Tarikh/Minggu | 20.7.2009/30 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5(3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek sosiologi |
Objektif | pelajar dapat memahami maksud sosiologi dan kaitannya dengan seni visual. |
hasil Pembelajaran | menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat. |
Aktiviti | perbincangan bersama pelajar maksud sosiologi dan peranan seni visual di dalam bidang tersebut. -pelajar diminta memberi contoh seni visual yang berkaitan dengan aspek ritual dan nasionalisme. |
ABM | bahan bercetak dari internet,buku rujukan stpm |
Refleksi | jawapan pelajar contoh seni visual dalam aspek ritual dan nasionalisme kurang tepat. |
Tingkatan/Masa | 4K4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Apresiasi Seni:Hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa. |
Objektif | pelajar mengetahui tokoh pencatan awal negara Malaysia. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme. Aras2-Membincangkan sumbangan individu,institusi dan organisasi terhadap seni visual. |
Aktiviti | 1.membincangan sejarah awal tokoh seni catan Malaysia dan sumbangan mereka. 2.memberi nota bertulis. |
ABM | buku rujukan seni visual spm. |
Refleksi | pelajar baru mengenali kedua tokoh ini.pendedahan ini dapat dijadikan contoh kepada mereka tentang individu yang berjaya dalam seni halus. |
Tingkatan/Masa | 6Ak5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan:Penggunaan soft pastel-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam |
Objektif | pelajar memahami dan mengetahui teknik menggunakan media soft pastel. |
Hasil Pembelajaran | Memahami cara dan teknik mengguna bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti | pelajar mewarna lukisan cadangan untuk kerja kursus STPM dengan menggunakan media softpastel. |
ABM | lakaran-lakaran cadangan,soft pastel. |
Refleksi | kerja mewarna belum siap keseluruhannya pada satu lakaran cadangan.aktiviti perlu disambung pada hari rabu. |
Tarikh/Hari | 21.7.2009/Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Apresiasi Seni:Hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa. |
Objektif | pelajar mengetahui tokoh pencatan awal negara Malaysia. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme. Aras2-Membincangkan sumbangan individu,institusi dan organisasi terhadap seni visual. |
Aktiviti | 1.membincangan sejarah awal tokoh seni catan Malaysia dan sumbangan mereka. 2.memberi nota bertulis. |
ABM | Buku rujukan seni visual SPM |
Refleksi | pelajar baru mengenali kedua tokoh ini.pendedahan ini dapat dijadikan contoh kepada mereka tentang individu yang berjaya dalam seni halus. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Penghantaran Kerja Kursus Seni Visual SPM |
Objektif | pelajar telah melengkapkan folio dan artifak kepada guru pembimbing. |
Aktiviti | 1.semua pelajar menghantar artifak dan folio yang telah lengkap kepada guru pembimbing. 2.pelajar diminta menyemak maklumat diri pada folio dan artifak. 3.pelajar diberi masa untuk mnyemak folio buat kali yang terakhir. |
ABM | folio dan artifak(reka bnetuk bekas serbaguna) |
Refleksi | kesemua calon telah menyiapkan folio namun 2 orang calon tidak mahu menghantar artifak. |
Tarikh/Hari | 22.7.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan:Penggunaan soft pastel-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam |
Objektif | pelajar memahami dan mengetahui teknik menggunakan media soft pastel. |
Hasil Pemeblajaran | Memahami cara dan teknik mengguna bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti ekperimen menggunakan softpastel pada lakaran cadangan. |
ABM | soft pastel,lakaran cadangan |
Refleksi | 3 orang pelajar yang menampakkan penguasaan penggunaan alat bahan yang diberi.(soft pastel) |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Sejarah dan apresiasi seni visual:sumangan institusi dan organisasi di malaysia. |
Objektif | pelajar mengetahui insititusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme. Aras2-Membincangkan sumbangan institusi dan organisasi terhadap seni visual. |
Aktiviti | 1.memperkenalkan institusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia. 2.membincangkan sumbangan institusi dan organisasi seni kepada perkembangan seni halus di Malaysia. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | pelajar telah mengetahui nama institusi dan organisasi seni serta peranannya . |
Tingkatan/Masa | 6RK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek sosiologi;ritual,nasionalisme,persekitaran,propaganda, pengeluaran. |
Objektif | pelajar dapat membahagikan tugasan antara ahli. pelajar dapat mencari isi-isi penting berkaitan dengan tajuk pemebntangan masing-masing. |
Hasil Pembelajaran | menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat. |
Aktiviti | 1.pembahagian kumpulan perbincangan .setiap kumpulan diminta mencari isi bagi tajuk yang telah disediakan oleh guru berkaitan dengan aspek sosiologi. 2.setiap kumpulan diminta mencari contoh seni visual yang berkaian dengan tajuk pembentangan.Contoh aspek ritual.Contoh seni halusnya ialah patung ukiran kayu yang dipuja oleh orang asli. |
ABM | contoh gambar patung orang asli, buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar menunjukkan sikap yang tidak serius ketika sesi perbincangan. |
Tarikh/Hari | 23.7.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Sejarah dan apresiasi seni visual:sumangan institusi dan organisasi di malaysia. |
Objektif | pelajar mengetahui insititusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme. Aras2-Membincangkan sumbangan institusi dan organisasi terhadap seni visual. |
Aktiviti | 1.memperkenalkan institusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia. 2.membincangkan sumbangan institusi dan organisasi seni kepada perkembangan seni halus di Malaysia. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | pelajar berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang institusi pengajian tinggi yang ada menawarkan kursus seni halus pada masa kini. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Perlajaran | Pendidikan seni Visual |
Perkara | kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah. |
Objektif | pelajar dapat melakarkan objek dan ruang persekitaran yang berkaitan dengan tajuk . |
Hasil Pemeblajaran | Aras2-Menjalankan aktiviti secara terancang. Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya. |
Aktiviti | 1.menjelaskan kehendak soalan kepada pelajar. 2.membincangkan imej-imej yang sesuai untuk dilakarkan berdasarkan kehendak soalan. |
ABM | contoh catan mengambar dari kertas 2. |
Refleksi | aktiviti membuat lakaran tidak sempat dilakukan dan disambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Hari | 24.7.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat memberi jenis-jenis garisan yang sesuai untuk membuat lakaran awal. |
hasil Pembelajaran | Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara. |
Aktiviti | 1.guru memperkenalkan lukisan alam semulajadi kepada pelajar dan membincanghkan aspek keindahan yang terdapat pada lukisan tersebut. 2.guru meminta pelajar memberi jenis-jenis garisan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan lakaran. 3.membuat lakaran awal alam semulajadi dengan menggunakan pensil. |
ABM | contoh lukisan,buku rujukan seni visual.. |
Refleksi | pelajar hanya dapat memberi 1 atau 2 jenis garisan sahaja. |
Tarikh/Hari | 27.7.2009/Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5(3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | peranan seni visual dari aspek sosiologi;-nasionalisme,budaya,bangsa dan propaganda. |
Objektif | pelajar dapat memberi isi penting dan menunjukkan hasil karya seni visual yang berkaitan dengan nasionalisme,persekitaran dan propaganda. |
Hasil Pembelajaran | menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat. |
Aktiviti | 1.sesi pembentangan secara berkumpulan. 2.guru memberi ulasan berhubung dengan hasil perbincangan. |
ABM | buku rujukan stpm,maklumat dari internet. |
Refleksi | contoh hasil seni visual terlalu sedikit,pelajar diminta menambahkannya. |
Tingkatan/Masa | 4K4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat memberi jenis-jenis garisan yang sesuai untuk membuat lakaran awal. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara. |
Aktiviti | 1.guru memperkenalkan lukisan alam semulajadi kepada pelajar dan membincanghkan aspek keindahan yang terdapat pada lukisan tersebut. 2.guru meminta pelajar memberi jenis-jenis garisan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan lakaran. 3.membuat lakaran awal alam semulajadi dengan menggunakan pensil. |
ABM | contoh lukisan alam semulajadi,buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | pelajar tidak dapat memberi kesemua jenis garisan dan hanya menyebut 2 atau 3 jenis garisan sahaja. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Penggubahan mewujudkan kesan:Ruang rata,ruang cetek,ruang dalam. |
Objektif | pelajar dapat menimbulkan kesan ruang dengan menggunakan warna. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat memahami ruang ilusi dibentuk menerusi ton, warna dan perspektif. |
Aktiviti | 1.penjelasan maksud jenis ruang dan disertai contoh. 2.pelajar diminta membuat lakaran ringkas yang menunjukkan pengwujudan 3 jenis ruang secara berkumpulan. 3.setiap kumpulan diminta menjelaskan hasil kerja dihadapan kelas. |
ABM | warna pensil,kertas A3 |
Refleksi | dari segi kedudukan telah menampakkan kewujudan ruang,tetapi dari segi tona warna belum jelas kewujudan ruang tersebut. |
Tarikh/Hari | 28.7.2009/Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4),4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan seni Visual |
Perkara | Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara. |
Aktiviti | 1.guru menunjukkan contoh lukisan buah-buahan kepada pelajar. 2.pelajar membuat lakaran lukisan buah-buahan tempatan dengan menggunakan pensil dan dengan teknik garisan . |
ABM | contoh lukisan dan buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | lakaran belum siap sepenuhnya dan sebahagian besar pelajar diminta mengubahsuai lakaran yang kurang tepat dari segi bentuk. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah. |
Objektif | pelajar dapat melakarkan objek dan ruang persekitaran yang berkaitan dengan tajuk . |
Hasil Pembelajaran | Aras2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan. Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya. |
Aktiviti | menyambung aktiviti melakar situasi bekebun dihalaman rumah dengan menekankan aksi figura dan persekitarannya. |
ABM | contoh catan kertas 2,warna air dan pensil warna. |
Refleksi | banyak lukisan pelajar yang perlu diubah dan memerlukan penambahan. |
Tarikh/Hari | 29.7.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Penggubahan mewujudkan kesan:Ruang rata,ruang cetek,ruang dalam. |
Objektif | pelajar dapat menimbulkan kesan ruang dengan menggunakan warna. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat memahami ruang ilusi dibentuk menerusi ton, warna dan perspektif. |
Aktiviti | sambungan aktiviti penggubahan untuk menimbulkan kesan ruang rata,cetek dan dalam dengan menggunakan media kering dan basah. |
ABM | pensil warna,warna air. |
Refleksi | kemahiran menggunakan media basah masih ditahap sederhana. |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara. |
Aktiviti | sambungan menyaipkan lakaran buah-buahan tempatan dengan menggunakan pensil. guru menunjuk cara lakaran dari satu kumpulan ke satu kumpulan. |
ABM | contoh gambar buah-buahan tempatan, buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | punca kegagalan pelajar melakar bentuk dengan tepat kerana pemerhatian yang tidak teliti dan tidak menggunakan garisan perspektif. |
Tingkatan/Masa | 6RK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek sosiologi:-ritual,pengeluaran dan trend semasa. |
Objektif | pelajar dapat membentangkan tajuk yang diberi dengan maklumat yang lengkap,padat dan disertai contoh hasil seni visual . |
Hasil Pembelajaran | menyedari bahawa seni visual berupaya menyampaikan hasrat diri dalam bentuk konsep atau barangan. |
Aktiviti | 1.sesi pembentangan secara berkumpulan. 2.guru memberi ulasan berhubung dengan hasil perbincangan. |
ABM | buku rujukan stpm,bahan yang diperolehi dari internet. |
Refleksi | isi yang dibentangkan tidak lengkap menunjukkan ahli kumpulan diberi masa untuk menambah isi dan menyiapkan folio. |
Tarikh/Hari | 30.7.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara. |
Aktiviti | pelajar menyambung membuat lakaran dengan pensil bagi yang lemah guru menunjuk cara dari satu kumpulan ke satu kumpulan. kumpulan yang telah siap lakaran dibenarkan merujuk contoh catan dan lukisan yang terdapat dalam latop cikgu. |
ABM | contoh gambar buah-buahan tempatan, buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | pelajar yang dapat mengesan kesilapan pada lakaran telah berusaha memperbaiki lakaran dengan meminta tunjuk ajar guru dan rakan-rakan yang telah berjaya menyiapkan lakaran dengan tepat. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelalajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah. |
Objektif | pelajar dapat mewarna dengan betul serta dapat menimbulkan kesan ruang dari segi warna. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan. Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya. |
Aktiviti | menyambung dengan aktiviti mewarna. tunjuk cara mewarna dari guru kepada pelajar kumpulan demi kumpulan. |
ABM | contoh catan kertas 2, warna pensil dan warna air. |
Refleksi | penguasaan kemahiran mewarna masih kurang memuaskan. |
Tarikh/Hari | 31.7.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat mewarna lakaran dengan teknik yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara. |
Aktiviti | pelajar yang telah siap lakaran menyambung aktiviti mewarna lukisan dengan menggunakan pensil warna dan digabung dengan media lain seperti pen dan warna air. |
ABM | contoh gambar buah-buahan tempatan, warna pensil,warna air,.C |
Refleksi |