Minggu/Tarikh | minggu 3/18.1.2010 |
Hari | Isnin |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | 1.Pengkaryaan-Lukisan. i) .Proses penghasilan karya lukisan |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan isi pembelajaran. 2.sesi soal jawab. |
BBM | buku rujukan STPM seni visual. |
Penerapan Nilai | Kekemasan |
Refleksi | pelajar diminta merujuk buku rujukan seni visual STPM untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan seni lukis. |
Tarikh/Hari | 19.1.2010/Selasa |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | 1.Perekaan-Komunikasi visual. i) Grafik-Identiti Korporat. |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -menjelaslkan maksud seni grafik dengan baik. -menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang berkaitan dengannya. |
Aktiviti Pemeblajaran | 1.penerangan isi pembelajaran. 2.sesi soal jawab. 3.pelajar diminta menjelaskan maksud /definisi identiti korporat secara bertulis sepanjang 200-350 patah perkataan. |
BBM | logo |
Penerapan Nilai | Kebanggaan |
Refleksi | pelajar diminta merujuk kamus untuk mencari maksud identiti korporat. |
Tarikh/hari | 20.1.2010/Rabu |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi seni visual |
Unit Pembelajaran | 1.Perekaan -Komunikasi Visual i)Grafik-Identiti Korporat. |
Hasil pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -menjelaslkan maksud seni grafik dengan baik. -menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang berkaitan dengannya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pelajar membentangkan hasil esei masing-masing di hadapan kelas. 2.komen atau pandangan dari guru. 3.pelajar secara berkumpulan mencari contoh identiti korporat syarikat bertaraf antarabangsa dan menjelaskan maksud atau imej yang cuba ditonjolkan didalam logo dan grafik lain. |
BBM | buku rujukan garfik komunikasi, contoh-contoh logo, artikel dari internet. |
Penerapan Nilai | kerjasama dan kebanggaan. |
Refleksi | penjelaskan imej logo syarikat kurang kukuh. |
Tarikh/hari | 21.1.2010/Khamis |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | 1.Pengkaryaan-Lukisan. i) .Proses penghasilan karya lukisan |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.menyediakan set untuk dilukis-beg kanvas, beberapa naskhah buku, kain 2.pelajar membuat pemerhatian terhadap objek dari segi kadar banding,skala ,bentuk dan pencahayaan. 3.pelajar membuat lakaran dengan garisan pensil yang nipis. |
BBM | beg kanvas, buku, kain, pelbagai saiz pensil. |
Penerapan Nilai | Ketelitian dan kekemasan |
Refleksi | lakaran belum lengkap sambung pada hari berikutnya. |
Minggu/Tarikh | 3/ 19.1.2010 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | Seni Halus-Lukisan |
Hasil pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan guru - teknik lukisan garisan kontur. |
BBM | contoh lukisan,pensil dan warna pensil |
Penerapan Nilai | kerajinan.kesungguhan |
Refleksi | teknik lukisan yang baru bagi pelajar, dapat menarik perhatian pelajar. |
Hari /Tarikh | Rabu/ 20.1.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Seni Halus-Lukisan |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan guru-teknik lukisan garisan beralun. 2.pelajar dipanggil kehadapan kelas dan mencuba teknik di atas papan hijau. |
BBM | contoh lukisan, pensil dan warna kering |
Penerapan Nilai | keyakinan dan kesungguhan. |
Refleksi | pelajar masih kurang berkeyakinan untuk melukis di hadapan kelas. |
Hari/Tarikh | Jumaat/22.1.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual |
Masa | 70 minit. |
Bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | Seni Halus-lukisan garisan lorek. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan dari guru-lukisan teknik lorek 2.pelajar mencuba membuat lukisan teknik lorek didalam kumpulan masing-masing. 3.pelajar menjelaskan hasil kerja kumpulan masing-masing. |
BBM | contoh lukisan,pensil dan warna media kering |
Penerapan Nilai | keyakinan dan kerjasama. |
Refleksi | pelajar masih malu dan taku t untuk bercakap dihadapan kelas. |
SABTU , 23 .JANUARI 2010 AJK PERTANDINGAN CATUR PERINGKAT BAHAGIAN SAMARAHAN.
Minggu/Tarikh | 4/ 25.1.2010 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | 1.Pengkaryaan-Lukisan. i) .Proses penghasilan karya lukisan |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pelajar menyambung aktiviti membuat pemerhatian terhadap objek dari segi kadar banding,skala ,bentuk dan pencahayaan. 2.pelajar membuat lakaran dengan garisan pensil yang nipis dan menambah garisan dan jalinan untuk menimbulkan bentuk. |
BBM | beg kanvas, buku,kain. |
Penerapan Nilai | ketelitiaan dan ketekunan |
Refleksi | lebih kurang 40% pelajar masih lemah dari segi kadar banding dan sekala. |
Tarikh/Hari | Selasa/26.1.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | 1.Perekaan -Komunikasi Visual i)Grafik-Tipografi |
Hasil Pembelajaran | -menjelaslkan maksud seni grafik dengan baik. -menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang berkaitan dengannya. |
Aktiviti pembelajaran | 1.penerangan tajuk. 2.sesi soal jawa3 2.latihan soalan struktur. |
BBM | Buku rujukan Seni Visual STPM, buku rujukan grafik komunikasi |
Penerapan Nilai | Penghargaan |
Refleksi | perkaitan antara gaya huruf dengan imej sesuatu organisasi tidak diterangkan oleh pelajar |
Tarikh/Hari | Rabu/27.1.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Perekaan-Komunikasi Visual Poster |
Hasil Pembelajaran | -menjelaslkan maksud seni grafik dengan baik. -menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang berkaitan dengannya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.perbincangan dalam kumpulan berdasarkan contoh poster. 2.sesi pembentangan hasil perbincangan- "ciri-ciri poster yang berkesan dalam menyampaikan maklumat kepada orang ramai." 3.secara berkumpulan mencipta poster kempen membaca . |
BBM | buku rujukan seni visual STPM dan buku rujukan grafik komunikasi dan contoh poster. |
Penerapan Nilai | ketepatan , keperihatinan |
Refleksi | aktiviti mencipta poster tidak sempat dilaksanakan masa tidak mencukupi. |
Tarikh/Hari | Khamis/28.1.2010 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni Visual |
Unit Pembelajaran | 1.Pengkaryaan-Lukisan. i) .Proses penghasilan karya lukisan |
Hasil Pembelajaran | diharap pelajar dapat:- -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -mengamati bentuk, skala dan kadar banding, pencahayaan serta struktur. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.aktiviti melukis set yang disediakan. 2.mewarna lukisan dengan media kering |
BBM | beg kanvas, buku, kain, oil pastel |
Penerapan Nilai | kekemasan dan ketekunan |
Refleksi | warna objek yang berdekatan saling mempengaruhi,pelajar kerap melupai perkara ini. |
Tarikh/Hari | Selasa/26.1.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | Seni Halus-Lukisan Teknik silang pangkah. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan,olahan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan dan tunjuk cara dari guru. 2.beberapa pelajar diminta mencuba menghasilkan lukisan yang ringkas menggunakan teknik silang pangkah. |
BBM | contoh lukisan, buku rujukan seni visual SPM. |
Penerapan Nilai | keberanian dan kesabaran. |
Refleksi | hasil lukisan menunjukkan pelajar masih belum menguasai kemahiran itu sepenuhnya. |
Tarikh/Hari | Rabu/ 27.1.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan seni visual |
Unit Pembelajaran | seni halus-lukisan idea dan proses |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan dan olahan karya. -berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan dari guru bentuk dan skala objek 2.pelajar membuat pemerhatian keatas objek 3.membuat lakaran. |
BBM | warna pensil,pensil pelbagai saiz dan objek(ranting kayu) |
Penerapan Nilai | mencintai alam |
Refleksi | lakaran belum siap sambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Hari | Jumaat/ 29.1.2010 |
Tingkatan | 4K3 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan seni visual |
Unit Pembelajaran | seni halus-lukisan idea dan proses |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang-idea,proses penghasilan dan olahan karya. -berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti membuat lakaran. 2.mewarna lukisan dengan media kering. |
BBM | warna pensil,contoh lukisan |
Refleksi |