Hari/Tarikh | Isnin/16.1.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | lukisan: Pengamatan terhadap bentuk dan kedudukan objek. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan Mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur |
Aktiviti | 1. Amali ~ kajian dan menganalisis struktur bentuk objek alam dari segi slaka, kadar banding dan pencahayaan. 2.pelajar mengukur skala dan kadar banding objek. 3.lakaran dengan pensel. |
BBM | set periuk dan pasu,kertas lukisan dan pelbagai jenis pensel. |
Refleksi | pelajar sudah menunjukkan peningkatan kemahiran mengukur sekala dan kadar banding objek. Kerja lakaran masih belum siap sepenuhnya. |
Hari/Tarikh | Selasa 17.1.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pen. Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka;Unsur Seni -Jalinan. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.
ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.
|
Aktiviti | 1.penjelasan aspek jalinan-maksud,jenis dan fungsi dalam seni visual. 2.aktiviti berkumpulan-melakar jalinan yang terdapat di persekitaran .Dari alam semulajadi dan buatan manusia. 3.ketua kumpulan membentang hasil lakaran dihadapan kelas. |
BBM | kertas,pensel warna, maker, arang,warna air dan oil pastel. |
Refleksi | pelajar dapat melakaran jalinan dari alam semulajadi dan buatan manusia. |
Hari/Tarikh | Selasa 17.1.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | lukisan: Pengamatan terhadap bentuk dan kedudukan serta membuat lakaran terhadap objek. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan Mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur |
Aktiviti | 1.sambungan latihan amali-membuat lakaran dengan menggunakan pensel mengikut kadar banding dan skala yang betul. 2.menanda bahagian yang terkena cahaya dan kesan bayang. |
BBM | set periuk,pasu dan pensel pelbagai saiz. |
Refleksi | lakaran memuaskan dari segi skala dan kadar banding. |
Hari/Tarikh | Rabu 18.1.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka: Garisan dan jalinan. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.
ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. |
Aktiviti | 1.latihan amali-secara individu.jenis garisan dan jalinan dari alam semulajadi dan buatan manusia diolah menjadi corak yang bebas susunanya. 2.penjelasan langkah membuat corak -susunan grid /bebas. menunjukkan contoh corak dari garisan dan jalinan.oleh guru. 3.pelajar membuat latihan amali. |
BBM | oil pastel,pensel warna,warna air. |
Refleksi | pelajar berjaya memilih garisan yang menarik untuk dijadikan corak. hasil kerja belum siap sepenuhnya. |
Hari/Tarikh | Rabu 18.1.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | pendidikan seni visual. |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka;Unsur Seni -Jalinan. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.
ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. |
Aktiviti | 1.penjelasan aspek jalinan-maksud,jenis dan fungsi dalam seni visual. 2.aktiviti berkumpulan-melakar jalinan yang terdapat di persekitaran .Dari alam semulajadi dan buatan manusia. 3.ketua kumpulan membentang hasil lakaran dihadapan kelas. |
BBM | kertas,pensel warna, maker, arang,warna air dan oil pastel. |
Refleksi | pembentangan berjalan lancar dan menarik. |
Hari/Tarikh | Khamis 19.1.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan: media warna air. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan |
Aktiviti | 1.tunjuk cara menggunakan media air oleh guru. 2.pelajar mewarna lakaran masing-masing menggunakan teknik basah atas basah dan basah atas kering. |
BBM | warna air,akrilik dan pensel warna. |
Refleksi | pelajar masih kurang mahir dalam menggunakan media basah.perlukan latihan yang lebih kerap.latihan diteruskan pada hari Jumaat. |
Hari/Tarikh | Jumaat 20.1.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan:media warna air. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan |
Aktiviti | 1.sambungan aktiviti mewarna menggunakan media basah-warna air dan akrilik. 2.bimbangan dari guru kesetiap pelajar. sapuan warna pada bahagian yang terlindung dan terkena cahaya. |
BBM | warna air dan akrilik,berus. |
Refleksi | hasil kerja yang agak sederhana. cara sapuan berus beberapa pelajar kurang kemas dan salah penggunaan berus . |
Hari/Tarikh | Jumaat 20.1.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka: Garisan dan jalinan. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.
ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. |
Aktiviti | 1.latihan amali-secara individu.jenis garisan dan jalinan dari alam semulajadi dan buatan manusia diolah menjadi corak yang bebas susunanya. 2.penjelasan langkah membuat corak -susunan grid /bebas. menunjukkan contoh corak dari garisan dan jalinan.oleh guru. 3.pelajar membuat latihan amali. |
BBM | oil pastel,pensel warna dan warna air. |
Refleksi | latihan tidak sempat disiapkan dan dijadikan sebagai kerja rumah waktu cuti. |