Hari/Tarikh | Isnin(28.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pemeblajaran | Pemulangan markah ujian bulanan 1 dan perbincangan skema jawapan. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar dapat memahami kelemahan jawapan masing-masing dan membuat pembetulan semula. |
Aktiviti Pemeblajaran | 1.penyerahan kertas jawapan ujian (kertas teori) 2.perbincangan kelemahan dalam jawapan pelajar. 3.membuat pembetulan. |
BBM | kertas ujian(teori) |
Refleksi | hanya 2 pelajar yang menjawab mengikut skema sebenar dan menepati kehendak soalan. |
Hari/Tarikh | Isnin (28.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pemeblajaran | 2.2)Pendekatan Penjanaan idea: a-peniruan b-penerokaan |
Objektif/Hasil Pemeblajaran | pelajar dapat;- 1.memahami maksud penjanaan idea. 2.mengenali pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan pelajaran. 2.perbincangan isi pelajaran 3.menunjukan contoh-contoh karya. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM,buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice |
Refleksi | pelajar memahami maksud penjanaan idea. |
PERHIMPUNAN UNTUK PELAJAR TINGKATAN 5.
SELASA 29.3.2011.
Hari /Tarikh | Rabu(30.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit pembelajaran | 2.2) Pendekatan Penjanaan Idea:- c-temu bual d-pembacaan |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar diharap dapat:- -mengenal pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea. -menyedari penjanaan idea dibuat bagi memperkukuhkan sumber idea yang didapati sama ada dari sumber alam, sumber buatan manusia, peristiwa, eksperimentasi bahan dan teknik serta cara penampilan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan isi pelajaran. 2.menunjukkan contoh-contoh karya. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice. |
Refleksi | pelajar mengaitkan tajuk P&P dengan kerja amali (kajian kerja kursus) yang sedang dalam proses. |
Hari/Tarikh | Rabu(30.3.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011. Penghasilan Portfolio. |
Objektif/Hasil pembelajaran | Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik. Aras 1-memahami dan mengetahui kehendak tugasan dan mengapliksikan asas seni reka secara kritis dan kreatif. Aras 2-memilih,mengumpul,menyusun dan mempersembahkan maklumat dalam portfolio. |
Aktiviti Pembelajaran | proses penghasilan portfolio berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik. 1.mengumpul gambar koleksi. 2.menganalisa gambar menecatat hasil analisa didalam portfolio. |
BBM | gambar foto, buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | semua pelajar telah mengumpul dan menganalisa koleksi gambar masing-masing. |
Hari/Tarikh | Khamis(31.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 2.2) Pendekatan penjanaan idea:- e-pemerhatian f-eksperimentasi. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar diharap dapat:- -mengenal pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea. -menyedari penjanaan idea dibuat bagi memperkukuhkan sumber idea yang didapati sama ada dari sumber alam, sumber buatan manusia, peristiwa, eksperimentasi bahan dan teknik serta cara penampilan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Perbincangan isi pelajaran berdasarkan contoh idea. 2.menunjukkan contoh-contoh karya. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice. |
Refleksi | pelajar yang masih kurang jelas dengan penjaan idea pemerhatian dibawa berbincang secara lebih teliti lagi oleh guru. |
Hari/Tarikh | Jumaat(1.4.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011. Penghasilan Portfolio. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik. Aras 1-memahami dan mengetahui kehendak tugasan dan mengapliksikan asas seni reka secara kritis dan kreatif. Aras 2-memilih,mengumpul,menyusun dan mempersembahkan maklumat dalam portfolio. |
Aktiviti Pembelajaran | proses penghasilan portfolio KRSV berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.- 1.lakaran awal. 2.lukisan realistik |
BBM | gambar foto, buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | lukisan realistik belum menampakkan bentuk 3D.Pelajar diminta memasukan jalinan dan tona warna bagi menampakkan bahagian dalam dan seterusnya bentuk 3D |