RPH KARTINI SAHAMAT

Friday, January 20, 2012

RPH MINGGU KE 3

Hari/Tarikh Isnin/16.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran lukisan: Pengamatan terhadap bentuk dan kedudukan objek.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan

Mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur
Aktiviti

1. Amali ~ kajian dan menganalisis struktur bentuk objek alam dari segi slaka, kadar banding dan pencahayaan.

2.pelajar mengukur skala dan kadar banding objek.

3.lakaran dengan pensel.

BBM set periuk dan pasu,kertas lukisan dan pelbagai jenis pensel.
Refleksi pelajar sudah menunjukkan peningkatan kemahiran mengukur sekala dan kadar banding objek. Kerja lakaran masih belum siap sepenuhnya.

Hari/Tarikh Selasa 17.1.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pen. Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka;Unsur Seni -Jalinan.
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

Aktiviti 1.penjelasan aspek jalinan-maksud,jenis dan fungsi dalam seni visual.
2.aktiviti berkumpulan-melakar jalinan yang terdapat di persekitaran .Dari alam semulajadi dan buatan manusia.
3.ketua kumpulan membentang hasil lakaran dihadapan kelas.
BBM kertas,pensel warna, maker, arang,warna air dan oil pastel.
Refleksi pelajar dapat melakaran jalinan dari alam semulajadi dan buatan manusia.

Hari/Tarikh Selasa 17.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran lukisan: Pengamatan terhadap bentuk dan kedudukan serta membuat lakaran terhadap objek.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan

Mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur
Aktiviti 1.sambungan latihan amali-membuat lakaran dengan menggunakan pensel mengikut kadar banding dan skala yang betul.
2.menanda bahagian yang terkena cahaya dan kesan bayang.
BBM set periuk,pasu dan pensel pelbagai saiz.
Refleksi lakaran memuaskan dari segi skala dan kadar banding.

Hari/Tarikh Rabu 18.1.2012
Tingkatan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka: Garisan dan jalinan.
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.
Aktiviti 1.latihan amali-secara individu.jenis garisan dan jalinan dari alam semulajadi dan buatan manusia diolah menjadi corak yang bebas susunanya.
2.penjelasan langkah membuat corak -susunan grid /bebas. menunjukkan contoh corak dari garisan dan jalinan.oleh guru.
3.pelajar membuat latihan amali.
BBM oil pastel,pensel warna,warna air.
Refleksi pelajar berjaya memilih garisan yang menarik untuk dijadikan corak. hasil kerja belum siap sepenuhnya.

Hari/Tarikh Rabu 18.1.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran pendidikan seni visual.
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka;Unsur Seni -Jalinan.
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.
Aktiviti 1.penjelasan aspek jalinan-maksud,jenis dan fungsi dalam seni visual.
2.aktiviti berkumpulan-melakar jalinan yang terdapat di persekitaran .Dari alam semulajadi dan buatan manusia.
3.ketua kumpulan membentang hasil lakaran dihadapan kelas.
BBM kertas,pensel warna, maker, arang,warna air dan oil pastel.
Refleksi pembentangan berjalan lancar dan menarik.

Hari/Tarikh Khamis 19.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: media warna air.
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti 1.tunjuk cara menggunakan media air oleh guru.
2.pelajar mewarna lakaran masing-masing menggunakan teknik basah atas basah dan basah atas kering.
BBM warna air,akrilik dan pensel warna.
Refleksi pelajar masih kurang mahir dalam menggunakan media basah.perlukan latihan yang lebih kerap.latihan diteruskan pada hari Jumaat.

Hari/Tarikh Jumaat 20.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan:media warna air.
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti 1.sambungan aktiviti mewarna menggunakan media basah-warna air dan akrilik.
2.bimbangan dari guru kesetiap pelajar. sapuan warna pada bahagian yang terlindung dan terkena cahaya.
BBM warna air dan akrilik,berus.
Refleksi hasil kerja yang agak sederhana. cara sapuan berus beberapa pelajar kurang kemas dan salah penggunaan berus .

Hari/TarikhJumaat 20.1.2012
Tingkatan4K6
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranAsas Seni Reka: Garisan dan jalinan.
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.
Aktiviti1.latihan amali-secara individu.jenis garisan dan jalinan dari alam semulajadi dan buatan manusia diolah menjadi corak yang bebas susunanya.
2.penjelasan langkah membuat corak -susunan grid /bebas. menunjukkan contoh corak dari garisan dan jalinan.oleh guru.
3.pelajar membuat latihan amali.
BBMoil pastel,pensel warna dan warna air.
Refleksilatihan tidak sempat disiapkan dan dijadikan sebagai kerja rumah waktu cuti.

Monday, January 16, 2012

RPH MINGGU 1 & 2

RPH MINGGU 1 DAN 2 (4.1-13.1.2012)

Hari/Tarikh : Rabu (4.1.2012)

Perkara : Majlis Suaikenal pelajar tingkatan 4.

1.Ceramah oleh Tuan Pengetua,PK1,PK Ko.Kurikulum

Guru Kaunseling,Guru Disiplin dan Guru Bilik Sumber

Sekolah.

Hari/Tarikh : Khamis(5.12012)

Perkara : Majlis Suaikenal pelajar tingkatan 4

1.Agihan nama dan kelas.

2.guru kelas membuat pemilihan ketua dan penolong.

3.agihan tugas membersih kelas.

4.mengedarkan jadual waktu kelas kepada pelajar.

Hari/tarikh : Jumaat(6.1.2012)

Tingkatan : 6AK5

Masa : 70 minit.

Mata pelajaran : Seni Visual

Perkara : Penjelasan Bab / tajuk-tajuk Seni Visual sepanjang

2012.

Objketif : 1.pelajar dapat mengetahui tajuk-tajuk yang

Yang akan dipelajari sepanjang tahun 2012.

Aktiviti : 1.penjelasan tajuk/bab sepanjang 2012 oleh guru.

2.pelajar membuat catatan.

BBM : Rancangan Tahunan Seni Visual Tingkatan 6Atas.

Refleksi : Penjelasan berjalan dengan baik.

Hari/tarikh : Isnin/ 9.1.2011

Perkara : pengagihan dan merekod buku teks untuk pelajar

Tingkatan 4.

Hari/Tarikh : Isnin/9.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.

(i) Maksud sejarah seni visual

(ii) Tujuan sejarah seni visual

(iii) Kaedah sejarah seni visual

Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:

· memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu

komponen disiplin seni visual.

· Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-

i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta

membantu proses pengkaryaan dan perekaan.

Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan isi pembelajaran.

2.pelajar mencatat isi-isi penting sambil merujuk

Buku rujukan seni visual STPM.

3.perbincangan soalan kritikan seni 2012.

ABM : Buku Rujukan Seni Visual STPM dan kertas soalan

Seni Visual 2012.

Refleksi : Perbincangan soalan 2012 tidak sempat dibuat

Dan disambung ke hari selasa.

Hari/Tarikh : Selasa/ 10.1.2012

Tingkatan : 4K8

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

a. Idea dan proses

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan unsur seni- garisan kepada pelajar.

2.menunjuk contoh jenis garisan dan kegunaanya.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi :Pelajar memahami fungsi garisan dalam seni visual.

Hari/tarikh :Selasa/ 10.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni visual.

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.

(i) Maksud sejarah seni visual

(ii) Tujuan sejarah seni visual

(iii) Kaedah sejarah seni visual

Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:

-memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu

komponen disiplin seni visual.

-Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-

i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta

membantu proses pengkaryaan dan perekaan.

Aktiviti Pembelajaran :1.sambungan latihan soalan kritikan seni STPM

2012.Karya Syed Ahmad Jamal”Sirih Pinang”

2.perbincangan maksud dan kehendak soalan serta

Isi-isi penting antara guru dengan pelajar.

3.latihan bertulis membuat esei panjang.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM dan kertas soalan

STPM seni visual.

Refleksi : pelajar dapat memberi isi penting Cuma aspek huraian

Masih kurang kukuh.

Hari/Tarikh : Rabu 11.1.2012

Tingkatan : 4K6

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

a.idea dan konsep.

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan unsur seni- garisan kepada pelajar.

2.menunjuk contoh jenis garisan dan kegunaanya.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi :Pelajar memahami fungsi garisan dalam seni visual.

Hari/Tarikh : Rabu 11.1.2012

Tingkatan : 4K8

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : 1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

2.pelajar dapat membuat gubahan corak menggunakkan

Pelbagai jenis dan sifat garisan.

b)idea dan proses

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.latihan-pelajar mencari garisan

dari persekitaran buatan manusia dan

dari alam semulajadibuat kajian jenis garisan.

2.membuat gubahan dari garisan yang telah

dikaji.Corak bebas dari segi susunan.Guru menunjuk

cara membuat gubahan corak abstrak.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi : Pelajar masih dalam proses memilih jenis garisan

dan cara susunan corak.

Hari/tarikh :Khamis/ 12.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni visual.

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Sejarah dan Kritikan Seni.

(i) Maksud sejarah seni visual

(ii) Tujuan sejarah seni visual

(iii) Kaedah sejarah seni visual

Obj/Hasil pembelajaran : Pelajar diharapkan dapat:

-memahami sejarah dan kritikan seni visual sebagai suatu

komponen disiplin seni visual.

-Menyedari konsep, kaedah sejarah dan kritikan seni visual sebagai:-

i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta

membantu proses pengkaryaan dan perekaan.

Aktiviti Pembelajaran :1.Latihan-esei.

maksud catan dan pengaruh kedatangan penjajah inggeris

Terhadap seni catan moden di malaysia ”.

2.perbincangan isipenting bersama guru.

3.menjawab latihan bertulis.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM .Buku rujukan seni lukis Moden

Malaysia.

Refleksi : latihan diteruskan sebagai kerjarumah.

Hari/Tarikh : Jumaat/ 13.1.2012

Tingkatan : 6AK5

Mata pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit pembelajaran : konsep dan kaedah kritikan seni.

-Strategi

-diskripsi

-analisis

-interpretasi

-pertimbangan

Obj/hasil pembelajaran : Memahami konsep kritikan seni visual sebagai cara untuk menilai sesebuah karya dengan menggunakan pelbagai kaedah.

Aktiviti :1.perbincangan beberapa karya catan pelukis

Tempatan –menggunakan strategi diskripsi,analisis,interpretasi.

BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh catan Yusuf Gajah,

Mastura Abdul Rahman.

Refleksi : pelajar mahir membuat kritikan dari segi diskripsi dan analisis.

Dari segi pertimbangan masih kurang kukuh .

Hari/Tarikh : Jumaat/ 13.1.2012

Tingkatan : 4K8

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa :70 minit

Unit Pembelajaran : Unsur Seni.

Obj/hasil pembelajaran : 1.Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

2.pelajar dapat membuat gubahan corak menggunakkan

Pelbagai jenis dan sifat garisan.

a)idea dan proses.

i.mesej/kandungan

ii.pewujudan idea

iii. olahan idea

Aktiviti Pembelajaran :1.latihan-pelajar mencari garisan

dari persekitaran buatan manusia dan

dari alam semulajadibuat kajian jenis garisan.

2.membuat gubahan dari garisan yang telah

dikaji.Corak bebas dari segi susunan.Guru menunjuk

cara membuat gubahan corak abstrak

BBM : Buku rujukan PSV SPM,nota bercetak.

Refleksi : sebahagian pelajar menunjukkan keyakinan

Yang tinggi dalam mereka gubahan corak abstrak.

Mereka menggunakan media seperti pen marker,

Dan warna air.