RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, July 30, 2009

rph30&31?julai 2009

Tarikh/Minggu 20.7.2009/30
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi
Objektif pelajar dapat memahami maksud sosiologi dan kaitannya dengan seni visual.
hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat.
Aktiviti perbincangan bersama pelajar maksud sosiologi dan peranan seni visual di dalam bidang tersebut.
-pelajar diminta memberi contoh seni visual yang berkaitan dengan aspek ritual dan nasionalisme.
ABM bahan bercetak dari internet,buku rujukan stpm
Refleksi jawapan pelajar contoh seni visual dalam aspek ritual dan nasionalisme kurang tepat.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Apresiasi Seni:Hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa.
Objektif pelajar mengetahui tokoh pencatan awal negara Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan individu,institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.membincangan sejarah awal tokoh seni catan Malaysia dan sumbangan mereka.
2.memberi nota bertulis.
ABM buku rujukan seni visual spm.
Refleksi pelajar baru mengenali kedua tokoh ini.pendedahan ini dapat dijadikan contoh kepada mereka tentang individu yang berjaya dalam seni halus.

Tingkatan/Masa 6Ak5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Penggunaan soft pastel-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam
Objektif pelajar memahami dan mengetahui teknik menggunakan media soft pastel.
Hasil Pembelajaran Memahami cara dan teknik mengguna bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti pelajar mewarna lukisan cadangan untuk kerja kursus STPM dengan menggunakan media softpastel.
ABM lakaran-lakaran cadangan,soft pastel.
Refleksi kerja mewarna belum siap keseluruhannya pada satu lakaran cadangan.aktiviti perlu disambung pada hari rabu.

Tarikh/Hari 21.7.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4) 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Apresiasi Seni:Hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa.
Objektif pelajar mengetahui tokoh pencatan awal negara Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan individu,institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.membincangan sejarah awal tokoh seni catan Malaysia dan sumbangan mereka.
2.memberi nota bertulis.
ABM Buku rujukan seni visual SPM
Refleksi pelajar baru mengenali kedua tokoh ini.pendedahan ini dapat dijadikan contoh kepada mereka tentang individu yang berjaya dalam seni halus.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Penghantaran Kerja Kursus Seni Visual SPM
Objektif pelajar telah melengkapkan folio dan artifak kepada guru pembimbing.
Aktiviti 1.semua pelajar menghantar artifak dan folio yang telah lengkap kepada guru pembimbing.
2.pelajar diminta menyemak maklumat diri pada folio dan artifak.
3.pelajar diberi masa untuk mnyemak folio buat kali yang terakhir.
ABM folio dan artifak(reka bnetuk bekas serbaguna)
Refleksi kesemua calon telah menyiapkan folio namun 2 orang calon tidak mahu menghantar artifak.

Tarikh/Hari 22.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Penggunaan soft pastel-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam
Objektif pelajar memahami dan mengetahui teknik menggunakan media soft pastel.
Hasil Pemeblajaran Memahami cara dan teknik mengguna bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti ekperimen menggunakan softpastel pada lakaran cadangan.
ABM soft pastel,lakaran cadangan
Refleksi 3 orang pelajar yang menampakkan penguasaan penggunaan alat bahan yang diberi.(soft pastel)

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Sejarah dan apresiasi seni visual:sumangan institusi dan organisasi di malaysia.
Objektif pelajar mengetahui insititusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.memperkenalkan institusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
2.membincangkan sumbangan institusi dan organisasi seni kepada perkembangan seni halus di Malaysia.
ABM buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar telah mengetahui nama institusi dan organisasi seni serta peranannya .

Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi;ritual,nasionalisme,persekitaran,propaganda, pengeluaran.
Objektif pelajar dapat membahagikan tugasan antara ahli.
pelajar dapat mencari isi-isi penting berkaitan dengan tajuk pemebntangan masing-masing.
Hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat.
Aktiviti 1.pembahagian kumpulan perbincangan .setiap kumpulan diminta mencari isi bagi tajuk yang telah disediakan oleh guru berkaitan dengan aspek sosiologi.
2.setiap kumpulan diminta mencari contoh seni visual yang berkaian dengan tajuk pembentangan.Contoh aspek ritual.Contoh seni halusnya ialah patung ukiran kayu yang dipuja oleh orang asli.
ABM contoh gambar patung orang asli, buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar menunjukkan sikap yang tidak serius ketika sesi perbincangan.

Tarikh/Hari 23.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Sejarah dan apresiasi seni visual:sumangan institusi dan organisasi di malaysia.
Objektif pelajar mengetahui insititusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.memperkenalkan institusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
2.membincangkan sumbangan institusi dan organisasi seni kepada perkembangan seni halus di Malaysia.
ABM buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang institusi pengajian tinggi yang ada menawarkan kursus seni halus pada masa kini.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Perlajaran Pendidikan seni Visual
Perkara kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah.
Objektif pelajar dapat melakarkan objek dan ruang persekitaran yang berkaitan dengan tajuk .
Hasil Pemeblajaran Aras2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya.
Aktiviti 1.menjelaskan kehendak soalan kepada pelajar.
2.membincangkan imej-imej yang sesuai untuk dilakarkan berdasarkan kehendak soalan.
ABM contoh catan mengambar dari kertas 2.
Refleksi aktiviti membuat lakaran tidak sempat dilakukan dan disambung pada hari berikutnya.

Tarikh/Hari 24.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat memberi jenis-jenis garisan yang sesuai untuk membuat lakaran awal.
hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti 1.guru memperkenalkan lukisan alam semulajadi kepada pelajar dan membincanghkan aspek keindahan yang terdapat pada lukisan tersebut.
2.guru meminta pelajar memberi jenis-jenis garisan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan lakaran.
3.membuat lakaran awal alam semulajadi dengan menggunakan pensil.
ABM contoh lukisan,buku rujukan seni visual..
Refleksi pelajar hanya dapat memberi 1 atau 2 jenis garisan sahaja.

Tarikh/Hari 27.7.2009/Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara peranan seni visual dari aspek sosiologi;-nasionalisme,budaya,bangsa dan propaganda.
Objektif pelajar dapat memberi isi penting dan menunjukkan hasil karya seni visual yang berkaitan dengan nasionalisme,persekitaran dan propaganda.
Hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat.
Aktiviti 1.sesi pembentangan secara berkumpulan.
2.guru memberi ulasan berhubung dengan hasil perbincangan.
ABM buku rujukan stpm,maklumat dari internet.
Refleksi contoh hasil seni visual terlalu sedikit,pelajar diminta menambahkannya.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat memberi jenis-jenis garisan yang sesuai untuk membuat lakaran awal.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti 1.guru memperkenalkan lukisan alam semulajadi kepada pelajar dan membincanghkan aspek keindahan yang terdapat pada lukisan tersebut.
2.guru meminta pelajar memberi jenis-jenis garisan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan lakaran.
3.membuat lakaran awal alam semulajadi dengan menggunakan pensil.
ABM contoh lukisan alam semulajadi,buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar tidak dapat memberi kesemua jenis garisan dan hanya menyebut 2 atau 3 jenis garisan sahaja.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Penggubahan mewujudkan kesan:Ruang rata,ruang cetek,ruang dalam.
Objektif pelajar dapat menimbulkan kesan ruang dengan menggunakan warna.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharapkan dapat memahami ruang ilusi dibentuk menerusi ton, warna dan perspektif.
Aktiviti 1.penjelasan maksud jenis ruang dan disertai contoh.
2.pelajar diminta membuat lakaran ringkas yang menunjukkan pengwujudan 3 jenis ruang secara berkumpulan.
3.setiap kumpulan diminta menjelaskan hasil kerja dihadapan kelas.
ABM warna pensil,kertas A3
Refleksi dari segi kedudukan telah menampakkan kewujudan ruang,tetapi dari segi tona warna belum jelas kewujudan ruang tersebut.

Tarikh/Hari 28.7.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4(3&4),4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti 1.guru menunjukkan contoh lukisan buah-buahan kepada pelajar.
2.pelajar membuat lakaran lukisan buah-buahan tempatan dengan menggunakan pensil dan dengan teknik garisan .
ABM contoh lukisan dan buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi lakaran belum siap sepenuhnya dan sebahagian besar pelajar diminta mengubahsuai lakaran yang kurang tepat dari segi bentuk.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah.
Objektif pelajar dapat melakarkan objek dan ruang persekitaran yang berkaitan dengan tajuk .
Hasil Pembelajaran Aras2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan.
Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya.
Aktiviti menyambung aktiviti melakar situasi bekebun dihalaman rumah dengan menekankan aksi figura dan persekitarannya.
ABM contoh catan kertas 2,warna air dan pensil warna.
Refleksi banyak lukisan pelajar yang perlu diubah dan memerlukan penambahan.

Tarikh/Hari 29.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Penggubahan mewujudkan kesan:Ruang rata,ruang cetek,ruang dalam.
Objektif pelajar dapat menimbulkan kesan ruang dengan menggunakan warna.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharapkan dapat memahami ruang ilusi dibentuk menerusi ton, warna dan perspektif.
Aktiviti sambungan aktiviti penggubahan untuk menimbulkan kesan ruang rata,cetek dan dalam dengan menggunakan media kering dan basah.
ABM pensil warna,warna air.
Refleksi kemahiran menggunakan media basah masih ditahap sederhana.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti sambungan menyaipkan lakaran buah-buahan tempatan dengan menggunakan pensil.
guru menunjuk cara lakaran dari satu kumpulan ke satu kumpulan.
ABM contoh gambar buah-buahan tempatan, buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi punca kegagalan pelajar melakar bentuk dengan tepat kerana pemerhatian yang tidak teliti dan tidak menggunakan garisan perspektif.

Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi:-ritual,pengeluaran dan trend semasa.
Objektif pelajar dapat membentangkan tajuk yang diberi dengan maklumat yang lengkap,padat dan disertai contoh hasil seni visual .
Hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual berupaya menyampaikan hasrat diri dalam bentuk konsep atau barangan.
Aktiviti 1.sesi pembentangan secara berkumpulan.
2.guru memberi ulasan berhubung dengan hasil perbincangan.
ABM buku rujukan stpm,bahan yang diperolehi dari internet.
Refleksi isi yang dibentangkan tidak lengkap menunjukkan ahli kumpulan diberi masa untuk menambah isi dan menyiapkan folio.

Tarikh/Hari 30.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti pelajar menyambung membuat lakaran dengan pensil bagi yang lemah guru menunjuk cara dari satu kumpulan ke satu kumpulan.
kumpulan yang telah siap lakaran dibenarkan merujuk contoh catan dan lukisan yang terdapat dalam latop cikgu.
ABM contoh gambar buah-buahan tempatan, buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar yang dapat mengesan kesilapan pada lakaran telah berusaha memperbaiki lakaran dengan meminta tunjuk ajar guru dan rakan-rakan yang telah berjaya menyiapkan lakaran dengan tepat.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelalajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah.
Objektif pelajar dapat mewarna dengan betul serta dapat menimbulkan kesan ruang dari segi warna.
Hasil Pembelajaran Aras2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan.
Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya.
Aktiviti menyambung dengan aktiviti mewarna.
tunjuk cara mewarna dari guru kepada pelajar kumpulan demi kumpulan.
ABM contoh catan kertas 2, warna pensil dan warna air.
Refleksi penguasaan kemahiran mewarna masih kurang memuaskan.

Tarikh/Hari 31.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat mewarna lakaran dengan teknik yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti pelajar yang telah siap lakaran menyambung aktiviti mewarna lukisan dengan menggunakan pensil warna dan digabung dengan media lain seperti pen dan warna air.
ABM contoh gambar buah-buahan tempatan, warna pensil,warna air,.C
Refleksi

Saturday, July 18, 2009

RPH 26/27-julai09

Tarikh/Minggu 6.7.2009/26
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi.
Objektif memupuk kesedaran bahawa seni visual dapat menyumbangkan ke arah pembentukan keperibadian dan jati diri.
Hasil Pembelajaran 1.memahami maksud psikologi.
2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu.
Aktiviti 1.membuat penyelidikan terhadap peranan seni visual dalam pemupukan nilai psikologi.
ABM buku rujukan seni visual STPM, contoh catan artis tempatan.
Refleksi hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat mengaitkan contoh hasil seni visual dengan psikologi.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni visual.
Perkara Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur.
Objektif pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul.
Hasil Pembelajaran 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek .
Aktiviti 1.menganalisis struktur bentuk objek dari segi struktur dan pencahayaan.
2.amali melukis objek.
ABM gambar foto objek bangunan dan manusia.Buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar belum menguasai aspek menimbulkan cahaya pada objek.

Tingkatan/Masa 4K4 /5& 6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf Tradisional dan Dimensi Baru-Tembikar(Labu Sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini.
2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong.
ABM buku rujukan seni visual SPM
Refliksi pelajar memahami fungsi labu sayong dalam kehidupan masyarakat melayu khasnya.

Tarikh/Hari 7.7.2009/Selasa.
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4),4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini.
2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong.
3.Tingkatan 4K4-pelajar menyambung aktiviti latihan melebelkan bahagian -bahagian pada badan labu sayong serta menamakan jenis motif pada labu sayong.
ABM buku rujukan seni visual SPM
Refleksi menamakan motif masih kurang tepat(4K4)

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti 1.pelajar merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
2.perbincangan dengan guru tentang reka corak dan bentuk bekas serba guna.
3.membuat lakaran dengan ukuran sebenar.
ABM contoh bekas serbaguna yang ada di pasaran sekarang.
Refleksi pelajar berkemampuan membuat rekabentuk bekas yang menarik dan kreatif namun dari segi ukuran masih perlu diperbaiki.

Tarikh/Hari 8.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur.
Objektif pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul.
Hasil Pembelajaran 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek .
Aktiviti sambungan aktiviti melukis objek bangunan dan manusia dengan memberi tumpuan dari segi struktur dan pencahayaan.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar perlu menambah jumlah objek kajian sebagai latihan pengukuhan.

Tingkatan/Masa 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti latihan bertulis melebel bahagian-bahagian pada labu sayong dan menamakan motif yang digunakan pada kraf tembikar.
ABM buku rujukan seni visual SPM.,latihan bercetak.
Refleksi pelajar menyiapkan latihan yang diberi oleh guru dan telah melebelkan bahagian labu sayong dengan betul.

Tingkatan/Masa 6RK5 (8&9)
Mata Pelajaran Seni visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi.
Objektif pelajar dapat menjawab soalan struktur dan esei dengan isi yang tepat
Hasil Pembelajaran 1.memahami maksud psikologi.
2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu.
Aktiviti latihan menjawab soalan struktur dan esei dibawah tajuk perkaitan psikologi dengan seni visual.
ABM Buku rujukan seni visual STPM
Refleksi ada jawapan pelajar yang kurang isi dan teknik menulis jawapan yang kurang bagus. iaitu jawapan hanya dijawab dalam satu perenggan sahaja bagi beberapa isi penting.

Tarikh/Hari 9.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat melukis figuran secara jarak dekat.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti sambungan aktiviti mengukur "hard board" untuk mereka bentuk bekas serbaguna dengan ukuran tepat.10cm x 8cm x 15cm.
ABM pembaris, hard board, lakaran bentuk serbaguna.
Refleksi seseorang pelajar masih lemah dari segi mengukur.

Tarikh/Hari 10.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi lakaran figura masih kurang memuaskan.

Tarikh/Minggu 13.7.2009/27
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi.
Objektif pelajar dapat menyediakan kumpulan pembentangan dan berbincang kaedah mendapatkan isi-isi yang berkiatan dengan tajuk pembentangan.
Hasil Pembelajaran 1.Menyedari peranan sosiologi dalam perkembangan seni visual.
Aktiviti
1.pembahagian kumpulan perbincangan.setiap kumpulan diminta mencari isi-isi penting berdasarkan tajuk yang dah diberi berserta contoh karya seni visual.
ABM Buku Rujukan Seni Visual STPM
Refleksi pembahagian kumplan telah pun dibuat.semua pelajar mencari isi penting .

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti melukis -mengambarkan aktiviti seorang yang sedang menanam bunga.
-melengkapkan ruang belakang lukisan dengan imej yang sesuai
ABM buku rujukan seni SPM
Refleksi lukisan sebahagian pelajar memuaskan.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Penggunaan bahan:-
i.pensil
ii.pensel warna.
Objektif pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.amali melukis objek alam dengan eksperimentasi pelbagai saiz pensil(2B,4B,6B,10B)
ABM pensil pelbagai saiz, gambar foto(gelombang,pokok, dan manusia)
Refleksi masih ada pelajar yang hanya bergantung dengan satu jenis saiz pensil dalam membuat lukisan.

Tarikh/Hari 14.7.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4) 4K6(5&6)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif .pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti membuat lakaran wajah.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar yang telah berjaya melengkapkan wajah figura bergerak keaktiviti mewarna.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti sambungan aktiviti mengukur dan memotong hard board.
-guru meneunjuk cara memeotong dengan cara yang betul.
ABM pisau NT.hard board,lakaran bekas serbaguna.
Refleksi ada hard board yang tidakkemas pemotongannya.pelajar diminta membaiki semula.

Tarikh/Hari 15.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Penggunaan bahan:-
i.pensil
ii.pensel warna.
Objektif pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti melukis objek alam dan ekperimen dengan pelbagai saiz mata pensil.
2.bagi pelajar yang telah siap menggunakan media pensil menyambung aktiviti dengan pensil warna.
ABM pensil pelbagai saiz,pensil warna.
Refleksi teknik menggabungkan warna dengan pensil warna perlu ditambahkan latihannya.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti menyambung aktiviti membuat lakaran wajah figura dan mewarnanya dengan pensil warna.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi semua pelajar telah menyiapkan lakaran.aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya.

Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi.
Objektif pelajar dapat menjelaskan maksud perkatan sosiologi .
Hasil Pembelajaran 1.menyedari peranan sosologi dalam perkembangan seni visual.
Aktiviti 1.penjelasan maksud sosiologi dari guru.
2.contoh-contoh karya seni dan kaitan dengan sosiologi penjelasan oleh guru.
3.membincangankan perkembangan isi untuk pembentangan.
ABM buku rujukan seni visual STPM dan contoh karya seni yang ada kaitan dengan masyarakat serta persekitaran.
Refleksi setiap kumpulan masih belum mempunyai isi yang cukup.

Tarikh/hari 16.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti mewarna wajah figura
ABM pensil warna dan contoh lukisan figura
Refleksi pelajar diingatkan untuk menggunakan tona warna semasa melukis .

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mencantum kepingan hard board untuk menjadi bentuk 3D.
2.pelajar meneruskan aktiviti mencantuk hard board.bagi pelajar yang masih kurang kemas kepingan hard board diberi peluang untuk memperkemaskannya.
ABM pisau NT, gam PVA.
Refleksi pelajar perlu diingatkan selalu tentang kekemasan kerja.

Tarikh/Hari 17.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti mewarna figura.
ABM pensil warna, contoh lukisan figura.
Refleksi pelajar mesti selalu diingatkan tentang teknik mewarna yang betul.

RPH26&27-Julai/09

Tarikh/Minggu 6.7.2009/26
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi.
Objektif memupuk kesedaran bahawa seni visual dapat menyumbangkan ke arah pembentukan keperibadian dan jati diri.
Hasil Pembelajaran 1.memahami maksud psikologi.
2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu.
Aktiviti 1.membuat penyelidikan terhadap peranan seni visual dalam pemupukan nilai psikologi.
ABM buku rujukan seni visual STPM, contoh catan artis tempatan.
Refleksi hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat mengaitkan contoh hasil seni visual dengan psikologi.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni visual.
Perkara Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur.
Objektif pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul.
Hasil Pembelajaran 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek .
Aktiviti 1.menganalisis struktur bentuk objek dari segi struktur dan pencahayaan.
2.amali melukis objek.
ABM gambar foto objek bangunan dan manusia.Buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar belum menguasai aspek menimbulkan cahaya pada objek.

Tingkatan/Masa 4K4 /5& 6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf Tradisional dan Dimensi Baru-Tembikar(Labu Sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini.
2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong.
ABM buku rujukan seni visual SPM
Refliksi pelajar memahami fungsi labu sayong dalam kehidupan masyarakat melayu khasnya.

Tarikh/Hari 7.7.2009/Selasa.
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4),4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini.
2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong.
3.Tingkatan 4K4-pelajar menyambung aktiviti latihan melebelkan bahagian -bahagian pada badan labu sayong serta menamakan jenis motif pada labu sayong.
ABM buku rujukan seni visual SPM
Refleksi menamakan motif masih kurang tepat(4K4)

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti 1.pelajar merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
2.perbincangan dengan guru tentang reka corak dan bentuk bekas serba guna.
3.membuat lakaran dengan ukuran sebenar.
ABM contoh bekas serbaguna yang ada di pasaran sekarang.
Refleksi pelajar berkemampuan membuat rekabentuk bekas yang menarik dan kreatif namun dari segi ukuran masih perlu diperbaiki.

Tarikh/Hari 8.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur.
Objektif pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul.
Hasil Pembelajaran 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek .
Aktiviti sambungan aktiviti melukis objek bangunan dan manusia dengan memberi tumpuan dari segi struktur dan pencahayaan.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar perlu menambah jumlah objek kajian sebagai latihan pengukuhan.

Tingkatan/Masa 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti latihan bertulis melebel bahagian-bahagian pada labu sayong dan menamakan motif yang digunakan pada kraf tembikar.
ABM buku rujukan seni visual SPM.,latihan bercetak.
Refleksi pelajar menyiapkan latihan yang diberi oleh guru dan telah melebelkan bahagian labu sayong dengan betul.

Tingkatan/Masa 6RK5 (8&9)
Mata Pelajaran Seni visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi.
Objektif pelajar dapat menjawab soalan struktur dan esei dengan isi yang tepat
Hasil Pembelajaran 1.memahami maksud psikologi.
2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu.
Aktiviti latihan menjawab soalan struktur dan esei dibawah tajuk perkaitan psikologi dengan seni visual.
ABM Buku rujukan seni visual STPM
Refleksi ada jawapan pelajar yang kurang isi dan teknik menulis jawapan yang kurang bagus. iaitu jawapan hanya dijawab dalam satu perenggan sahaja bagi beberapa isi penting.

Tarikh/Hari 9.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat melukis figuran secara jarak dekat.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti sambungan aktiviti mengukur "hard board" untuk mereka bentuk bekas serbaguna dengan ukuran tepat.10cm x 8cm x 15cm.
ABM pembaris, hard board, lakaran bentuk serbaguna.
Refleksi seseorang pelajar masih lemah dari segi mengukur.

Tarikh/Hari 10.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi lakaran figura masih kurang memuaskan.

Tarikh/Minggu 13.7.2009/27
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi.
Objektif pelajar dapat menyediakan kumpulan pembentangan dan berbincang kaedah mendapatkan isi-isi yang berkiatan dengan tajuk pembentangan.
Hasil Pembelajaran 1.Menyedari peranan sosiologi dalam perkembangan seni visual.
Aktiviti
1.pembahagian kumpulan perbincangan.setiap kumpulan diminta mencari isi-isi penting berdasarkan tajuk yang dah diberi berserta contoh karya seni visual.
ABM Buku Rujukan Seni Visual STPM
Refleksi pembahagian kumplan telah pun dibuat.semua pelajar mencari isi penting .

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti melukis -mengambarkan aktiviti seorang yang sedang menanam bunga.
-melengkapkan ruang belakang lukisan dengan imej yang sesuai
ABM buku rujukan seni SPM
Refleksi lukisan sebahagian pelajar memuaskan.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Penggunaan bahan:-
i.pensil
ii.pensel warna.
Objektif pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.amali melukis objek alam dengan eksperimentasi pelbagai saiz pensil(2B,4B,6B,10B)
ABM pensil pelbagai saiz, gambar foto(gelombang,pokok, dan manusia)
Refleksi masih ada pelajar yang hanya bergantung dengan satu jenis saiz pensil dalam membuat lukisan.

Tarikh/Hari 14.7.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4) 4K6(5&6)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif .pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti membuat lakaran wajah.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar yang telah berjaya melengkapkan wajah figura bergerak keaktiviti mewarna.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti sambungan aktiviti mengukur dan memotong hard board.
-guru meneunjuk cara memeotong dengan cara yang betul.
ABM pisau NT.hard board,lakaran bekas serbaguna.
Refleksi ada hard board yang tidakkemas pemotongannya.pelajar diminta membaiki semula.

Tarikh/Hari 15.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Penggunaan bahan:-
i.pensil
ii.pensel warna.
Objektif pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti melukis objek alam dan ekperimen dengan pelbagai saiz mata pensil.
2.bagi pelajar yang telah siap menggunakan media pensil menyambung aktiviti dengan pensil warna.
ABM pensil pelbagai saiz,pensil warna.
Refleksi teknik menggabungkan warna dengan pensil warna perlu ditambahkan latihannya.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti menyambung aktiviti membuat lakaran wajah figura dan mewarnanya dengan pensil warna.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi semua pelajar telah menyiapkan lakaran.aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya.

Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi.
Objektif pelajar dapat menjelaskan maksud perkatan sosiologi .
Hasil Pembelajaran 1.menyedari peranan sosologi dalam perkembangan seni visual.
Aktiviti 1.penjelasan maksud sosiologi dari guru.
2.contoh-contoh karya seni dan kaitan dengan sosiologi penjelasan oleh guru.
3.membincangankan perkembangan isi untuk pembentangan.
ABM buku rujukan seni visual STPM dan contoh karya seni yang ada kaitan dengan masyarakat serta persekitaran.
Refleksi setiap kumpulan masih belum mempunyai isi yang cukup.

Tarikh/hari 16.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti mewarna wajah figura
ABM pensil warna dan contoh lukisan figura
Refleksi pelajar diingatkan untuk menggunakan tona warna semasa melukis .

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mencantum kepingan hard board untuk menjadi bentuk 3D.
2.pelajar meneruskan aktiviti mencantuk hard board.bagi pelajar yang masih kurang kemas kepingan hard board diberi peluang untuk memperkemaskannya.
ABM pisau NT, gam PVA.
Refleksi pelajar perlu diingatkan selalu tentang kekemasan kerja.

Tarikh/Hari 17.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti mewarna figura.
ABM pensil warna, contoh lukisan figura.
Refleksi pelajar mesti selalu diingatkan tentang teknik mewarna yang betul.