RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, March 31, 2011

RPH MINGGU KE 13(28 .3 HINGGA 1.4.2011)
Hari/Tarikh Isnin(28.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pemeblajaran Pemulangan markah ujian bulanan 1 dan perbincangan skema jawapan.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar dapat memahami kelemahan jawapan masing-masing dan membuat pembetulan semula.
Aktiviti Pemeblajaran 1.penyerahan kertas jawapan ujian (kertas teori)
2.perbincangan kelemahan dalam jawapan pelajar.
3.membuat pembetulan.
BBM kertas ujian(teori)
Refleksi hanya 2 pelajar yang menjawab mengikut skema sebenar dan menepati kehendak soalan.

Hari/Tarikh Isnin (28.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pemeblajaran 2.2)Pendekatan Penjanaan idea:
a-peniruan
b-penerokaan
Objektif/Hasil Pemeblajaran pelajar dapat;-
1.memahami maksud penjanaan idea.
2.mengenali pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan pelajaran.
2.perbincangan isi pelajaran
3.menunjukan contoh-contoh karya.
BBM buku rujukan seni visual STPM,buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice
Refleksi pelajar memahami maksud penjanaan idea.

PERHIMPUNAN UNTUK PELAJAR TINGKATAN 5.
SELASA 29.3.2011.

Hari /Tarikh Rabu(30.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran 2.2) Pendekatan Penjanaan Idea:-
c-temu bual
d-pembacaan
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharap dapat:-
-mengenal pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea.
-menyedari penjanaan idea dibuat bagi memperkukuhkan sumber idea yang didapati sama ada dari sumber alam, sumber buatan manusia, peristiwa, eksperimentasi bahan dan teknik serta cara penampilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan isi pelajaran.
2.menunjukkan contoh-contoh karya.
BBM buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice.
Refleksi pelajar mengaitkan tajuk P&P dengan kerja amali (kajian kerja kursus) yang sedang dalam proses.

Hari/Tarikh Rabu(30.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011. Penghasilan Portfolio.
Objektif/Hasil pembelajaran Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
Aras 1-memahami dan mengetahui kehendak tugasan dan mengapliksikan asas seni reka secara kritis dan kreatif.
Aras 2-memilih,mengumpul,menyusun dan mempersembahkan maklumat dalam portfolio.
Aktiviti Pembelajaran proses penghasilan portfolio berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
1.mengumpul gambar koleksi.
2.menganalisa gambar menecatat hasil analisa didalam portfolio.
BBM gambar foto, buku rujukan PSV SPM.
Refleksi semua pelajar telah mengumpul dan menganalisa koleksi gambar masing-masing.

Hari/Tarikh Khamis(31.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 2.2) Pendekatan penjanaan idea:-
e-pemerhatian
f-eksperimentasi.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharap dapat:-
-mengenal pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea.
-menyedari penjanaan idea dibuat bagi memperkukuhkan sumber idea yang didapati sama ada dari sumber alam, sumber buatan manusia, peristiwa, eksperimentasi bahan dan teknik serta cara penampilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.Perbincangan isi pelajaran berdasarkan contoh idea.
2.menunjukkan contoh-contoh karya.
BBM buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice.
Refleksi pelajar yang masih kurang jelas dengan penjaan idea pemerhatian dibawa berbincang secara lebih teliti lagi oleh guru.

Hari/Tarikh Jumaat(1.4.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011. Penghasilan Portfolio.
Objektif/Hasil Pembelajaran Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
Aras 1-memahami dan mengetahui kehendak tugasan dan mengapliksikan asas seni reka secara kritis dan kreatif.
Aras 2-memilih,mengumpul,menyusun dan mempersembahkan maklumat dalam portfolio.
Aktiviti Pembelajaran proses penghasilan portfolio KRSV berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.-
1.lakaran awal.
2.lukisan realistik
BBM gambar foto, buku rujukan PSV SPM.
Refleksi lukisan realistik belum menampakkan bentuk 3D.Pelajar diminta memasukan jalinan dan tona warna bagi menampakkan bahagian dalam dan seterusnya bentuk 3D

Thursday, March 24, 2011

RPH MINGGU KE 12 (21.3. HINGGA 25.3.2011)

Hari/ Tarikh Isnin( 21.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 2.4) Penyediaan portfolio-penulisan
Objektif/Hasil Pembelajaran pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual..
Aktiviti Pembelajaran 1.pelajar menunjukkan hasil kajian dan penyelidikan berdasarkan tema masing-masing kepada guru.
2.guru memberi bimbingan dan teguran keatas setiap pelajar.
BBM hasil kajian pelajar (dalam bentuk tulisan tangan), contoh penulisan esei seni bekas pelajar UPSI
Refleksi beberapa penambah dan pembetulan dilakukan oleh pelajar terhadap esei hasil kajian selepas melalui proses bimbingan dari guru.

Hari/Tarikh Isnin(21.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 2.4) Penyediaan portfolio-penulisan
Objektif/Hasil Pembelajaran pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual..
Aktiviti 1.pelajar yang telah membuat penambahan kepada esei mereka dan meneruskan dengan aktiviti menaip esei menggunakan komputer di dalam bilik seni dan juga menggunakan komputer riba guru mengikut format yang telah ditetapkan..
2.pelajar mencetak esei .
BBM PC, komputer riba dan mesin pencetak.
Refleksi pelajar diminta menyambung kerja menaip dan mencetak pada sebelah petang. Memandangkan jumlah komputer yang amat terhad maka pelajar terpaksa menggunakannya secara bergilir-gilir ikut jadual yg telah dibuat.

Hari/Tarikh Selasa(22.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit.
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual PSV SPM 2011.
Objektif/Hasil pembelajaran -memahami kehendak tugasan Kajian Rekaan Seni Visual.
Aras 1-mengumpul maklumat dan membuat interpretasi bagi melaksanakan tugasan portfolio.
Aras 2-mengetahui kehendak soalan membincang secara terperinci spesifikasi tajuk-tajuk tugasan.
Aktiviti 1.penjelasan aspek lakaran idea.
-media, teknik, tujuan membuat lakaran idea dan langkah-langkah membuat lakaran.
BBM gambar kapal layar, gambar cawan dan piring, contoh kad 3D.
Refleksi pelajar dapat melukis lakaran seperti yang diterangkan. Kebanyakan pelajar menggunakan pensil 2B. Guru menggalakan pelajar menggunakan pensil 4B/7B. Jumlah lakaran masih kurang perlu ditambah lagi.

Hari/Tarikh Rabu(23.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit.
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual. kajian rekaan seni visual PSV SPM 2011.
Objektif/hasil pembelajaran Memahami kehendak tugasan kajian rekaan seni visual.
Aras 1- mengumpul maklumat dan membuat interpretasi bagi melaksanakan tugasan portfolio.
Aras 2-mengetahui kehendak soalan membincangkan secara terperinci spesifikasi tajuk-tajuk tugasan.
Aktiviti Pembelajaran 1. pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran mengikut soalan tugasan pilihan masing-masing.
2.guru memberi penerangan kepada kumpulan pelajar yang memilih tugasan 1-reka bentuk hiasan dalaman. Menjelaskan lukisan pelan lantai, fungsi, cara menghasilkan lukisan menggunakan skala.

BBM buku rujukan PSV SPM,contoh lukisan pelan lantai.
Refleksi memahami cara membuat lukisan pelan lantai. aktiviti membuat lukisan pelan lantai akan disambung pada hari Jumaat 25.3.2011

Hari/Tarikh Rabu (23.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan:lakaran kenit/sketch menggunakan media pen teknikal dan pensil
Objektif/Hasil Pembelajaran 1.pelajar dapat membuat lakaran kenit dengan cepat dan ringkas.
2.pelajar dapat meningkatkan kemahiran dalam mengawal media seperti pen teknikal..
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan tajuk pembelajaran-maksud,fungsi ,media.
2.pelajar dibawa keluar bilik seni dan membuat pemerhatian terhadap objek yang terdapat dipersekitaran.
3.pelajar membuat lakaran /sketch.
BBM pen teknikal,pensil,blok lukisan,buku rujukan seni visual stpm..
Refleksi pelajar kurang keyakinan untuk menggunakan pen dalam membuat lakaran. Aktiviti disambung ke hari berikutnya. Jumlah lakaran masih tidak mencukupi.

Hari/Tarikh Khamis/24.3.2011
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: lakaran kenit/sketch menggunakan media pen teknikal
Objektif/hasil pembelajaran 1.pelajar dapat membuat lakaran kenit sekurang-kurangnya 30 objek dengan menggunakan pen teknikal.
aktiviti pembelajaran 1.sambungan aktiviti membuat lakaran kenit dengan menggunakan pen teknikal.
BBM pen teknikal, blok lukisan, buku rujukan seni visual stpm.
Refleksi pelajar lebih mahir menggunakan media pensil berbanding dengan media pen teknikal. pelajar begitu berhati-hati ketika menggunakan pen teknikal menjadi kerja lakaran amat perlahan.

Hari/Tarikh Jumaat/25.3.2011
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual. kajian rekaan seni visual PSV SPM 2011.
Objektif/hasil pemeblajaran Memahami kehendak tugasan kajian rekaan seni visual.
Aras 1- mengumpul maklumat dan membuat interpretasi bagi melaksanakan tugasan portfolio.
Aras 2-mengetahui kehendak soalan membincangkan secara terperinci spesifikasi tajuk-tajuk tugasan.
aktiviti pembelajaran 1.sambungan membuat lakaran mengikut soalan yang telah dipilih.
2.pelajar-pelajar yang memilih soalan hiasan dalaman. Membincangkan reka letak,pencahayaan dan pengudaraan sebelum membuat lukisan pelan lantai bersama guru.
BBM majalah hiasan dalaman, buku rujukan PSV SPM,
refleksi

Thursday, March 10, 2011

RPH MINGGU KE 10.(7.3. hingga 11.3.2011)

Hari/Tarikh Isnin(7.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea)
i)Media Massa
ii)Teknologi Mekanikal dan Elektronik.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan tajuk pembelajaran.
2. karya artis malaysia dan barat yang bersumber idea media massa dan elektronik.
3.pelajar diminta menperjelaskan sumber idea pada karya yang telah dijadikan kajian karya (kerja kursus masing-masing)
BBM buku rujukan seni visual STPM, contoh catan ibrahim hussein,catan nirmala shanmugalingam,
Refleksi pelajar dapat memperjelaskan sensitiviti yang cuba diketengahkan oleh

Hari/Tarikh Isnin(7.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea).
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti.
Aktiviti Pembelajaran 1.latihan bertulis soalan esei :
"Jelaskan bagaimana persekitaran dapat mempengaruhi proses penghasilan karya."
2.perbincangan isi-isi penting.
3.membuat latihan bertulis.
BBM buku rujukan seni visual STPM, soalan kertas teori STPM 2010.
Refleksi pelajardapat memberi isi penting berdasarkan perbincangan yang telah dibuat. esei belum siap dan dijadikan kerja rumah.


Hari/Tarikh Selasa(8.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

1.2 Seni Halus: Arca Kinetik .

Objektif/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
a. Idea dan proses

mesej /kandungan.

pengwujudan idea

olahan idea.

Aras 2-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja

Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk -arca kinetik dari segi mesej,kandungan,pengwujudan idea dan olahan idea.
2.memberi nota.
3.perbincangan kumpulan-cara menghasilkan arca kinetik bertemakan bentuk geometri.
4.ketua kumpulan menjelaskan hasil perbincangan ( bahan dan cara membina arca)
BBM buku rujukan PSV SPM. contoh arca mobile.
Refleksi pelajar dapat berkomunikasi dengan kawan-kawan tentang tajuk yang diberi. 2 kumpulan pembentangan memberi idea arca kinetik cara gantungan.


Hari/Tarikh Rabu/9.3.2011
Tingkatan 5K3
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Folio Kajian rekaan seni visual/SPM
Objektif 1.pelajar dapat menganlisis gambar -gambar yang berkaitan dengan tajuk pilihan masing-masing.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tujuan pengumpulan gambar dalam KRSV.
2.pelajar menampal gambar didalam folio masing-masing.
3.Penerangan cara menganalisis gambar -guna prinsip dan asas seni reka.
BBM Buku rujukan SV PSM, kertas soalan KRSV,koleksi gambar arca, pinggan mangkuk,kad 3D,
Refleksi semua pelajar membawa gambar koleksi masing-masing.Pelajar yang belum mencukupi jumlah gambar masih diberi masa untuk mendapatkannya.


Hari/Tarikh Khamis/10.3.2011
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea).
Objektif/hasil pembelajaran pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti.
Aktiviti Pemeblajaran 1.Kajian karya Mastura Abdul Rahman dari segi sumber idea,interpretasi, analisis dan diskripsi. Pelajar berbincang bersama rakan .
2.hasil perbincangan ditulis dengan lengkap.
BBM contoh gamabr karya Mastura Abdul Rahman,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar diminta merujuk dari internet untuk menambahkan isi dan maklumt berkaitan dengan karya Mastura Abdul Rahman.

Hari/TarikhJumaat/11.3.2011
Tingkatan5K3
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranSeni Halus: Arca Kinetik
Objektif/Hasil PembelajaranMemahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
a. Idea dan proses

mesej /kandungan.

pengwujudan idea

olahan idea.

Aras 2-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja

Aktiviti Pembelajaran1.sambungan aktiviti hari selasa.
2.setiap kumpulan membuat lakaran 3D dari pelbagai sudut- arca kinetik yang diterangkan sebelum ini.
3.hasil lukisan setiap kumpulan ditunjukkan dihadapan kelas. sesi penilaian dan penghargaan.
BBMcontoh arca mobile. buku rujukan PSV SPM.
Refleksilukisan 3D yg ringkas sahaja dihasilkan.

Thursday, March 3, 2011

RPH MINGGU KE 9

RPH MINGGU KE 9(28.2.2011 hingga 4.3.2011)

Tarikh/Hari 28.2.2011/Isnin
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penyediaan Portfolio dan hasil karya:Kajian dan penyelidikan.(Bab 1)
Objektif/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual
Aktiviti Pembelajaran 1.setiap calon mengemukakan hasil kajian Bab 1 kepada guru dihadapan kelas.
2.Guru memberi bimbingan dan ulasan kepada setiap pelajar(sesi perbincangan )
BBM hasil kajian pelajar,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi hasil dari perbincangan didapati 2 orang calon belum melengkapkan kajian pada Bab 1, iaitu belum membuat tujuan kajian tema dan metodologi kajian.

Hari/Tarikh 28.2.2011/Isnin
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Apresiasi Seni: Kertas 1(Soalan Teori)
Objektif/Hasil Pembelajaran -dapat menginterpretasi karya yang diberi.
-pelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu.
Aktiviti Pembelajaran 1.guru mengedar kertas teori (gambar catan karya Hashim Hassan)
2.membincangkan isi penting yang boleh dihuraikan dari karya tersebut.
3.latihan bertulis.
BBM Contoh soalan teori(bercetak) ,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar masih kurang mahir dalam menggunakan bahasa seni visual ketika mengulas karya.

Hari/Tarikh Selasa(1.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penhasilan Seni Visual: Jenis Arca.
Objektif/hasil pembelajaran Memahami proses,ubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Aras 1-aplikasi asas seni reka dalam aktiviti seni halus.
-berkomunikasi melalui aktiviti seni visual.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan tajuk kepada pelajar.
2.Penjelasan dan menunjuk contoh jenis-jenis arca.
3.Aktiviti berkumpulan-menyenaraikan alat,bahan dan fungsi arca.(Merujuk buku Seni Visual SPM)
4.Wakil setiap kumpulan menbentang hasil perbincangan dihadapan kelas.Pelajar lain mencatat isi penting.
BBM buku rujukan seni visual SPM, contoh gambar jenis arca.
Refleksi pembentangan disambung ke hari berikutnya kerana masa tidak mencukupi.Setiap kumpulan telah mengumpul isi -isi penting.

Hari/Tarikh Rabu (2.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual; Pembentangan tajuk jenis arca.
Objektif/hasil pembelajaran Memahami proses,ubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Aras 1-aplikasi asas seni reka dalam aktiviti seni halus.
-berkomunikasi melalui aktiviti seni visual.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan oleh ketua kumpulan sambil pelajar lain mencatat isi penting.
2.sesi soal jawab.
3.ulasan dari guru.
BBM Buku rujukan seni visul SPM,arca jenis luakan,timbulan,mobail.
Refleksi pembentangan berjalan denan lancar, pembentang tidak memasukkan tokoh pengarca.

Hari/Tarikh Rabu (2/3/2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penyediaan Portfolio dan hasil karya:Kajian dan penyelidikan.(Bab 2 )
Objektif/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual
Aktiviti Pemeblajaran 1.penjelasan aspek yang terkandung dalam bab 2 kajian.
2.sesi soal jawab.
BBM soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3,contoh karya yang menggunakan teknik hard edge.
Refleksi pelajar mempunyai fokus terhadap tema pengkajian masing-masing. pelajar menghadapi masalah dalam mendapatkan karya yang sesuai untuk dijadikan karya rujukan.


Hari/Tarikh Khamis(3.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Apresiasi Seni: latihan teori
Objektif/Hasil Pembelajaran -dapat menginterpretasi karya yang diberi.
-pelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu.
Aktiviti Pembelajaran 1.mengedar salinan gambar karya Dzulkifli Buyong yang bertajuk "Murid Sekolah:
2.perbincangan hasil karya dari aspek deskripsi, analisis dan interpretasi.
3.latihan bertulis.
BBM Buku rujukan seni visual STPM, salinan gambar karya Dzulkifli Buyong(dari kertas 970/1,STPM 2010)
Refleksi latihan disambung sebagai kerja rumah kerana tidak sempat disiapkan.


Hari/tarikhJumaat (4.3.2011)
Tingkatan5K3
Mata pelajaranPendidikan Seni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranPenghasilan Seni Visual; Pembentangan tajuk jenis arca.
Objektif/Hasil PembelajaranMemahami proses,ubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Aras 1-aplikasi asas seni reka dalam aktiviti seni halus.
-berkomunikasi melalui aktiviti seni visual.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran1.pembentangan oleh ketua kumpulan sambil pelajar lain mencatat isi penting.
2.sesi soal jawab.
3.ulasan dari guru -pernjelasan dan contoh arca jenis asemblej.
BBMBuku rujukan seni visual SPM, contoh arca jenis asemblej.
RefleksiMaklumat yang dibentangkan dapat diguna oleh calon yang mengambil soalan arca bagi kerja kursus seni visual SPM 2011.