RPH KARTINI SAHAMAT

Wednesday, September 29, 2010

RPH MINGGU 38, 2010

RPH MINGGU KE 38.
Minggu 36 Cuti Pertengahan Penggal Kedua.
Minggu 37 Cuti Umum dan Cuti Ganti Hari Raya.

Minggu/Tarikh 38 (20.9.2010)
Hari Isnin
Tingkatan 6RK 5
Masa 70 minit
Mata Pelajaran Seni Visual
Unit Pembelajaran

seni visual dan penglibatannya.
i.penaung
ii.pengamal

iii.pencinta dan pengkritik
Hasil pembelajaran Memahami seni visual sebagai satu aspek seni yang kukuh dari segi organisasi dan penglibatannta
Aktiviti Pembelajaran 1.penenrangan tajuk secara umum.
2.pembahagian kumpulan dan tajuk untuk pembentangan.
3.perbincangan kaedah utk mendapatkan maklumat
BBM buku rujukan seni STPM
Refleksi setiap kumpulan mempunyai 4 ahli,setiap ahli mesti ada tugas masing-masing.

Tingkatan/Hari 6AK5/Isnin
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peperiksaan Percubaan STPM: Pengajian Am.

Hari/Tarikh Selasa 21.9.2010
Tingkatan 6RK5
Mata pelajaran Seni Visual
Unit Pembelajaran

seni visual dan penglibatannya.
i.penaung
ii.pengamal

iii.pencinta dan pengkritik
Hasil Pembelajaran Memahami seni visual sebagai satu aspek seni yang kukuh dari segi organisasi dan penglibatannta
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan tajuk peranan penaung persatuan/pertubuhan seni terhadap perkembangan seni dim malaysia oleh ahli kumpulan.
2.ulasan dari guru.
3.ahli kumpulan mengedar nota kepada rakan-rakan.
BBM buku rujukan seni STPM, nota bercetak
Refleksi pembentangan berjalan dengan lancar.

Tingkatan/Hari 6AK5/Selasa
Mata Pelajaran Seni Visual
Unit Pembelajaran Peperiksaan Percubaan STPM:

Tingkatan/Hari 4K3/Selasa
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan Gubahan Fikiran;suasana di dalam hutan tebal
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru.
2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek.
3.pelajar cuba membuat lakaran.
BBM contoh lukisan pokok dan pemandangan.
Refleksi pelajar masih di peringkat merancang idea.

Hari/Tarikh Rabu/22.9.2010
Tingkatan 6AK5
Perkara peperiksaan Percubaan STPM 2010.

Hari/Tingkatan 6RK5/Rabu
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

seni visual dan penglibatannya.
i.penaung
ii.pengamal

iii.pencinta dan pengkritik
Hasil Pembelajaran Memahami seni visual sebagai satu aspek seni yang kukuh dari segi organisasi dan penglibatannya
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan tajuk cara pengamal aktiviti seni dalam memperkembangan seni visual di malaysia oleh ahli kumpulan.
2.ulasan dari guru.
3.ahli kumpulan mengedar nota kepada rakan-rakan.
BBM buku rujukan seni visual stpm dan nota bercetak.
Refleksi pembentangan berjalan lancar,isi pembentangan perlu ditambah lagi.

Hari/Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Lukisan Gubahan Fikiran;suasana di dalam hutan tebal.
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan kehendak soalan gubahan fikiran oleh guru.
2.membincangkan objek yang perlu ada dalam lakaran dan aspek gubahan iaitu komposesi objek.
3.pelajar cuba membuat lakaran.
BBM lukisan pokok, lukisan pemandangan.
Refleksi lakaran belum lengkap sambung ke hari berikutnya

Hari/Tarikh Khamis/23.9.2010
Tingkatan 6AK5
Perkara Peperiksaan Percubaan STPM

Tingkatan/Hari 6RK5/Khamis
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

seni visual dan penglibatannya.
i.penaung
ii.pengamal

iii.pencinta dan pengkritik
Hasil pembelajaran Memahami seni visual sebagai satu aspek seni yang kukuh dari segi organisasi dan penglibatannya
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan tajuk peranan pencinta dan pengkritik seni dalam memperkembangan seni visual di malaysia oleh ahli kumpulan.
2.ulasan dari guru.
3.ahli kumpulan mengedar nota kepada rakan-rakan.
BBM buku rujukan seni visual stpm dan nota bercetak.
Refleksi pembentangan berjalan dengan lancar dan isi pembentangan yang mencukupi.

Hari/Tarikh Jumaat/25.9.2010
Tingkatan 4K3
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan gubahan fikiran;suasana di dalam hutan tebal.
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti Pembelajaran 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran dengan lengkap..
BBM contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pelajar telah menggunakan komposesi nisbah 1/3

hari/Tarikh Sabtu/26.9.2010
Tingkatan 6AK5
Perkara Peperiksaan percubaan STPM

Hari/Tingkatan Sabtu/ 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

seni visual dan penglibatannya.
i.penaung
ii.pengamal

iii.pencinta dan pengkritik
hasil Pembelajaran Memahami seni visual sebagai satu aspek seni yang kukuh dari segi organisasi dan penglibatannya
Aktiviti Pembelajaran 1.latihan bertulis esei: peranan galeri seni dalam memperkembangkan lagi seni visual di Malaysia.
2.perbincangan bersama guru secara lisan.
BBM buku rujukan seni visual stpm
Refleksi pelajar tidak sempat menyiapkan karangan,dijadikan sebagai kerja rumah.

Hari/Tingkatan Sabtu/4K3
Mata pelajaran Pendidikan seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan gubahan fikiran;suasana di dalam hutan tebal.
Hasil Pembelajaran Menghasilkan lukisan secara terancang-pengolahan dan pengwujudan idea.
Aktiviti Pembelajaran 1.mewarna lakaran yang telah lengkap dengan menggunakan oil pastel.
BBM oil pastel,contoh lukisan gubahan fikiran.
Refleksi semua pelajar telah menyiapkan lukisan dan telah menghantar kepada guru untuk penyemakan dan pemarkahan.

Saturday, September 4, 2010

RPH M INGGU 33 , 34 dan 35.

Minggu/tarikh 33 (16.8.2010)
hari isnin
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
Hasil pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran 1.calon rkabentuk persekitaran-membuat model perabot.
2.calon grafik-merekabentuk kad nama dan kepala surat dengan menggunakan adobe ilustraror
3.calon catan-mewarna lakaran dengan arkrilik.
BBM mounting board, gam PVA,warna arkrilik, komputer riba dengan progrem adobe ilustrator
Refleksi calon soalan 3 grafik hanya 5 daripada 19 orang yang telah selesai merekacipta kad nama manakala rekabentuk logo semua (19 orang calon) telah berjaya menciptanya.

hari/tarikh isnin(16.8.2010)
tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Aliran Catan Moden.
hasil pembelajaran memahami pengertian seni dan jenis-jenis seni visual yang terdapat dalam aliran tradisi, moden dan pasca moden termasuk kraf tradisi dimensi baru , seni halus,seni grafik dan reka bentuk.
aktiviti pembelajaran 1.pembentangan tajuk aliran catan kiubisme, surealisme dan ekspresionisme oleh kumpulan pebentang.
2.ulasan dari guru.
3.catatan nota
BBM buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan Sejarah seni visual.
Refleksi pembentangan berjalan lancar cuma perlu penambahan dari segi isi.

hari/tarikh Selasa (17.8.2010)
Tingkatan 6RK 5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: Still Life
Hasil Pembelajaran memahami media yang sesuai dalam lukisan.
-memahami teknik yang sesuai digunakan dalam lukisan seperti gesture, kountur,struktur dan teknik lain yang sesuai dengan kajian dan media yang digunakan.
Aktiviti Pembelajaran melukis alam semulajadi-buah tomato, sayur terung dan bawang.
BBM oil pastel color, buah tomato,bawang dan terung
Refleksi lakaran tepat dari segi proposi dan rekaletak.

hari/tarikh Selasa(17.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
Hasil Pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran semua calon meneruskan kerja penghasilan artifak dan setiap proses dirakamkan menggunakan kamera digital.
BBM mounting board, gam PVA,warna arkrilik, komputer riba dengan progrem adobe ilustrator
Refleksi calon soalan grafik semakin menunjukkan kemajuan dalam perekaan mereka. calon soalan 4 model persekitaran masih agak perlahan dalam menghasilkan model mereka

Hari/Tarikh Selasa(17.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Kraf Tardisional Dimensi Baru: batik
Hasil Pembelajaran Aras 1-dpt mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk alas meja.
-Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tentang kraf batik.
2.pemberian nota secara bertulis.
BBM buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi P&P berjalan seperti dirancang dan pelajar telah mencatat nota dengan lengkap.

Hari/tarikh Rabu(18.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Lukisan: Still Life
Hasil Pembelajaran memahami media yang sesuai dalam lukisan.
-memahami teknik yang sesuai digunakan dalam lukisan seperti gesture, kountur,struktur dan teknik lain yang sesuai dengan kajian dan media yang digunakan.
Aktiviti Pembelajaran mewarna lakaran yang telah dibuat pada hari selasa.
BBM oil pastel color
Refleksi pelajar mengambil masa yang agak lama dalam aktiviti mewarna. Lukisan masih belum siap dan disambung ke hari berikutnya. Diingatkan agar mengguna lebih dari 1 tona warna sahaja untuk menimbulkan fom.

Hari/tarikh Rabu(18.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
Hasil Pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran semua calon meneruskan kerja penghasilan artifak dan setiap proses dirakamkan menggunakan kamera digital.
BBM mounting board, gam PVA,warna arkrilik, komputer riba dengan progrem adobe ilustrator
Refleksi semua calon meneruskan kerja menyiapkan artifak masing-masing.

Hari/tarikh rabu(18.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Seni Visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Kraf Tardisional Dimensi Baru: batik
Hasil Pembelajaran Aras 1-dpt mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk alas meja.
-Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan.
Aktiviti Pembelajaran 1.secara berpasangan pelajar diminta berbincang untuk merekabentuk motif batik yang moden untuk alas meja.
BBM buku rujukan seni visual SPM
Refleksi ramai kumpulan yang tidak sempat menyiapkan lakaran. kebanyakan lakaran menggunakan motif flora.

Hari/tarikh Khamis(19.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: Still Life
hasil Pembelajaran memahami media yang sesuai dalam lukisan.
-memahami teknik yang sesuai digunakan dalam lukisan seperti gesture, kountur,struktur dan teknik lain yang sesuai dengan kajian dan media yang digunakan.
Aktiviti Pembelajaran sambungan aktiviti mewarna.
dengan menggunakan warna oil pastel.
-tunjuk cara mewarna bahagian latar belakang dan pemilihan warna yang sesuai agar objek didepan tidak tenggelam.
BBM oil pastel color, buku rujukan seni visual stpm.
Refleksi hasil lukisan telah siap dan hanya seorang pelajar yang aspek mewarna masih kurang kemas dan tidak menimbulkan fom

Hari/Tarikh Khamis(19.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
hasil pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti pembelajaran semua calon meneruskan kerja penghasilan artifak dan setiap proses dirakamkan menggunakan kamera digital.
BBM mounting board, gam PVA,warna arkrilik, komputer riba dengan progrem adobe ilustrator
Refleksi semua calon meneruskan kerja menyiapkan artifak masing-masing.

Hari/Tarikh Jumaat(20.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Kraf Tardisional Dimensi Baru: batik
Hasil pembelajaran Aras 1-dpt mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk alas meja.
-Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan.
Aktiviti Pemebelajaran 1.pelajar mewarna corak batik moden untuk alas meja
BBM oil pastel,pensil warna, lakaran motif batik moden.
Refleksi semua kumpulan telah menyiapkan rekaan motif untuk alas meja.

Minggu/Tarikh 34(23.8.2010)
Hari Isnin
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Peranan Seni Visual: Maksud Psikologi dan matlamat psikologi.
Kreativiti dalam seni visual.
Hasil Pembelajaran -memahami maksud pisikologi.
-memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu.
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan ahli kumpulan.
2.ulasan dari guru
3.mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual stpm
Refleksi Pembentangan perlukan penambahan isi dari segi contoh karya.

Hari/Tarikh Isnin (23.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
Hasil Pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran semua calon meneruskan kerja penghasilan artifak dan setiap proses dirakamkan menggunakan kamera digital.
BBM PC,printer,majalah hiasan dalaman, buku rujukan catan cat minyak.
Refleksi 2 orang calon soalan grafik telah berjaya menyiapkan rekaan dengan menggunakan program adobe ilustrator dan telah mencetakkanya.

Hari/tarikh Selasa (24.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Peranan Seni Visual: Sensitiviti dan emosi.
Hasil Pembelajaran -memupuk kesedaran tentang proses seni visual dapat menyumbangkan ke arah perkembangan kreativiti ,daya imaginasi dan inovasi individu.
-menggunakan daya kreativiti,sensitiviti,emosi dan ekspresi dalam pengkaryaan dan perekaan
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan ahli kumpulan.
2.ulasan guru
3.pelajar mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual stpm,maklumat dari internet,
Refleksi pembentangan berjalan dengan jayanya.

Hari/Tarikh Selasa (24.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
hasil Pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran semua calon meneruskan kerja penghasilan artifak dan setiap proses dirakamkan menggunakan kamera digital.
BBM PC,printer,majalah hiasan dalaman, mounting board, arkrilik color.
Refleksi seorang calon soalan 4(model restoran) telah menyiapkan tugasan sebanyak 90%, manakala calon lain masih 50% iaitu masih membuat perabot kerdil.

Hari/Tarikh Selasa (24.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Latihan : Kraf Tradisional (Batik)
Hasil Pembelajaran Aras 1-dpt mengenalpasti, memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk alas meja.
-Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan.
Aktiviti Pembelajaran 1.latihan soalan objektif 50 soalan.
2.pelajar menyiapkan latihan.
3.perbincangan bersama dengan cikgu ketepatan jawapan.
BBM buku kerja seni visual SPM.
Refleksi semua menyiapkan 50 soalan seperti yang diarahkan.

Hari/Tarikh Rabu(25.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Peranan Seni Visual:Ekspresi dan Sosiologi.
Hasil Pembelajaran -memupuk kesedaran tentang proses seni visual dapat menyumbangkan ke arah perkembangan kreativiti ,daya imaginasi dan inovasi individu.
-menggunakan daya kreativiti,sensitiviti,emosi dan ekspresi dalam pengkaryaan dan perekaan
Aktiviti pembelajaran 1.pembentangan ahli kumpulan.
2.ulasan guru
3.pelajar mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual STPM, majalah dewan budaya, maklumat dari laman sesawang.
Refleksi permbentangan perlu kaitkan dengan hasil karya seni visual di malaysia.

Hari/tarikh Rabu (25.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran seni visual
masa 70 minit.
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
hasil Pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran semua calon meneruskan kerja penghasilan artifak dan setiap proses dirakamkan menggunakan kamera digital.
BBM PC,printer,majalah hiasan dalaman, mounting board, arkrilik color.
Refleksi calon soalan 1-telah menyiapkan warna catan sebanyak 50%,calon soalan grafik seramai 2 orang lagi yang telah mencetak hasil rekaan grafik mereka.

Hari/Tarikh Rabu(25.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Kraf Tardisional Dimensi Baru: Tembikar.
hasil Pembelajaran -Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan.
aktiviti pembelajaran 1.penerangan tajuk.
2.memberi contoh-contoh kraf demensi baru,alat dan bahan pembuatan oleh pelajar.
3.mencatat nota.
BBM buku seni visual SPM, cth gbr tembikar.
Refleksi P&P berjalan seperti yang dijalankan

Hari/Tarikh Khamis(26.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
Hasil pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti pembelajaran semua calon meneruskan kerja penghasilan artifak dan setiap proses dirakamkan menggunakan kamera digital.
BBM PC,printer,majalah hiasan dalaman, mounting board, arkrilik color.
Refleksi printer bermasalah dan menganggu tugas pelajar untuk mencetak hasil rekaan grafik. Calon soalan 4 model hiasan dalaman restoran 3 orang telah menyiapkan perabot dan dalam proses menyusun serta melekat diatas papan lapis.

Hari/Tarikh Khamis/26.8.2010
Tingkatan 6RK5
Mata pelajaran Seni Visual.
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Peranan Seni Visual: Nasionalisme dan Propaganda
Hasil Pembelajaran -memupuk kesedaran tentang proses seni visual dapat menyumbangkan ke arah perkembangan kreativiti ,daya imaginasi dan inovasi individu.
-menggunakan daya kreativiti,sensitiviti,emosi dan ekspresi dalam pengkaryaan dan perekaan
Aktiviti pembelajaran 1.pembentangan ahli kumpulan.
2.ulasan guru
3.pelajar mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual STPM, maklumat dari laman sesawang,buku perkembangan seni lukis moden di Malaysia.
Refleksi pembentangan tajuk peranan seni kearah melahirkan semangat nasionalisme isi kurang tepat. pelajar yang membentang diminta merujuk semula buku seni lukis di Malaysia dan membaiki semula isi pembentangan.

Hari/tarikh Jumaat(27.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata pelajaran seni visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Kraf Tardisional Dimensi Baru: Tembikar.(Latihan teori)
Hasil Pemeblajaran Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan.
Aktiviti Pembelajaran 1.latihan soalan objektif (teori)
2.perbincangan bersama guru ketepatan jawapan.
BBM buku kerja seni visual (SPM)
Refleksi semua pelajar sempat menyiapkan latihan menjawab soalan.sesi perbincangan jawapan tidak sempat dihabiskan akan disambung pada hari berikutnya.

Minggu/Tarikh 35(30.8.2010)
hari Isnin
Tingkatan 6AK5
mata pelajaran seni visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
hasil pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti pembelajaran calon soalan grafik-mencetak hasil rekaan menggunakan laser printer.
calon soalan hiadan dalaman restoran membuat hiasan untuk ruang dalam restoran dan ruang pameran kraf restoran.
calon soalan catan-masih menwarna dengan lebih terperinci
BBM warna akrilik, PC dan laser printer,kertas mounting board,kertas surih
Refleksi calon soalan grafik ada yang mengubah semula rekaan kerana terlalu ringkas dan rekaan tidak dapat menjelaskan produk syarikat.Ada yang menghadapi masalah pada printer,warna meleleh dan merosakkan rekaan.


Hari /Tarikh Isnin(30.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Peranan Seni Visual:Pengeluaran dan perniagaan.
Hasil pembelajaran -memupuk kesedaran tentang proses seni visual dapat menyumbangkan ke arah perkembangan kreativiti ,daya imaginasi dan inovasi individu.
-menggunakan daya kreativiti,sensitiviti,emosi dan ekspresi dalam pengkaryaan dan perekaan
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan ahli kumpulan.
2.ulasan guru
3.pelajar mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual STPM, maklumat dari laman sesawang,buku perkembangan seni lukis moden di Malaysia.
Refleksi seorang pelajar tidak hadir untuk membentang tajuk peranan seni dalam pengeluran. Pelajar ini akan membentang pada hari rabu.

31.OGOS 2010 CUTI UMUM HARI KEMERDEKAAN NEGARA.

hari /tarikh rabu 1/9/2010
tingkatan 6AK5
mata pelajaran seni visual
masa 70 minit
unit pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
hasil pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
aktiviti pembelajaran calon soalan grafik-mencetak hasil rekaan menggunakan laser printer.
calon soalan hiadan dalaman restoran membuat hiasan untuk ruang dalam restoran dan ruang pameran kraf restoran.
calon soalan catan-masih menwarna dengan lebih terperinci
BBM warna akrilik, PC dan laser printer,kertas mounting board,kertas surih
Refleksi semua hasil kerja pelajar hampir siap, calon soalan grafik 6 orang telah selasai mencetak karya mereka dengan kemas dan bersih.

tarikh/hari rabu 1/9/2010
tingkatan 6RK5
mata pelajaran seni visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Peranan Seni Visual:Pengeluaran dan persekitaran
hasil pemeblajaran -memupuk kesedaran tentang proses seni visual dapat menyumbangkan ke arah perkembangan kreativiti ,daya imaginasi dan inovasi individu.
-menggunakan daya kreativiti,sensitiviti,emosi dan ekspresi dalam pengkaryaan dan perekaan
aktiviti pembelajaran 1.pembentangan ahli kumpulan.
2.ulasan guru
3.pelajar mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual STPM, maklumat dari laman sesawang,buku perkembangan seni lukis moden di Malaysia.
Refleksi isi pembentangan memuaskan.

Tarikh/hari Rabu 1/9/2010
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran seni visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: gubahan fikiran alam fantasi.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk lukisan
2.aktiviti membuat lakaran
BBM contoh lukisan alam fantasi,buku rujukan seni visual spm
Refleksi aktiviti melakar belum siap sepenuhnya dan di sambung ke hari jumaat.

Hari/tarikh Khamis 2/9/2010
Mata Pelajaran Seni Visual
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Projek Penghasilan Karya:Artifak catan ,rekabentuk persekitaran dan grafik
Hasil pembelajaran -menghasilkan artifak mengikut kesesuaian alat, bahan dan media.
-rekabentuk komunikasi yang kretif,berkesan serta mengikut spesifikasi dengan baik, kualiti dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran semua pelajar menyambung aktiviti membuat artifak dan memperincikan folio masing-masing sebelum di bainding.
BBM PC,Printer, NT Cutter,mounting board,akrilik dan poster color dll.
Refleksi semua pelajar bersungguh-sungguh untuk menyiapkan tugasan masing-masing dengan kemas dan menepati kehendak soalan.

hari/tarikh Khamis 2/9/2010
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran seni visual
masa 70 minit
unit pembelajaran Peranan Seni Visual :Ritual
hasil pembelajaran -memupuk kesedaran tentang proses seni visual dapat menyumbangkan ke arah perkembangan kreativiti ,daya imaginasi dan inovasi individu.
-menggunakan daya kreativiti,sensitiviti,emosi dan ekspresi dalam pengkaryaan dan perekaan
aktiviti pembelajaran 1.pembentangan ahli kumpulan.
2.ulasan guru
3.pelajar mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual STPM, maklumat dari laman sesawang,buku perkembangan seni lukis moden di Malaysia.
Refleksi pembentang banyak mengambil contoh dari negara luar.cadangan guru agar pelajar mengambil contoh dari seni persembahan yg ada unsur ritual di Malaysia seperti tarian kuda kepang, makyong,menora dll.

Hari/tarikh Jumaat 3/9/2010
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Seni Visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: gubahan fikiran alam fantasi.
hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti Pemeblajaran 1.membuat lakaran gubahan fikiran alam fantasi.
2.mewarna lakaran
BBM contoh lukisan alam fantasi,buku rujukan seni visual spm
Refleksi aktiviti mewarna tidak dapat disiapkan sepenuhnya dan pelajar diminta menyambung aktiviti ini sebagai kerja rumah.