Tarikh/Minggu | 14(6.4.2010) |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Projek Seni:Kerja Kursus STPM 2010-Penulisan Abstrak, Hipotesis dan Refleksi Kajian. |
Hasil Pembelajaran | -Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penjelasan maksud abstrak, hipotesis dan refleksi penulisan kajian. 2.merujuk contoh tesis sedia ada kepada pelajar. 3.pelajar menulis abstrak,hipotesis di dalam kelas dengan bimbangan guru. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM,contoh tesis, kertas soalan kerja kursus seni visual STPM. |
Refleksi | Pelajar masih lemah dalam penulisan terutama aspek tatabahasa. |
Hari/tarikh | Rabu (7.4.2010) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Penyediaan portfolio dan hasil karya: pengkaryaan olahan. |
Hasil Pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian , keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mengcungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan maksud lakaran olahan. 2.pelajar membuat lakaran olahan berdasarkan lakaran awal yang telah dibuat sebelum ini. 3.guru membuat pemeriksaan setiap lakaran olahan pelajar. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual, majalah anjung seri, majalah impiana, gambar contoh logo dan set identiti korpirat yang lain. |
Penerapan nilai | kekemasan dan kebersihan serta kesungguhan. |
Refleksi | lakaran olahan logo beberapa calon kurang memuaskan, jumlah yang terlalu sedikit dan langkah penghasilan lakaran terlalu cepat dan tidak teliti. Pelajar dinasihatkan untuk menambahkan lagi lakaran dan kajian. |
Tarikh/Hari | 8.4.2010/ Khamis |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan. |
Hasil Pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | -sambungan aktiviti lakaran olahan. -penyemakan dan bimbingan teknik melukis lakaran dengan betul dan kemas. |
BBM | buku rujukan seni visual SPM dan STPM, contoh kertas soalan |
Refleksi | Lakaran olahan telah disiapkan oleh setiap calon namun mereka digalakkan untuk menambah atau memperbanyakkan lagi lakaran. |
Minggu/Tarikh | 14(6.4.2010) |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Seni Reka Bentuk Landskap. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan maksud seni landskap. 2.menunjukkan contoh-contoh jenis landskap. 3.pemberian nota secara bertulis-elemen rekabentuk landskap. |
BBM | Buku rujukan seni visual SPM, majalah seni landskap. |
Penerapan Nilai | menghargai alam sekitar. |
Refleksi | pelajar telah memahami maksud dan jenis seni landskap. |
Hari/Tarikh | Rabu(7.4.2010) |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Reka bentuk seni landskap |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan langkah dalam mereka bentuk landskap. 2.menjelaskan simbol-simbol dalam membuat lakaran pelan landskap. 3.kajian lokasi kawasan dihadapan bilik guru-mengkaji elemen-elemen lembut dan kejur yang terdapat disitu. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM, lukisan simbol lakaran pelan. |
Penerapan Nilai | bekerjasama, ketekunan |
Refleksi | pelajar telah berjaya menyenaraikan elemen-elemen yang terdapat dalam landskap dihadapan bilik guru. |
Minggu/Tarikh | 15(12.4.2010) |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit. |
Bidang | Bahasa Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Seni Visual Kertas 2(Teori)-Pengolahan Formalistik Dalam Karya. |
Hasil Pembelajaran | -mengenal pasti unsur seni dan prinsip rekaan yang diolah dalam penghasilan sesebuah karya seni visual. |
Aktiviti | 1.penerangan maksud formalistik dalam seni halus-merujuk buku rujukan STPM. 2.Penerangan asas unsur seni dan prinsip rekaan dalam karya seni visual. 3.Latihan bertulis(esei) berdasarkan soalan STPM 2009. |
BBM | buku rujukan Seni Visual STPM dan kertas soalan seni visual 2009. |
Penerapan Nilai | Kepekaan dan ketelitian |
Refleksi | beberapa orang pelajar dapat menerangkan maksud aspek formal dalam seni halus dan memberi beberapa contoh yang tepat. Latihan bertulis tidak sempat disiapkan dan dijadikan kerja rumah. |
Tarikh/Hari | Selasa 13.4.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Bahasa Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Penggubahan mewujudkan kesan: ciri-ciri objek lut sinar. |
Hasil Pembelajaran | -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti | 1.penyediaan set. 2.penjelasan teknik 3.tunjukcara mengukur objek untuk mendapat kadar banding yang betul. 4.latihan amali-pelajar mengukur objek dan membuat lakaran |
BBM | contoh lukisan gelas kaca, pensil pelbagai saiz,buku rujukan seni visual STPM,balang plastik,botol minuman mineral. |
Penerapan Nilai | kekemasan dan kesungguhan. |
Refleksi | P&P berjalan seperti dirancang. hanya sebahagian kecil yang lemah dalam mengukur saiz objek bagi mendapat kadar banding yang betul. |
Tarikh/Hari | Rabu 14.4.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Pengenalan Lukisan |
Unit pembelajaran | Penggubahan mewujudkan kesan: ciri-ciri objek lut sinar. |
Hasil Pembelajaran | -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan. |
Aktivit Pembelajaran | 1.pelajar membuat latihan amali-melukis objek yang bersifat lut sinar dengan menggunakan pensil dan oil pastel. 2.guru menunjuk cara mewarna objek bersifat lut sinar dengan menggunakan oil pastel. |
BBM | oil pastel,gelas kaca |
Penerapan Nilai | Ketelitian dan kesungguhan |
Refleksi | pelajar tidak sempat mewarna lakaran dan aktiviti disambung pada hari khamis. |
Hari/Tarikh | Khamis 15.4.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Pengenalan Lukisan |
Unit Pembelajaran | Penggubahan mewujudkan kesan: ciri-ciri objek lut sinar. |
Hasil Pembelajaran | -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.latihan amali-menyambung aktiviti mewarna lukisan dengan menggunakan oil pastel. 2.guru membimbing pelajar mewarna dari meja ke meja. |
BBM | oil pastel,gelas kaca,botol mineral, balang plastik. |
Penerapan Nilai | ketelitian dan kekemasan. |
Refleksi | ramai pelajar yang sukar menimbulkan kesan lut sinar pada objek. tunjuk cara dan bimbingan dari guru membantu mengatasi masalah ini. |
Hari/Tarikh | Selasa (13.4.2010) |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Seni Reka Bentuk Landskap |
hasil pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti melukis dan mewarna lukisan pelan landskap . 2.guru memberi tunjuk cara melukis beberapa simbol dan mewarnanya. |
BBM | kertas lukisan, pensil warna,contoh lukisan pelan landskap. |
Penyerapan Nilai | Bekerjasama dan menghargai alam sekeliling. |
Refleksi | altiviti mewarna belum siap sepenuhnya, beberapa pelajar diminta menggubah semula lukisan kerana skala lukisan yang kurang tepat. |
Rabu 14.4.2010-Lawatan ke UNIMAS bersama pelajar PSV Tingkatan 4,5
6AK5 jam 9.40 pagi.
Hari/Tarikh | Jumaat (16.4.2010) |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Halus. |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Halus |
Unit Pembelajaran | Model landskap. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya. |
Aktiviti Pembelajaran | peajar membuat model landskap dengan merujuk lukisan pelan landskap yang telah dihasilkan. |
BBM | kertas, gam, warna poster |
Penyerapan Nilai | kebanggaan, kekemasan dan bekerjasama |
Refleksi | projek landskap akan diteruskan sebagai kerjarumah |