Minggu/Tarikh | minggu 8/22.2.2010 |
Hari | Isnin |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | .Lukisan:-Penggubahan mewujudkan kesan suasana panas dan riang. |
Hasil Pembelajaran | pelajar diharap dapat mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pengenalan isi pembelajaran. 2.peranan warna dan ton dalam mewujudkan suasana panas dan riang. 3.contoh -contoh catan yang menunjukkan suasana panas dan riang. |
BBM | buku rujukan seni visual SPM dan STPM , contoh-contoh catan. |
Penerapan Nilai | kesungguhan dan kepekaan kepada persekitaran. |
Refleksi | pengalaman sedia ada dalam kajian warna dan teknik oil pastel membantu pelajar memahami peranan warna panas untuk mewujudkan suasana riang dan panas. |
Tarikh/Hari | 23.2.2010/Selasa |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Penyediaan Portfolio dan hasil karya:Pengkaryaan-penentuan tema. |
Hasil Pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian , keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | 1perbincangan.mengenal pasti tema tugasan secara terperinci:- -soalan 1-dunia digital dan nilai kemanusiaan.cari definisi ,kebaikan dunia digital dan keburukannya kepada manusia. -soalan 3-seni grafik dalam identiti korporat dan seni kraf tempatan.cari definisi ,peranan IK , jenis kraf tempatan. -soalan 4-seni hiasan dalaman. |
BBM | kertas soalan kerja kursus stpm 2010, keratan akhbar, buku rujukan seni grafik dan buku tekstile tempatan (Dr Siti Zainon) |
Penerapan Nilai | ketelitian dan kerajinan |
Refleksi | soalan 4 tidak sempat dibincangkan. sambung pada hari berikutnya. Calon soalan 1 dan 3 memberi respon yang baik untuk menyambung pencarian maklumat mengikut tema masing-masing. |
Tarikh/hari | 24.2.2010/Rabu |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi seni visual |
Unit Pembelajaran | Penyediaan Portfolio dan hasil karya:Pengkaryaan-penentuan tema -kajian dan penyelidikan. |
Hasil pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian , keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.membincangkan soalan 4-seni hiasan dalaman dan budaya tempatan-budaya melayu,budaya cina, budaya india dan budaya kaum peribumi di Sarawak seperti iban dan bidayuh. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual,majalah hiasan dalaman. |
Penerapan Nilai | kekemasan dan kebersihan. |
Refleksi | pelajar memahami maksud budaya tempatan di Malaysia.Sesi pembentangan hasil pemgumpulan maklumat akan dibuat pada suatu tarikh yang akan ditetapkan nanti. |
Tarikh/hari | 25.2.2010/Khamis |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Lukisan:-Penggubahan mewujudkan kesan suasana sejuk dan tenteram. |
Hasil Pembelajaran | pelajar diharap dapat mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pengenalan isi pembelajaran. 2.peranan warna dan ton dalam mewujudkan suasana sejuk dan tenteram 3.contoh -contoh catan yang menunjukkan suasana sejuk dan tenteram. |
BBM | buku rujukan seni visual SPM dan STPM , contoh-contoh catan. |
Penerapan Nilai | kesungguhan dan kepekaan kepada persekitaran. |
Refleksi | .pelajar telah dapat mengaitkan jenis warna dan kesannya pada sesuatu objek atau suasana landskap. |
Minggu/Tarikh | 5/ 23.2.2010 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | catan: Landskap sekolah |
Hasil pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pelajar dibawah keluar kelas. 2.membuat pemerhatian landskap sekolah. 3.tunjuk cara menggunakan tetingkap untuk memfokus pemandangan yang menarik. 4.membuat lakaran kasar dengan menggunakan pensil |
BBM | contoh lukisan,pensil dan warna oil pastel |
Penerapan Nilai | menghargai alam sekitar. |
Refleksi | lakaran masih belum lengkap dan belum kemas aktiviti disambung ke hari berikutnya. |
Hari /Tarikh | Rabu/ 24.2.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Catan :Landskap Sekolah. |
Hasil Pembelajaran | .Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti memperhalusi lakaran landskap sekolah. |
BBM | contoh lukisan, pensil dan warna oil pastel |
Penerapan Nilai | keyakinan dan kesungguhan. |
Refleksi | semua pelajar telah menyiapkan lakaran, aktiviti mewarna akan disambung ke hari berikutnya. |
Hari/Tarikh | Jumaat/26.2.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Masa | 70 minit. |
Bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | Catan: Landskap Sekolah |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Tunjuk cara mewarna menggunakan media basah warna air atau warna poster dari guru untuk ruang belakang dan ruang tengah. Teknik yang digunakan basah atas basah dengan kuantiti warna yang sedikit. 2.pelajar mengaplikasi sendiri diatas lakaran masing-masing. |
BBM | warna air, bekas letak warna, berus pelbagai saiz, contoh catan |
Penerapan Nilai | keyakinan dan kerjasama. |
Refleksi | sapuan warna teknik basah atas basah berjaya dilakukan oleh sebahagian pelajar dan sebahagian lagi kurang memuaskan kerana salah memilih saiz berus lukisan menyebabkan sapuan warna kurang kemas dan merosakkan kertas. |
Minggu/Tarikh | 9/ 1.3.2010 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Lukisan Penggubahan mewujudkan kesan sejuk dan tenteram. |
Hasil Pembelajaran | pelajar mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penjelasan kumpulan warna sejuk. 2.kaitan jenis warna dan kesan mood atau suasana yang boleh ditimbulkan . 3.Contoh lukisan yang menunjukan suasana sejuk dan tenteram-lukisan landskap waktu pagi,musim dingin 4. amali melukis landskap suasana waktu pagi dengan warna-warna sejuk. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM,carta warna, contoh catan landskap. |
Penerapan Nilai | kesungguhan dan kerajinan |
Refleksi | latihan amali disambung ke hari berikutnya. |
Tarikh/Hari | Selasa/2.3.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Rekabentuk Persekitaran:-Hiasan Dalaman(kajian konsep mengikut budaya masyarakat melayu dan budaya cina |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -memahami fungsi reka bentuk hiasan dalaman elemen-elemen yang berkaitan dengannya. -mengenalpasti hubung kait antara reka bentuk hiasan dalaman dengan kehidupan manusia. |
Aktiviti pembelajaran | 1.pembentangan oleh calon soalan 4- budaya hidup orang melayu dan kraf serta perhiasan yang boleh dimasukkan ke dalam hiasan dalaman. restoran. 2.pembentangan oleh calon soalan 4-budaya hidup orang cina dan kraf serta perhiasan yang boleh dimasukkan dalam rekabentuk restoran. |
BBM | majalah anjung seri, majalah impiana, buku rujukan SPM dan STPM. |
Penerapan Nilai | Kekemasan dan penghargaan |
Refleksi | pelajar memahami ciri-ciri yang sesuai dalam kraf dan perhiasan sesuatu kaum melayu dan cina untuk diserapkan dalam seni hiasan dalaman. |
Tarikh/Hari | Rabu/3.3.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Rekabentuk Persekitaran:-Hiasan Dalaman kajian konsep mengikut budaya iban dan bidayuh. |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -memahami fungsi reka bentuk hiasan dalaman elemen-elemen yang berkaitan dengannya. -mengenalpasti hubung kait antara reka bentuk hiasan dalaman dengan kehidupan manusia. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pembentangan oleh calon soalan 4- budaya hidup orang iban dan kraf serta perhiasan yang boleh dimasukkan ke dalam hiasan dalaman. restoran. 2.pembentangan oleh calon soalan 4-budaya hidup orang bidayuh dan kraf serta perhiasan yang boleh dimasukkan dalam rekabentuk restoran. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM ,SPM dan majalah hanjung seri, majalah impiana dan majalah Home. |
Penerapan Nilai | kekemasan dan penghargaan. |
Refleksi | pelajar diminta menambahkan maklumat berkaitan dengan kraf masyarakat bidayuh dan iban. |
Tarikh/Hari | Khamis/4.3.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Ujian Bulanan 1: Lukisan set meja belajar-buku,beg ,kain alas meja. |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Ujian amali -melukis objek beg sekolah, buku,alas meja dan meja belajar seperti yang telah disediakan. |
BBM | buku rujukan,kain alas meja, meja pelajar, beg sekolah pelajar. |
Penerapan Nilai | ketelitian dan kekemasan. |
Refleksi | teknik mewarna masih kurang kemas mungkin masa yang agak singkat. |
Tarikh/Hari | Selasa/2.3.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | Catan: Landskap Sekolah |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan mewarna objek di ruang hadapan, guru menunjuk cara teknik mewarna basah atas kering dan kering atas kering. 2.pelajar mewarna objek pada ruang hadapan seperti pokok,bangunan sekolah,pohon bunga dan lain-lain menggunakan teknik yang ditunjukkan |
BBM | warna air,warna poster,span, berus dan contoh catan landskap. |
Penerapan Nilai | kesabaran. |
Refleksi | ada pelajar yang berjaya mengaplikasi teknik yang ditunjukan dan sebahagian lagi kurang kemas kerana berus yang digunakan masih basah dan menjejaskan sapuan warna. |
Tarikh/Hari | Rabu/ 3.3.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghargaan Terhadap seni visual |
Unit Pembelajaran | Tokoh-tokoh pencatan negara |
Hasil Pembelajaran | dapat mengenali dan menghargai tokoh pengkarya seni halus Tanah Air. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penjelasan dari guru berkenaan dengan tajuk. 2.mencatat nota. 3.latihan bertulis |
BBM | buku rujukan seni visual SPM |
Penerapan Nilai | kebanggaan |
Refleksi | baru mengenali tokoh pencatan negara dan karya mereka |
Tarikh/Hari | Jumaat/ 5.3.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Ujian Bulanan 1: Soalan Teori |
Aktiviti Pembelajaran | 1.guru mengedar kertas soalan 2.pelajar menjawab soalan dalam tempoh yang ditetapkan |
BBM | kertas soalan bercetak. |
Penerapan Nilai | berdisiplin dan kejujuran |
Refleksi | pelajar telah menjawab soalan dalam tempoh yang ditetapkan. |
Minggu/Tarikh | 10/ 8.3.2010 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visaul 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Lukisan Penggubahan mewujudkan kesan sejuk dan tenteram. |
Hasil Pembelajaran | pelajar mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan. |
Aktiviti | 1.sambungan aktiviti amali lukisan landskap menunjukan suasana waktu pagi yang tenteram. |
BBM | buku rujukan STPM seni visual, buku lukisan landskap,warna pastel. |
Penerapan Nilai | keindahan dan kesyukuran |
Refleksi | teknik mewarna masih kurang memuaskan. |
Tarikh/Hari | 9.3.2010/Selasa |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visaul 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Karya Seni |
Unit Pembelajaran | Penyediaan Portfolio: Penulisan |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelaajr tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mengcungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | 1.penyerahan esei bab 1 hasil dari penyelidikan dan pengeumpulan bahan. 2.penyemakan oleh guru dan sesi kritikan secara individu kepada pelajar. |
BBM | esei bab 1 kerja kursus, kertas soalan kerja kursus stpm, contoh tesis dan kertas kerja. |
Penerapan Nilai | kejujuran dan kerajinan |
Refleksi | kelemahan yang ketara dari segi bahasa,pembahagian perenggan mengikut isi penting juga masih silap,masih kurang memahami aspek pemasalahan dalam penulisan kajian. 8 orang pelajar diminta membaiki semula esei mereka. |
Tarikh/Hari | 9.3.2010/Selasa |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | Ujian Amali: Lukisan Alam Semulajadi |
Aktiviti | 1.guru memberi tajuk alam semulajadi dan pelajar diminta mebuat lakaran. 2.pelajar mewarna lukisan dengan media kering |
BBM | warna pensil,oil pastel. |
Penerapan Nilai | kesungguhan dan kekemasan |
Refleksi | semua pelajar menyiapkan lukisan masing-masing. |
10 HINGGA 12 MAC 2010 BERSAMAAN HARI RABU HINGGA JUMAAT KEJOHANAN
OLAHRAGA ANTARA RUMAH-RUMAH SUKAN SMK SERIAN.