RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, February 11, 2010

RPH 5&6 FEB 2010

Minggu/Tarikh minggu 5/1.2.2010
Hari Isnin
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Tingkatan 6AK5
Masa 70 Minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran Pengenalan Lukisan:-penggunaan bahan.
Hasil Pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.

Aktiviti Pembelajaran 1.menunjukkan jenis-jenis media kering kepada pelejar.
2.teknik penggunaan media kering dalam lukisan.
BBM oil pastel, soft pastel, pensil warna,krayon.
Penerapan Nilai kegigihan dan kerajinan
Refleksi pelajar telah mengenal jenis media kering dan kesan-kesan yang boleh dihasilkan dari media tersebut.

Tarikh/Hari 2.2.2010/Selasa
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran Rekabentuk Persekitaran:-Hiasan Dalaman
Hasil Pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami fungsi reka bentuk hiasan dalaman elemen-elemen yang berkaitan dengannya.
-mengenalpasti hubung kait antara reka bentuk hiasan dalaman dengan kehidupan manusia.
Aktiviti Pembelajaran
1.penerangan isi pembelajaran secara teori
2.sesi soal jawab.
3.merujuk buku rujukan SPM dan STPM.
BBM majalah anjung seri ,majalah impiana, buku rujukan seni SPM dan STPM.
Penerapan Nilai kekemasan dan kebersihan.
Refleksi pelajar telah memahami maksud seni hiasan dalaman.

Tarikh/hari 3.2.2010/Rabu
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi seni visual
Unit Pembelajaran Rekabentuk Persekitaran:-Hiasan Dalaman
Hasil pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami fungsi reka bentuk hiasan dalaman elemen-elemen yang berkaitan dengannya.
-mengenalpasti hubung kait antara reka bentuk hiasan dalaman dengan kehidupan manusia.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan elemen-elemen penting dalam seni hiasan dalaman.
2.contoh hiasan dalaman
BBM majalah anjung seri ,majalah impiana, buku rujukan seni SPM dan STPM.
Penerapan Nilai kekemasan dan kebersihan.
Refleksi pelajar telah mengenal pasti elemen-elemen yang perlu ada dalam seni hiasan dalaman.

Tarikh/hari 4.2.2010/Khamis
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran Pengenalan Lukisan:-penggunaan bahan.
Hasil Pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran 1.menunjukkan jenis-jenis media kering kepada pelajar.
2.teknik penggunaan media kering dalam lukisan.
BBM soft pastel, oil pastel, pensil warna, krayon.
Penerapan Nilai Ketelitian dan kekemasan
Refleksi pelajar mencuba beberapa lagi teknik yang belum sempat disiapkan minggu lepas.


Minggu/Tarikh 5/ 2.2.2010
Hari Selasa
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual.
Unit Pembelajaran Seni Halus-Lukisan(olahan karya)
Hasil pembelajaran
Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya.
Aras 3-menyatakan keindahan ,keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya.
Aktiviti Pembelajaran 1.menunjuk contoh teknik-teknik mewarna menggunakan oil pastel kepada pelajar.
2. pelajar mencuba mewarna lukisan pemandangan dengan mewarna ruang hadapan dahulu.
BBM contoh lukisan,pensil dan warna oil pastel
Penerapan Nilai kerajinan.kesungguhan
Refleksi teguran kepada beberapa pelajar yang kurang kemas dalam menggosok warna.

Hari /Tarikh Rabu/ 3.2.2010
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Seni Halus-Lukisan (olahan karya)
Hasil Pembelajaran Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya.
Aktiviti Pembelajaran 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan dengan mewarna objek/imej diruang tengah.
BBM contoh lukisan, pensil dan warna oil pastel
Penerapan Nilai keyakinan dan kesungguhan.
Refleksi memperbaiki beberapa lukisan yang salah menggunakan nilai dan ton warna untuk ruang tengah.

Hari/Tarikh Jumaat/5.2.2010
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni visual
Masa 70 minit.
Bidang Penghasilan Seni Visual.
Unit Pembelajaran Seni Halus-oalahan karya.
Hasil Pembelajaran
Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya.
Aras 3-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya.
Aktiviti Pembelajaran 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna ruang belakang menggunakan oil pastel.
BBM contoh lukisan,pensil dan warna oil pastel.
Penerapan Nilai keyakinan dan kerjasama.
Refleksi ramai yang belum menyaipkan warna diruang tengah. hanya sebahagian kecil yang berpindah ke aktiviti mewarna ruang belakang.

Hari/ Tarikh Sabtu/ 6.2.2010
Tingkatan 4K3
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual.
Unit pembelajaran Seni Halus-oalahan karya.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya.
Aras 3-menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya.
Aktiviti Pembelajaran 1.menyambung aktiviti mewarna lukisan ruang belakang dan mengemaskan lukisan masing-masing.
BBM oil pastel, dan contoh lukisan.
Penerapan Nilai kesungguhan,keyakinan
Refleksi semua pelajar yang hadir telah lengkap lukisan mereka dan telah menghantar kepada guru selepas P&P.



Minggu/Tarikh 6/ 8.2.2010
Hari Isnin
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran Pengenalan Lukisan:-penggunaan bahan
Hasil Pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran 1.amali melukis objek alam semulajadi dengan eksperimentasi pelbagai media.
BBM beberapa helai daun dan ranting.
Penerapan Nilai ketelitiaan dan ketekunan
Refleksi masih diperingkatan membuat lakaran daun kering.
1
Tarikh/Hari Selasa/9.2.2010
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran Rekabentuk Persekitaran:-Hiasan Dalaman(kajian konsep)
Hasil Pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami fungsi reka bentuk hiasan dalaman elemen-elemen yang berkaitan dengannya.
-mengenalpasti hubung kait antara reka bentuk hiasan dalaman dengan kehidupan manusia.
Aktiviti pembelajaran 1.penjelasan konsep yang digunakan dalam hiasan dalaman-moden, klasik, tradisional, bali , gaya inggeris dll.
2.contoh ruang hiasan dalaman menggunakan pelbagai konsep.
3.pelajar berbincang -menentukan konsep yang menjadi pilihan.
BBM majalah anjung seri, majalah impiana, buku rujukan SPM dan STPM.
Penerapan Nilai Kekemasan dan penghargaan
Refleksi pelajar memahami lebih jelas konsep hiasan setelah merujuk beberapa majalah hiasan dalaman

Tarikh/Hari Rabu/10.2.2010
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran Rekabentuk Persekitaran:-Hiasan Dalaman(kajian konsep)
Hasil Pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami fungsi reka bentuk hiasan dalaman elemen-elemen yang berkaitan dengannya.
-mengenalpasti hubung kait antara reka bentuk hiasan dalaman dengan kehidupan manusia.
Aktiviti Pembelajaran 1.pelajar yang sudah ada konsep hiasan dalaman diminta menggumpul contoh peralatan, perabot, dan hiasan mengikut konsep masing-masing.
2.peneranan tentang lukisan pelan lantai dalam seni hiasan dalaman-fungsi dan teknik menghasilkannya.
BBM buku rujukan seni visual STPM ,SPM dan majalah hanjung seri, majalah impiana dan majalah Home.
Penerapan Nilai kekemasan dan penghargaan.
Refleksi memulakan lukisan pelan lantai ruang hiasan dalaman -restoran .

Tarikh/Hari Khamis/11.2.2010
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni Visual
Unit Pembelajaran 1.Pengkaryaan-Lukisan penggunaan bahan

Hasil Pembelajaran diharap pelajar dapat:-
-memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan.
-mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur.
Aktiviti Pembelajaran 1.amali melukis objek alam semulajadi dengan eksperimentasi pelbagai media.
BBM beberapa helai daun kering dan ranting kayu.
Penerapan Nilai ketelitian dan ketekunan
Refleksi lakaran masih belum siap sepenuhnya aktiviti disambung pada minggu berikutnya.


Tarikh/Hari Selasa/9.2.2010
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual.
Unit Pembelajaran Seni Halus-Catan
Hasil Pembelajaran Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan maksud catan.
2.perbezaan antara catan dan lukisan.
3.memperkenalkan media catan.
BBM buku rujukan seni visual SPM.
Penerapan Nilai keberanian dan kesabaran.
Refleksi pelajar dapat membezakan maksud catan dan lukisan.

Tarikh/Hari Rabu/ 10.2.2010
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan seni visual
Unit Pembelajaran seni halus-catan(teknik-teknik dalam mewarna)
Hasil Pembelajaran Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya.
Aktiviti Pembelajaran 1.amali mencuba teknik-teknik dalam catan.-basah atas basah, basah atas kering, teknik tindihan, teknik percikan, dan teknik capan.
BBM warna air, berus, span, kertas lukisan.
Penerapan Nilai berdisiplin dan kebersihan.
Refleksi teknik tindihan masih kurang mahir dalam kalangan pelajar.

Tarikh/Hari Jumaat/ 12.2.2010
Tingkatan 4K3
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan seni visual
Unit Pembelajaran seni halus-catan(teknik-teknik mewarna)
Hasil Pembelajaran Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan amali teknik-teknik mewarna dalam catan.
BBM warna air,berus,span, kertas lukisan
Penerapan Nilai berdisiplin dan kebersihan
Refleksi