Tarikh/Minggu | 14.4.2009(17) |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar |
Objektif | pelajar dapat memahami fungsi dan alat bahan dalam menghasilkan kraf tembikar. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar. Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf. |
Aktiviti | 1.pelajar diperkenalkan kepada jenis tembikar,alat,bahan dan teknik membuatnya. 2.menunjukkan contoh hasil tembikar. 3.pelajar diminta menjelaskan fungsi setiap contoh kraf tembikar |
ABM | contoh bekas tembikar, buku rujuak spm seni visual |
Refleksi | pelajar memahami fungsi kraf tembikar yang ditunjukkan. |
Tarikh/Minggu | 14.4.2009(17) |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6), 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Seni Hiasan Dalaman |
Objektif | Pelajar dapat memahami fungsi dan elemen-elemen seni rekaan hiasan dalaman. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.memperkenalkan maksud senim hiasan dalaman dan tujuannya. 2.menjelaskan prinsip rekaan hiasan dalaman. 3.mencatat nota |
ABM | Buku rujukan seni visual SPM,majalah hiasan dalaman. |
Refleksi | pelajart dapat menghuraikan prinsip-prinsip yang diberi oleh guru. |
Tarikh/Minggu | 15.4.2009(17) |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Halus |
Perkara | Penyediaan portfolio dan hasil karya:-lakaran . |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran objek dari pelbagai sudut. |
Hasil Pembelajaran | 1.pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan. 2.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemua-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | pelajar membuat lakaran-lakaran objek yang berkaitan dengan tema kajian dari pelbagai sudut. |
ABM | majalah alam sekitar,buku sejarah ,kamus dewan. |
Refleksi | masih ada pelajar yang melukis objek yang tidak sesuai dengan tema kajian .lakaran perlu diubah. |
Tarikh/Minggu | 15.5.2009(17) |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Halus |
Perkara | Seni Hiasan Dalaman |
Objektif | pelajar dapat mengcipta konsep rekaan seni hiadan dalaman untuk bilik tidur impian mereka |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.pelajar dibahagi kepada 8 kumpulan. 2.setiap kumpulan diminta mencari konsep rekaan hiasan dalam untuk bilik tidur impian mmereka. 3.membuat lakaran. |
ABM | majalah hiasan dalaman |
Refleksi | konsep hiasan yang difikirkan agak sedikit dan tidak sempat membuat lakaran. |
Tarikh/Minggu | 16.4.2009/17 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Halus |
Perkara | Seni Hiasan Dalaman |
Objektif | pelajar dapat mengcipta konsep rekaan seni hiadan dalaman untuk bilik tidur impian mereka |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.pelajar dibahagi kepada 8 kumpulan. 2.setiap kumpulan diminta mencari konsep rekaan hiasan dalam untuk bilik tidur impian mmereka. 3.membuat lakaran. |
ABM | majalah hiasan dalaman |
Refleksi | lakaran masih belum sempurna. |
Tarikh/Minggu | 16.4.2009/17 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar |
Objektif | pelajar dapat mereka bentuk tembikar dimensi baru |
Hasil Pemebelajaran | Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar. Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf. |
Aktiviti | 1.mereka bentuk tembikar untuk disesuaikan dengan fungsi dan suasana zaman moden. 2.pelajar merujuk majalah dan membuat lakaran. |
ABM | majalah seni hiasan dalaman dan buku rujukan spm pendidikan seni visual. |
Refleksi | pelajar boleh merekabentuk bekas tembikar untuk meletak alat tulis.sebahagian pelajar belum sempurna lakaranya. |
Tarikh/Minggu | 17.4.2009/17 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Seni Hiasan Dalaman |
Objektif | pelajar dapat membuat lukisan lakaran ruang bilik tidur berserta perabot dengan perspektif yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara melukis menggunakan satu titik tumpu untuk menghasilkan lukisan perspektif. 2.pelajar membuat lakaran berdasarkan konsep yang telah dibincangkan. |
ABM | majalah hiasan dalaman. |
Refleksi | lukisan perspektif kurang tepat perlu diperbaiki. |
Tarikh/Minggu | 18.4.2009/17 |
Hari | Sabtu |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Hiasan Dalaman |
Objektif | pelajar dapat melukis lukisan perspektif untuk ruang bilik tidur dan perabot dengan betul |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara melukis menggunakan satu titik tumpu untuk menghasilkan lukisan perspektif. 2.pelajar membuat lakaran berdasarkan konsep yang telah dibincangkan. |
ABM | majalah hiasan dalaman |
Refleksi | lukisan perspektif masih kurang tepat dan perlu diperbaiki. |
Tarikh/Minggu | 18.4.2009/17 |
Hari | Sabtu |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar |
Objektif | pelajar dapat mereka bentuk tembikar dimensi baru |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar. Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf. |
Aktiviti | sambungan aktiviti membuat lakaran mereka bentuk kraf tembikar. |
ABm | majalah hiasan dalaman,buku rujukan spm seni visual. |
Refleksi | kehadiran kurang memuaskan aktiviti tidak berjalan dengan lancar. |
Tarikh/Minggu | 20.4.2009/18 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 4k4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Reka Hiasan Dalaman |
Objektif | pelajar dapat melukis lukisan perspektif untuk ruang bilik tidur dan perabot dengan betul |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti melukis lukisan perspektif untuk ruang bilik tidur |
ABM | majalah hiasan dalaman dan contoh lukisan perspektif untuk ruang dalaman. |
Refleksi | hanya sebilangan kecil sahaja pelajar yang dapat menguasai kemahiran melukis dengan tepat,pelajar lain masih belum lukisan masih belum memuaskan. |
Tarikh/Minggu | 20.4.2009/18 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Penyediaan portfolio dan hasil karya:-lakaran . |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran objek dari pelbagai sudut. |
Hasil Pembelajaran | 1.pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan. 2.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemua-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | menambahkan lagi lakaran objek kajian dengan bimbingan guru. |
ABM | buku rujukan seni visual,majalah,buku sejarah,surat khabar. |
Refleksi | jumlah lakaran semakin bertambah dan menunjukkan peningkatan kualiti lukisan. |
Tarikh/Minggu | 21.4.2009/18 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/masa | 4K4(3&4) 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Hiasan dalaman |
Objektif | Pelajar dapat mewarna lukisan perspektif dengan betul dan kemas. |
Hasil Pemeblajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.pelajar yang telah lengkap lukisan perspektif menyambung aktiviti mewarna. 2.kumpulan yang belum lengkap lukisan perspektif diarahkan untuk meneruskan kerja mereka. |
ABm | majalah hiasan dalaman,warna pensil dan contoh lukisan hiasan dalaman. |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 21.4.2009/18 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar |
Objektif | pelajar dapat mereka bentuk tembikar dimensi baru |
hasil pemeblajaran | Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar. Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf. |
Aktiviti | sambungan aktiviti mereka bentuk kraf tembikar demensi baru bekas menyimpan alat tulis. |
ABM | buku rujukan spm seni visual, majalah seni hiasan dalaman. |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 22.4.2009/18 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/masa | 6AK5 (1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Penyediaan portfolio dan hasil karya:-lakaran . |
Objektif | pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurangnya 15 mukasurat lakaran objek berkaitan dengan tema kajian. |
Hasil Pembelajaran | 1.pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan. 2.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemua-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | pelajar meneruskan membuat lakaran objek yang berkaitan dengan tema kajian dan cuba menyiapkan sekurang-kurangnya sehingga 15 mukasurat. |
ABM | buku rujukan seni visual stpm,majalah,suratkhabar,kamus,buku sejarah,majalah alam sekitar. |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 22.4.2009/18 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Hiasan Dalaman |
Objektif | Pelajar dapat mewarna lukisan perspektif dengan betul dan kemas.. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan seni rekaan hiasan dalaman. |
ABM | contoh liukisan hiasan dalaman,pensil warna,pen warna. |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 23.4.2009/18 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(1&2) |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni hiasan dalaman |
Objektif | pelajar dapat mewarna lukisan perspektif dengan betul dan kemas |
hasil Pembelajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan hiasan dalaman yang belum siap. 2.pelajar diminta menilai hasil kerja kumpulan lain dan memberi komen yang sihat. |
ABM | conyoh lukisan hiasan dalaman, pensel warna,pen warna |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 23.4.2009/18 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar |
Objektif | pelajardapat mereka corak yang sesuai dengan bentuk kraf tembikar demensi baru(konsep moden kontemporari) |
hasil Pemeblajaran | Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar. Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf. |
Aktiviti | 1.guru menjelaskan maksud konep kontemporerai dalam mereka corak. 2.pelajar berbincang untuk menghasilkan corak yang menepati reka bentuk kraf tembikar demensi baru mereka. |
ABM | buku rujukan spm seni visual,majalah seni hiasan dalaman. |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 24.4.2009/18 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekaan Seni Hiasan Dalaman. |
Objektif | Pelajar dapat mewarna lukisan hiasan dalaman dengan betul dan kemas |
Hasil Pemeblajaran | Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman. Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model. |
Aktiviti | 1.kumpulan yang belum siap menyambung aktiviti mewarna. 2.pelajar diminta menilai hasil kerja kumpulan lain dengan memberi komen yang sihat. |
ABM | contoh lukisan hiasan dalama,pensil warna dan pen warna |
Refleksi |