 3D.

Hari/Tarikh Selasa 7.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka.
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Warna-Jenis,Fungsi warna dalam karya seni visual dan kepercayaan dari segi budaya.
Prosedur 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.menunjuk contoh
3.memberi nota bertulis
BBM buku rujukan PSV SPM, contoh gambar yang berkaitan dengan warna.
Refleksi nota tidak sempat disiapkan dan disambung ke hari
berikutnya.pelajar di dalam kelas ini menghadapi masalah membaca dan menulis.

Hari/Tarikh Rabu 8.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Warna-Jenis,Fungsi warna dalam karya seni visual dan kepercayaan dari segi budaya.
Prosedur 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.menunjuk contoh
3.memberi nota bertulis
BBM buku rujukan PSV SPM, contoh gambar yang berkaitan dengan warna.
Refleksi pelajar memahami bagaimana warna sekunder dan tertier terhasil. Pelajar diminta melengkapkan nota dirumah.

Hari/ Tarikh Rabu 8.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Latihan Amali: menggunakan warna untuk menimbulkan bentuk 3D
Prosedur 1. penjelasan tajuk oleh guru.
2. tunjuk cara menggunakan 3/4 warna yang berbeza tona (warna sewarna) untuk menimbulkan bentuk.
3. pelajar membuat latihan seperti yang ditunjukkan oleh guru.
BBM Buku rujukan PSV SPM, contoh lukisan sewarna.
Refleksi pelajar dapat memilih tona yang sesuai untuk objek yang telah dilakarkan .kelemahan pelajar dari segi mewarna yang kurang kemas dan warna pada objek terpisah secara ketara.

Hari/TarikhKhamis / 9.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 masa
Unit PembelajaranTeori Penghasilan ..
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:

· Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

AktivitiPembentukan Idea-Pengertiaan idea.
Prosedur1.penjelasan isi pembelajaran oleh guru.
2.sesi perbincangan dengan pelajar-soal jawab.
3.membuat nota bertulis-merujuk buku rujukan.
BBMBuku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi Pelajar memahami erti idea dan boleh memberi pendapat tentang pengertian tersebut.

Hari/tarikhJumaat 10.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranProjek Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan

AktivitiMengedarkan Kertas Soalan.
Prosedur1.memuat turun soalan dari Laman web MPM
2.Mencetak soalan dan mengedarkan kepada pelajar.
3.membincangkan arahan dan peraturan kepada calon.
BBMkertas soalan Projek Penghasilan Karya 970/3
Refleksisemua pelajar telah mendapat kertas soalan 970/3 dan mula mengkaji arahan dan kehendak soalan.

Hari/TarikhJumaat 10.2.2012
Tingkatan4K6
Mata PelajaranPSV
Masa70 minit
Unit PemeblajaranAsas Seni Reka.
Obj/Hasil PembelajaranMemahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
AktivitiLatihan Amali: menggunakan warna untuk menimbulkan bentuk 3D
Prosedur1. penjelasan tajuk oleh guru.
2. tunjuk cara menggunakan 3/4 warna yang berbeza tona (warna sewarna) untuk menimbulkan bentuk.
3. pelajar membuat latihan seperti yang ditunjukkan oleh guru.
BBMBuku Rujukan PSV SPM dan contoh catan sewarna.
Refleksiada pelajar yang mengguna 3 tona warna dan ada juga menggunakan 4 tona warna yang berbeza untuk menimbulkan bentuk 3D

Hari/TarikhSabtu 11.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranProjek Penghasilan Karya
Obj/Hasil PembelajaranPelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
AktivitiSoalan dan arahan soalan 1: Catan bertemakan Kemelut.
Prosedur1.membaca arahan dan kehendak soalan .
2.perbincangan bersama guru tema dan tajuk soalan.
-definisi kemelut secara umum merujuk kamus.
3.Penjelasan maksud kemelut dari segi sosial,ekonomi,politik, alam ,dll.
BBMkamus Dewan,kertas soalan 970/3
Refleksipelajar memahami maksud kemelut dan masih belum memutuskan soalan yang hendak dipilih.

Monday, February 6, 2012

Hari/Tarikh Isnin 30.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Konsep dan kaedah kritikan seni visual.
Obj/hasil pembelajaran pelajar dapat memahami konsep kritikan seni visual sebagai cara untuk menilai sesebuah karya dengan menggunakan pelbagai kaedah
pelajar dapat mengetahui tujuan kritikan pada sesebuah karya seni visual.
Aktiviti 1.penjelasan isi pelajaran.
2.menunjuk contoh karya Chuah Thean Teng"Musim Buah 1969"
3.Perbincangan isi karya berdasarkan contoh karya.
4.latihan soalan tahun 2011.
BBM buku rujukan seni visual STPM,kertas 2 seni visual 2011.
Refleksi perbincagan soalan tahun lepas,jawapan yang diberi pelajar terlalu umum.tidak disertai dengan contoh.

Hari/Tarikh Selasa 31.1.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka: Rupa
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan
pelbagai teknk.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.

Aktiviti 1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah.
BBM Buku rujukan seni visual SPM, contoh gambar rupa.
Refleksi kelas ini merupakan kelas pelajar yang lemah,maka aktiviti yang dilakukan juga bersesuaian dengan aras kemahiran mereka. Melukis rupa juga mengambil masa yang panjang bagi sebahagian besar pelajar.

Hari/Tarikh Selasa 31.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: Penggunaan Bahan-oil pastel,soft pastel,arang,pensel, dan warna air.
Obj?hasil pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:

Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan jenis-jenis media kering dan menunjukkan contoh-contohnya.
2.perbincangan-kelebihan dan kelemahan sesuatu media.Pelajar memberi pendapat berdasarkan kemahiran masing-masing.
3.membuat lakaran still life-sayur-sayuran.
BBM soft pastel,oi; pastel,arang,pensil dan warna air. beberapa batang sayuran hijau.
Refleksi kebanyakkan pelajar mahir menggunakan oil pastel dan pensil.hanya 4 orang pelajar yang berminat untuk mengaplikasikan media warna air dalam latihan amali nanti.

Hari/Tarikh Rabu 1.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni reka-bentuk
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan
pelbagai teknk.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.

Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk bentuk dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis.
3.latihan melukis bentuk-bentuk asas.
BBM buku rujukan PSV SPM, gambar bentuk-bentuk asas.
Refleksi kemahiran memerhati bentuk-bentuk asas dan memindahkan bentuk asas ke atas kertas masih lemah. Aktiviti melukis dan mewarna akan disambungh ke hari berikutnya.

Hari /Tarikh Rabu 3.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Asas Seni Reka: Rupa
Obj/Hasil Pemeblajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah.
BBM Buku Rujukan PSV SPM, contoh gambar rupa.
Refleksi Pelajar dapat melengkapkan nota dan gambar rajah.

Hari/Tarikh Khamis 2.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: Penerokaan Pelbagai Media
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar diharapkan dapat: Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti hari selasa iaitu melakar dan membuat perincian terhadap buah dan sayur yang diletak dihadapan..
2.mewarna lakaran.menggunakan media warna air,pensel warna da oil pastel.
BBM buah dan sayur.warna air,pensel warna dan oil pastel.
Refleksi lakaran menggunakan pensel berjaya dibuat oleh sebahagian besar pelajar dan mengetahui arah cahaya dan kesan bayang-bayang.kadar banding juga telah menepati seperti imej yang terdapat dihadapan. kerja mewrna akan disambung ke hari Jumaat.

Hari/TarikhJumaat 3.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranLukisan: Penerokaan Pelbagai Media
Obj/Hasil PembelajaranPelajar diharapkan dapat: Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti1.sambungan mewarna objek alam semulajadi dengan menggunakan pelbagai media yang sesuai.
BBMwarna air,pensel warna.oil pastel,akrilik.
RefleksiPelajar mewarna mengikut media yang mereka boleh kuasai.kebanyakannya menggunakan pensel warna. hanya 4 orang yang menggunakan warna air dan akrilik.

Hari/TarikhJumaat 3.2.2012
Tingkatan4K6
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranAsas Seni Reka: Rupa
Obj/Hasil PembelajaranMemahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti pembelajaran1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah.
BBMBuku Rujukan PSV SPM,contoh gambar rupa.
Refleksipelajar telah melengkapkan nota masing-masing berserta dengan rajah.