RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, April 15, 2010

RPH 14 dan 15, 2010

RPH MINGGU 14 DAN 15 ( 6.4.2010 HINGGA 16.4.2010)

Tarikh/Minggu 14(6.4.2010)
Hari Selasa
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni
Unit Pembelajaran Penghasilan Projek Seni:Kerja Kursus STPM 2010-Penulisan Abstrak, Hipotesis dan Refleksi Kajian.
Hasil Pembelajaran -Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan maksud abstrak, hipotesis dan refleksi penulisan kajian.
2.merujuk contoh tesis sedia ada kepada pelajar.
3.pelajar menulis abstrak,hipotesis di dalam kelas dengan bimbangan guru.
BBM buku rujukan seni visual STPM,contoh tesis, kertas soalan kerja kursus seni visual STPM.
Refleksi Pelajar masih lemah dalam penulisan terutama aspek tatabahasa.


Hari/tarikh Rabu (7.4.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni
Unit Pembelajaran Penyediaan portfolio dan hasil karya: pengkaryaan olahan.
Hasil Pembelajaran -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
-pendedahan kepada pelajar tentang pengertian , keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mengcungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan maksud lakaran olahan.
2.pelajar membuat lakaran olahan berdasarkan lakaran awal yang telah dibuat sebelum ini.
3.guru membuat pemeriksaan setiap lakaran olahan pelajar.
BBM kertas soalan kerja kursus seni visual, majalah anjung seri, majalah impiana, gambar contoh logo dan set identiti korpirat yang lain.
Penerapan nilai kekemasan dan kebersihan serta kesungguhan.
Refleksi lakaran olahan logo beberapa calon kurang memuaskan, jumlah yang terlalu sedikit dan langkah penghasilan lakaran terlalu cepat dan tidak teliti. Pelajar dinasihatkan untuk menambahkan lagi lakaran dan kajian.

Tarikh/Hari 8.4.2010/ Khamis
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan.
Hasil Pembelajaran -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
-pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti Pembelajaran -sambungan aktiviti lakaran olahan.
-penyemakan dan bimbingan teknik melukis lakaran dengan betul dan kemas.
BBM buku rujukan seni visual SPM dan STPM, contoh kertas soalan
Refleksi Lakaran olahan telah disiapkan oleh setiap calon namun mereka digalakkan untuk menambah atau memperbanyakkan lagi lakaran.

Minggu/Tarikh 14(6.4.2010)
Hari Selasa
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Seni Reka Bentuk Landskap.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan maksud seni landskap.
2.menunjukkan contoh-contoh jenis landskap.
3.pemberian nota secara bertulis-elemen rekabentuk landskap.
BBM Buku rujukan seni visual SPM, majalah seni landskap.
Penerapan Nilai menghargai alam sekitar.
Refleksi pelajar telah memahami maksud dan jenis seni landskap.

Hari/Tarikh Rabu(7.4.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Reka bentuk seni landskap
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan langkah dalam mereka bentuk landskap.
2.menjelaskan simbol-simbol dalam membuat lakaran pelan landskap.
3.kajian lokasi kawasan dihadapan bilik guru-mengkaji elemen-elemen lembut dan kejur yang terdapat disitu.
BBM buku rujukan seni visual STPM, lukisan simbol lakaran pelan.
Penerapan Nilai bekerjasama, ketekunan
Refleksi pelajar telah berjaya menyenaraikan elemen-elemen yang terdapat dalam landskap dihadapan bilik guru.

Minggu/Tarikh 15(12.4.2010)
Hari Isnin
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit.
Bidang Bahasa Seni Visual
Unit Pembelajaran Seni Visual Kertas 2(Teori)-Pengolahan Formalistik Dalam Karya.
Hasil Pembelajaran -mengenal pasti unsur seni dan prinsip rekaan yang diolah dalam penghasilan sesebuah karya seni visual.
Aktiviti 1.penerangan maksud formalistik dalam seni halus-merujuk buku rujukan STPM.
2.Penerangan asas unsur seni dan prinsip rekaan dalam karya seni visual.
3.Latihan bertulis(esei) berdasarkan soalan STPM 2009.
BBM buku rujukan Seni Visual STPM dan kertas soalan seni visual 2009.
Penerapan Nilai Kepekaan dan ketelitian
Refleksi beberapa orang pelajar dapat menerangkan maksud aspek formal dalam seni halus dan memberi beberapa contoh yang tepat. Latihan bertulis tidak sempat disiapkan dan dijadikan kerja rumah.

Tarikh/Hari Selasa 13.4.2010
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit
Bidang Bahasa Seni Visual
Unit Pembelajaran Penggubahan mewujudkan kesan: ciri-ciri objek lut sinar.
Hasil Pembelajaran -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan.
-menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.penyediaan set.
2.penjelasan teknik
3.tunjukcara mengukur objek untuk mendapat kadar banding yang betul.
4.latihan amali-pelajar mengukur objek dan membuat lakaran
BBM contoh lukisan gelas kaca, pensil pelbagai saiz,buku rujukan seni visual STPM,balang plastik,botol minuman mineral.
Penerapan Nilai kekemasan dan kesungguhan.
Refleksi P&P berjalan seperti dirancang. hanya sebahagian kecil yang lemah dalam mengukur saiz objek bagi mendapat kadar banding yang betul.

Tarikh/Hari Rabu 14.4.2010
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Pengenalan Lukisan
Unit pembelajaran Penggubahan mewujudkan kesan: ciri-ciri objek lut sinar.
Hasil Pembelajaran -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan.
-menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan.
Aktivit Pembelajaran 1.pelajar membuat latihan amali-melukis objek yang bersifat lut sinar dengan menggunakan pensil dan oil pastel.
2.guru menunjuk cara mewarna objek bersifat lut sinar dengan menggunakan oil pastel.
BBM oil pastel,gelas kaca
Penerapan Nilai Ketelitian dan kesungguhan
Refleksi pelajar tidak sempat mewarna lakaran dan aktiviti disambung pada hari khamis.

Hari/Tarikh Khamis 15.4.2010
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Pengenalan Lukisan
Unit Pembelajaran Penggubahan mewujudkan kesan: ciri-ciri objek lut sinar.
Hasil Pembelajaran -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan.
-menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan
Aktiviti Pembelajaran 1.latihan amali-menyambung aktiviti mewarna lukisan dengan menggunakan oil pastel.
2.guru membimbing pelajar mewarna dari meja ke meja.
BBM oil pastel,gelas kaca,botol mineral, balang plastik.
Penerapan Nilai ketelitian dan kekemasan.
Refleksi ramai pelajar yang sukar menimbulkan kesan lut sinar pada objek. tunjuk cara dan bimbingan dari guru membantu mengatasi masalah ini.

Hari/Tarikh Selasa (13.4.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Seni Reka Bentuk Landskap
hasil pembelajaran Aras 1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan aktiviti melukis dan mewarna lukisan pelan landskap .
2.guru memberi tunjuk cara melukis beberapa simbol dan mewarnanya.
BBM kertas lukisan, pensil warna,contoh lukisan pelan landskap.
Penyerapan Nilai Bekerjasama dan menghargai alam sekeliling.
Refleksi altiviti mewarna belum siap sepenuhnya, beberapa pelajar diminta menggubah semula lukisan kerana skala lukisan yang kurang tepat.

Rabu 14.4.2010-Lawatan ke UNIMAS bersama pelajar PSV Tingkatan 4,5
6AK5 jam 9.40 pagi.

Hari/Tarikh Jumaat (16.4.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Halus.
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Halus
Unit Pembelajaran Model landskap.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya.
Aktiviti Pembelajaran peajar membuat model landskap dengan merujuk lukisan pelan landskap yang telah dihasilkan.
BBM kertas, gam, warna poster
Penyerapan Nilai kebanggaan, kekemasan dan bekerjasama
Refleksi projek landskap akan diteruskan sebagai kerjarumah